Jak stworzyć modyfikację? »

Poradnik modera - Muzyka i dźwięki

Muzyka i dźwięki
Artykuł z serii Jak stworzyć modyfikację?

Dla JA2 i wszystkich oficjalnych rozszerzeń

Z pozoru bardzo łatwa rzecz - podmiana głosów. Każdy nowy powie łatwizna i będzie tak mówił do czasu aż zobaczy ile ich jest... sam nie wiem ile ale bardzo dużo, czasami można się pogubić.


Muzyka

To element, który podmienić chce każdy kto zaczyna swoją przygodę z tworzeniem modyfikacji. Podmienianie muzyki to najprostszy element wśród wszystkich dźwięków.

Muzyka zapisana jest w pliku Music.slf, który znajduje się w katalogu Data. Aby podglądnąć i edytować zawartość tegoż pliku używamy programu SLF-Explore. Gdy już otworzymy plik zobaczymy w nim 14 plików z rozszerzeniem WAV, wszystkie to muzyka z gry, poniżej znajduje się spis plików oraz opis:

  • BATTLE A.WAV - Muzyka podczas walki
  • CREATURE BATTLE.WAV - Muzyka podczas walki z robalami (crepitusami)
  • CREEPY.WAV - Spokojna muzyka w sektorze z robalami
  • DEATH.WAV - Krótki utwór gdy któryś najemnik zginie
  • MARIMBAD 2.WAV - Muzyka z laptopa
  • MENUMIX1.WAV - Muzyka z menu głównego gry
  • NOTHING A.WAV - Spokojny utwór, który słyszymy gdy jest spokojnie
  • NOTHING B.WAV - Drugi spokojny utwór
  • NOTHING C.WAV - Trzeci spokojny utwór
  • NOTHING D.WAV - Czwarty spokojny utwór
  • TENSOR A.WAV - Muzyka podczas walki lecz z wyłączonymi turami
  • TENSOR B.WAV - Muzyka podczas walki
  • TENSOR C.WAV - Druga muzyka podczas walki lecz z wyłączonymi turami
  • TRIUMPH.WAV - Walka wygrana

Teraz wystarczy, że damy naszemu plikowi muzycznemu taką nazwę jaką ma plik z muzykę, którą chcemy podmienić, pamiętając przy tym iż rozszerzenie musi być WAV, jeśli mamy muzykę w innym formacie możemy ją łatwo przekonwertować korzystając z takiego programu jak Audacity, CDex, lub po prostu użyć kodeka lame. Gdy nasze pliki są już gotowe w katalogu Data tworzymy katalog z nazwą Music i tam wszystkie je po prostu wrzucamy.

Odgłosy uzbrojenia

Odgłosy uzbrojenia zapisane są w pliku Sounds.slf, który znajduje się w katalogu Data, aby podglądnąć i edytować zawartość tegoż pliku używamy programu SLF-Explore. W tym archiwum SLF znajduje się jeszcze katalog Weapons w którym znajdują się właściwe odgłosy wystraszłów z broni. Po krótku wygląda to tak: Data/Music.slf - Weapons.

Podmieniamy je tak samo jak muzykę pamiętając o zachowaniu odpowiedniej nazwy pliku i rozszerzenia. Gotowe pliki wrzucamy do katalogu z nazwą Sounds a w nim kolejny katalog z nazwą Weapons. Czyli Data/Sounds/Weapons i w nim umieszczamy pliki.

Kwestie mówione postaci

Tu już zaczynają się duże schody, głosy postaci należy podzielić na kilka rożnych kategorii:

  • Najemnicy:
    Podstawowe teksty wszystkich naszych najemników.
    Lokalizacja: DataSpeech.slf
  • Mieszkańcy (NPC):
    Teksty postaci NPC, czyli mieszkańców kraju.
    Lokalizacja: DataNPC_Speech.slf
  • Pozostałe:
    Wszystkie pozostałe odgłosy postaci takie jak jęki gdy zostaną zranieni czy potwierdzenia rozkazów.
    Lokalizacja: DataBattleSNDS.slf

Opsywanie każdego pliku z osobna nie ma tutaj sensu ponieważ jest ich zbyt dużo. Poza tym samemu można łatwo odnaleźć teksty swojej postaci ponieważ każda postać ma w nazwach plików swoje oznaczenie. Np. Barry ma numer 000, w plikach z jego EDT z jego pisanymi tekstami, z twarzami czy ze wszystkimi głosami przez niego wydawanymi. Takie pliki zawsze na początku swojej nazwy mają oznaczenie numeru, w tym przypadku wygląda to następująco: 000_OK1.WAV.

Autor: Len, 1 komentarz · 5521 czytań
Komentarze (1)
  • Avatar użytkownikaChris

    W pierwszym akapicie w temacie "odgłosy uzbrojenia", w zdaniu "Po krótku wygląda to tak: Data/Music.slf - Weapons." chyba powinno być "Po krótku wygląda to tak: Data/Sounds.slf - Weapons."




Nick: