Jak stworzyć modyfikację? » Poradnik modera - Edytowanie obiektów

Edytowanie obiektów (tilesetów)
Artykuł z serii Jak stworzyć modyfikację?

Dla JA2 i wszystkich oficjalnych rozszerzeń

Do edytowania obiektów (tilesetów) potrzebne nam będą 3 programy (nie są niezbędne, ale to na nich opieram ten poradnik): GRV czyli Game Resource Viewer, SLF-Explorer oraz najważniejszy - Tileset Editor. W przypadku GRV czy SLF-Explorera można użyć innych programów np. STi-Edit czy Un-Slf. Wszystkie wymienione programy znajdziecie w naszym dziale "Download".

Przygotowanie

Rozpakuj plik Tilesets.slf, najlepiej do osobnego folderu na dysku (np. C:Tilesets). Prawdopodobnie pojawią się błędy przy rozpakowywaniu - należy je zignorować. Samo rozpakowywanie trwa chwilę, jednak nie zalecam minimalizowanie SLF-Explorera podczas tej czynności - może to spowodować błędy w programie. Dzięki temu będziesz mógł wyszukiwać szukane tilesy za pomocą zwykłej Windowsowej "szukajki".

Edytowanie tilesetu

  • Uruchom program Tileset Editor, i otwórz w nim plik JA2SET.dat (File>Open).

  • Edytowanie tilesetu najlepiej zacząć od skopiowania innego tilesetu, najbliższego naszym wymaganiom. Załóżmy, że chcemy zrobić złomowisko, więc najlepiej będzie skopiować tileset Estoni. Zaznaczamy więc jeden z pustych tilesetów, np. numer 66, następnie wybieramy z menu Edit>Copy from other tileset. Teraz wybieramy tileset, z którego mają zostać skopiowane tilesy - w naszym przypadku to nr 43 - dajemy OK. Teraz same tilesy - przechodzimy do folderu gdzie zostały rozpakowane tilesety (np. C:Tiles). Odszukujemy tam folder z numerem 43 i kopiujemy go do folderu DataTilesets (np. C:EditorDataTilesets). Zmieniamy mu nazwę z 43 na 66.

  • Teraz już samo edytowanie. Załóżmy, że chcemy dodać do naszego tilesetu metalowe drzwi (metldoor.sti). Rozwijamy więc w Tileset Editorze "zakładkę" Doors, na wybranym przez nas miejscu klikamy dwa razy lewym klawiszem i wpisujemy nazwę pliku sti. Tak samo robimy z plikiem cienia do drzwi (metldors.sti).

  • Następnie w folderze z tilesami (np. C:Tiles) wyszukujemy frazę "metldoor". Powinny pojawić się nam 4 pliki - metldor.sti, metldors.sti, metldors.jsd oraz jeszcze raz metldor.sti, jednak tym razem w podfolderze "T". Pliki te należy skopiować do folderu tilesetu (np. C:EditorDataTilesets66).

  • Zapisujemy plik JA2SET.dat



Na koniec...

  • Tileset Editor nie jest doskonały. Nie można w nim dodać więcej niż 99 tilesetów, oraz często "buntuje" się przy próbie zmiany nazwy już istniejących.

  • Nie wszystkie tilesy posiadają swoje cienie oraz pliki jsd, dlatego nie zawsze będą 4 pliki do skopiowania. Minimum to 2 pliki - *.sti oraz plik miniaturka *.sti z folderu "T".

  • Aby uniknąć powtarzania się numerów tilesetów w sytuacji gdy jest kilku "mapperów", najlepiej było by wcześniej rezerwować numery.

  • Wspomniany wcześniej program GRV służy do oglądania plików sti, przydatny gdy szukamy odpowiedniego tilesa.
Autor: Len, 1 komentarz · 9991 czytań
Komentarze (1)
  • Avatar użytkownikanemo

    A ten Ja2set.dat, to skąd wziąć? Przy modyfikacjach bywa w katalogu BinaryData, ale przy vanilli wręcz przeciwnie. Wiem, że rezyduje on w pliku Binarydata.slf, ale zmiany dokonane w nim powodują CTD przy ładowaniu gry oraz niemożność załadowania danej mapy w edytorze.




Nick: