Zmiana menu głównego
Artykuł z serii Jak stworzyć modyfikację?
Menu główne to nic, a zarazem bardzo wiele. Dlaczego nic? Bo wszystkim się wydaje, że nie ma wpływu na grywalność. Bardzo wiele dlatego, że jest to pierwszy element gry jaki widzimy zaraz po jej włączeniu, a jak wiadomo powszechnie - pierwsze wrażenie decyduje o całej dalszej ocenie (!). Dlatego każda modyfikacja powinna mieć własne, nowe menu główne, a sposobem jego edycji zajmiemy się w tym poradniku.
Tło menu
Na początku skupmy się na tle, w Jagged Alliance 2 jest to flaga Arulco, możemy je zmienić na dowolny obrazek. W JA2 tło zapisane jest w pliku Loadscreens.slf. W JA2UB w innym pliku, tzn. Interface.slf. Zarówno w jednej jak i drugiej grze, nazwy tła menu oraz plików je przechowujących są odmienne:
- JA2 - Loadscreens.slf -> MAINMENUBACKGROUND.STI
- JA2UB - Interface.slf -> MM24BACKGROUND.STI
Oba tła zapisane są w pliku STI, który możemy otworzyć programem STI-Edit. Gdy otworzymy nasz plik zobaczymy standardowe tło menu głównego występującego w danej grze. Jeśli chcemy wstawić nowe, kopiujemy nasz obrazek (Ctrl+C) i wklejamy w pliku tła (Ctrl+V). Należy jednak pamiętać o tym, że tło musi być w takiej samej rozdzielczości co standardowe (w wypadku JA2/JA2UB jest to 640x480px). Plik zapisujemy i wrzucamy do katalogu Data/Loadscreens (JA2) lub Data/Interface (JA2UB).
Napisy w menu
Przejdźmy teraz do napisów w menu głownym. Chodzi o takie napisy jak: Nowa gra, Wczytaj grę, Wyjście itp. czyli krótkomówiąc - te na środku.
Tutaj sprawa jest bardziej skomplikowana niż w przypadku tła, nie tylko dlatego, że napisów jest pięć, ale także dlatego, że każdy napis musi być w trzech odcieniach. Jeśli przez Twoją głowę przeszły myśli typu Po cholerę trzy odcienie? to włacz grę i najedź w menu na jakiś napis, następnie go naciśnij. Zauważysz, że gdy najeżdżasz na napis zmienia on barwę na jaśniejszą, gdy naciskasz na ciemniejszą. Każdy odcień musimy zrobić sami. Poniżej znajdują się nazwy plików z napisami i nazwę archiwum SLF w którym się znajdują:
- JA2 - Loadscreens.slf -> TITLETEXT.STI
- JA2UB - Interface.slf -> TITLETEXT.STI
W tym pliku zapisane są wszystkie 5 napisów wraz z odcieniami. U góry w programie mamy pasek a na nim kreski, które przedstawiają poszczególne zdjęcia, aby włączyć następne klikamy na czerwone strzałeczki po bokach. Jaki napis tam wrzucimy zależy tylko od nas, trzeba tylko pamiętać aby zachować proporcje, każde zdjęcie musi mieć taką samą wysokość, w przeciwnym razie napisy w menu głównym będą nierównomiernie rozłożone.
Gdy już mamy jakiś napis możemy im nadać jaśniejszy lub ciemniejszy odcień w jednym z programów graficznych np. Photoshop lub Paint Shop. Również pamiętać trzeba o tym aby nie pomylić obrazków np. wrzucają obrazek z ciemnym odcieniem tam gdzie powinien być z jasnym. Gdy już wszystko zrobimy plik zapisujemy do katalogu Loadscreens (w JA2) lub Interface (w JA2UB).