Poradniki do serii Jagged Alliance 2 »

Rozwój parametrów najemników

Rozwój parametrów najemników


Wbrew pozorom Jagged Alliance nie jest tylko strategią taktyczną. Gra posiada również elementy znane z typowych RPGów. To prawda, że dowodzimy najemnikami i mamy do wykonania określone zadanie, zarazem jednak każdy najemnik to zupełnie inna osoba, cechująca się odmiennymi walorami. Praktycznie każdą z cech da się podczas gry dodatkowo rozwijać, teraz dowiecie się jak to zrobić.

Siła:

  1. Sposób najlepiej działa w sektorach, gdzie przemieszczenie się jest utrudnione, np. na bagnach. Osobę trenowaną należy najpierw przeciążyć, dając do plecaka możliwie najcięższe przedmioty (obciążenie 180% i więcej). Następnie, na mapie taktycznej, wybrać dla niej odległą trasę i bez włączania kompresji czasu anulować ją, operację powtarzać kilka razy. Sposób ten powoduje również wzrost zdrowia, szczególnie u mniej wytrenowanych postaci.
  2. Dobre rezultaty daje walka wręcz. Atakować w ten sposób możemy oczywiście wrogów, ale także krowy i ptaki. Walka z żołnierzami jest niebezpieczne, ale przynosi profit w postaci możliwości okradnięcia przeciwnika z posiadanej broni. Okładanie krów jest metodą bezpieczną. Najlepiej bić je do stanu krytycznego i jeszcze jedno uderzenie - da się je wtedy leczyć. Wyleczone, nie zdechną i po paru dniach znów będzie można wykorzystać je jako worki treningowe. Krów obitych tylko do stanu krytycznego nie trzeba leczyć, ponieważ nie krwawią. Bicie ptaków jest dość trudne, ponieważ zwierzęta te zwykle szybko uciekają.
    * w JA2,5:UB świetnym acz nieco dziwnym sposobem jest zabijanie pięściami cywili. W mieście nie ma lojalności, więc nie trzeba się martwić o jej spadek, a cywile wielkiej szkody najemnikom nie wyrządzą. Można zabić także pilota Jerry'ego, oraz inżynieria Rudy'ego w elektrowni.
  3. Siła rośnie podczas pieszych podróży, lecz jest to wzrost dość powolny. Zdecydowanie przyśpiesza go noszenie ciężkich przedmiotów w plecaku i wysokie obciążenie, ale tego nie polecam, ponieważ najemnik szybko się męczy. Oczywiście można próbować obciążać najemnika ekstremalnie.
  4. Zdarza się, że parametr zostanie poprawiony gdy nasz najemnik będzie coś rzucał, warto więc używać granatów, a także odrzucać przedmioty do innych najemników.
  5. Otwieranie drzwi łomem, nawet jeżeli nie uda nam się wyłamać zamka.
  6. Uwaga: Siłę najlepiej trenować tylko do 99 punktów, przy 100 może pojawić się nieprzyjemny błąd uniemożliwiający przejście do innego sektora.

Zręczność:

  1. Podobnie jak siłę, zręczność można zwiększyć poprzez walkę wręcz z przeciwnikami.
  2. Zręczność wzrasta także podczas naprawy przedmiotów oraz otwierania zamków wytrychami.
  3. Umiejętność tę poprawić można także atakując nożem do rzucania. Wiąże się z tym także pewien trick: wystarczy dać osobie, której umiejętność chcemy podnieść, nóż do rzucania do ręki i ustawić przed oknem. Innego najemnika należy przemieścić w ten sposób, by znalazł się po drugiej stronie tego samego okna. Niech pierwszy najemnik spróbuje rzucić nożem w drugiego - broń zatrzyma się na szybie, a umiejętność wzrośnie. Czynność tę należy wykonać wielokrotnie. Dzięki zastosowaniu tego sposobu wzrasta też celność.
  4. Zręczność można poprawić strzelając z zaciętej broni, co powoduje przywrócenie jej do stanu użyteczności.

Zwinność:

  1. Najlepszym sposobem na trenowanie zwinności jest skradanie się w nocy, gdy najemnik widzi przeciwnika, a przeciwnik nie wie o obecności najemnika. Dobrym miejscem jest do tego lotnisko w Drassen, gdzie przy szlabanie, w oświetlonym miejscu stoi przeciwnik.
  2. Dobry rezultat daje także czołganie się (przy włączonym skradaniu) obok czołgu.
  3. Czasami zdarza się, że gdy najemnik skrada się, a gracz zapisze grę (lub ją odczyta), to dodawany jest 1 punkt do zwinności. Takie zdarzenie ma miejsce raczej sporadycznie.

Inteligencja:

  1. Dość trudny do zwiększenia parametr. Należy zaopatrzyć się w C4 lub HMX (lub w modzie Urban Chaos w torbę z materiałami wybuchowymi). Następnie posiadany materiał należy podkładać i rozbrajać. Powoduje to powolny przyrost inteligencji. Warto dość często zapisywać - zdarza się, że nawet doświadczony saper miewa "wpadki" - wówczas traci się nie tylko zdrowie, ale i materiał wybuchowy. Ten sposób pozwala na szybkie zwiększenie znajomości materiałów wybuchowych.
  2. Inteligencja wzrasta także (aczkolwiek bardzo powoli) przy ustawieniu najemnikowi przydziału "lekarz". Metoda ta jest za to bezpieczniejsza niż podkładanie C4 i rozbrajanie go.

Znajomość materiałów wybuchowych:

  1. Posiadając dowolny materiał wybuchowy z detonatorem lub minę, należy włożyć go do ręki głównej, a następnie podkładać i rozbrajać. Gwarantuje to szybki przyrost umiejętności. Podobnie jak wyżej, należy często zapisywać grę. *rozbrajaniem powinien zająć się ktoś ze znajomością materiałów wybuchowych na poziomie ok. 35.
  2. Innym sposobem na podniesienie tej umiejętności jest chodzenie po polach minowych - wykrycie miny może podnieść umiejętność. Wykrytą minę warto rozbroić i zastosować w sposobie podanym powyżej.

Dowodzenie:

  1. Najlepszym sposobem na podniesienie poziomu tej umiejętności jest trenowanie samoobrony.

Medycyna:

  1. Aby podnieść medycynę, należy zaopatrzyć najemnika w zestaw medyczny, a następnie ustawić przydział Lekarz, a innemu (rannemu) najemnikowi przydział pacjent. Sposób zadziała także, gdy sam lekarz będzie ranny - wówczas zajmie się leczeniem samego siebie.
  2. Medycynę podnosi także zakładanie opatrunków rannym w sektorze. Potrzebna jest do tego apteczka pierwszej pomocy lub zestaw medyczny. Medykament należy włożyć do ręki głównej, prawym przyciskiem myszy wywołać kursor opatrywania i kliknąć na rannym. Leczyć można:
    • własnych najemników
    • postacie NPC i RPC
    • samoobronę
    • cywili
    • krowy (!)
    Aby bandażować krowy, należy najpierw obić je w taki sposób, jak zostało to opisane w sposobie na podniesienie siły (lub postrzelić). W przeciwnym wypadku, krowy obite tylko do stanu krytycznego (a nie do stanu krytycznego i jeszcze raz) nie będą krwawić, co oznacza, że nie będzie można ich obandażować.

Celność:

  1. Oczywiście należy strzelać lub rzucać nożem do rzucania. Jeśli najemnik jest słabym strzelcem, umiejętność wzrasta stosunkowo szybko. Jeśli podwładny jest już dobrze wytrenowany (90-99 punktów celności), najlepiej strzelać z karabinu snajperskiego do celów niewidocznych dla trenującego najemnika ale widocznych dla innego, oddalonych o znaczną odległość.
  2. Dobre rezultaty daje też strzelanie w głowy przeciwników.
  3. Mając przeciwnika, który na pewno się nie przemieści, oddalonego o nieznaczną odległość i odpowiednie miejsce dla najemnika, można spróbować innej metody. W JA2 pistolety są stosunkowo słabą bronią, zadają bardzo małe obrażenia, a więc pozwalają na wielokrotne oddanie celnego strzału bez zabicia przeciwnika. Niech trenowany najemnik w każdej turze strzela do wroga, a następnie kryje się w ten sposób, by pozostać niewidocznym dla przeciwnika. Przeciwnik będzie ginął wolno, przez co zwiększy się liczba oddanych celnych strzałów, a co za tym idzie, celność najemnika również może wzrosnąć.
  4. Umiejętność tę poprawić można także atakując nożem do rzucania. Wystarczy dać osobie, której umiejętność chcemy podnieść nóż do rzucania do ręki i ustawić przed oknem. Innego najemnika należy przemieścić w ten sposób, by znalazł się po drugiej stronie tego samego okna. Niech pierwszy najemnik spróbuje rzucić nożem w drugiego - broń zatrzyma się na szybie, a umiejętność wzrośnie. Czynność tę należy wykonać wielokrotnie. Dzięki zastosowaniu tego sposobu wzrasta też zręczność.
  5. Celność można poprawić także strzelając do innych celów, niż przeciwnicy - krów, ptaków, zamków w drzwiach itd.

Mechanika:

  1. Najlepszym sposobem na wzrost tej umiejętności jest naprawa zużytych przedmiotów poprzez wręczenie najemnikowi skrzynki z narzędziami, ustawienie przydziału "mechanik" i włączenie kompresji czasu.
  2. Mechanikę da się podnieść poprzez otwieranie zamkniętych na zamek drzwi przy pomocy wytrychów.
  3. Ta umiejętność wzrasta, gdy postaci uda się naprawić zaciętą broń poprzez oddanie z niej strzału i odblokowanie broni.

Zdrowie:

  1. Zdrowie to chyba najcięższy parametr do podniesienia, gdyż jego przyrost jest bardzo powolny. Wzrasta, gdy chodzi się po mapie mocno przeciążonym najemnikiem.
  2. Przy rozwoju zdrowia przydatny jest również trick opisany w sposobach na wzrost siły. Najlepiej działa on w sektorach, gdzie przemieszczenie jest utrudnione, np. na bagnach. Osobę trenowaną należy najpierw przeciążyć, dając do plecaka możliwie najcięższe przedmioty (tak, by obciążenie wynosiło 200%-300% lub więcej). Następnie, na mapie taktycznej, wybrać dla niej odległą trasę i bez włączania kompresji czasu anulować ją. Jeśli za pierwszym razem się nie uda, należy trzeba do skutku.

Doświadczenie:

  1. Na doświadczenie wpływ ma wzrost pozostałych współczynników, więc chcąc mieć najemnika doświadczonego, należy potrenować pozostałe umiejętności.
  2. Doświadczenie wzrasta też czasem w najmniej oczekiwanych momentach - gdy najemnik otrzyma przerwanie, otworzy drzwi lub dostanie kulkę...
Autor: snick, 17 komentarzy · 40175 czytań
Komentarze (17)
  • Avatar użytkownikaXBARTEKX

    W 1.13 Inteligencja rośnie od szkolenia samoobrony. (Nie mylić z partią )

  • Avatar użytkownikaDarkAvenger1989

    Doświadczenie jak nazwa wskazuje rośnie wraz z czasem spędzonym w terenie. Najemnike musi wykonywać wszelkie swoje zadania. Przemieszczanie się, strzelanie, musi także obrywać co w cale nie jest uwarunkowane wrostem innych paramerów.

  • Avatar użytkownikaEliksir

    Co do strzelania szybko rośnie kiedy strzelamy z SPAS ze srutu jezeli trafia wszystkie jest to jak pamietam 8 lub 9 celnych oddanych strzalów wg mnie przydatne na poczatku. A co do wybuchowych to polecam mine (jezeli nasz najemnik ją zaminuje to nie wybuchnie przynajmniej tak jest w WF)

  • Avatar użytkownikainhumatus

    nie mylić y partia hehe dobre :)

  • Avatar użytkownikalynx

    Umiejętność tę poprawić można także atakując nożem do rzucania. Wiąże się z tym także pewien trick: wystarczy dać osobie, której umiejętność chcemy podnieść, nóż do rzucania do ręki i ustawić przed oknem. Innego najemnika należy przemieścić w ten sposób, by znalazł się po drugiej stronie tego samego okna. Niech pierwszy najemnik spróbuje rzucić nożem w drugiego - broń zatrzyma się na szybie, a umiejętność wzrośnie. Czynność tę należy wykonać wielokrotnie. Dzięki zastosowaniu tego sposobu wzrasta też celność.
    jak ja tak spróbowałem w wildfire to mnie ten drugi najemnik zastrzelił.

  • Avatar użytkownikaxc

    bylo mu wyciagnac bron z reki ... -.-

  • Avatar użytkownikaJack

    xD o nie mogę ;D

  • Avatar użytkownikaPieniek

    Celność szybko rośnie poprzez rozwalanie zamków z shotguna. Shotgun gwarantuje, że zamek prawie zawsze zostanie trafiony dlatego jest lepszy od pistoletów.

  • Avatar użytkownikaStarchris

    Też używam strzelb do rozwalania drzwi, ale wiem, że niektórzy nie robią tego z powodu uzyskania jak największego procenta celności w statystykach. Strzał ze strzelby liczy się jako wystrzelenie 7 kul, jeśli jedna trafi, a pozostałe nie, to mocno to odbija się w statystykach, lecz jak komuś na tym nie zależy to walenie ze strzelb w drzwi to czysta przyjemność.

  • Avatar użytkownikarbk17

    Jestem królem głupków - przez te wszystkie lata myślałem, że jak ktoś ma jakiś parametr na 0 to nie da już się go podnieść i dziś nagle wpadłem na pomysł aby zrobić szkolenie->praktyka->zerowa umiejętność no i ... jest. Kurcze no czemu wcześniej ja to nie wpadłem ... Nie mogę się doczekać jak Bubbie i Hamousowi podkręcę inteligencję do 100.

  • Avatar użytkownikarbk17

    Super sprawa z tym rzucaniem nożami przez szybę(nawet przez rozbitą), szybko uzupełniłem braki najemnikom z niskim poziomem strzelectwa :)

  • Avatar użytkownikabolek

    czy te tricki działają na 1.13?

  • Avatar użytkownikabolek

    pytam bo właśnie zacząłem 1,13 i rzucam nożem tak jak w opisie, ale efektów brak a rzucam już jakieś 10 minut .

  • Avatar użytkownikaStarchris

    Raczej nie. 1.13 jest pozbawiony wszelkich takich możliwości.

  • Avatar użytkownikarbk17

    W 1.13 zablokowane jest leczenie samoobrony i innych poza swoimi najemnikami, ale za to inne parametry dużo szybciej przyrastają, siła od samego chodzenia, inteligencja od szkolenia samoobrony.

  • Avatar użytkownikaSyrx

    "Uwaga: Siłę najlepiej trenować tylko do 99 punktów, przy 100 może pojawić się nieprzyjemny błąd uniemożliwiający przejście do innego sektora."

    tzn? a jak ktoś będzie miał 99 siły i przypadkiem wbije 100? to wtedy nie będzie mógł przejść do innego sektora? albo jak będzie miał 99 siły przed importem do JA 2.5 i tam wbije? tez będzie ten błąd?

  • Avatar użytkownikaStarchris

    Jeśli grasz w polską wersję to wgraj sobie poniższego patcha i problem zniknie w każdej postaci. Od wersji 1.05r PL do 1.12 GOLD ENG, ten problem już nie istnieje.

    https://jagged-alliance.pl/plik18/




Nick: