Inne »

Podsumowanie 2010

Podsumowanie 2010 roku

Dla serii Jagged Alliance rok 2010 był bez cienia wątpliwości rokiem przełomowym – najpierw kontynuacja serii została definitywnie przekreślona, aby później niczym feniks odrodzić się z popiołów i przynieść fanom zupełnie nową nadzieję, a wszystko to dzięki niemieckiej firmie bitComposer Games. Rzecz jasna nie tylko o JA2 Back in Action oraz JA Online była mowa w ciągu tych wydawać by się mogło długich dwunastu miesięcy, które przeminęły w jednej chwili. Warto przypomnieć je sobie wraz z najważniejszymi wydarzeniami jakie miały wtedy miejsce. Prezentujemy więc podsumowanie 2010 roku i tradycyjnie pytamy o to, co Wy, którym przyszło zmierzyć się ze wszystkimi tymi nowinkami o tym sądzicie i jakie są rokowania na przyszłość. Zapraszamy do lektury i dyskusji!


2006200720082009

Styczeń:

Styczeń 2010

Jeżeli mamy być szczerzy, to w tym miesiącu nie wydarzyło się zupełnie nic ciekawego… takiej sytuacji chyba jeszcze nie było i zdarzyła się po raz pierwszy, brak jakiegokolwiek newsa w ciągu ponad miesiąca. Może wynikało to z faktu, iż pod koniec grudnia 2009 roku (na same Boże Narodzenie) grupa Iron Squad opublikowała spolszczenie do pierwszej części Jagged Alliance, zaś przed samym Sylwestrem dodatkowy pakiet poprawek do tegoż spolszczenia? Nie wiemy, w każdym bądź razie, styczeń oznaczamy jako „jeden wielki suchar”, którym nie warto zaprzątać sobie głowy.

Luty:

Luty 2010

W lutym było już nieco ciekawiej, acz nadal nie możemy powiedzieć, aby działo się coś naprawdę wielkiego: baza ciekawostek dotyczących serii Jagged Alliance powiększyła się nieco aby prawie dobić aż do 50 zagadnień. Poza tym władający kilkoma językami Białorusin inshy wydał nową wersję nakładki na rosyjską modyfikację Shady Job, dzięki której gracze mogli cieszyć się angielską wersją językową – co prawda to jeszcze nie język polski, ale znaczna poprawa względem cyrylicy, która nie jest już standardem w programach nauczania tak jak to miało miejsce przed laty. Nowa wersja, choć ważąca zaledwie niecały 1 MB i ciągle jeszcze nie będąca kompletną, zwiastowała rychłe zakończenie prac nad tym projektem.

Marzec:

Marzec 2010

Początek marca okazał się dla fanów Jaggedów niesamowitym ciosem – oficjalnie potwierdzono, iż projekt Jagged Alliance 3 został definitywnie zamknięty, głównie za sprawą problemów finansowych z jakimi borykał się producent, rosyjska firma Akella, jak i wydawca czyli Strategy-First. Kilka dni później pojawiły się plotki o otwartych beta testach JA3 wywołujące niepotrzebne zamieszanie, bo oczywiście zupełnie nieprawdziwe.

Dokładnie dziewiątego marca burza trwająca nad serią JA od kilku lat zaczęła się przerzedzać i ustępować miejsca słońcu – niemieckie studio bitComposer Games wykupiło pełne prawa do serii i poinformowało o tym fakcie na swojej stronie internetowej. Praktycznie od razu zapewniono fanów, iż z całą pewnością seria nie zostanie spisana na straty i pojawi się zupełnie nowy Jagged. W międzyczasie pojawiła się kolejna aktualizacja spolszczenia pierwszego jaggeda, oraz łatka dla polskiej modyfikacji Legion 2 stworzonej przez Jazza po zgłoszeniu kilku poważnych błędów na łamach forum.

Kwiecień:

Kwiecień 2010

Na Prima Aprilis na JACenter zagościła nowa maskotka – zamiast brutalnych najemników postawiliśmy na misia-przytulankę. Nie była to jednak jedyna informacja tego dnia, bowiem pojawił się nowy trailer z filmu The Expendables, którego fabuła dosyć mocno nawiązuje do JA2. Również w kwietniu pojawiły się pierwsze screeny i informacje o tworzonej rosyjskiej modyfikacji Horn to Africa (notabene: w chwili tworzenia tego artykułu nadal w fazie produkcji).

Z rozpoczęciem drugiej połowy miesiąca niemieckojęzyczny portal PC Games opublikował pierwszy wywiad z pracownikiem firmy która stała się nowym właścicielem praw do tytułu Jagged Alliance, Stephanem Barnickelem. Pod koniec miesiąca postanowiliśmy rozpocząć akcję podboju internetu i prężnie zaatakowaliśmy kilka portali społecznościowych promując tam serwis i serię JA.

Maj:

Maj 2010

Śmiało można stwierdzić, że przez długi czas maj były sucharem takim samym jak i styczeń, nie licząc spraw związanych z JACenter. Rozpoczęliśmy wtedy IV edycję Pucharu dla Najlepszego Najemnika, która spotkała się ze sporym zainteresowaniem. Pod koniec miesiąca pojawił się depresyjny news urodzinowy, który z perspektywy czasu nieco jednak się potwierdził (wiem, znowu zrzędzę), oraz podsumowanie roku 2009 roku, który tak naprawdę o dziwo był jeszcze nudniejszy.

Ostatnie kilka dni to istny przełom: po ponad półtora roku oczekiwań, Perry opublikował modyfikację Critical Edge, niestety tylko w formie zmieniony map (ale za to prawie aż 100). Serwis został również wzbogacony o serię artykułów dotyczących modyfikowania stworzonych przez zespoły Iron Squad i Jagged Alliance Zone, a także instrukcję uruchamiania JA2 na systemie Linux. Na koniec uruchomiliśmy specjalny generator userbarów, dzięki któremu również i teraz każdy może szybko stworzyć obrazek-sygnaturkę nawiązującą do Jaggedów.

Czerwiec:

Czerwiec 2010

Sam początek czerwca to uruchomienie interaktywnej mapy Metaviry będącej zarazem poradnikiem do JA1 – biorąc pod uwagę wiek gry, pomysł wydawał się kiepski, ale z drugiej strony opisy były już praktycznie gotowe dzięki michalusowi, który przed laty stworzył stronę poświęconą pierwszemu Jaggedowi. Następny dzień przyniósł recenzję gry Raven Squad - hybrydy RTS z FPP, która okazała się naprawdę ciekawa. W czerwcu pojawił się również naprawdę spory (w sensie ilości zmian) pakiet poprawek dla gry 7.62 High Calibre, o dziwo stworzony przez fanów a nie wydawcę, na którego niestety raczej nie można było w tej dziedzinie liczyć. Jeszcze przed połową miesiąca w Pucharze Najemnika rozpoczęła się Faza Grupowa, do której zakwalifikowało się 24 najemników, którzy mieli zmierzyć się w walce o podium. Początek wakacji zawiał niesamowitą nudą.

Lipiec

Lipiec 2010

Lato nas z całą pewnością nie rozpieszczało, bo lipiec był kolejnym nudnym miesiącem, na dodatek przywitał nas naprawdę złą wiadomością – firma TopWare Poland ogłosiła bankructwo, co dało wyraźnie do zrozumienia, że wydanie w Polsce jakiejkolwiek niszowej gry taktycznej będzie bardzo trudnym zadaniem. Mimo wszystko ze sklepów nie zniknęła gra Hired Guns: The Jagged Edge, wydana właśnie przez TopWare, a która to aż do „sprzeczki” pomiędzy producentem a wydawcą nazywała się Jagged Alliance 3D. Nabyć ją można było za rekordowo niską cenę – zaledwie 26zł. Pod koniec miesiąca na forum rozpoczęła się walka o III miejsce w Pucharze Najemnika toczona między Ivanem i Raven, dwukrotną zdobywczynią najwyższego trofeum.

Sierpień:

Sierpień 2010

Po pięciu miesiącach od przejęcia marki JA, firma bitComposer postanowiła wreszcie dać większy znak i zatrzęsła sceną Jaggedów informacjami o znajdującej się w produkcji Jagged Alliance Online – darmowej strategii zawierającej elementy mmorpg. Początkowo informacji nie było za wiele, ale w połowie miesiąca uruchomiono nową oficjalną stronę serii z dokładnym opisem elementów gry. Wtedy też opublikowano pierwsze screeny z JA2: Reloaded – gry, która miała być remake starego dobrego JA2, w zupełnie nowej oprawie. Wywołały one kolejną falę zainteresowania.

Pomimo tych zapowiedzi moderzy nie próżnowali: w JA2 v1.13 pojawili się kosmici z serii „Alien” dzięki modyfikacji Demise of Man, zaś polski moder Starchris opublikował JA2 New Classic, jak sama nazwa wskazuje wprowadzające powiew świeżości w tradycyjne JA2.

To również w sierpniu serwis GOG.com zaserwował nam weekendową promocję na wszystkie gry TopWare, zaś w sieci Steam pojawiło Hired Guns, niestety już w nie tak atrakcyjnej cenie jak w Polsce, bo prawie 20 euro. Również na JACenter było ciekawie: IV Puchar Najemnika został zakończony, finalistą został Rudy „Lynx” Roberts.

Wrzesień:

Wrzesień 2010

Gdy uczniowie zaaklimatyzowali się już na powrót w szkołach, bitComposer zaprosił fanów do bardzo dziwnej ankiety, w której mogliśmy wybrać jakich najemników chcielibyśmy zobaczyć w JA Online. Kontrowersyjna, ponieważ wszyscy spodziewali się raczej, iż gra będzie dawała do dyspozycji wszystkie spluwy do wynajęcia z znane nam z poprzednich części gry i tak klimatyczne. Po raz kolejny dał o sobie znać również Starchris, który opublikował łatkę do Wildfire pozwalającą na uruchamianie modyfikacji do zwykłego JA2, co otworzyło wielu polskim graczom drogę do zupełnie nowych misji. W serwisie rozpoczęliśmy natomiast akcję dzielenia się zapisami gry, otworzony został także dział „Zbrojownia” z pierwszym artykułem napisanym przez Stridingshadowa poświęconym zasadzie działania karabinka AK, najpopularniejszej w świecie broni palnej.

Październik:

Październik 2010

Kolejny miesiąc w którym pierwsze skrzypce grali Niemcy z bitComposer Games: najpierw dowiedzieliśmy się, że w JA2 Reloaded pojawi się nowa muzyka, albo raczej jej odświeżona forma nagrana ponownie przez niemieckie studio-orkiestrę Dynamedion, które stworzyło podkład np. do gry Crysis 2. Później Niemcy zapytali graczy o zdanie w kwestii systemu walki: co prawda od zawsze Jaggedy były rozgrywane w turach, ale to wcale nie oznacza, że przez cały ten czas nie pojawiły się inne, lepsze i bardziej realistyczne rozwiązania.

Miły prezent zaserwował ponownie sklep GOG.com, dodając grę JA: Deadly Games do każdego konta zarejestrowanego przed zakończeniem działalności w formie beta zupełnie za darmo. Poza tym odnaleziono instalator wersji trial JA2, który pozwalał na grę za darmo w pełną wersję przez trzy godziny. Jak się okazało po kilku dniach, instalacja patchy limit czasowy ściągała, a więc możliwe stało się zdobycie pełnej wersji JA2 bez ponoszenia jakichkolwiek kosztów i w pełni legalnie.

Listopad:

Listopad 2010

W pierwszych dniach listopada bitComposer podjęło ostateczną decyzję: remake Jagged Alliance 2 miało zostać wyposażony w system aktywnej pauzy znanej z gier takich jak Brygada E5, czy też 7.62 High Calibre. Zmiana ta odbiła się szerokim echem wśród fanów i spowodowała liczne protesty i ostre słowa krytyki wymierzone w producenta. Doszło do publicznej wymiany zdań, oraz napisania przez fanów petycji i powrót do systemu turowego, ale producent nie ugiął się pod presją konserwatystów. Wszystkie te ceregiele nie przeszkodziły w pokazaniu nowych screenów z gry, a także przeprowadzeniu z Niemcami wywiadu przez nasz serwis, w którym pytaliśmy zarówno o JA2 Reloaded, jak i JA Online.

W tym samym miesiącu Starchris zaktualizował swoją modyfkację JA2 New Classic, dodając do niej między innymi minigun, co ciekawe, mod ten bardzo szybko stał się jednym z najczęściej pobieranych w serwisie. My rozpoczęliśmy natomiast poszukiwanie nowego grafika na miejsce moteela, który został wyrzucony z ekipy za całkowite ignorowanie innych członków redakcji, niestety bezskutecznie.

Grudzień

Grudzień 2010

Ostatni miesiąc 2010 roku przywitaliśmy uruchomieniem specjalnego sklepu powstałego przy współpracy z serwisem GOG.com, który oferował wszystkie wydane Jaggedy oraz kilka podobnych do nich gier. Następnie dzięki pomocy firmy Monolith Films zorganizowany został konkurs w którym wygrać można było jeden z czterech egzemplarzu całkiem ciepłego jeszcze filmu The Expendables. Firma bitComposer przypomniała o sobie przez zaprezentowanie pierwszej części „Dziennika Dewelopera”, który miał zapoznawać nas z procesem tworzenia nowego-starego Jagged Alliance 2.

To również w grudniu polska scena moderska została ponownie ożywiona po wydaniu przez Starchrisa kolejnej aktualizacji moda JA2 New Classic, wprowadzającej min. czołg jako pojazd dla najemników, uzbrojonych popleczników królowej, oraz wiele poprawek dla zgłaszanych problemów. Koniec roku zwieńczyliśmy zaprezentowaniem poradnika i FAQ dla gry-dinozaura, czyli pierwszego Jagged Alliance, które miały stanowić uzupełnienie dla zaprezentowanej kilka miesięcy wcześniej mapy Metaviry.

Autor: lukasamd, 3 komentarze · 4964 czytań
Komentarze (3)
  • Avatar użytkownikabonsetti

    Dzięki!

  • Avatar użytkownikaM'cin

    Zmień obrazek ze stycznia na "człowieka suchara" i będzie super :D

  • Avatar użytkownikaVan

    Trochę późno to podsumowanie wyszło... Ponarzekam trochę :)




Nick: