Inne »

Iron Squad

Iron Squad Iron Squad to największa oraz najstarsza z istniejących i funkcjonujących polskich grup moderskich, warto więc poznać historię, oraz dotychczasowe osiągnięcia zespołu. Zapraszamy do lektury artykułu, dzięki któremu poznacie najważniejsze informacje związane z Iron Squad. Jeżeli szukacie szczegółowych informacji, polecamy odwiedzić oficjalną stronę grupy:


In the beginning...

Jak to zwykle bywa, początki okazały się trudne. Wielu może to zdziwić, ale faktyczne powstanie grupy zawdzięczamy przypadkowi - Len, jeden z wielu fanów oraz graczy Jagged Alliance, uznał że modyfikacja Urban Chaos jest tak dobra, iż warto stworzyć do niej spolszczenie, co zapewniłoby graczom nie posługującym się językiem angielskim możliwość jej przejścia. Tak właśnie, dzięki chęci jednej osoby, dokładnie 30 grudnia 2004 roku, rozpoczęto prace nad spolszczeniem do JA2 Urban Chaos, a grupa nieoficjalnie powstała, choć nie miała jeszcze swojej nazwy. Na początku nad projektem pracowali tylko Len oraz Szadou, ale w przeciągu kilku tylko dni do ekipy dołączyli Ko5ma oraz Scooly.



Rozwój czyli projekt Urban Chaos PL

Dokładnie miesiąc po rozpoczęciu prac nad swoim pierwszym projektem grupa otrzymała informację od autorów modyfikacji (JA2MOD Squad), że nie mają oni nic przeciwko stworzeniu spolszczenia. Od rozpoczęcia projektu do ujawnienia istnienia grupy minęło jednak sporo czasu - grupa oficjalnie poinformowała polską scenę Jagged Alliance o swoich zamiarach dopiero 23 maja 2005 roku. Po tym fakcie, stan osobowy Iron Squadu powiększył się do aż 10 osób, zaś prace ruszyły pełną parą. Pierwszy projekt okazał się jednak bardzo trudnym sprawdzianem - przez polski światek Jagged Alliance przewijało się wiele grup moderskich, ale najczęściej szybko kończyły one swoją działalność.

Zainteresowani gracze, których grono zwiększało się z każdą informacją o projekcie, czekali na efekty sporo czasu – zapowiedzi o beta testach pojawiły się dopiero 18 stycznia 2006 roku, a do premiery pozostało jeszcze trochę pracy. Dnia 12 kwietnia 2006 grupa zakończyła prace, odbyła się oficjalna premiera spolszczenia do Urban Chaos. Rzesze graczy rozpoczęły przygodę w Danubii, a także zgłaszanie napotkanych błędów, co w przeciągu kilku miesięcy doprowadziło do wydania pięciu kolejnych wersji spolszczenia, doprowadzając je niemal do całkowitej perfekcji. Największy a zarazem amatorski projekt na polskiej scenie Jagged Alliance, ale udał się znakomicie zaś grupa nie zamierzała na tym poprzestać…



Vietnam SOG '69 PL - obrót o 180 stopni

Niecały miesiąc po premierze spolszczenia Urban Chaos, grupa rozpoczęła prace nad nowym projektem lokalizacyjnym. Wybrany cel, jakim była modyfikacja JA2,5UB: Vietnam SOG '69, stanowił zupełne przeciwieństwo Urban Chaos. Zamiast walczyć w nowoczesnym, gęsto zabudowanym kraju, gracz cofa się do roku 1969 i Wojny Wietnamskiej - budynki zostają zastąpione przez gęstą, mroczną i zabójczą dżunglę pełną żołnierzy Vietcongu.

Ze względu na niewielką ilość tekstów do przetłumaczenia, zakładano szybkie zrealizowanie projektu. Życie zweryfikowało jednak te plany – w wyniku problemów z forum oraz serwerem, początkowe prace nie były realizowane w terminie, dopiero po pewnym czasie grupa zwiększyła tempo. Głównym problemem okazał się jednak konflikt Lena z administratorem LA, Scoolym który zamroził prace na pewien czas. Wszystkie problemy zostały jednak rozwiązane - 8 marca 2007 roku spolszczenie zostało oficjalnie ukończone i udostępnione.



Renegade Republic – następca Urban Chaos?

Gdy drugi projekt był jeszcze realizowany, świat Jagged Alliance obiegła istotna informacja. Twórca modyfikacji Vengeance, Scorpion, poinformował, że pracuje nad nową modyfikacją o tajemniczym tytule Renegade Republic. W istocie miała to być rewolucja przerastająca nawet Urban Chaos. Len szybko wpadł na pomysł spolszczenia moda, nad którym trwały prace. Po skonsultowaniu się z twórcą modyfikacji otrzymał jej wersję beta, zespoł rozpoczął kolejny projekt lokalizacyjny dokładnie 29 grudnia 2006 roku.

Bez wątpienia spolszczenie to było najtrudniejszym ze wszystkich tworzonych przez Iron Squad - grupa musiała dokonać polonizacji zarówno JA2 1.13 jak i samego Renegade Republic, które co jakiś czas było aktualizowane. Niestety nie wszystko się udało - w październiku 2007 roku Scorpion opublikował wersję beta Renegade Republic, a w maju 2008 roku podjął trudną decyzję - dynamiczne zmiany wprowadzane w JA2 1.13 uniemożliwiały dokończenie modyfikacji, więc wersję beta należało uznać za ostatnią z wydanych... Z powodu braku porządku w Iron Suqad, na polską wersję gracze musieli poczekać jeszcze pięć długich miesięcy. Premiera spolszczenia odbyła się 19 października 2008 roku i była dla grupy prawdziwą ulgą.



Last Stand - mod wszech czasów?

Jeszcze w trakcie koszmaru jakim było RRPL, na stronie grupy pojawiła się informacja o Projekcie X... Na forum mnożyły się pytania i domysły odnośnie wpisu. Odpowiedź przyszła 28. czerwca 2007 roku i oznaczała, iż kluczem do rozwiązania zagadki okazały się ankiety przeprowadzone na IS Site - grupa wyciągnęła z nich wnioski i postanowiła stworzyć modyfikację do Jagged Alliance 2. Akcja ma rozgrywać się w państwie, leżącym najprawdopodobniej gdzieś na Bałkanach, które jest podzielone wewnętrznie i pełne chaosu.

Modyfikacja Last Stand, bo tak nazwano projekt, ma w założeniach przegonić dotychczasowego króla jakim jest Urban Chaos. Po nieudanej próbie detronizacji podjętej przez Scorpiona będzie to trudne zadanie, w jego realizacji mają pomóc najważniejsze elementy gry:

  • Nowa i nieliniowa fabuła
  • Nowy kraj a co za tym idzie nowa mapa i nowe sektory (ponad 250)
  • Nowe menu główne, laptop i obiekty w grze
  • Główny bohater w grze
  • Ukazanie wpływu Polski na konflikt


Podróż w czasie - spolszczenie Jagged Alliance

W erze Hired Guns: The Jagged Edge, Renegade Republic czy zbliżającego się wielkimi krokami Jagged Alliance 3 prawie nikt już nie pamięta o samych początkach tej znakomitej serii gier strategicznych. Małe zainteresowanie nie wynika jednak tylko z tego, Jagged Alliance 1 jest grą dostępną w języku angielskim więc polscy gracze nieobeznani z tym językiem trafiają na ścianę nie do przebycia.

Piętnastego lutego 2008 roku na forum internetowym serwisu pojawiła się osoba o nicku Premislaus - szukał on pierwszej części Jagged Alliance z zamiarem... spolszczenia gry! W przeciągu zaledwie kilku dni wyeliminował problemy, które kiedyś stanęły na drodze zespołowi Iron Squad... Tak, grupa kiedyś już zajmowała się takową polonizacją, ale właśnie z powodu wielu problemów, prace zostały zaniechane. Zaskoczeniem nie był news z 19. lutego - Premislaus dołączył do Iron Squadu i objął kierownictwo nad projektem spolszczenia Jagged Alliance 1.

Projekt okazał się znacznie trudniejszy, niż się pierwotnie okazało. Podczas prac nad dodaniem polskich napisów w sekwencjach filmowych po raz kolejny przypomniały o sobie problemy z polskimi znakami. Na szczęście grupa poradziła sobie ze wszystkimi przeciwnościami i w pierwszy dzień Świąt Bożego Narodzenia, 25 grudnia 2009 roku, opublikowała pierwszą wersję spolszczenia do Jagged Alliance. Niespodzianką była nie tylko data ale i fakt, iż lokalizacja obejmowała praktycznie 100% gry! Spolszczono wszystkie napisy, tekstury oraz sekwencje filmowe.

Co dalej - o przyszłości słów kilka

Obecnie grupa Iron Squad nie zajmuje się jedynie tworzeniem spolszczeń do gier z serii Jagged Alliance. Obecnie jest to jeden z największych w Polsce zespołów skupiających ludzi, którzy podejmują się lokalizacji gier wszelkiego typu. W szeregach IS znajdziemy już nie tylko tłumaczy, ale również grafików, programistów a nawet specjalistów od militariów. Ich działalnością zainteresowały się już komercyjne firmy, co doprowadziło do stworzenia spolszczenia gry Darkest of Days.

W rozkładówce lokalizacji tworzonych przez grupę znajdziemy również inne tytuły: Chaser - bardzo rozbudowany fabularnie shooter, Cold War Rearmed II - amatorska modyfikacja do zaawansowanego symulatora pola walki ArmA II Damnatus - amatorski film, którego akcja rozgrywa się w realiach Warhammer 40.000, Aion - rasowy cRPGe.
Jak widać, grupa nie odrzuca żadnego gatunku i realizuje swój główny cel - pozwala osobom nie znającym języka sięgnąć po to, co do tej pory było poza zasięgiem.


Chronologiczny spis projektów* grupy Iron Squad:

Urban Chaos PL 30.12.2004 - 12.04.2006
Vietnam SOG '69 PL 24.04.2006 - 08.03.2007
Renegade Republic PL 10.2006 - 19.10.2008
Urban Chaos 1.13 PL Rozpoczęto 05.03.2007
Prace wstrzymano
JA2 1.13 PL 29.01.2007 - 07.05.2007
Projekt otwarty
JA2: Last Stand Rozpoczęto 28.06.2007
Prace wstrzymano
Jagged Alliance 1 PL 19.02.2008 - 25.12.2009
Shady Job PL 28.08.2009 - 19.08.2011

* - projekty dotyczące serii Jagged Alliance



Autor: lukasamd, 3 komentarze · 12256 czytań
Komentarze (3)
  • Avatar użytkownikaLen

    Nareszcie porządny opis Iron Squad oparty na prawdziwych informacjach ;)

  • Avatar użytkownikazadra666

    Poprostu chłopaki odwalający kawał dobrej (świetnej) roboty! I za to szacunek na wieki!!! Brawo panowie!!

  • Avatar użytkownikaXBARTEKX

    Świetna biografia świetnej grupy moderskiej ;].




Nick: