Jak stworzyć modyfikację? » Poradnik modera - Tworzenie postaci

Tworzenie postaci
Artykuł z serii Jak stworzyć modyfikację?

Dla JA2 i wszystkich oficjalnych rozszerzeń

Znajomość tworzenia nowych postaci to podstawa każdego modera serii Jagged Alliance. Bez tego po prostu nie da się stworzyć dobrej modyfikacji, która byłaby w stanie konkurować z innymi, znanymi produkcjami. W tym poradniku omówimy wszystkie kwestie z tym związane.


Twarz postaci

Twarze najemników zapisane są w pliku Faces.slf (Data/Faces.slf). Aby je wypakować z pliku SLF używamy popularnego programu SLF-Explorer. W pliku Faces.slf, który przed chwilą wypakowaliśmy do nowego folderu znajdują się trzy katalogi:

  • 33face - Twarze w bardzo małym rozmiarze
  • 65face - Twarze w trochę większym rozmiarze
  • Bigfaces - Główne twarze w największym rozmiarze będące wyświetlane w laptopie.
Pliki z twarzami mają rozszerzenie STI, aby je otworzyć używamy programu STI-Edit.
Zanim przystąpimy do wklejania zdjęcia musimy najpierw wybrać postać, której chcemy zmienić twarz, weźmy dla przykładu plik 00.STI w którym zapisana jest twarz Barry'ego, najemnika agencji A.I.M.
Uruchamiamy program STI-Edit i wczytujemy wybrany plik z twarzą. Następnie otwieramy zdjęcie, które chcemy wstawić, kopiujemy zawartość pliku (samo zdjęcie, nie plik) i wklejamy do naszego pliku z twarzą (w tym przypadku 00.STI) w programie STI-Edit za pomocą klawiszy Ctrl+V bądź za pomocą funkcji "Otwórz plik BMP" (12 ikonki od lewej na górze programu) wybieramy z dysku nasze zdjęcie i zapisujemy plik zachowując odpowiednią nazwę pliku.
Należy pamiętać o zachowaniu rozmiaru zdjęcia dla danego pliku, nasze nowe zdjęcie wklejamy do wszystkich plików z tą samą nazwą (w tym przypadku 00.STI).

Wygląd zewnętrzny postaci

Wygląd zewnętrzny czyli kolor włosów, ubranie itp. "figurki" postaci jaką widzimy na ekranie taktycznym. Do tego celu używamy programu ProEdit, który znajduje się w każdym JA2 w Binarydata.slf.

Uruchamiamy program. W lewym dolnym rogu znajduje się tabelka System info, naciskamy przycisk Edit System. Otwiera się nowe okienko w którym możemy wszystko ustawiać, nas interesują następujące opcje:

  • Body type (Typ ciała) - Wybieramy kobiece lub męskie kształty postaci, lub nawet czy ma być to pojazd.
  • Hair colour (Kolor włosów) - Ustalamy kolor włosów, do wyboru 7 kolorów.
  • Skin colour (Skin colour) - Ma być białasem, czarnuchem czy po prostu opalony? Tutaj to ustawisz.
  • Shirt colour (Kolor koszulki) - Co tu dużo mówić - kolor koszuli, do wyboru mamy nieco więcej opcji.
  • Pants colour (Kolor spodni) - Tak samo, ustalamy kolor spodni.

Poszczególnych opcji do wyboru nie bedziemy opisywać, gdyż nie ma to większego sensu. Słówka są natomiast na tyle proste, że każdy powinien wiedzieć o co chodzi.

Statystyki postaci

Żadna to postać jeśli nie wyróżnia się umiejętnościami. Do edycji statystyk postaci używamy programu ProEdit. Uruchamiamy program. W lewym górnym rogu znajduje się tabelka Known Properties, aby edytować te dane naciskamy przycisk Edit Known. Otwiera się nowe okienko w którym możemy ustawiać co tylko chcemy, na samej górze możemy wpisać imię i nazwisko postaci a obok jej pseudonim, oto krótki opis pozostałych pól:

  • Sex (Płeć) - Jak nietrudno się domyślić, do wyboru mamy dwie opcje.
  • Race (Rasa) - Biały, murzyn, azjata, eskimos i hiszpan do wyboru.
  • Nationality (Narodowość) - Wybieramy kraj pochodzenia naszej postaci, Polska na szczęście jest.
  • Experience (Doświadczenie) - Ustawiamy doświadczenie postaci od 1 do 10 maksymalnie.
  • Life (Zdrowie) - Ilość punktów zdrowia naszej postaci, ustawiamy w zakresie od 15 do 100 pkt.
  • Dexterity (Zręczność) - Od zręczności zależy m.in. jak dobrze postać będzie rzucała granatami, ustawiamy od 1 do 100 pkt.
  • Agility (Zwinność) - Od zwinności zależy prędkość poruszania się postaci.
  • Strength (Siła) - Czyli siłaczem czy flakiem ma być postać.
  • Wisdom (Inteligencja) - Od inteligencji zależy szybkość nabywania pozostałych umiejętności. Lepiej nie dawać zbyt mało bo postać bedzie zapominała co miała zrobić.
  • Leadership (Dowodzenie) - Umiejętność dowodzenia potrzebna jest do szkolenia samoobrony, jej brak nie ma większego wpływu na postać.
  • Markmanship (Um. strzeleckie) - Chyba najważniejsza opcja, od niej głównie zależy czy postać bedzie warta swojej ceny.
  • Medical (Um. medyczne) - Umiejętności medyczne decydują o prędkości z jaką będzie bandażować siebie lub kogo innego.
  • Mechanical (Mechanika) - Znajomość mechaniki przydaje się przy naprawianiu broni lub otwieraniu zamków w drzwiach.
  • Explosives (Zn. Mat. Wyb.) - Znajomość materiałów wybuchowych to ważna umiejętność, bez niej nasza postać nawet nie zauważy miny.
  • Scientific (Fachowość) - Nie bardzo wiem do czego służy ta opcja.
  • Daily salary (Dziennie wynagrodzenie) - Ustalamy ile postać będzie sobie życzyła za dzień najmu.
  • Weekly salary (Tygodniowe wynagrodzenie) - Ustalamy ile postać będzie sobie życzyła za tydzień najmu.
  • Bi-weekly salary (Dwutygodniowe wynagrodzenie) - Ustalamy ile postać będzie sobie życzyła za 2 tygodnie najmu.
  • Medical deposit (Zastaw na życie) - Jeśli zaznaczone - nasza postać będzie wymagała zastawu na życie.

Oprócz tego w tabelce Hidden znajdującej się prawym rogu programu ustawiamy dwie opcje: Skill Trait (Umiejętność) - Czyli w czym najlepiej się czuje nasza postać. Możemy wybrać m.in. nocne operacje, kamuflarz, walka wręcz itp. Skill Trait 2 (Druga umiejętność) - To samo co wyżej.

Charakterystyka postaci

Czyli ustalamy czy postać ta ma być zimnym draniem, dobrym przyjacielem, gnojkiem itp. itd. Do tego celu standardowo używamy programu ProEdit.
Otwieramy program. W prawym górnym rogu znajduje się tabelka Hidden, która zajmuje 1/4 powierzchni całego okna programu, naciskamy przycisk Edit Hidden. Pojawia się nowe okienko w którym możemy wszystkie dane edytować. Poniżej znajduje się opis opcji, które nas interesują:

  • Appearance (Wygląd) - Możemy ustalić czy bedzie atrakcyjny, brzydki czy nawet ma być dzieckiem. Obok możemy wybrać jak bardzo: brak, trochę lub mocno.
  • Refinement (Subtelność) - Wiadomo, jeśli chcemy aby był np. prostakiem to jest to dobre miejsce. Obok możemy wybrać jak bardzo.
  • Hated Nationality (Nielubiana narodowość) - Możemy tu ustawić aby nie lubiał np. rosjanów czy niemców. Obok możemy wybrać jak bardzo.
  • Sexist (Seksowny) - Seksowny, nie seksowny lub dżentelmen, do wyboru.
  • Racist (Rasista) - Może być rasistą lub nie.
  • Attitude (Nastawienie) - optymista, pesymista, przyjacielski itp. itd.
  • Personality Trait (Zarysy osobowości) - Ma mieć klaustrofobie, nerwice czy może być psychopatą?
  • Evolution (Rozwój) - Brak, normalny lub cofający się.
  • Death Rate (Śmiertelność) - Nie bardzo wiem o czym to decyduje.
  • Base morale (Baza morale) - Czyli jak szybko nasza postać będzie tracić i zyskiwać morale.
  • Reputation Tolerance (Tolerancja) - Dokładnie nie wiem ale domyslam się, że im więcej tym bardziej tolerancyjny.
  • Need for sleep (Potrzeba snu) - Im więcej punktów tym więcej snu będzie potrzebować.
  • Buddy Merc 1 / Buddy Merc 2 (Przyjaciele) - Wybieramy postacie, które będzie lubić.
  • Learn to like (Stara się lubić) - Postać, którą stara się lubić.
  • Hated Merc 1 / Hated Merc 2 (Nieprzyjaciele) - Czyli nieprzyjaciele z którymi będzie się gryzł.
  • Learn to hate (Stara się nie lubić) - Postać, którą stara się nie lubić.
  • Merc-Npc approaches - Ustawiamy jak postać ma reagować na poszczególne sposoby rozmowy z nią (przyjaźnie, groźnie, bezpośrednio itp.)

Głosy i dialogi postaci

Bez głosów i dialogów postać nad, którą tyle się męczyliśmy będzie niczym. Potrzebny nam będzie program EDT Editor.
Dialogi, albo jak kto woli - teksty postaci znajdują się w plikach Npcdata.slf (dla postaci NPC) i Mercedt.slf (dla postaci RPC). Znajdują się tam pliki z rozszerzeniem EDT, które otwieramy za pomocą programu EDT Editor. Gdy je otworzymy szybko zorientujemy się o co chodzi - po prostu na miejsce obecnych tekstów wpisujemy własne.

Uwaga!
Przy wybieraniu pliku uważamy aby plik miał taki numer jaki miał plik z twarzą postaci, czyli np. 139.EDT.

Głosy postaci znajdziemy w plikach Npc_Speech.slf i Speech.slf. Znajdują się tam pliki w rozszerzeniu WAV. W ich nazwach jest zapisana liczba przedstawiająca postać oraz numer wiersza w pliku EDT, który wymawia np. 139_000.WAV.

Wyposażenie postaci

Czyli co ma mieć przy sobie nasza postać. Otwieramy program ProEdit i w prawym dolnym rogu widzimy dość płaską tabelkę Items, naciskamy przycisk Edit Items, otwiera nam się nowe okienko w którym możemy wybrać przedmioty w poszczególnych slotach:

  • Helmet (Hełm) - Wybieramy hełm dla postaci.
  • Vest (Kamizelka) - Wybieramy kamizelkę.
  • Leggings (Spodnie) - Wybieramy spodnie
  • Main Hand (Główna ręka) - Czyli to co ma mieć postać w swojej prawej ręce.
  • Big Slots (Duże sloty) - Wybieramy przedmioty, które mają się znaleźć w dużych slotach w inwentarzu postaci.
  • Small slots (Małe sloty) - Wybieramy przedmioty, które mają się znaleźć w małych slotach w inwentarzu postaci.

Pozycja postaci w sektorze

Czyli gdzie nasza postać ma się znajdować, o ile nie jest to najemnik. Włączamy program ProEdit i w tabelce Hidden, która znajduje się w prawym górnym rogu, wciskamy przycisk Edit Hidden i zwracamy uwagę na następujące opcje:

  • NPC Town - Wybieramy miasto w którym ma się znajdować nasza postać.
  • Town Attch - Nie wiem dokladnie co to daje ale się dowiem ;-)
  • Sector - Czyli sektor w którym ma być nasza postać.
  • Level - Poziom sektora, 0 oznacza powierzchnię a 1,2 i 3 oznaczają kolejne poziomy kopalni.
Autor: Len, 14 komentarzy · 17487 czytań
Komentarze (14)
  • Avatar użytkownikaPerry

    Death rate - decyduje o tym jak często ginąć ma dany najemnik na innym zleceniu. (dostajemy wiadomość w laptopie, że np: Barry Unger zginął podczas akcji na Filipinach). Im wieksza liczba tym wieksze prawdopodobieństwo smierci, ustawienie tej opcji na 0, bedzie oznaczało, ze najemnik nie bedzie ginąc wcale.

  • Avatar użytkownikaJaahquubel

    "Sexist" to seksista, nie seksowny...
    "Reputation Tolerance (Tolerancja) - Dokładnie nie wiem ale domyslam się, że im więcej tym bardziej tolerancyjny." - wątpię, raczej coś z reputacją.
    "Learn to like/hate" - Lubi/nie lubi z czasem, żadne "stara się"...

  • Avatar użytkownikaXD

    eee wiecie może jak zatwierdzić to żeby w grze działało ? ? ?::DD:D:D::D:DD:D

  • Avatar użytkownikaKrutek1000

    Hm....
    No fajnie wszystko działa utwożyłem sobie taką postać w grze...
    W JA2 gram sobie i dajmy na to przejołem sam obok drasen... zrobiłem samoobrone i idę dalej...jak tylko wyszedłem z sektora z SAS to mi się gra wyłączyła za każdym razem...
    Zaczołem grać od nowa i jak wychodziłem z Omerty znowu to samo...co jest ?

  • Avatar użytkownikaStarchris

    @Town Attch

    Jest to opcja, która odpowiada za spadek lojalności danego miasta i po części innych miast gdy zabijemy lub zginie interaktywny cywil znajdujący się w danym mieście.

    Im wyższa wartość tym więcej lojalności danego miasta spadnie po zabiciu konkretnego cywila.

    Proszę zauważyć, że ta opcja jest dostępna tylko dla NPC oraz RPC.

  • Avatar użytkownikalukas

    skąd można pobrać powyższe twarze jest jakis serwis? Pomijam wycinki z tapet :P :)
    pozdrawiam Was .

  • Avatar użytkownikaStarchris

    @Reputation Tolerance

    Jest to opcja, która odpowiada za odnowienie kontraktu lub brak zgody na odnowienie kontraktu z najemnikiem, którego już wynajęliśmy i chyba po części działa też na najemników, którzy są do wynajęcia w A.I.M.

    Działa to w następujący sposób.

    Od liczby bazowej sto odejmujemy wartość opcji Reputation Tolerance i dzielimy wynik przez dwa. Dla Barrego wygląda to następująco.

    (100- 36) / 2 = 32

    Liczba 32 oznacza, że gdy morale Barrego spadną poniżej 32 to nie wyrazi zgody na odnowienie z nami kontraktu.

    Liczba 101 wpisana w opcji Reputation Tolerance oznacza, że najemnik nigdy nie odmówi nam odnowienia kontraktu nawet gdy zabijemy przy nim mnóstwo cywilów wraz z jego przyjaciółmi, a poziom jego morali spadnie do zera.

  • Avatar użytkownikaCiekawy

    Jak to dodać do gry?

  • Avatar użytkownikadotz

    A jak skutecznie zmienić NCP w RPC w JA2.13?

    Zmieniłem odpowiedni parametr Skipperowi w pliku "Mercprofiles" (w trakcie gry, ale zanim z nim porozmawiałem) i nic (na szczęście taka zmiana nie wiesza gry).

  • Avatar użytkownikaStarchris

    Niestety ta zmiana wymaga zagrania gry od nowa. Dlatego najpierw wypróbuj takie zmiany na przykładzie Fatimy lub Pacosa, bo są od razu dostępni po rozpoczęciu gry. Jeśli na nich taka zmiana zadziała, no to wtedy będziesz miał pewność, że na innych też.

  • Avatar użytkownikadotz

    No to jeszcze pytanie, czy ktoś wie, jak zrekrutować Darella w Vengeance (przeniósł się do Chtizeny). Postać z ponad 90 leadreship na 10 poziomie nie daje rady. Zdobyć wysokie poparcie w miasteczku? Wybić nafciarzy w oryginalnej posiadłości Hicksów, czy może nie zadzierać z Hale and Burton? A może potrzebna jest postać z backgroundem redneck-prymityw? A może potrzebny jest jakiś fant, jak ze Slayem? Kobietą? Najpierw pogadać z ojcem - chyba w innej lokalizacji?

  • Avatar użytkownikadotz

    Rozpoczęcie Vengeance od nowa nie działa - wypróbowałem na Marcie, która wita najemników w piwnicy w A10.

  • Avatar użytkownikadotz

    Ciąg dalszy dotyczący próby zrobienia najemnika z NPC w JA 1.13 Vengeance:
    * zmiana parametru NPC na MERC w pliku "Mercprofiles", wraz z odpowiednią zmianą lokalizacji (X=0, Y=0, Z=0) nie działa (nie pojawiają się na stronie MERC);
    * trochę rozpaczliwym wyjściem jest zdefiniowanie postaci o identycznych parametrach w IMP (mniejsza o twarz), ale:
    ** próba dodania unikalnego backgroundu postaci w pliku "Backgrounds" (z kolejnym numerem na końcu), jako backgroundu możliwego do wybrania w generatorze postaci - nie działa (np. Waldo, Skipper, Brenda, Pacos);
    ** nie da się też też wybrać sylwetki dziecka w generatorze :)

  • Avatar użytkownikadotz

    ... no i pozostaje też taki drobiazg, jak brakujące pliki dźwiękowe RNPC (SOG się z tego powodu wywalał).




Nick: