Jeśli brakowało Wam możliwości zaistnienia w tej grze jako szpieg, to od teraz będziecie mieli zawsze ku temu okazję. Nowa funkcja nosi nazwę COVERT OPERATIONS, a jej znakiem rozpoznawczym będzie obrazek typowego szpiegowskiego kapelusza na zdjęciu najemnika. Żeby mieć w pełni funkcjonalną tę opcję, to trzeba stworzyć najemnika, który będzie miał tę umiejętność na przynajmniej podstawowym poziomie, a najlepiej na ekspert. Najemnicy bez tej umiejętności będą mogli przebierać się tylko za cywili i gdy tylko podejdą zbyt blisko wroga lub jego zwłok, to natychmiast zostaną wykryci i zlikwidowani. Z kolei będąc szpiegiem, będziemy mieli możliwość przebierania się zarówno za cywili jak i za żołnierzy Deidranny.
Zapewne niejednokrotnie będziecie mieli sytuację, gdzie nie będzie można przez dłuższy czas "pogrzebać" przy zwłokach. Tutaj z pomocą przyjdzie opcja przeniesienia ciała do innego miejsca na mapie. W tym celu wystarczy wybrać odpowiednia kategorię zachowania i przenieść pokonanego przeciwnika, do ustronnego miejsca. Teraz wykonanie odpowiedniego kamuflażu ze zdobytych zwłok, nie powinno Wam sprawić większych problemów.
Każdy rodzaj szpiega cechuje się odrębnymi wymaganiami, co do kwestii pozostania niewykrytym, z tym że oba łączy fakt, że jeśli będziemy strzelać do wrogów, podkładać na ich oczach bomby, próbować otworzyć zamknięte drzwi przy pomocy wytrychów lub przeszukiwać zwłoki, to również zostaniemy wykryci i zlikwidowani.
1. Szpieg cywil - w tym przypadku zostaniemy wykryci jeśli będziemy mieli jakąkolwiek broń, osłony, materiały wybuchowe, które będą w głównych slotach, jeśli będą ukryte (będziecie mieli do dyspozycji specjalną odzież i plecaki), to pozostaniemy nadal niewykryci. Dodatkowo jakikolwiek kamuflaż na ciele oraz zachowanie nietypowe dla cywila, od razu nas demaskuje. Są również specjalne sektory, w których cywile wstępu nie mają i są od razu bez ostrzeżenia likwidowani (np. Orta).
2. Szpieg żołnierz - tutaj wymagania nie są takie ostre, ale też trzeba mieć się na uwadze, przede wszystkim celowanie w przeciwnika oraz podejście za blisko niego, gdy mamy tylko pierwszy stopień tej umiejętności, od razu ujawnia naszą prawdziwą tożsamość. Dodatkowo będąc zbyt dobrze zaopatrzonym w stosunku do żołnierzy pośród których przebywamy, a także noszenie ze sobą zbyt dużej ilości broni i przedmiotów, również będzie skutkowało naszym ujawnieniem. Jest jeszcze jedna sprawa, mianowicie pijany najemnik równa się wykryty, tak więc lepiej nie używajcie trunków podczas misji szpiegowskich.
3. Bronie dla szpiega - nie zapomniano również o cichym neutralizowaniu tych przeciwników, których w jakiś sposób nie będzie można obejść. Do dyspozycji będziecie mieli zabójczą broń o nazwie Garotte. Będzie to cienka, mocna, linka, której zaciśnięcie na szyi, spowoduje natychmiastową śmierć. Znany wszystkim pistolet na strzałki, dostanie nową amunicję, a dokładniej rzecz biorąc strzałkę z neurotoksyną, która najpierw od razu powala na ziemie daną osobą, a następnie zabija ją w ciągu kilku tur.
Jest to opcja, która jest już dostępna i można się z nią zapoznać w wersji beta 1.13. Jeśli tylko macie z nią jakieś problemy lub chcecie się podzielić swoimi spostrzeżeniami na jej temat, to nie wahajcie się i napiszcie o tym pod newsem lub w odpowiednim temacie na naszym forum dyskusyjnym. Następnym razem opublikowany zostanie artykuł na temat brania do niewoli żołnierzy Deidranny.
Najnowsza wersja JA2 1.13 - dyskusja na forum Nowości techniczne w JA2 1.13 - część I - artykuł Nowości techniczne w JA2 1.13 - część II - artykuł