Źródło: GameSpot
Autor: Andrew Park
Tłumaczenie: Len, QooBoos, ThomassD, Rafadan, Snick
Korekta: Snick
Data: 13 lipca 2007r.
Santa Monica - przybyliśmy do Santa Monica by spojrzeć na Jagged Alliance 3, długo oczekiwaną kontynuację kultowej strategii z 1999r. emerytowanego kanadyjskiego studia Sir-Tech. To, co zobaczyliśmy, to dopiero wersja pre-alpha, więc bardzo wczesna, lecz mimo tego ujrzeliśmy potencjał, który - mamy wielką nadzieję - zostanie wykorzystany. Mamy taką nadzieję.
Fani Jagged Alliance są już przyzwyczajeni do unikalnej kombinacji strategii turowej, "roleplayowego" rozwoju postaci, współczesnej fikcji militarnej i świetnej obsady złożonej z najniebezpieczniejszych najemników, którym nie zawsze ze sobą dobrze. Akcja kontynuacji rozgrywać się będzie we współczesnych czasach, w fikcyjnym południowoamerykańskim państwie, w trakcie konfliktu, który zmusi nas do ponownego skorzystania z usług organizacji Association of International Mercenaries (A.I.M.) i wynajęcia najemników na nową misję.
Obejrzeliśmy, dający nam przedsmak gry, krótki poziom demonstracyjny, w którym prowadzono małą drużynę najemników (na potrzeby demonstracji ich umiejętności zostały podniesione za pomocą kodów grubo poza poziom, jaki osiągniemy w normalnej grze). Jeżeli wersja demonstracyjna ma być jakąś wskazówką to na pewno możemy spodziewać się trzech znajomych twarzy: specjalista od noży Jean-Pierre "La Malice" Viau, skradający się Kyle "Shadow" Simmons i snajper Sheila "Scope" Sterling. Oddział zinfiltrował małą instalację, będącą faktycznie bazą miejscowego dilera narkotyków, w celu pozbycia się go. Nawiązując do przedstawiciela Akelli, w rozgrywce najistotniejszą rolę przejmie fabuła. Tak jak w poprzednich odcinkach z serii, pozostanie ona otwarta i pełna misji pobocznych, w których będziecie mogli wziąć udział.
Interfejs gry wydaje się taki, jakiego należało się spodziewać w trójwymiarowym Jagged Alliance. Na dole ekranu, jak zresztą zawsze, znajduje się panel z informacjami o najemnikach, czyli ich fotki, zdrowie i ich aktualny stan oraz statystyki (takie, jakie znamy z poprzednich części, czyli: zdolności przywódcze, celność, siła, szybkość). Kiedy wybierzemy konkretnego żołnierza, pojawia się nowy interfejs, zawierający przyciski z każdą możliwą indywidualną akcją, taką jak np. zmiana trybu strzelania (jeśli jego broń ma tryb automatyczny), albo użycie apteczki (jeśli naturalnie najemnik apteczkę posiada).
W Jagged Alliance 3 wciąż wydajesz rozkazy ruchu kolegom z drużyny, a gdy tylko zobaczysz wrogów, gra natychmiast przełącza się w tryb turowy, umożliwiający tobie i twoim najemnikom wykonanie tylko takich ruchów, na jakie pozwoli im ograniczona ilość punktów akcji. Podczas walki wciąż oglądamy na przemian tury nasze i przeciwników, którzy, kiedy nie ma ich w zasięgu wzroku, są przedstawieni jako pulsujące, czerwone sylwetki. Wciąż włącza się "przerwanie", aby pozwolić postaciom dysponującym punktami akcji na zareagowanie na pojawiającego się w polu widzenia wroga.
Interesujące jest to, że w nowej grze pojawi się wiele łatwych do zniszczenia obiektów, więc gracz będzie mógł na przykład strzelać przez drzwi, jednak nie wydaje nam się na razie, żeby to jakkolwiek zmieniało grywalność. Oglądaliśmy już moment, kiedy Scope przebiła się przez drewniane drzwi, aby dorwać wrogiego żołnierza, którego zauważyła. Jednak wciąż nie mogła wycelować w przeciwnika znajdującego się tuż za rogiem, przy roztrzaskanym wejściu.
Prace nad JA3 nie są jeszcze zbyt zaawansowane, tak przynajmniej nam powiedziano. Grafika mogłaby na pewno zostać poprawiona. Otoczenie, w którym można zauważyć kołyszące się palmy na plażach lub domy zagracone meblami, dają wrażenie, jakby anty-aliasing był tu nieodzowny. Dopracowane tekstury sprawiają, iż gracz czuje, że ten świat jest rzeczywisty, co dodatkowo podkreślają zadziwiające efekty świetlne, dodające otoczeniu uroku i poprawiające atmosferę. Powiedziano nam także, że rosyjski developer F3 Games produkuje grę z pomocą techniczną Sir-Tech Canada, co jest na pewno zachęcającą wiadomością.
Sama gra niestety nie ukaże się w najbliższym czasie - najbardziej prawdopodobny termin to końcówka 2008r. Mamy nadzieję, że ekipa twórców spożytkuje cały ten czas na upewnieniu się, że zakończenie będzie niezwykłe oraz że sama gra zachwyci grywalnością tak, jak jej poprzedniczki.