Gorky 17 |
|
Producent: Metropolis Software | |
Wydawca: TopWare Interactive | |
Wydawca PL: TopWare Poland | |
Premiera: 29 września 1999r. | |
Premiera PL: 29 września 1999r. | |
Gatunek: Strategiczno taktyczna | |
Wymagania sprzętowe: Pentium 300 MHz 64 MB RAM karta graficzna 8 MB 600 MB na HDD |
Gorky 17 to gra strategiczno turowa, która została stworzona przez polskie studio Metropolis Software i tym samym jest to jedyna polska gra tego typu. Możnaby pomyśleć, że gra się nie przyjęła skoro jest jedyna lecz jest wręcz przeciwnie. Rekordową sprzedaż miała w Rosji i krajach Europy Wschodniej bo ponad 150 tys. egzemplarzy! Co jak na polską grę jest ogromnym sukcesem nawet dziś. Za to w Polsce i innych krajach po kilkadziesiąt tysięcy. Gra wyszła w tym samym czasie co Jagged Alliance 2 lecz pod dwoma tytułami. W Polsce i na wschodzie znana jest jako Gorky 17. Natomiast w krajach zachodnich gra wyszła pod tajemniczym tytułem Odium.
Kilka słów o fabule. W Rosji, w wyniku nieudanych prób stworzenia żołnierza doskonałego, pojawiają się mutanty. Miasto zwące się Gorky zostaje zbombardowane i całkowicie znika z powierzchni Ziemi. Jakiś czas później w Polsce, a dokładniej to w okolicach Lublina wykryto niezidentyfikowane jednostki. Zostaje wysłana pierwsza grupa zwiadowcza, jednak NATO traci z nią kontakt. Do Lublina wyrusza drugi zespół pod naszym przywództwem, którego zadaniem będzie odnalezienie członków pierwszej ekipy i wyjaśnienie całej sprawy związanej z mutantami. Tutaj fabuła nie brzmi imponująco ale to w jaki sposób rozwija się w grze zasługuje na bardzo duże brawa. Fabuła to niewątpliwie najważniejszy element gry.
Pod naszą opiekę zostaje oddany trzyosobowy oddział - Jarek Owicz (Polak), Thiery Trantigne i kapitan Cole Sullivan lecz w późniejszych etapach gry liczba członków załogi wzrasta. Każdy z bohaterów posiada własne statystyki (Celność, kontraatak, szczęście itp.), które rozwija poprzez punkty dodawane po każdej wygranej walce. Akcję gry obseruwjemy z rzutu izometrycznego, czyli tak jak w JA2, lecz w przeciwieństwie do tej drugiej gry, tutaj czasami przyjdzie nam obserwować bohatera z boku (np. gdy wejdziemy do małego pomieszczenia). Walki, odbywające się w turach, przedstawiono bardzo efektownie (najazdy kamery na atakującą postać), a zarazem efektywnie co sprawia, że pojedynki są jedną z mocniejszych stron gry. Do dyspozcji oddano nam ponad 15 rodzajów broni, od bagnetów, toporów, łomów poprzez pistolety, karabiny, strzelby aż do miotacza ognia, miotacza ciekłego azotu, wyrzutni rakiet czy też potężnego pocisku rakietowego. Bronie te nie różnią się tylko wyglądem, każdą strzela się zupełnie inaczej, np. z pistoletu możemy strzelać tylko w czterech kierunkach, a z karabinu już w ośmiu, każda broń ma także swój zasięg - jeśli go przekroczymy nie mamy szans na trafienie. Liczba broni nie powala ale całkowicie wystarcza.
Od premiery gry minęło 7 lat więc grafika się postarzała, ale mimo to nie zniechęca. W przeciwieństwie do gier z serii JA, tutaj postacie są w pełnym trójwymiarze! Wszystkie tła za to są już w 2D ale gra w momencie premiery i tak przebijała JA2 pod względem grafiki.
Muzyka w grze jest naprawdę świetna - tworzy mroczny i pełen niepewności klimat. Po prostu nie może się znudzić, rzekłbym nawet, że dzięki tej muzyce klimatem przebija JA2! Gra wyszła w pełnej polskiej wersji językowej, z początku głosy postaci mogą brzmieć trochę dziwnie, tak jakby aktorzy za bardzo wczuli się w rolę, lecz szybko się przyzwyczajamy i w niczym nam to nie przeszkadza. W grze walczymy głównie z mutantami co dla fanów JA może nie brzmieć zachęcająco. Więc dlaczego uznałem ją za podobną do JA2? Głównie ze względu na system turowy, który choć jest nieco inny. Druga sprawa to niesamowity klimat i wciągająca fabuła. Lecz są dwie pewnie rzeczy, które bardzo różnią te dwie gry. Po pierwsze, Gorky 17 jest niestety grą krótką, można ją w całości przejść w kilka dni, no i poza tym nie mamy w niej takiej swobody ruchu.
Podsumowując, Gorky 17 to gra bardzo dobra w którą każdy szanujący się fan Jagged Alliance 2 obowiązkowo powinien zagrać. Gra doczekała się dwóch kontynuacji lecz nie są to już gry strategiczne ale skradanki z widokiem TPP. Niestety gra nie jest już dostępna w sprzedaży, ale mimo posuniętego wieku wciąż można ją nabyć na aukcjach internetowych.
Zobacz więcej