
Wywiad przeprowadził: LukasAMD
Źródło: Jagged Alliance Center
Na pytania odpowiadał: Bartek0511
Data: 10 stycznia 2007r.
1. Witam przedstaw się proszę.
Witam. Jestem Bartek0511. Moder, od paru lat wielki fan gry Jagged Alliance. Założyciel i szef grupy moderskiej Jagged Alliance Zone.
2. Jak wiadomo, Jagged Alliance Zone jest dość młodą grupą moderską? Czy mógłbyś przedstawić nam historię jej powstania oraz dane na temat aktualnej liczby zaangażowanych w jej pracę osób?
Tak, JAZ jest bardzo młodą grupą moderską. Po skończeniu modyfikacji "Wielka Wojna", postanowiłem stworzyć nowego polskiego moda, który mógłby, choć trochę powalczyć z innymi zagranicznymi modyfikacjami. Kiedy zacząłem realizować nowy projekt, doszedłem do wniosku, że przyda się kilka osób, które pomogą mi go stworzyć. Właśnie wtedy założyłem grupę moderską. Aktualnie w jej skład wchodzą 4 osoby:
- Haoz,
- Kushin,
- Jazz
oraz oczywiście ja.
3. Czym dokładnie się zajmujecie jako grupa moderska? Jak wiadomo słowo modyfikowanie może oznaczać dosyć dużo.
Grupa zajmuje się tworzeniem modyfikacji do gier spod znaku Jagged Alliance, tzn. zmienianiem sektorów, dodawaniem nowych NPC, RPC itp.
4. Skąd pomysł na nazwę grupy? Czy macie jakieś swoje hasło przewodnie?
Nazwę grupy wymyśliłem ja. Czym się sugerowałem? Głównie tym, aby była kojarzona z Jagged Alliance i jednocześnie łatwa do zapamiętania.
5. Niedawno do JAZ dołączył Jazz, twórca min. modyfikacji „JA2 Legion” oraz niedokończonej „Operacji Igły”. Czy jego wiedza oraz sama obecność w grupie to wg. Ciebie spory plus?
Jazz jest niesamowitą osobą posiadającą ogromną wiedzę na temat modowania JA. Można powiedzieć, że wychowałem się na jego poradnikach z Legion Zone. Jako grupa cieszymy się bardzo z tego, że przyjął propozycję współpracy z nami. Mam nadzieję, że dzięki niemu nasz projekt będzie szybciej i lepiej zrealizowany.
6. Na polskiej scenie Jagged Alliance było już kilka grup Moderskich, ale do dzisiaj wytrwał praktycznie tylko zespół Iron Squad. Czy nie obawiacie się, że może spotkać Was los podobny do tego, jaki miały wcześniejsze grupy?
Od niedawna jestem moderem i słyszałem, co nieco o innych grupach moderskich. Sądzę, że ich jedyny problem tkwił w tym, że osobom pracującym przy danym projekcie szybko się to nudziło i odchodzili. Myślę, że JAZ długo będzie widniało na polskiej scenie JA, gdyż po skończeniu „NK” mamy zamiar ogłosić nowy projekt.
7. Czy Wasz zespół jest grupą całkowicie zamkniętą czy jednak staracie się współpracować z innymi moderami?
Grupa jest jak najbardziej otwarta, każdy, kto chciałby pomóc przy realizacji projektu dobrze wie, gdzie mnie znaleźć.
A jeżeli chodzi o współpracę z innymi moderami, to hmm... Nie jest ich zbyt dużo, ale jeżeli ktoś potrzebuje jakiejś informacji, czy porady, to zawsze może się zgłosić do JAZ. Chętnie pomożemy, o ile będziemy coś wiedzieli na dany temat.
8. A teraz trochę o waszym aktualnym projekcie, czyli modyfikacji „Nowa Kaledonia”. Z początku zapowiadało się, że będzie to raczej kolejna polska rewelacja, która nigdy nie ujrzy światła dziennego. Ostatnio jednak opublikowaliście kilka dość interesujących screenów. W jakim stopniu gra jest już skończona i, co najważniejsze, kiedy możemy spodziewać się premiery?
„Nowa Kaledonia” jest już w ok. 30% skończona, daty premiery dowiecie się, kiedy skończymy modyfikację, bo nigdy nie wiadomo, co jeszcze wypadnie. Jak wiemy, patch v1.13, na którym będzie oparte NK jest bardzo „giętki”, gdyż prawie codziennie przychodzą nowe pliki. Staramy się na bieżąco wszystkie wgrywać, żeby modyfikacja była jak najbardziej aktualna pod względem v1.13.
9. Niektóre osoby uważają, że fabuła wymyślona na potrzeby gry jest nieco za "płytka". Dlaczego wybraliście akurat taką historię i teren Nowej Kaledonii?
Starałem się napisać prostą i ciekawą fabułę. Teren Nowej Kaledonii wpadł mi do głowy podczas lekcji geografii.
Jak już mówiłem wiele razy, możliwe, że fabuła zostanie zmieniona?
10. Jak wiemy z wypowiedzi członków JAZ na forum JAC oraz opublikowanych screenów, w modyfikacji będzie dostępna nowa organizacja najemników. Dlaczego zdecydowaliście się na ten, chyba dosyć trudny do zrealizowania, krok?
Podjęliśmy się tak trudnego kroku, ponieważ żadna inna modyfikacja nie miała innej agencji, niż te znane z JA2. Staramy się robić wszystko, aby fani byli zadowoleni „na maxa”.
11. Jakie dokładnie zmiany zostaną wprowadzone w NK? Ilu nowych najemników zobaczymy? Ile będzie nowych przedmiotów? Czy będą jakieś nowe titlesety?
Najważniejsze zmiany, które wprowadzimy, to oczywiście:
- nowa mapka taktyczna,
- zmieniony początkowy sektor startowy,
- nowe mapy,
- zmieniony każdy NPC i RPC,
- nowa agencja najemników,
Nowe titlesety na pewno się pojawią.
Jest jeszcze mnóstwo innych rzeczy, ale wymienienie ich tutaj nie ma zbytniego sensu. Wszystkiego dowiecie się w pełnej wersji modyfikacji.
12. Czy w NK, oprócz nowej organizacji z najemnikami, zobaczymy jakieś inne, rewolucyjne rozwiązania lub elementy niespotykane dotąd w Jagged Alliance?
Mogę zdradzić tylko tyle, że tak. Ale bez żadnych konkretów.
13. Co, jako moder, sądzisz o swoich poprzednich projektach? Jak oceniasz modyfikację „Wielka Wojna” z perspektywy minionego czasu? Czy ten projekt jest już definitywnie zamknięty, czy masz zamiar go jeszcze jakoś poprawić?
Sądzę, że „Wielka Wojna” była bardzo słaba pod kątem innych modyfikacji. Zawiera wiele błędów, ale patch jest prawie gotowy, wymaga jeszcze kilku poprawek.
14. Co dokładnie będzie poprawiał patch do „Wielkiej Wojny”?
Zdecydowanie punkty akcji potrzebne na wystrzał, gdyż „poprzeczka” w tym wypadku jest za bardzo zawyżona. Będzie też zawierał poprawione sektory.
15. Czy macie w planach jeszcze jakieś patche do gier z serii Jagged Alliance lub ich modyfikacji? Jeżeli tak to, jakie?
Jak na razie tworzymy jednego patcha – „v1.13 Patch: New Guns”, który będzie podmieniał stare obrazki broni na nowe. Poprawka wyjdzie najprawdopodobniej dzień przed premierą NK, jak na razie nie mamy w planach niczego więcej.
16. Teraz nieco dziwne pytanie - jako grupa moderska znacie się na swoim fachu. Czy bylibyście w stanie stworzyć nieoficjalny patch do Jagged Alliance 2: Wildfire PL, poprawiający najważniejsze błędy występujące w grze?
Nie miałem okazji grać w JA2 Wildfire, więc nie wiem, jak ma się tam sytuacja, ale sądzę, że tak.
17. Czy grupa ma już jakieś plany na przyszłość? Jeżeli tak, to czy możesz na zdradzić jakieś szczegóły?
Grupa po skończeniu aktualnego projektu ma zamiar wziąć się za nową modyfikację, lecz na razie nie zdradzę jej nazwy.
18. Jak widać, na waszej stronie internetowej znajduje się już sporo artykułów o modyfikowaniu. Czy będzie zamieszczać coś jeszcze?
No tak, trochę ich jest. Ostatnio lekko zaniedbałem pisanie poradników, ze względu na brak czasu, ale teraz będą ferie i możecie spodziewać się aktualizacji.
19. Jak oceniasz sytuację na polskiej scenie Jagged Alliance? Co Wasza grupa sądzi o sytuacji zaistniałej w sprawie Jagged Alliance 3D?
Hmm... Polska scena Jagged Alliance nie wygląda za dobrze, przeważnie co rok przychodzą nowi moderzy z nowymi pomysłami na kolejną modyfikację, która przeważnie kończy się klapą. Przyjrzyjmy się takim moderom z Niemczech lub, chociaż z Rosji. Oni nie pracują osobno, fani starają się wszystko robić razem, dzięki temu powstały takie tytuły, jak chociażby „Back 2 Bussines” czy „Shady Job”.
Jeżeli chodzi o to całe zamieszanie koło JA3D to szczerze powiem, że nie za bardzo mnie to interesowało. Może dlatego, że nigdy nie miałem za bardzo czasu na to by dokładnie się temu przyjrzeć.
20. Jak, jako szef JAZ, oceniasz zespół Iron Squad? Pozwoliłem sobie na to pytanie, ponieważ zdaje się, że nie rywalizujecie ze sobą. Oni tworzą spolszczenia a wy modyfikacje.
W moich oczach IS prezentuje się bardzo dobrze. Jest zgraną grupą, która wie, czego chce i wie, na czym polega słowo "modyfikowanie".
Jak do tej pory, nie rywalizowaliśmy z IS, dlatego że oni tworzą spolszczenia. Wydaje mi się, że jeżeli w ich projekty weszłaby jakaś modyfikacja, to raczej dalej byśmy ze sobą nie rywalizowali, tylko sobie pomagali. Nie liczy się to, która grupa jest lepsza. Liczą się fani.
21. Co powiedziałbyś innym osobom, które chciałyby zająć się modyfikowaniem Jagged Alliance? O czym powinny pamiętać, zabierając się za coś takiego?
Musicie wierzyć w siebie i dążyć do celu za wszelką cenę, nie poddawać się, gdy coś nie wyjdzie, próbować radzić sobie z problemami i logicznie je rozwiązywać. Pamiętajcie "Zapał szanującego się modera nigdy nie gaśnie".
22. Powiedziałeś, że zajmujecie się głównie tworzeniem modyfikacji. Czy mieliście lub macie zamiar w przyszłości podjąć się prac innego typu, również związanych z modyfikowaniem?
To się okaże, na razie naszym priorytetem jest ukończenie „Nowej Kaledonii”.
23. Jak wiadomo JA2 v1.13 jest obecnie bardzo popularny, tak wśród graczy, jak i moderów. Czy uważasz, że to jest dobra droga do tworzenia modyfikacji? Co w stanowi największą przeszkodę w modyfikowaniu v1.13?
V1.13 jest łatwa do modyfikacji, w niektórych momentach można powiedzieć, że bardzo łatwa. Sądzę, że to teraz najlepsza droga do tworzenia modyfikacji, wszystkie przedmioty, bronie itd. mamy ładnie rozłożone w xml-ach. Czasem denerwuje jednak długie szukanie odpowiedniego tagu.
24. Bardzo dziękuję za poświęcony mi czas.
Także dziękuje, trzymajcie się wszyscy mocno!!!.