Kolejny pamiętnik dewelopera w przeciwieństwie do poprzednich zaczniemy dość nietypowo, ponieważ chcemy go zacząć od rzeczy, która może zainteresować wielu miłośników tworzenia własnych modyfikacji. Zatem pierwszą część najpierw poświęcimy narzędziom do tworzenia modyfikacji a później przejdziemy do omówienia tego jak w Jagged Alliance 3 wygląda tryb kooperacji.
1. TWOJA GRA, TWOJE ZASADY, CZYLI MODYFIKOWANIE JA3
W całej historii Jagged Alliance bez wątpienia znaczącą rolę odegrały różnego rodzaju modyfikacje stworzone przez społeczność przez co dało grze ogromne wsparcie na lata. Pomimo upływu, aż 24 lat od swojej premiery Jagged Alliance 2 wciąż żyje, a swoje dalsze życie zawdzięcza właśnie dzięki modom i niesamowitej społeczności z całego świata, w tym również z Polski a stworzony mod 1.13 wprowadził wiele innowacji, które przerosły najśmielsze oczekiwania pozostałych graczy jak i również twórców przez co druga odsłona zmieniła się nie do poznania. I dzięki temu być może jest to danie szansy społecznościom moderskim na stworzenie odpowiednika wspomnianego już moda także i dla JA 3.
Grupy moderskie będą miały więc dostęp do profesjonalnych narzędzi, których twórcy wewnętrznie używają do tworzenia treści, takich jak najemnicy, broń, przedmioty, zadania, a nawet będą mogły dodać tłumaczenie na inne języki. Wbudowane narzędzie do edytowania wyglądu pozwala na ponowne wykorzystanie już istniejących zasobów gry poprzez mieszanie i dopasowywanie różnych części ciała w celu stworzenia nowych najemników lub postaci niezależnych. Nowi żołnierze wykonani z nowych elementów nie będą jednak tak wyjątkowi, jak stworzenie, praktycznie od zera, niestandardowego modelu. W każdym razie twórcy chcieli aby modowanie było dostępne i pozostawiało wiele otwartych opcji.
Twórcy animacji jak i modelarze będą mogli używać Blendera do swoich projektów. Pozwoli to na eksportowanie nowych zasobów dla swoich najemników, broni lub obiektów by pokazać je innym podobnym twórcom na całym świecie. Dodanie nowych akcji lub zupełnie innych typów broni, wymagałoby również świeżego zestawu animacji.
2. UDOSTĘPNIENIE NARZĘDZI
Wszystkie wymienione powyżej narzędzia zostaną wydane po premierze Jagged Alliance 3. Na chwilę obecną deweloperzy chcą bardziej skupić się na dopracowywaniu gry, a następnie w ramach dużej popremierowej aktualizacji wszystkie aplikacje mają już być dostępne dla wszystkich. Edytory map i zadań również mają się pojawić w drodze z podobną dużą aktualizacją. Uaktualnienie to pomoże moderom na stworzenie swoich własnych map, sektorów i być może kampanii lub w przyszłości spróbują odtworzyć również Jagged Alliance 1 i Jagged Alliance 2.
3. TRYB WIELOOSOBOWY
Wieloosobowy tryb gry wnosi zupełnie inną energię do kampanii. Pozwala odkrywać różnice taktyczne ze swoim kolegą i wspólnie opracowywać strategię, przeżywać i omawiać historię zwiększając przy tym powtarzalność. Przełożenie trybu dla jednego gracza tak dokładnie, jak to możliwe, przy jednoczesnym bezproblemowym przemieszczaniu się dwóch osób pod względem technicznym jak i projektowym było dużym wyzwaniem.
Jeden z graczy oznaczony jest jako "gospodarz" a drugi jako "gość". Gospodarz jest tą osobą, która inicjuje grę, a gościem jest ten, który dołącza do gry gospodarza. Podczas tworzenia gry gospodarz ma możliwość rozpoczęcia nowej kampanii ze swoim kolegą lub zaproszenia go do trwającej już rozgrywki. Gospodarz może wczytywać i zapisywać gry w dowolnym momencie, tak jakby grał w trybie jednoosobowym. Dodatkowo nie ma specjalnej różnicy między zapisem wykonanym w trybie współpracy i dla jednego gracza, a gospodarz może nadal kontynuować grę solo, jeśli jego kompan odpadnie. Obaj gracze mogą również wczytać dowolne sejwy (automatycznie lub ręcznie) utworzone podczas rozgrywki kooperacyjnej i kontynuować je w trybie dla jednego gracza.
W grach kooperacyjnych najważniejsze jest to aby, obaj gracze byli świadomi tego, co dzieje się w każdej chwili rozgrywki. Do gry wdrożono tym samym system, w którym rozmowy z NPC są kontrolowane przez gracza, które je zainicjował, ale obaj gracze obserwują przebieg graczy w czasie rzeczywistym. Gracz, który nie kontroluje rozmowy może zaproponować opcje rozmowy. Aby obaj gracze byli świadomi tego, co się dzieje, twórcy musieli pójść na pewne kompromisy. Na przykład obaj gracze mogą eksplorować ten sam sektor w widoku taktycznym. Rozdzielenie się, aby zwiedzać Grand Chien osobno, może brzmieć nieco abstrakcyjnie, ale większość misji odbywa się w wielu sektorach i taka sytuacja może być dezorientująca.
4. ZATRUDNIANIE NAJEMNIKÓW W TRYBIE CO-OP
Obaj gracze mogą zatrudniać najemników i zarządzać oddziałami, ale ponieważ gracze znajdują się po tej samej stronie, muszą dzielić się funduszami i wspólnie opracowywać strategie i aby zachować elastyczność, gospodarz może w dowolnym momencie może przepisywać i zmieniać kontrolę nad poszczególnymi najemnikami. W sektorze (widok taktyczny) gracze mogą wydawać rozkazy tylko swoim najemnikom, przy czym obaj gracze mogą eksplorować sektor i wchodzić z nim w interakcję w tym samym czasie.
Źródłowy dziennik dewelopera JA3 - dyskusja na forum Jagged Alliance 3 - galeria screenów Jagged Alliance 3 - oficjalna strona Jagged Alliance 3 - oficjalne forum Strona gry na platformie Steam Strona gry na platformie GOG.com Oficjalna strona THQ Nordic Oficjalna strona Haemimont Games