Jeśli naprawdę chcemy ocenić jaką grą jest Jagged Alliance 3 wpierw co musimy zrobić w pierwszej kolejności po premierze, to zagłębić się w kampanię fabularną jaką oferuje gra, szczególnie w wymiarze strategicznym i taktycznym. Istnieje jednak inny wymiar gry, w którym możemy odkryć to znacznie szybciej. Jest to jakość i różnorodność grafiki. Oczywiście widzieliśmy już to na wielu udostępnionych przez twórców zrzutach ekranu, ale programiści zadbali również o to, aby w najnowszym pamiętniku dewelopera nieco uszczegółowić swoją dotychczas wykonaną przez siebie pracę.
1. SPOJRZENIE WSTECZ - według Nelsona Inomvana, który w zespole Haemimont Games pełni funkcję kierownika artystycznego jednym z głównych jego zadań była pomoc artystom i projektantom w stworzeniu unikalnej estetyki i zapewnienie, że oryginalna wizja gry zostanie zachowana w całym procesie tworzenia. Jedną z pierwszych rzeczy, było przejście dwóch pierwszych gier z serii.
Już na samym początku stało się jasne, że to nie wybrana paleta kolorystyczna uczyniła te gry klasycznymi, ale elementy "fantasy": koncepcja drużyny najemników, którzy wyruszają na pełną emocji przygodę w duchu amerykańskich filmów akcji z lat 80. i 90.
2. WYBRANIE ODPOWIEDNIEJ DROGI - początkowo twórcy eksperymentowali z militarną estetyką tzw. "brudnej szarości", ale później szybko zdano sobie sprawę, że obraz ten wygląda dość stereotypowo, więc postanowiono uczynić afrykański kontynent ważną częścią świata. Wprowadzenie tego pomysłu doprowadziło w końcu do stworzenia mokrego i suchego kontrastu: od wiecznie wilgotnej, pełnej komarów dżungli, aż po suche sawanny i gorące pustkowia.
3. REGION MOKRY - bujnie zielone dżungle, zawsze zamglone afrykańskie bagna i tajemnicze części lasu, do których każdy z mieszkańców boi się wchodzić, są częścią tego, co twórcy nazywają "mokrymi" regionami. Dachy budynków pokryje mech, a rośliny i drzewa stworzą coś na kształt skupisk małych osiedli lub miast w których każdy mieszkaniec będzie mógł znaleźć schronienie. Wiatr poruszy każdą cząstkę trawy, krzak czy drzewo a podczas gwałtownej burzy dżungla może stać się niebezpiecznym miejscem.
Gdy najemnicy będą przemierzać te regiony ulistnienie pod ich stopami w odpowiedni sposób zareaguje na ich obecność, wyginając się i kołysząc przy ich ruchach. Liście drzew będą przeszywane przez grad kul, a eksplozje będą zostawiać wypalone ślady w miejscach gdzie jeszcze nie tak dawno były krzaki, co w sposób idealny pokazuje integralność świata gry z działaniami naszych najemników.
4. REGION SUCHY - po drugiej stronie tego artystycznego podziału stworzono również tzw. regiony "suche" z szeroko otwartymi sawannowymi równinami i suchymi skalistymi pustkowiami. Najemnicy przebywając w takich warunkach szybciej się męczą i będą narzekać na upał. Wszystko pokryje pył, a jeśli zdarzy nam się wejść do sektora w trakcie trwania burzy piaskowej cały obraz będzie wyglądał niemal surrealistycznie.
5. ŚWIATŁO - przedstawienie tych wszystkich lokacji pewnie nie zadziałałoby gdyby oświetlenie gry nie było takie, jakie miało być. Twórcy przyznają, że na ten element poświęcono wiele czasu i wysiłku, aż do właściwego osiągnięcia celu. Równiny sawanny są nie tylko gorące, a słońce stwarza wrażenie, że zaraz zapali się ziemia. Podobna sytuacja występuje w dżungli gdy światło słoneczne filtruje się przez chmury, rzucając refleksy na drogi i metalowe przedmioty, tworząc przy tym wciągającą grę światła i cienia.
Jak już można się domyślić to koncepcja "kontrastu" jest tu bardzo powszechna, co sprawia, że różne regiony kraju wyglądają zupełnie inaczej. Zamglone części lasu będą wydawały się ciemne w przeciwieństwie do pustkowi, gdzie wysoka temperatura powoduje efekt pękania skał.
6. ENTROPIA - ostatnim elementem jest "entropia". Ze względu na burzliwą przeszłość kraju Grand Chien jego mieszkańcy nie mają dostępu do nowych rzecz, co zmusza ich do improwizacji. Szczególną uwagę zwrócono na ten aspekt w przypadku każdego stworzonego zasobu, upewniając się przy tym, że jest on zgodny z ogólną ideą świata gry, który udało się zbudować.
Źródłowy dziennik dewelopera JA3 - dyskusja na forum Jagged Alliance 3 - galeria screenów Jagged Alliance 3 - oficjalna strona Jagged Alliance 3 - oficjalne forum Strona gry na platformie Steam Strona gry na platformie GOG.com Oficjalna strona THQ Nordic Oficjalna strona Haemimont Games