Jagged Alliance 3 - Wywiady » Jagged Alliance 3 - jagged-alliance.pl

Wywiad z twórcami Jagged Alliance 3
Jagged Alliance Center


Pytania zadawał: Len
Na pytania odpowiadał: Andrew Kazakov
Tłumaczenie: Popers, Len

Data: 3 grudnia 2007r.



To już piąty wywiad z twórcami Jagged Alliance 3, w tym pierwszy polski. Rosnące zainteresowanie tytułem skłoniło nas do skontaktowania się z firmą Akella, gdzie przywitała nas bardzo miła pani od Public Relations. Łatwo nie było, najpierw targi Games Convention a potem KRI Expo, ekipa od JA3 pracowała w pocie czoła aby zdążyć ze wszystkim na czas. Najważniejsze, że udało się przeprowadzić ten wywiad. A na pytania odpowiadał sam szef projektu - Andrew Kazakov!




Polska wesja | English version


1. Przedstaw się proszę i powiedz, czym zajmujesz się w firmie?

Andrew Kazakov: Cześć. Nazywam się Andrew Kazakov; jestem szefem projektu Jagged Alliance 3.



2. Opowiedz nam o firmie F3 Games. Czy powstała ona specjalnie po to, by stworzyć Jagged Alliance 3?

Andrew Kazakov: F3 Games to grupa ludzi pochodzących z tak dobrze znanych firm, jak Akella, G5 Software czy Nival. Zespół Jagged Alliance 3 liczy 27 specjalistów. Wielu z nich zdobyło doświadczenie na arenie międzynarodowej przy tak dobrych projektach, jak The Stalin Subway, Cuban Missile Crisis: The Aftermath, Cuban Missile Crisis: Ice Crusade, Blitzkrieg i Silent Storm. Silent Storm to turowa gra taktyczną, która pod wieloma względami naśladuje model znany z JA2. Biorąc pod uwagę te fakty, duże doświadczenie oraz dobrą reputację wielu członków naszej ekipy, w rosyjskich kręgach twórców gier trudno by było znaleźć kogoś innego, kto bardziej nadawałby się do stworzenia JA3.



3. Czy to prawda, że prace nad JA3 zostały rozpoczęte jeszcze przed anulowaniem Jagged Alliance 3D?

Andrew Kazakov: Całkiem możliwe, że jeszcze przed rozstaniem sie z Mist Land międzynarodowy wydawca miał już nas na oku. Czas to pieniądz. Tylko tyle mogę powiedzieć.



4. Co sprawiło, że akurat wam przyszło tworzyć kontynuację serii Jagged Alliance? Wasza firma musi być dobra, skoro zdobyła uznanie Strategy First?

Andrew Kazakov: Podczas wyboru zespołu dla projektu na taką skalę wiadomo było, że to będą Rosjanie, którzy stworzyli najwięcej gier podobnych do JA2 pod względem gatunku i czasu akcji. Mówię tu o Silent Storm, Night Watch , Brigade E5 i innych pozycjach. Zachodni twórcy od dawna nie mieli z czymś takim do czynienia, przez co proces tworzenia takiej gry jest wyjątkowo trudny.



5. Czy w prace nad projektem zaangażowane są osoby, które brały udział w tworzeniu wcześniejszych części? Jaka jest rola ludzi z firmy Sir-tech?

Andrew Kazakov: Bardzo szanujemy kanadyjską firmę Sir-tech, producentów poprzednich części serii. Zapoznaliśmy się ze słynnym Sean Ling, który był zaangażowany w prace nad Silent Storm z Nival.




6. A jeśli chodzi o pozostałą część zespołu? Czy w pracach nad grą biorą udział osoby, które są/były niegdyś fanami serii?

Andrew Kazakov: To jeden z najlepiej znanych wirtualnych światów gier utworzony w czasach, gdy ten przemysł dopiero raczkował. Osobiście znam wielu ludzi, którzy weszli do naszej branży pod wpływem tego legendarnego tytułu i my sami w F3 Games jesteśmy wielkimi fanami poprzednich części serii.



7. W jaki sposób zamierzacie zachęcić do gry fanów oraz zupełnych nowicjuszy?

Andrew Kazakov: Jagged Alliance 3 to sequel legendarnej serii strategii turowych - Jagged Alliance. Gra jest skierowana głównie do fanów serii, graczy nieszablonowych, ale myślę że JA3 będzie też interesująca dla zwykłych graczy ponieważ, jak zostało uzgodnione z wydawcą, specjalnie nie zawiera pewnych dodatkowych funkcji mikro-zarządzania.
Starzy fani z pewnością pokochają nowe ulepszenia dodane do gry: teraz w pełnym 3D. To krok ewolucyjny w stosunku do poprzednich części. Jako że pracujemy ze Strategy First, to łatwiej jest robić stopniowe ulepszenia. Dodatkowo silnik Silent Storm pozwala na zniszczalność otoczenia, więc możemy niszczyć budynki, wysadzać samochody, co wcześniej było niemożliwe. Przy okazji pomaga to w sytuacji taktycznej, gdy musimy zniszczyć mur, by dostać się do budynku z różnych stron. Nie masz wytrycha by otworzyć drzwi? Wysadź je lub część muru.
Oprócz tego, gra jest bardziej dynamiczna, znalazło się w niej więcej walki. Mniejszy, niż w poprzednich odsłonach serii nacisk położno na elementy mikro-zarządzania. Gracz nie musi już szkolić oddziałów czy zdobywać kopalni. To, co gracz robi z najemnikami to walka. Dowodzi specjalnym oddziałem, specjalnym zespołem, nie małą armią.



8. Tworzenie kontynuacji serii takiej jaką jest Jagged Alliance to niewątpliwie trudne zadanie. Nie obawiacie się tego?

Andrew Kazakov: No cóż, to naprawdę wielka odpowiedzialność i mamy nadzieję, że spełnimy wymagania najzagorzalszych fanów serii Jagged Alliance, ale też i wymagania zwykłych wielbicieli strategii.



9. Przejdźmy do rzeczy. JA3 jest tworzone na silniku gry Silent Storm. Dlaczego wybraliście akurat ten silnik i w jakim stopniu zostanie on zmodyfikowany?

Andrew Kazakov: Tak, to silnik gry Silent Storm, nabyty od Nival Interactive, ludzi, którzy stworzyli SS. Mocno go zmodyfikowaliśmy, dodaliśmy bardzo dobrą animację i mimikę twarzy. Powiększyliśmy również wielkość map i jakość tekstur (ale nie kosztem szybkości działania), dodaliśmy tryb dla wielu graczy, 4 modele oświetlenie dla czterech pór dnia, wodę i tryb strategiczny z własnym AI.



10. Najnowsze zdjęcia z gry nie ukazują zbyt dobrej grafiki. Jakie macie plany na przyszłość jeśli chodzi o grafikę?

Andrew Kazakov: Możliwości graficzne już przekroczyły wszelkie skale dostępne w silniku Silent Storm. Jednakże, wydawcy domagają się więcej udoskonaleń w graficznej sferze gry. Dlatego też data wydania została nieco zmieniona, by temu sprostać. W krótkim czasie dodamy nowe innowacyjne graficzne dodatki, nie widziane wcześniej ani w Night Watch ani w Silent Storm.




11. Silent Storm był dość zasobożerną grą. Mam nadzieję, że do uruchomienia JA3 nie będziemy potrzebowali komputerów z NASA? :)

Andrew Kazakov: Jesteś pewien, że ci goście z NASA mają takie wspaniałe maszynki do gier? :)
A tak na serio, dopracowujemy silnik graficzny i wydaje mi się, że w momencie premiery będzie można zagrać na zupełnie przeciętnej konfiguracji.



12. Niedawno świat obiegła wiadomość, iż w JA3 ujrzymy tryb multiplayer. To dość ryzykowne posunięcie w tego typu grze. Powiedz nam, jak będzie wyglądała gra wieloosobowa?

Andrew Kazakov: Strona techniczna trybu multiplayer została już ukończona na poziomie programistycznym. Jesteśmy obecnie w kontakcie z naszymi kanadyjskimi partnerami w sprawie szczegółów, które sprawiłyby, że ten tryb będzie bardzo przyjemny. Jak na razie, nie możemy wyjawić żadnych szczegółów trybu wieloosobowego. Możemy tylko powiedzieć że nasi designerzy poczynili znaczne postępy.



13. A co z muzyką? Na zwiastunie mogliśmy usłyszeć motyw z JA2, jak sprawa będzie wyglądała w samej grze?

Andrew Kazakov: Dźwięki mają dużą wagę w tej grze. Z tego powodu staramy się stworzyć nowe ścieżki dźwiękowe podobne do tych z poprzednich gier, a także odgłosy broni tak prawdziwe, jak to tylko możliwe. Jeśli chodzi o dźwięki otoczenia, to zwrócimy na nie szczególną uwagę. Obszar działania robi wrażenie, więc będziemy musieli ciężko pracować nad odgłosami tła, by gracz mógł w pełni zagłębić się w rozgrywkę. Zaprosimy do nagrań tylu aktorów, ilu tylko będzie wymaganych, by każda postać brzmiała unikatowo. Bez wątpienia będą to profesjonaliści, potrafiący naśladować różne style mówienia oraz mówić w innych językach, jeśli tylko zajdzie potrzeba.



14. Jak wiadomo JA2 wciąż ma się dobrze dzięki możliwości tworzenia modyfikacji. Czy zamierzacie udostępnić jakieś edytory do JA3?

Andrew Kazakov: Cóż, mamy taką nadzieję. Chcemy wydać też jakieś rozszerzenie lub kilka dodatków.



15. Opowiedz nam o fabule. Nie wiemy o niej zbyt wiele.

Andrew Kazakov: JA3 rozgrywa się w Severnie, wyimaginowanym kraju na północ od Arulco. Cztery frakcje walczą w tym państwie o zajęcie i kontrolę nad terytorium. Gdy wojujące strony dochodzą do wniosku, że nie poradzą sobie bez pomocy zawodowych najemników, gracz ma szansę wybrać frakcję, której będzie bronić (za opłatą). Może odwiedzić internetową stronę agencji z najemnikami przez zawarty w grze laptop, zatrudnić ekipę i zacząć walkę.



16. Czy gracz będzie miał możliwość wyboru strony konfliktu?

Andrew Kazakov: Gracz napotka 3 frakcje stojące w opozycji do tej przez niego wybranej. To mogą być siły zbrojne Severny, regularna armia Agawanu - sąsiedniego kraju, korporacyjne siły bezpieczeństwa lub partyzanci. Korzystają z różnych taktyk walki i mogą się różnie zachowywać w każdej z walk w zależności od ich aktualnych celów. Poza przeciwnikami należącymi do frakcji, gracz napotka różnych bandytów, przemytników, a nawet zwykłych ludzi zdecydowanych chwycić za broń z czystej desperacji. W trybie science-fiction dojdzie jeszcze jedna strona ze swoimi unikalnymi wojownikami. Gracz może wybrać frakcję wraz z początkiem gry. Chociaż nie musi być związany z tą samą frakcją przez całą rozgrywkę, to jednak będzie musiał trochę dla niej popracować.




17. Czy podróżując po kraju spotkamy postacie znane nam z JA2?

Andrew Kazakov: Będzie około 40 najemników w grze. 30 z poprzednich gier i 10 nowych. Staraliśmy się zachować większość legendarnych najemników tak kochanych przez fanów JA, zatem zobaczycie Shadowa, Scope i innych. Jednakże staramy się stworzyć nowych tak dobrych, jak ci "starsi".
Każdy z najemników ma swoje własne współczynniki, doświadczenie i osobowość. Gracz będzie mógł dobrać drużynę, która najlepiej odpowiada jego indywidualnej taktyce.



18. Podobno macie zamiar usunąć kilku najemników znanych nam z wcześniejszych części serii. Czy to prawda? A jeśli tak, ilu odejdzie a ilu przybędzie? I czy wciąż będą dwie organizacje najemników?

Andrew Kazakov: Zamiast dotychczasowych dwóch stron z najemnikami będzie tylko jedna. Zrobiliśmy to celowo, by zamiast słabych najemników pozostali sami najlepsi jednocześnie zwiększając ich liczbę.



19. Oglądając zdjęcia z gry nie trudno zauważyć, że twarze najemników sporo się zmieniły. Jak będą wyglądały w finalnej wersji?

Andrew Kazakov: Wszystko zależy od tego, jak świeże są te zdjęcia :)
Jeśli chodzi o twarze najemników, to modyfikujemy je ze wstępną aprobatą od producenta. Staramy się zachować jak największe podobieństwo do oryginalnych pomysłów i zachować duszę tej legendarnej gry, dlatego robimy co w naszej mocy, aby zminimalizować różnice w wyglądzie najemników.



20. A co z głosami najemników z poprzednich części serii? Czy zaprosicie aktorów z JA2, czy może zupełnie innych?

Andrew Kazakov: Głosy zostaną nagrane przez Strategy First bo to oni są odpowiedzialni za muzykę, angielskojęzyczne dźwięki oraz angielskie tłumaczenie. Gra była od początku rozwijana po angielsku, ponieważ musimy być w kontakcie ze Strategy First. Tak więc wszystkie posiadane przez nas wersje są prawie całe po angielsku, gdyż to oni zatwierdzają wszelkie kroki. Jednak gdy gra będzie już ukończona, od nowa wszystko nagrają, bo znają angielski lepiej niż wydawcy i będą w stanie podkręcić nieco jakość dźwięku w stopniu ich zadowalającym.



21. Jak sprawa ma się z inteligencją wrogów? Jak wiadomo, w poprzedniej części serii nasi oponenci nie byli zbyt mądrzy.

Andrew Kazakov: Po pierwsze, skoro gra jest w pełnym 3D, a przeciwnicy potrafią się skradać, wspinać, schodzić niżej, używać różnych pozycji i osłon oraz niszczyć budynki, to musieliśmy wszystko napisać od nowa. Teraz używamy silnika Silent Storm. Przeciwnicy walczą w małych grupach, więc pojawi się zawarty łańcuch dowodzenia.
Przeciwnicy potrafią się komunikować ze sobą, tak więc będą misje, w których musisz być cichym zabójcą i nie wychodzić w otwarty teren. Z tych powodów nowy typ przeciwnika będzie dość sprytny i przebiegły. Naszym zadaniem jest tak zbalansować ten system, by uczynić go realistycznym. Wróg stał się cwany, musimy uniknąć stworzenia go nie do pokonania.




22. Opowiedz nam o broniach. Ilu modeli możemy się spodziewać i czy będzie możliwość modyfikowania ich?

Andrew Kazakov: Bez wątpienia, bronie i różne przedmioty będą grać ważną rolę w rozgrywce. Na przykład gogle do widzenia w nocy będą nieodzowne dla nocnych misji, a dla innych zadań będziesz potrzebować detektora dźwięku. Kamuflaż wpłynie na możliwość wykrycia przez wroga i tak dalej. Gra będzie zawierać około 100 modeli broni, włączając w to broń białą, palną i materiały wybuchowe. Niektóre egzemplarze będzie można ulepszyć za pomocą, na przykład celownika optycznego, tłumika czy granatnika. Niektóre typy ulepszeń będą musiały zostać zakupione, inne można znalezieźć podczas gry po pewnych wydarzeniach.



23. Będzie możliwość używania cięższego sprzętu, np. broni stacjonarnych czy pojazdów?

Andrew Kazakov: Tak, pojawią się pojazdy. Będzie nimi można przewozić swoich ludzi.



24. Czy twoim zdaniem premiera JA3 będzie oznaczała koniec epoki JA2?

Andrew Kazakov: Wierzę, iż ta premiera będzie pierwszym krokiem do nieoczekiwanej kontynuacji serii JA.



25. Gra jest w dość wczesnej fazie produkcji. Na kiedy planujecie premierę i czy możliwe są przesunięcia?

Andrew Kazakov: Pierwotnie planowaliśmy premierę na IV kwartał 2007 roku, lecz jedno jest pewne: gra nie ujrzy światła dziennego, dopóki nie spełni wszelkich oczekiwań stawianych tak wspaniałemu tytułowi, jak Jagged Alliance.



26. Planujecie wydać demo gry przed jej premierą?

Andrew Kazakov: Powoli zbliżamy się do wersji alfa, lecz najprawdopodobniej nie będzie ona publicznie dostępna.



27. Dość niedawno pod adresem www.jaggedalliance3.com, który wcześniej prowadził do oficjalnej strony JA2 pojawiła się dość tajemnicza tapeta z najemnikiem. Oznacza to, że prace nad oficjalną stroną JA3 już trwają? Jeśli tak, kiedy możemy spodziewać się otwarcia jej?

Andrew Kazakov: Tak, pracujemy nad stroną - i rosyjskojęzyczną, i anglojęzyczną. Mogę powiedzieć, że jesteśmy blisko jej uruchomienia. Jednakże nie chcielibyśmy zbyt przyspieszać tego procesu, bo traktujemy go bardzo poważnie.



28. I ostatnie pytanie. Jak oceniacie grę Hired Guns: The Jagged Edge, która miała być przecież pierwszym 'Jaggedem' w trójwymiarze.

Andrew Kazakov: Jak to w Rosji mawiamy - pierwszy naleśnik zawsze jest grudkowaty. Myślę, że macie w swoich języku jakieś analogiczne wyrażenie.



29. Dziękuję za wywiad. Trzymamy kciuki za Wasz projekt!

Andrew Kazakov: Wielkie dzięki za możliwość ujawnienia kilku szczegółów tym, którzy naprawdę kochają tą grę i z niecierpliwością czekają na premierę.





"Mamy nadzieję, że spełnimy wymagania najzagorzalszych fanów serii Jagged Alliance, ale też i wymagania zwykłych wielbicieli strategii."


Jagged Alliance 3 to wyjątkowy projekt, nie tylko dlatego, że wprowadzi serię w trójwymiar, ale również dlatego, że dwie poprzednie próby stworzenia kontynuacji nie powiodły się. Oczekiwania są ogromne, więc waga tego projektu jest niemała. Czy twórcy podołają zadaniu utrzymania niesamowitego klimatu? Cóż... premiera za rok!

Autor: Len, 13 komentarzy · 33578 czytań
Komentarze (13)
  • Avatar użytkownikaLen

    Pytania do wywiadu czytałem w sierpniu, ale odpowiedzi czytałem po takiej przerwie, że już zdążyłem zapomnieć o czym była mowa, więc oceniając go czuję się jakby nie był mój :)
    Gdy go przeczytałem, szybko stwierdziłem - to najlepszy wywiad jaki do tej pory się pojawił! I trudno się dziwić skoro pytania układali sami fani serii. Zawód sprawia jedynie ta grafika, jest bardzo słaba a to już koniec możliwości silnika? Czarno to widzę...

  • Avatar użytkownikaWigen

    Aj, szkoda że się nie zapytałeś z jakimi wydawcami z Polski prowadzą rozmowy, hehehe i czy Hired Guns: The Jagged Edge ujrzymy na półkach sklepowych w kraju.

  • Avatar użytkownikaLen

    O wydawcę Hired Guns: The Jagged Edge spytać mogłem ale na pewno nie tych z Akelli. Oni nie robili tej gry. Zresztą, wydawcę HG już znam od tygodnia... oj, chyba za dużo gadam :P

  • Avatar użytkownikaWigen

    Taa, znasz to czemu nic nie mówisz. Może warto zrobić oficjalnego newsa? A miałem zrobić na JA Center niespodziankę i powieziec o wydawcy. No trudno byłeś szybszy. A tak wogóle to jakiś znany wydawca? Może CD Prokekt albo Cenega?
    Bo cos mi się widzi że to jeden z tych dwóch.

  • Avatar użytkownikalukasamd

    Niesety ale Len zabierze tę informacje chyba ze sobą do grobu :D Wywiad jest świetny, już od dawna nie było tylu informacji o Jaggedzie 3.

  • Avatar użytkownikaLen

    Gdybym miał mówić wszystko co wiem to jutro znaleźlibyście mnie rozstrzelanego w dziwnych okolicznościach :D Siły wyższe mi na to nie pozwalają.
    Niespodzianka news? Zawsze można napisać ale po drugiej części Twojego komentarza wnioskuję, że jednak nie znasz wydawcy ;)

  • Avatar użytkownikaWigen

    No wiesz ale kiedyś musisz przecież wyjawić swoja tajemnicę na forum i na stronie.B)

  • Avatar użytkownikamono

    Witam wszystkich to mój pierwszy komentarz na tej stronie choc jako fan JA2 przeglądam ją od dłuższego czasu. Nie często się udzielam ale nie wytrzymałem tym razem. Pewnie to tylko okrutny żart choć ja nie wyczułem ironii, ale skąd autor powziął informację że premiera JA3 dopiero za rok?!!! Aż takie poślizg?!!! Mnie to zabolało. Tak na marginesie to osobiście czekam na polską premierę 7.62 bo ten star shitt to.... Pozdrawiam

  • Avatar użytkownikaLen

    @Wigen: Chyba nie do końca mnie zrozumiałeś. Ja nie trzymam tej informacji dla siebie bo mi się tak widzi. Możesz byc pewien, że gdybym tylko mógł to news pojawiłby się 10 min. po tym jak się dowiedziałem :)

    @Mono: To miło, że zaglądasz na naszą stronę. Informację o dacie premiery JA3 wziąłem z Akelli. Ta informacja zresztą krąży już od jakiegoś czasu. Dokładniej to premiera zapowiedziana jest na III kwartał 2008 roku, czyli mniej niż rok.

  • Avatar użytkownikaWigen

    OK, nie ma sprawy. Zostaw tą wiadomość dla siebie. Potrzymaj jeszcze nas trochę w niepewności, a kiedy nadarzy sie okazja podaj wiadomość na stronie lub na forum.

  • Avatar użytkownikaLen

    Nie gdy nadarzy tylko, gdy będą mógł :P Trzeci raz to mówię :D

  • Avatar użytkownikaLuqas

    i znowuuuuuuuuuuuuuuu wywiad wywiad wywiad, kogo interesuje wywiad czekamy na grę kasa jzu jest ,,zamrożona'' choćby nie wiem ile miała kosztowac bedzie oryg.
    dawaj konkrety!!!!!!!!

  • Avatar użytkownikatwojtyp

    Artykuł spoko, a uważam że wybór silnika gry Silent Storm jest mega trafiony




Nick: