Inne » Wywiad z Lenem



Wywiad przeprowadził: LukasAMD
Źródło: Jagged Alliance Center
Na pytania odpowiadał: Len
Data: 28 grudnia 2006r.




1. Witam, przedstaw się proszę.
Witam. Jestem Len, modder i od kilku lat wielki fan całej serii Jagged Alliance. Od dwóch lat kieruję grupą Iron Squad zajmującą się tworzeniem spolszczeń i modyfikacji do gier spod znaku Jagged Alliance.


2. Powiedz jak wyglądała dotychczasowa historia grupy i czym zajmuje się Iron Squad.
Iron Squad to grupa powstała przez przypadek dokładnie 2 lata temu. Odkąd pierwszy raz zagrałem w modyfikację JA2: Urban Chaos chciałem ją spolszczyć, marzenie to zacząłem realizować w przed ostatni dzień grudnia. Początkowo nad spolszczeniem pracowałem tylko ja i Szadou, 4 dni później doszli Ko5ma i Scooly. Przez pierwsze pół roku o istnieniu grupy nie widział nikt poza jej członkami. Ujawniła się dopiero w momencie zapowiedzi swojego pierwszego projektu - polonizacji Urban Chaos, wtedy też grupa z 4 powiększyła się do 10 członków.


3. Czyli IS powstał dosyć spontanicznie. Czy uważasz, że takie nagłe decyzje mają realne szanse na sukces? Ostatnio nie brakuje ich w świecie Jaggedów i gier strategicznych...
Owszem mają, lecz wszystko zależy od osoby kierującej projektem. Niestety, ale większość młodych modderów patrzy przez różowe okulary.


4. Teraz nieco dziwne pytanie - skąd pomysł na nazwę grupy i jej podtytuł? Czy inspiracją było wyłącznie Jagged Alliance?
Inspiracją dla nazwy było tylko to, żeby dobrze brzmiała. Nazwę wymyślił dla nas ThomassD, za co jesteśmy wdzięczni. A jej podtytuł, hmm... tutaj inspiracją był jednak Jagged Alliance :)


5. Czy zarządzanie tą dosyć sporą grupą, synchronizacja jej prac jest prosta i możliwa? Czy macie swoje wewnętrzne zasady regulujące najważniejsze sprawy?
Niestety do łatwych zadań to nie należy. Zarządzanie grupą i projektami odbywa się w dość prosty sposób - poprzez ukryte forum dla członków grupy. Piszemy tam o wszystkich szczegółach, planujemy, decydujemy, rozwiązujemy problemy, itp. Gdy zaczynamy nowy projekt tworzymy tam spisy plików, które dzielimy na kategorie. W spisach tych znajdują się nazwy wszystkich plików, które należy przetłumaczyć, informacja, do czego są te pliki oraz kto je obecnie robi i w ilu procentach ma ukończone. Swoje zasady oczywiście mamy, a dokładniej to regulamin, który został utworzony po to by wszystko było jasne i uniknąć nieporozumień.


6. Jak wiadomo za swoją pracę nie otrzymujecie żadnego wynagrodzenia i jest ona jak najbardziej dobrowolna. Dlaczego to robicie? Co daje wam siłę do pracy i przezwyciężania napotkanych problemów?
Cóż, trudne pytanie. Już od jakiegoś czasu jestem fanem serii JA, odkąd jestem fanem jestem także obserwatorem. Widzę co się dzieje i nie da się ukryć, że świat JA maleje, my chcemy to jak najbardziej spowolnić a nawet zatrzymać. A do przezwyciężania problemów mam pewien sposób. Mianowicie należy zapowiedzieć projekt i podać wczesną datę premiery, kiedy reszta grupy widzi, że zostało mało czasu to prace wyraźnie przyspieszają.


7. Jak powiedziałeś wcześniej grupa ma już 2 lata, jest także dosyć liczna. Ile osób przewinęło się przez nią przez cały ten czas? Przecież jej stan osobowy dosyć często się zmienia.
Do tej pory z grupy odeszło 7, a obecnie liczy 10 osób. Jej skład zmienia się zawsze w wakacje, gdy jest dużo chętnych, potem przez cały rok zgłasza się bardzo mało osób i musimy sobie radzić w takim składzie, jaki zebraliśmy przez wakacje.


8. Jako pierwszy swój projekt wybraliście spolszczenie do Urban Chaos. Dlaczego akurat tę modyfikację? Przecież jest to naprawdę rozbudowany mod i posunięcie takie z pewnością było skokiem na głęboką wodę.
Jak do tej pory jest to najbardziej rozbudowana modyfikacja, wybrałem ją tylko ja, a raczej to ona mnie wybrała, bo przez głowę mi nie przeszło, że mógłbym spolszczać inną modyfikację. Bardzo ją lubiłem i chciałem, aby była po polsku. A grupa powstała kilka godzin po rozpoczęciu prac, więc nie mogli mieć wpływu na wybór.


9. Jak mogliśmy się przekonać, spolszczenie Urban Chaos jest wysokiej klasy, dlaczego jednak prace nad nim trwały tak długo? Przecież IS jest dosyć liczną grupą.
Przede wszystkim dlatego, że zaczynaliśmy z zerowym doświadczeniem, nawet nie wiedzieliśmy, co nas czeka a jakby tego mało z początku w grupie były tylko 4 osoby. Tak więc przez pierwsze pół roku zrobiliśmy bardzo mało. Grupa stała się liczna dopiero w czerwcu 2005r. i dopiero wtedy prace naprawdę ruszyły.


10. Skoro prace jedna ruszyły, dlaczego do UCPL wyszło aż tyle poprawek? Wiemy już, że był to pierwszy projekt i nie mieliście doświadczenia, ale czy nie lepiej byłoby najpierw solidnie przetestować polonizację?
Owszem były beta testy, było nawet sporo zgłoszeń, lecz niestety większość testerów nie wywiązało się ze swojego zadania. Mimo wszystko wykryli naprawdę sporo błędów, ale jak się później okazało to nie były wszystkie. Pierwsza wersja spolszczenia miała sporo błędów, dlatego szybko wyszła poprawka, do tej pory wyszło ich pięć i planujemy jeszcze jedną.


11. Dlaczego spolszczenie Urban Chaos jest podzielone podczas instalowania na tryb standardowy i science-fiction? Nie byłoby lepszym rozwiązaniem pozostawienie tego wyboru w menu gry?
Byłoby lepszym gdyby nie fakt, że w standardowym UC po prostu nie ma trybu S-F, aby był należało wgrać specjalne pliki. My te pliki wgraliśmy do spolszczenia i dzięki temu gracz może od razu podczas instalacji wybrać tryb gry zamiast wgrywać potem dodatkowe pliki.


12. Postanowiliście nie tłumaczyć intra i outra gry, ponieważ bardzo zwiększyłoby to rozmiar samego spolszczenia, czy nie lepszym rozwiązaniem byłoby wypuszczenie dwóch wersji polonizacji - z i bez filmów?
Nie mieliśmy wtedy własnego serwera, na którym moglibyśmy postawić pliki ważące ponad kilkadziesiąt MB.


13. Czy są więc szanse, że kiedyś zrobicie wersję spolszczenia z filmami? Powiedziałeś, że wtedy nie mieliście własnego serwera, teraz sytuacja może wyglądać inaczej, do tego dochodzi informacja o tym, że będzie jeszcze jedna poprawka.
Szanse są, nawet były plany wprowadzenia ich od jednej z wcześniejszych wersji spolszczenia. Jest możliwość uniknięcia dużego rozmiaru takiej wersji, lecz wymaga to czasu, a ja staram się to robić tak, aby nie opóźniało prac nad obecnymi projektami.


14. Jakiś czas temu poinformowaliście świat o tym, że tworzycie spolszczenie do modyfikacji Vietnam SOG '69, dlaczego zdecydowaliście się akurat na tę grę? Przecież istnieje wiele równie dobrych modów.
Vietnam SOG '69 to zupełnie inna gra niż Urban Chaos, rzekłbym nawet przeciwieństwo. Podczas gdy w UC walczymy pomiędzy murami miast, w SOGu przyjdzie nam walczyć wśród drzew, gęstych dżungli. Oczywiście jest wiele innych dobrych, a nawet lepszych modyfikacji. Jednej z nich nie wybraliśmy ze względu na to, że wszyscy spodziewali się, iż właśnie ją wybierzemy. A wszystkie inne lepsze modyfikacje były w innym języku niż angielski.


15. Na przełomie lipca i sierpnia 2006 roku grupa "rekrutowała" nowe osoby do nowego projektu, którym okazała się właśnie polonizacja VietnamSog 69'. Czy to prace nad UCPL spowodowały, że do nowego spolszczenia postanowiliście się tak dobrze przygotować?
Tak dobrze to nie było, spolszczenie byłoby dawno gotowe gdyby nie ciąg problemów. Przez większość wakacji nie mieliśmy własnego forum, a w wakacje przecież prace zwykle idą 2x szybciej niż w pozostałych miesiącach. Ponadto zapowiedź spolszczenia miała nastąpić także dawno temu, lecz admin jednej ze stron o serii JA postanowił nas w tym wyręczyć, musieliśmy trochę odczekać. Tak naprawdę własne forum odzyskaliśmy dopiero niedawno, na szczęście ze wszystkimi postami od początku naszego istnienia, dzięki czemu w grupie powraca ład i porządek.


16. Informacja o spolszczeniu także dodatku wykonanego przez modera Jonasa jest bardzo interesująca, czy decyzja o tym kroku była tak nagła jak informacja?
Tak, kiedyś słyszałem o dodatku zatytułowanym Jonas Edition lecz zapomniałem i dopiero teraz podczas przeglądania jednej ze stron internetowych natrafiłem na niego. Dowiedziałem się, jakie zmiany wprowadza ten dodatek i od razu postanowiłem go dodać do spolszczenia.


17. Co oprócz języka zmieniliście w Vietnamie? Czy tak gra jak i dodatek Jonasa zostaną poddane jakimś przeróbkom, poprawkom?
W grze znajdzie się zupełnie nowe menu główne oraz poprawione twarze niektórych postaci, oprócz tego będzie zupełnie nowy sektor początkowy i wszystkie dostępne łatki do gry. No i standardowo nasze autorskie poprawki mniejszych błędów.


18. Niedawno napisałeś, że IS rozpoczyna prace nad kolejnym projektem, czy mógłbyś zdradzić nam jakieś szczegóły dotyczące tej sprawy? Czy będzie to kolejne spolszczenie czy jakiś inny produkt moderski?
Póki co mogę powiedzieć tylko jedno - UC to przy nim rozgrzewka.


19. Z ostatnich informacji wynika, że szczegółowe dane o nowym projekcie zamierzacie podać w styczniu, czy jednak już teraz mógłbyś powiedzieć jak długo będą trwać prace nad nim? Po twojej ostatniej odpowiedzi można spodziewać się, że raczej długo...
Tak, to będzie nasz największy projekt. Jednak decyzja w sprawie wydania nie leży bezpośrednio w naszych rękach.


20. W takim razie mamy rozumieć, że następne spolszczenie może dotyczyć modyfikacji, która jeszcze nie miała własnej premiery? Byłby to naprawdę trudny projekt, ponieważ jedną z najbardziej oczekiwanych modyfikacji jest Renegade Republic.
Niekoniecznie, równie dobrze możemy tworzyć coś dla kogoś innego. Renegade Republic to rzeczywiście bardzo oczekiwany projekt, i nie trudno się dziwić skoro po raz pierwszy od 3 lat szykuje się modyfikacja, która może dorównać znanemu już wszystkim Urban Chaos. Jednakże skala tego projektu tak naprawdę wciąż nie jest w pełni znana.


21. Rozpoczynając nowy projekt przed skończeniem jednego narzucacie sobie dosyć ciężkie tempo, czy nie uważasz, że przy ewentualnych opóźnieniach gracze nie będą nieco zawiedzeni?
Opóźnienia zawsze są, a gdy są opóźnienia to są zawiedzeni gracze. Nowy projekt zaczynamy tak, aby nie spowalniał obecnego, do nowego dostęp będą miały tylko wybrane osoby do czasu ukończenia podstawowego projektu, czyli spolszczenia Vietnam SOG' 69, które i tak już powoli kończymy.


22. Czy zamierzacie kiedyś zrobić własną modyfikację? Do tej pory praktycznie nie powstał żaden naprawdę rozbudowany mod z Polski, grupa doświadczonych osób w modowaniu taka jak Iron Squad mogłaby zmienić tą sytuację. Przewidujecie kiedyś taki projekt?
Przewidujemy, i to od ponad półtora roku. Niestety w grupie brakuje modderów, większość osób to tłumacze. Nie wiem czy w takiej sytuacji byśmy podołali zadaniu.


23. Pod koniec listopada grupa uruchomiła nareszcie swoją stronę internetową. Powiedz, dlaczego prace nad nią trwały tak długo? Przecież jest ona oparta na systemie CMS PHP-Fusion, który instaluje i konfiguruje się dosyć szybko i łatwo.
Z początku miała to być strona w html, a że były duże problemy ze znalezieniem osoby, która zechciałaby nam zrobić stronę trwało to tak długo. W końcu przekonałem się do CMSa i postanowiłem właśnie na nim założyć stronę.


24. Dlaczego strona miała być w HTMLu? Przecież już rok temu wiadomo było, że język ten pozwalana tworzenie stron raczej statycznych, czy początkowa koncepcja strony IS zakładała właśnie stronę statyczną?
Raczej tak, początkowo miała to być mała strona z niewielką ilością informacji.


25. Od otwarcia strony opublikowaliście na niej już kilkanaście poradników dla osób, które chciałyby zająć się modowaniem Jagged Alliance. Czy macie zamiar w najbliższym czasie zamieścić coś jeszcze, jakąś noworoczną niespodziankę?
Oczywiście poradniki będą pojawiały się w dalszym ciągu, ambicje mamy duże. Chcemy z tej strony uczynić największy zbiór poradników nt. tworzenia modyfikacji. Noworoczną niespodzianką będzie oczywiście zapowiedź nowego projektu oraz artykuł, który pojawi się w styczniu, lecz jego tytułu na razie nie zdradzimy.


26. Co myślisz o zerwaniu umowy SF z GFi i o całym tym zamieszaniu, które powstało w świecie Jagged Alliance? Czy aktualna sytuacja nie przypomina nieco losu Fallouta 3 który do tej pory nie ujrzał światła dziennego?
Przypomina i to bardzo. Fani JA byli już pewni, że wreszcie doczekają się trzeciej części serii. Strategy First sprawił im ogromny zawód zrywając umowę na miesiąc przed premierą gry tłumacząc się jej słabą jakością, pomimo iż przez 2 lata prac bardzo ją chwalili, jak widać powody musiały być inne. W takiej sytuacji nie możemy nawet być pewni czy obecnie tworzony JA3 przez F3 Games nie zostanie wycofany.


27. Co sądzisz o polskiej scenie Jagged Alliance patrząc między innymi na grupę IS? Jakie są twoje rokowania na przyszłość w tej kwestii? Czy polskie ceny "nowych" Jaggedów, a chodzi mi o Wildfire, nie spowodują wręcz wymarcia tej gry w Polsce?
Niestety, ale polska scena Jagged Alliance to pasmo niepowodzeń, jeśli chodzi o scenę modderską. Każdego roku pojawiają się nowi modderzy, którzy zapewniają, że nie skończą jak poprzednicy, ale wychodzi jak zawsze. Minęło tyle lat a wyszły dopiero 4 polskie modyfikacje. Iron Squad to jak na razie jedyna polska grupa (choć było ich już kilka), która w pełni ukończyła swój projekt wzbudzając bardzo duże zainteresowanie i rozpoczęła drugi, a nawet trzeci projekt.
Niestety, ale cena polskiego wydania Wildfire przyczyniła się do niezbyt dużej sprzedaży tej gry i trudno się dziwić, że TopWare postanowił nie wznawiać sprzedaży po wyczerpaniu nakładu. Osłabienie polskiej sceny JA powoduje także konflikt pomiędzy dwoma stronami o tej grze, chodzi mi tu o Jagged Alliance Center oraz Liberate Arulco, do tego ta druga nie wyraża chęci wspierania polskich projektów modderskich.



28. Jak grupa zareagowała na otwarcie tzw. "Otwartej strefy modowania"? Teraz jest ona już zamknięta, ale czy kiedy była ona otwarta IS działała w jej obrębie?
Z tego co pamiętam w momencie jej otwarcia nie było jeszcze strony Iron Squad, lecz oczywiście zwracaliśmy uwagę na wszystkie wydarzenia wokół sceny modderskiej. A jak zareagowaliśmy na otwarcie "Otwartej strefy modowania"? Trudno powiedzieć, ponieważ zapomniano o niej równie szybko, co zapowiedziano.



29. Czy Iron Squad jest grupą całkowicie zamkniętą czy współpracujecie z innymi grupami oraz pojedynczymi moderami? Głośno o takiej współpracy raczej nigdy nie było...
Iron Squad to grupa jak najbardziej otwarta. Choć nigdy nie było o tym głośno współpracowaliśmy przy większości polskich projektów. Wspieraliśmy je, lecz nawet nasza pomoc ich nie uchroniła przed smutnym końcem. I trudno się dziwić skoro my tylko pomagaliśmy a wszystkie decyzje leżały w rękach szefa projektu.



30. Co, jako przedstawiciel tak sławnej i praktycznie jedynej polskiej grupy moderskiej, chciałbyś powiedzieć początkującym moderom? Jak powinni zaczynać? Czy ich starania mają sens?
Przede wszystkim aby postawić sobie z góry cel i nie przestawać do niego dążyć. Zapał do pracy szybko mija, a bez niego wszyscy bardzo szybko zamykają interes. Pełno było początkujących moderów, którzy twierdzili, że nie podzielą losu poprzedników a kończyli jak wszyscy. Nie dawajcie się, na efekty trzeba czekać długo, ale jeśli odpowiednio przyłożycie się do pracy to po pewnym czasie zrozumiecie, że było warto.


31. Dziękuję za poświęcony mi czas.
Ja też dziękuję. Trzymajcie kciuki za nasz projekt!
Autor: lukasamd, Brak komentarzy · 11992 czytań
Komentarze (0)



Nick: