Pytania zadawał: Len
Na pytania odpowiadał: Scorpion
Tłumaczenie: Kyle-Simmons
Korekta: Snick
Data: 10 lipca 2007r.
Scorpion to moder dobrze znany każdemu polskiemu fanowi serii Jagged Alliance, pisanie, że jest on autorem nadchodzącej modyfikacji JA2: Renegade Republic jest raczej zbędne. Zainteresowanie jego modyfikacją jest niespodziewanie duże, więc nie bez powodu zdecydowaliśmy się przeprowadzić z nim wywiad. Przeczytaj go i dowiedz się więcej!
JACenter: Witam, przedstaw się proszę naszym czytelnikom.
Scorpion: Jestem "the_scorpion", wieloletni fan Jagged Alliance 2. Modyfikacjami JA2 zajmuję się już od paru lat. JA2: Vengeance było jak do tej pory moją największą modyfikacją. Obecnie pracuję nad JA2: Renegade Republic.
JAC: Od naszego ostatniego wywiadu mija rok. Co zmieniło się przez ten czas?
Scorpion: Niewiele, modowanie to dość powolny proces. ;) Ale udało nam się dodać kilka questów do Renegade Republic, czyniąc z niego dużo świeższy, oryginalniejszy mod, w przeciwieństwie do innych konwersji JA2 "kopiuj-wklej-przenieś-nadpisz".
JAC: W Polsce wielu fanów nazywa Renegade Republic "następcą Urban Chaos". Podzielasz tę opinię?
Scorpion: Nie, nie mogę się z tym zgodzić. JA2: RR to następca JA2: Vengeance. Urban Chaos to zupełnie inny mod, który nie posłużył za inspirację JA2: RR. Ponieważ JA2 jest na silniku 1.13, wiele rzeczy z UC czy Vengeance nie jest tu możliwych. Każdy mod ma swoje indywidualne cechy, mocne strony oraz słabości.
JAC: Kiedy rozpoczęto prace nad modyfikacją?
Scorpion: Trochę było gotowe już w 2004 lub 2005 roku, zwłaszcza kilka pomysłów związanych z ustawieniami i z titlesetami. Sami widzicie, jak powolny to proces.
JAC: Ile osób jest aktualnie zaangażowanych w projekt?
Scorpion: Około 25 podkładających głosy, 3 projektantów map, plus inni współtwórcy (nie licząc wszystkich chłopaków od 1.13, którzy umożliwili prace na swoim modzie). Liczba osób zmienia się, ponieważ wielu współtwórców wykonywało swoje zadania, a potem słuch o nich po prostu ginął. To przecież internetowa społeczność, a nie zorganizowana firma.
JAC: Rok temu pytaliśmy Cię o rozmiar modyfikacji, który wynosił ok. 400MB. Jak sprawa wygląda teraz?
Scorpion: Jakieś 450 mega.
JAC: Na początku tego roku rozpoczęto beta testy. Czy możesz nam nieco opowiedzieć o postępach?
Scorpion: Postęp trudno określić, jeśli mówimy o testowaniu czegokolwiek. Ale od początku testów poprawialiśmy/zwiększaliśmy jakość wykonania w wielu sprawach.
JAC: Powiedz nam, jak zareagowałeś na pytanie o przetłumaczenie RR na język polski. Było to dla Ciebie zaskoczeniem?
Scorpion: To zdecydowanie było zaskoczeniem. Uważam, że to bardzo skomplikowane zadanie przetłumaczyć modyfikację (zwłaszcza tej wielkości) na inny język. Tłumaczenie równolegle z produkcją moda pokazuje duże zaangażowanie polskich fanów w modowanie JA2.
JAC: Czy RR pojawi się również w innych językach poza polskim i angielskim?
Scorpion: Na chwilę obecną nie ma planów wydania innych wersji językowych niż Angielska i Polska.
JAC: Kiedy nastąpi premiera modyfikacji? Czy jeszcze w tym roku?
Scorpion: Czy polska wersja już jest gotowa? Ile jeszcze mam czasu? ;-) Tak, bardzo liczę na ten rok. Takie rzeczy niełatwo zaplanować z góry.
JAC: A czy przed premierą możemy oczekiwać jeszcze nowych, ciekawych screenów z gry?
Scorpion: Zamieściłem już tyle screenów, że jeśli pokażę ich jeszcze więcej, gracze będą znali całą modyfikację, zanim jeszcze w nią zagrają. ;)
JAC: Co będzie wyróżniało RR spośród innych modyfikacji?
Scorpion: RR znajdzie zastosowanie nie tylko dla licznych właściwości platformy moderskiej 1.13, doda także wiele innych aspektów do gry, zwłaszcza questy, które nie są tworzone na zasadzie "kopiuj-wklej-nadpisz-przenieś". Gracz, po raz pierwszy w modyfikacji do JA2, będzie musiał na własną rękę odkrywać nowe questy. Kto jest zabójcą Kamala? Gdzie znajduje się grób ojca Dantego? Jak zabić protegowanego Kingpina, bez zamieniania Kingpina w naszego wroga? Co zrobić, żeby nakłonić szefów kopalń do współpracy? Jak pozbyć się policji z heliportu, jeżeli nie skutkują łapówki (i zabijanie)?
Tak będzie z jednej strony, z drugiej strony w RR pojawi się więcej interakcji z NPC. W zależności od twoich poczynań, NPC może udzielić ci bardzo użytecznych informacji, ekwipunku, doprowadzić cię do wyjątkowego miejsca, a inni NPC mogą wykonać za ciebie brudną robotę.
Będzie tez kilka elementów, które są nowe dla modów JA2, jak nasz główny wróg - mężczyzna, zmienione cut-scenki i różnorodne zakończenia gry, pozwalające historii zmieniać się w zależności od postępów i wyborów gracza. Mamy oczywiście na to niewiele miejsca, ponieważ JA2 nie pozwala na wielkie kombinacje tego typu.
Dodatkowo, JA2: RR oferuje całkowicie nową fabułę i scenerię, nowy świat do penetracji, ze specyficznymi, nowymi titlesetami i bohaterami, a nawet nowe animacje postaci (nie są one ukończone, dodajemy więcej, bazując na podstawowych). JA2: RR ma większą ilość postaci, którymi możemy zagrać, niż w normalnym JA2. Każda z nich gra indywidualną rolę w świecie rozgrywki, np. najmujesz przewodniczkę i tłumaczkę, 3 postacie sprzedają broń, nie tylko Tony itp.
Głównie oczywiście skupiliśmy się na stworzeniu możliwości ekscytującego, strategicznego pojedynku. Dodaliśmy wiele interesujących aspektów do map, ostrożnie rozmieściliśmy wrogą sztuczną inteligencję, dodaliśmy nowe materiały wybuchowe itp. Np. kiedy zaczynasz bitwę w elektrowni, możesz wyłączyć generator, powodując elektryczne wyładowania w szybach wentylacyjnych. Pojawi się wiele map, gdzie gracz będzie mógł użyć sabotażu, rozwalając beczki z ropą, powodując pożary, by złapać w pułapkę wrogów.
Niektóre z tych rzeczy tyczą się również broni. Możesz używać paralizatorów, wielu najemników ma ze sobą gaz pieprzowy.
JAC: Dlaczego Twoim zdaniem warto czekać na RR?
Scorpion: Z powodu wszystkich wyżej wymienionych cech.
JAC: A co po skończeniu RR? Zamierzasz zrobić kolejną modyfikację?
Scorpion: Możliwe. Nigdy nie mówię nigdy.
JAC: Myślałeś może o reaktywacji projektu Return To Metavira?
Scorpion: Nigdy na poważnie. Nie znam pomysłów ludzi, stojących za tą modyfikacją. Reaktywowanie pomysłów innych jest bardzo trudne. Mam szczęście z RR, brakowało innych moderów (nikt nie chciał mi pomóc), mogłem spokojnie wdrażać swoje pomysły. Oczywiście, będzie to problemem dla tych, którym nie spodobają się moje pomysły. Ale JA2: RR może być bardzo łatwo modyfikowane, jest na silniku 1.13.
JAC: Jakiś czas temu zarejestrowałeś się na forum polskiej strony Jagged Alliance Center. Co Cię do tego skusiło?
Scorpion: Zauważyłem, że ludzie na tym forum uważnie przyglądali się screenom z RR. Zainteresowałem się, czy im się podobają i jakie mają o nich zdanie. Moje "zwyczajowe" niemieckie społeczeństwo nie śledzi rozwoju mojego moda. Może nie lubią zbytnio "Vengeance".
JAC: Polscy fani Jagged Alliance chyba nie są zbyt widoczni na zagranicznych forach?
Scorpion: Cóż, polscy fani JA2 wzbudzają wiele zainteresowania swoimi nowymi modyfikacjami. Może dlatego, że mają dwa aktywne polskie fora, więc nie potrzebują tak często wpadać na fora zagraniczne. Ale jak sami widzicie, chłopaki z angielskich for, którzy tu przychodzą, widzieli screeny z moda :D (okay, rozwija się to powoli, ale angielski dział to bardzo dobry pomysł).
JAC: Co sądzisz o obecnie tworzonych, dwóch dużych polskich modyfikacjach tj. „Nowej Kaledonii” i „Last Stand”?
Scorpion: Z Last Stand widziałem tylko teaser, który wygląda świetnie.
Nowa Kaledonia: widziałem screeny z zadziwiającą robotą na tilesetach i zmianami w kodzie. Mam nadzieję, że będzie angielskie wydanie, żebym mógł pograć. Nie wiem, jak daleko zaszły prace, ale czekam na nowe informacje i screeny.
JAC: Dziękuję za wywiad i życzę dalszych sukcesów.
Scorpion: Dzięki za rozmowę. Wybaczcie wszystkie błędy, które popełniłem, nie za często udzielam wywiadów :)