Modyfikacje » Renegade Republic - Wywiad ze Scorpionem

Wywiad ze Scorpionem
Twórcą JA2: Renegade Republic


Wywiad przeprowadził: Len
Na pytania odpowiadał: Andreas "Scorpion" Rhyner
Za pomoc podziękowania dla: Snicka, Popusia, Kijka, Rafadana oraz Fireoxa

Jagged Alliance 2 Renegade Republic to obecnie z pewnością najbardziej wyczekiwana przez fanów modyfikacja JA2. Po raz pierwszy od kilku lat pojawi się mod, który naprawdę może równać się ze znanym wszystkim JA2: Urban Chaos. Ale czy spełni ona wysokie oczekiwania graczy? Czy okaże się hitem, czy też kompletnym niewypałem? Aby poznać odpowiedź na te ważne pytania, przeprowadziliśmy wywiad ze znanym już z modyfikacji Vengenance Scorpionem - autorem JA2: Renegade Republic.





1. Przedstaw się, proszę.
Cześć. Jestem Scorpion, modder Jagged Alliance 2 i wielki fan serii JA. Jestem członkiem zespołu, który stworzył i wypuścił modyfikację JA2: Vengeance.

2. Skąd wzięło się u Ciebie zainteresowanie tworzeniem modyfikacji?
Zainteresowanie powoli rozwijało się z czasem. Zaczęło się, gdy grałem w JA2 po raz kolejny i zauważyłem, że spora część grafiki jest nudna. Zacząłem przeglądać strony zajmujące się tematem i odkryłem, że sporo ludzi lubi modyfikacje. Im więcej robiłem małych modyfikacji, tym więcej miałem zabawy i moje ambicje rosły.

3. Stworzyłeś świetną modyfikację zatytułowaną Vengeance. Powiedz skąd wziął się pomysł na stworzenie czegoś, co równa się z samym JA2 Urban Chaos.
Trudno powiedzieć. JA2 Vengeance był moją próbą zmiany konstrukcji JA2 do moich upodobań. Uznałem, że domyślna mapa JA2 jest nudna i jeśli ją znałeś, to zawsze wiedziałeś, gdzie będzie następny przeciwnik. Plus te same bronie... i kopalnie, które były takie same w każdym modzie, a my je zmieniliśmy na szyby naftowe.

4. Ile osób pracowało przy tym projekcie?
Na początku team składał się z dwóch osób - Crazy Cat i ja. Pozostali ludzie wymienieni w creditsach i w readme dokonali ważnych czynów, ale nie dołączyli do aktywnego teamu pracującego nad modem.
Kontaktowaliśmy się przez email i tak też koordynowaliśmy podkładanie głosów, dyskutowaliśmy na forach i w przeróżny sposób elektronicznej komunikacji.

5. Jakim sposobem udało ci się zebrać taką grupę ludzi? I jak długo trwały prace?
Jak wytłumaczyłem w wypowiedzi wyżej, grupa, z którą miąłem bezpośredni i częsty kontakt była mniejsza, niż się to wydaje. Mieliśmy jedynie mały 'team główny', a praca zajęła nam tyle czasu ze względu na podkładanie głosów pod postacie. Podkładanie głosów to zajęcie naprawdę pożerające kupę czasu, gdyż ludzie mogą niekiedy po prostu zniknąć w czeluściach internetu. Nie mogę dokładnie określić, ile czasu zajęło nam stworzenie moda, gdyż pierwsze prace dla niego wykonywałem dawno temu, nawet na moim starym komputerze.

6. Polscy gracze bardzo chcieli zagrać w polską wersję językową Vengeance, jednakże nie jest to możliwe, gdyż nie ma nawet angielskiej wersji, a języka niemieckiego nikt tu nie zna na tyle dobrze, by robić tłumaczenie. Czy kiedykolwiek ujrzymy angielską wersję modyfikacji?
Są dwie łatki dostępne na ja2mods.de, które tłumaczą część gry na język angielski (tj. teksty postaci, opisy broni, przedmiotów i nazwy). Ale nie ma nikogo, kto chciałby zrobić kompletne tłumaczenie. Większość tłumaczenia byłaby prosta, ale głównym problemem są postacie, które mówią po niemiecku. Ich ponowne nagrywanie w angielskim języku byłoby ogromnym wysiłkiem. Więc na dzisiejszy dzień masz częściową angielską wersję.

7. Jesteś zadowolony ze swojej modyfikacji? Co chciałbyś w niej jeszcze zmienić?
Trudno powiedzieć. Osobiście, użyłbym innych twarzy dla RPC i najemników, ale wiesz, że nie odpowiadałem za to, kiedy robiliśmy moda. Poprawiłbym też trochę błędów logicznych dotyczących celowników acog/posp/pso-1. Zresztą, zawsze jest miejsce na rozwój. Dla moddera, jego mod nigdy tak naprawdę nie jest skończony.

8. Porozmawiajmy teraz o twoim najnowszym projekcie - Renegade Republic. Co najbardziej będzie charakteryzowało modyfikację. Czy planujesz jakieś niespodzianki dla graczy?
Robiąc JA2: Renegade Republic, reaguję na główną krytykę JA2: Vengeance, JA2: Renegade Republic będzie w całości po angielsku (choć głosy są też w języku chińskim, ale napisy po angielsku). Będzie prezentować najróżniejsze tilesety oraz będzie kompatybilne z patchem 1.13! Tym sposobem, zamiast silnika JA2 1.02, z którego korzystał JA2: Vengeance, JA2: Renegade Republic będzie mieć silnik 1.13 i tym sposobem lepsze AI, tonę nowych cech, wiele, wiele opcji INI, maksymalnie do 255 tilesetów i setkę różnych pistoletów i amunicji.
Innym punktem krytycznym wobec JA2: Vengeance było to, że tak naprawdę nie było w nim nowej fabuły (zmieniliśmy tylko trochę fabuły i pobieżni gracze mogli nawet tego nie zauważyć).
JA2: Renegade Republic będzie miał nową fabułę, tonę nowych NPC i RPC (będzie o 4 postacie RPC więcej niż w JA2) w świeżym ustawieniu wokół cywilnego niepokoju na obszarze południowo-kaukazkim oraz buntu nowej republiki, która nie została przyjęta przez UN. Republika Renegata.

9. Opowiedz nam o fabule. Jaki będzie cel gracza?
Gracz został najęty przez przedstawiciela przedsiębiorstwa naftowego, aby zabezpieczyć mienie tegoż przedsiębiorstwa (i zdobyć nieruchomości innych firm czy krajów). Ale to tylko jeden z powodów by wjechać do kraju, kiedy, jak zwykle, dostaniemy kilka misji.
W różnych sytuacjach gracz będzie miał więcej możliwości kontrataku, a fabuła może iść w różnych kierunkach. To umożliwi grę w JA2: Renegade Republic wiele razy, za każdym razem z trochę innymi parametrami, np. różni RPC mogą być rekrutowani, pojawiają się różni kupcy lub, jeśli nie wyświadczysz osobie X przysługi, może to wkurzyć osobę Y, która zaoferowała ci przedmiot lub zadanie. Plus parę RPC z zadaniami pobocznymi.
Ogólnie fabuła jest bardzo otwarta na gracza i jego decyzje.

10. Czy mapa ulegnie zmianie, i czy możemy spodziewać się tak rozbudowanej jak w JA2: Urban Chaos? Ile będzie nowych sektorów?
Trochę sektorów będzie z Vengeance. Ale w większości będą nowe sektory w nowych tilesetach, które przedstawiają tematy, jak miasta arabskie lub rosyjskie, jak również śnieżne miasto, pole naftowe na pustyni i wiele innych.

11. Na screenach z gry można zauważyć, że menu główne zostało zmienione. Czy możemy się spodziewać także nowego laptopa na miarę tego z UC?
Plik PCX laptopu nie był jeszcze edytowany. To jest takie coś, co może zostać dodane w późniejszym etapie prac.

12. A co z bronią? Jakich typów broni możemy oczekiwać?
Sporo broni z 1.13 plus jeszcze jakieś. Zmieniona zostanie dostępność broni. Będzie dużo handlarzy z różnymi pistoletami. Wrogowie będą korzystać z broni, używanych w geograficznym regionie, gdzie rozgrywa się akcja moda.

13. Na jakim etapie są prace i kiedy będzie premiera modyfikacji?
Jestem bardzo zadowolony z pracy moich aktorów podkładających głosy. To przyspiesza proces i pomaga nam ukończyć moda, podczas gdy 1.13 jest rozwinięty w wystarczającym stopniu, więc możemy dokonać niezbędnych zmian.

14. Skoro modyfikacja będzie w języku angielskim, to czy zgadzasz się na ew. tłumaczenie jej na język polski przez nas?
Pewnie. Ale nie powinieneś nagrywać dialogów postaci, w przeciwnym razie ukończenie tłumaczenia zajmie Ci bardzo dużo czasu.

15. Kto oprócz ciebie tworzy modyfikację JA2: Renegade Republic?
Wielu ludzi pomaga w różnych rzeczach. Nie jestem pewien, czy chcieliby się ujawnić, musiałbym ich spytać.

16. W przybliżeniu, ile miejsca zajmować będzie modyfikacja?
Bardzo dużo. Aktualnie mamy wszystkie niezbędne pliki (jeszcze nie skompresowane), które zajmują 400 MB. Skompresowanie plików WAV oraz instalatora modyfikacji bardzo zmniejszy rozmiar pliku. Jednakże będzie dużo więcej niż w przypadku JA2: Vengeance.

17. Do jakiej innej modyfikacji porównałbyś JA2: Renegade Republic?
Myślę, że JA2: RR porównałbym do Urban Chaos z powodu nowej oprawy i nowej fabuły.

18. Kiedy prace nad modyfikacją zostaną ukończone? Ujrzymy ją jeszcze w tym roku.
Najprawdopodobniej nie. Ale przy odrobinie szczęścia testy wersji beta rozpoczną się jeszcze w tym roku.

19. Na koniec, czy jest jeszcze coś w JA2: Renegade Republic o czym chciałbyś nam powiedzieć?
Oczywiście. Spędziliśmy dużo czasu i zainwestowaliśmy dużo naszej wiedzy w ten projekt tak, aby spodobał się wielkiej społeczności JA2. Modyfikacja bazuje na silniku 1.13 i zrobiliśmy ją w obcym, angielskim języku tylko po to, by spodobała się jak największej liczbie graczy. Szczerze mówiąc, myślę, że nasze wysiłki zostaną docenione.

20. Jak myślisz, czy Jagged Alliance 3D spowoduje spadek zainteresowania modyfikacjami do JA2?
To podchwytliwe pytanie. Wierzę, że duża ilość fanów JA2 wciąż będzie grała w modyfikacje do JA2, gdy Jagged Alliance 3D zostanie opublikowany. Na forach, patch 1.13 jest częściej omawiany, niż JA3D, więc myślę, że fani wciąż są zainteresowani modyfikacjami.

21. Dziękuję za wywiad i życzę dalszych sukcesów :)
Dziękuję. Pozdrowienia dla społeczności JA2 w Polsce.


Autor: Len, 10 komentarzy · 13834 czytań
Komentarze (10)
  • Avatar użytkownikasnick

    Dobry wywiad. Sporo nowych informacji o modzie. No i najważniejsze - mod będzie po angielsku:D

  • Avatar użytkownikalukasamd

    Wywiad świetny - sporo informacji i w końcu widać że fani z Polski też się czasem odzywają ;) Oby mod wyszedł jak najszybciej.

  • Avatar użytkownikaFireox

    RR bedzie najlepszym modem do Jagged Alliance 2 :P

  • Avatar użytkownikaKijek

    Udany wywiad zawierający wiele ciekawych informacji:)Szkoda tylko, że będziemy musieli poczekać do przyszłego roku aby zagrać w RR:(

  • Avatar użytkownikaLecter

    @Kijek
    http://jaggedalliance.pl/forum/topics19 ... vt1134.htm
    ty pół-plagiatorze :rip:

  • Avatar użytkownikaLecter

    o widze że po mojej interwencji na LA chociaż autor i współpracownicy zostali dopisani, a ty Kijku na drugi raz jak coś kradniesz to chcociaż napisz z czego to jet i kto to napisał

  • Avatar użytkownikaLen

    A można wiedzieć co ukradł? Bo nie bardzo rozumiem.

  • Avatar użytkownikaLecter

    wrzucił link na LA, bez żadnych infromacjii - tylko "pojawił się nowy wywiad"

    dlatego pisze że nic nie ukradł, tylko "na pół" bo nie podał żadnych danych, ale potem Scooy go poprawił;)

  • Avatar użytkownikaLen

    Właśnie pisałeś, że ukradł. Przeczytaj jeden ze swoich komentarzy. Zresztą co z tego, że nie podał żadnych danych o autorach, to nie jest konieczne w takim poście w którym tylko króciutko skomentował wywiad, no chyba że dawałby to ktoś na stronę.

  • Avatar użytkownikaLecter

    nie chodziło mi o kradzież - przejęzyczenie




Nick: