Inne »

Podsumowanie 2009

Podsumowanie 2009 roku

Rok 2009 to nie tylko trzeci rok funkcjonowania serwisu Jagged Alliance Center, ale i wiele zmian na rynku gier, oraz scenie amatorskich modyfikacji. Wielokrotnie w ciągu niego przyszłe losy serii Jaggedów stawały pod znakiem zapytania i dopiero rok 2010 przyniósł nam wyjaśnienie wątpliwości, no i nieco ulgi. Czy nie byłoby dobrze przypomnieć sobie wszystkie najważniejsze wydarzenia z tamtych, wydawać by się mogło długich miesięcy? Oto przed wami podsumowanie 2009 roku, a więc wszystkie najważniejsze informacje zgromadzone w jednym miejscu i opatrzone odnośnikami do ważnych informacji. Zapraszamy do lektury, wspominania no i oceny tamtego roku - jak wyglądał on Waszym zdaniem?


20062007200820092010

STYCZEŃ

GOG Miesiąc ten nie należał do szczególnie interesujących, ale wyłonić można z niego kilka prawdziwych perełek. Dokładnie piątego stycznia wystartowała w naszym serwisie platforma Jagged Alliance TV - specjalny kanał na YouTube, w którym zgromadziliśmy wszystkie najważniejsze filmy dotyczące Jagged Alliance. Pod koniec miesiąca Białorusin inshy, który zasłynął już z wielu spolszczeń, rozpoczął projekt lokalizacji hybrydy JA2 v1.13 Wildfrie. Nowy Rok został również mile powitany przez serwis GOG.com, gdzie fani mogli nabyć całą serię Jagged Alliance z aż 30% zniżką. W ostatnim dniu miesiąca opublikowaliśmy długo wyczekiwaną recenzję przełomowej modyfikacji Renegade Republic.

LUTY

Night Ops Początek lutego przywitaliśmy co prawda archiwalnym, ale do tej pory nie publikowanym wideo-wywiadem z Aleksandrem Valencia-Campo, jednym z pracowników F3 Games, grupy, która wtedy pracowała nad Jagged Alliance 3. Wywiad ten powstał w 2006 roku i choć w dniu opublikowania nie był już zbyt nowy, wzbudził ciekawość widzów ze względu na kilka sekund nagrania z samej gry. Jeszcze przed upływem połowy miesiąca zaskoczyło nas nagłe opublikowanie zangielszczenia do rosyjskiego moda Night Ops, wydane spod ręki Off_Topica. Dzień później sami postanowiliśmy podsumować ubiegły, 2008 roku, co też uczyniliśmy. Kolejna nowość przyszła 16 lutego, kiedy to internetowy sklep Amazon ogłosił przedsprzedaż Jagged Alliance na DS, oraz ujawnił termin premiery. Koniec miesiąca był pełen niepewności, a wszystko za sprawą tego, że z planu wydawniczego Akelli nagle zniknęła najważniejsza dla nas pozycja - Jagged Alliance 3.

MARZEC

Jagged Alliance DS Krótko, acz treściwie mówiąc, bardzo nudny miesiąc, w którym niemal nic się nie działo. Pewnym ratunkiem było opublikowanie nowych, dosyć interesujących screenów z Jagged Alliance na DS, ale to nie pozwoliło na zaspokojenie apetytu. Pojawiły się również pogłoski, jakoby to firma City Interactive miała zająć się wydaniem w Polsce gry 7.62 High Calibre, jednak nie zostały one potwierdzone. Dopiero przed samym rozpoczęciem wiosny okazało się, że pogłoski te to wynik pomyłki, która zaszła w serwisie Gry-Online, natomiast faktycznym wydawcą będzie firma Cenega Poland, która od pewnego czasu była zainteresowana tym tytułem.

KWIECIEŃ

The Expendables Po śpiącym początku, wiosna zaczęła się naprawdę budzić, podobnie jak świat Jagged Alliance, no i w kwietniu już na nudę nie mogliśmy narzekać. Rozpoczął się on tradycyjnie od Prima Aprilis, kiedy to grupa Iron Squad "postanowiła" zakończyć działalność. Kilka dni później pojawiło się nieco informacji o filmie The Expendables, którego reżyserem i zarazem głównym bohaterem jest Sylvester Stallone, a który fabułą dosyć wyraźnie nawiązuje do Jagged Alliance 2. Dzień później nasza redakcja powiększyła się o Stridingshadowa, który od tej pory stał się forumowym specjalistą od uzbrojenia. Połowa miesiąca przyniosła druzgocący w efektach atak hakerów wymierzony na serwisy JACenter i Liberate Arulco, ale na szczęście udało się wszystkie dane przywrócić. W kwietniu zapowiedziano również angielską wersję niemieckiej modyfikacji Back 2 Bussines, a serwis GOG.com po raz kolejny uraczył nas promocją, tym razem na Wildfire.

MAJ

The Trzy lata JACenter Maj jest zazwyczaj dosyć ciekawy i pełen niespodzianek, ale tym razem niestety taki nie był. W tym właśnie miesiącu wydano długo oczekiwany patch dla Hired Guns: The Jagged Edge, który poprawiał sporo błędów znacznie utrudniających grę. Niestety, na złość chyba, był on skierowany tylko do rosyjskiego wydania gry. Użytkownicy naszego serwisu wyrazili chęci, więc zorganizowaliśmy IV już czat, który tradycyjnie po kilku minutach rozmowy na temat, przerodził się w rozmowę o wszystkim i o niczym zarazem, ale za to jak klimatyczną! Pod koniec miesiąca, bo dopiero 26-go, zadebiutowało wreszcie Jagged Alliance na DSa, zaliczając dosyć poważny poślizg i budząc grozę w sercach fanów posiadających te konsole. Maj zakończyliśmy świętowaniem trzecich urodzin serwisu, kiedy to opublikowaliśmy cały dział poświęcony wspomnianemu w marcu Back 2 Business, dokładnym spisem autorów Jaggedów, oraz obszerną listą modyfikacji na forum.

CZERWIEC

The Fight For Freedom Na dzień dziecka, grupa tłumaczy z Iron Squad postanowiła zrobić nam prezent, no i opublikowano spolszczenie do rosyjskiego moda JA2'005, który w kwestiach technologicznych często jest stawiany na równi nawet z JA2 v1.13. Jest to o tyle ciekawe, że projekt rozpoczęto w... sierpniu 2007 roku, lecz z powodu ciągłego rozwoju samej modyfikacji, polonizacja nie mogła zostać ukończona szybciej. Po tym wesołym dniu przyszedł czas na wiadro zimnej wody, kiedy to 3 maja ze strony Akelli zniknął zapis informujący o tym, iż zajmuje się ona produkcją Jagged Alliance 3. Kolejny już raz, losy nowego Jaggeda spowiły ciemne chmury... Stegnacja trwała aż do 25, gdy na sztandarowym niemieckim forum o Jaggedach pojawiły się nowe informacje o Fight For Freedom - modyfikacji, która będzie przenosić nas w realia II Wojny Światowej. Pierwsze screeny wyglądały zachęcająco, ale na efekt końcowy musieliśmy jeszcze nieco poczekać. W tym czasie mogliśmy jednak zająć się hybrydą Deidranna Lives 1.13, która została opublikowana pod sam koniec miesiąca.

LIPIEC

Norman Olsen Wakacje nie są dobrymi miesiącami dla gier komputerowych, po prostu tak już się utarło no i co roku wszyscy zaliczają wtedy spadki... ale aż takie? Po pierwszym tygodniu lipca zaprezentowaliśmy coś, co ruszyło w posadach całą sceną Jagged Alliance - ekskluzywny wywiad z Normanem Olsenem, jednym z twórców Jagged Alliance 2. Zdradził nam on wiele szczegółów na temat tego, jak powstawała gra i jak miała pierwotnie wyglądać. Dowiedzieliśmy się miedzy innymi o tym, iż planowano nawet tryb multiplayer, jednakże ostatecznie z projektu tego musiano się wycofać. Praktycznie na tym gorący miesiąc by się skończył, gdyby nie szalony Białorusin Inshy, który po raz kolejny postanowił dać znak życia i opublikował pierwszą wersję spolszczenia do rosyjskiego moda Night Ops.

SIERPIEŃ

Last Stand Niestety, pomimo trwających wakacji, kolejny niezbyt udany dla Jaggedów miesiąc. Zaczęło się niewinnie, od wywiadu z grupą Iron Squad na portalu GrajPoPolsku. Nie byłoby w tym nic dziwnego gdyby nie fakt, że można było z niego wyczytać, iż los hucznie zapowiadanej modyfikacji Last Stand, tworzona przez ten właśnie zespół, wisi na włosku! Powody oczywiście te same, które spotykamy zawsze przy projektach związanych z Jaggedami: brak zainteresowania ze strony odbiorców... Dobrze chociaż, że kilka dni później firma TopWare Poland obniżyła ceny na Hired Guns: The Jagged Edge, więc nieco więcej osób mogło się z ten tytuł zaopatrzyć. Zaraz po tym Cenega Poland już w pełni oficjalnie i głośno potwierdziła, że w jej planach wydawniczych znajduje się gra 7.62 High Calibre, choć brakowało nadal informacji o tym, kiedy możemy się tego spodziewać. W dalszych dniach pełna rezygnacji podczas wywiadu grupa Iron Squad poinformowała o tym, że spolszczenie do Jagged Alliance 1 jest na ukończeniu, a na dodatek opublikowała łatkę polonizacji moda Vietnam SOG '69. Wydawało się, że to gest zamykający zupełnie erę prac nad Jaggedami, aż do 28 sierpnia, gdy wystartował nowy nabór do ekipy, oraz nowe nadzieje na wydanie Last Stand.

WRZESIEŃ

High Calibre Od września 2009 roku na łamach naszego serwisu dostępny jest specjalny artykuł, dzięki któremu możecie zapoznać się z ciekawostkami dotyczącymi całej serii Jagged Alliance. W połowie miesiąca za naszą wschodnią granicą zadebiutowała gra Man of Prey, kolejny tytuł wywodzący się niejako z rodziny Brygady E5 oraz 7.62 High Calibre. Niestety w tamtym okresie polska scena gier milczała i na horyzoncie nie dało się zauważyć żadnej firmy, która zechciałaby grę wydać w naszym kraju. Poza tym Apeiron, producent Man of Prey, niemal od razu zapowiedział kolejną produkcję z tej rodziny, o tajemniczym tytule Capitulum. Na otarcie łez z pomocą przyszła Cenega Poland, dzięki której 18 września odbyła się oficjalna polska premiera 7.62 High Calibre, zaś w kilka dni później odbył się na łamach JACenter konkurs z nagrodami rzeczowymi w postaci właśnie tego tytułu. Niestety, ostatecznie okazało się, że gra nie została spolszczona, co bardzo negatywnie odbiło się na jej popularności, biorąc pod uwagę stopień skomplikowania rozgrywki.

PAŹDZIERNIK

Sabre Team Oj, deszczowy miesiąc dał się we znaki i w końcu coś naprawdę zaczęło się dziać. Już na jego początku Jazz, najbardziej doświadczony z polskich moderów Jagged Alliance zapowiedział nową modyfikację Sabre Team, która miała być konwersją gry z 1994 roku o dokładnie takim samym tytule. W niecały tydzień później niejaki Oldnoob opublikował na łamach międzynarodowego forum Bear's Pit swojego mini-moda Insane Maps dla JA2 v1.13. Okazał się on wcale nie taki "mini", bo choć nie zmieniał fabuły, to wnosił do gry ponad 280 nowych lub poważnie zmodyfikowanych sektorów. W związku z wieloma problemami dotyczącymi 7.62, w połowie miesiąca pojawił się nieoficjalnych patch je poprawiający. Miłą niespodziankę zrobiły nam również: magazyn Play!, który w tamtym numerze wydał pełną wersję Wildfire'a, oraz Iron Squad oficjalnie reaktywując projekt moda Last Stand. Ostatni dzień miesiąca jeszcze bardziej uradował fanów modów, bo właśnie wtedy pojawiła się co prawda w wersji beta, ale w pełni sprawna hybryda JA2 1.13 oraz Urban Chaos.

LISTOPAD

Raven Squad Chciałoby się naprawdę napisać, że i listopad był taki jak październik, że pełno było tam nowości i zapowiedzi, ale i poprawek i nadziei na lepsze jutro. Nie da się jednak tego powiedzieć... prawdę powiedziawszy, z nieznanych przyczyn był to najbardziej "suchy" miesiąc w całym roku, choć zazwyczaj dzieje się wtedy sporo. Jedynym godnym zainteresowania faktem była polska premiera gry Raven Squad, która już wcześniej wzbudziła mieszane uczucia - czy połączenie gry strategicznej i rasowego FPSa może być dobrym pomysłem? Dodajcie sobie do tego fakt, iż została ona tak naprawdę przeniesiona na PCta z konsoli. Wbrew temu co można sądzić, okazało się, że to tytuł naprawdę dobry, ale co ważne, posiadający swój niepowtarzalny klimat. Listopad został więc obroniony, honorowo, ale jednak.

GRUDZIEŃ

Jagged Alliance 3 Trochę się na koniec roku stało, wiele się również niestety wyjaśniło. Zaczęło się od kolejnego już konkursu na JACenter, w którym tym razem nagrodami był wspomniany wcześniej "mieszacza gatunków", a więc Raven Squad. Później długo długo długo niec, aż w święta Bożego Narodzenia zespół Iron Squd wydał wreszcie długo oczekiwane i wiele razy przesuwane spolszczenie do pierwszej części Jagged Alliance. Niestety nie było to zbyt pocieszające, bowiem kilka dni wcześniej dotarły do nas najgorsze wieści - oficjalnie przyznano, że prace nad Jagged Alliance 3 zostały wstrzymane, zaś umowa między Akellą a Strategy-First zerwana. Nie powtórzyła się historia znana nam z Hired Guns'a, a więc wydanie gry pod zupełnie innym tytułem. Najprawdopodobniej nie było więc za bardzo co wydawać... Rok 2009 pożegnaliśmy co prawda recenzją modyfikacji Legion 2, ale jednak pełni smutku po wielu niespełnionych obietnicach.

Autor: lukasamd, Brak komentarzy · 5204 czytań
Komentarze (0)



Nick: