Zacznijmy od tego, gdzie go włączyć. Przed utworzeniem nowej gry, wchodzimy do głównych opcji i tam ją zaznaczamy.
Koncepcja trybu zombie w JA2 1.13, jest bardzo podobna do tego, który znajdziemy w popularnym serialu "The Walking Dead", gdzie wszyscy żywi ludzie mają już w sobie gen zombie i jeśli umrą, to automatycznie po chwili stają się chodzącymi trupami. Decydując się na kampanię JA2 i wchodząc do poszczególnych sektorów, będziemy walczyć z normalnymi przeciwnikami lub wrogo nastawionymi cywilami, natomiast jeśli ich zlikwidujemy, to po krótkiej chwili wstają i zamieniają się w zombiaki.
Zasady walki w stosunku do zwykłych oponentów nie zmieniają się, z kolei zombie opierają się na następujących:
- nie używają jakichkolwiek broni, tylko gołe ręce,
- nie podnoszą, nie zbierają i nie zabierają żadnych przedmiotów,
- są "nieustraszeni", nie chowają się, tylko zawsze idą w stronę "żywego mięsa",
- atakują każdego, kto nie jest zombie, w tym nas, przeciwników, samoobronę, cywili, zwierzęta,
- ugryziony wróg lub cywil, od razu staje się zombie i atakuje innych znajdujących się najbliżej, przez co w ciągu kilku tur, możemy mieć hordę nieumarłych, dlatego ważną kwestią jest jak najskuteczniejsza ochrona cywili,
- wyjdą za tobą nawet na dach, w tym także i zombie-cywile,
- nie ponoszą obrażeń od gazów, nawet musztardowych,
- jest kilka sposobów na to, aby zlikwidowany wróg nie stał się zombie, należy mu szybko odciąć głowę, zadać headshota rozpryskującego głowę lub doszczętnie spalić,
- ranny zombie regeneruje się, jak i również umierający, trzeba ich dobić, bo inaczej znowu wstaną,
- z racji tego, że cywile nie mają animacji uderzania i wchodzenia na dach, robią to w sposób niewidoczny.
Dodano również efekt zarażenia na naszych bohaterach. Jeśli ugryzie nas nieumarlak, to na pasku życia pojawi się dodatkowy zielony pasek trucizny, a spośród ukazanych statystyk, dojdzie jeszcze jeden o nazwie "Poison", który w zależności od ilości, w końcu zmieni naszą postać w zombie. Może to być od kilku godzin do kilku dni. Na szczęście dodano możliwość wyleczenia, a wykonać to będzie mógł każdy lekarz, poprzez uzdrowienie do pełna paska życia.
Trzeba również zwrócić uwagę na dosyć dużą możliwość konfiguracji tego trybu. Znajduje się ona w programie INI Editor, w zakładce "Tactical Zombie Settings". Przede wszystkim znajdziemy tam zasadę, w jaki sposób będziemy mieli możliwość zabijać te chodzące trupy, czy każdą dostępną metodą, czy tylko poprzez strzał w głowę (domyślnie wyłączona), czy zombie mogą wychodzić na dach (domyślnie włączone), poziom trudności i inne podobne. Twórcy tej nowości technicznej zalecają także, aby zmienić ustawienia gry na maksymalne, w stosunku do ilości przeciwników, cywili i zwierząt w sektorze, no i oczywiście poziom trudności na "Insane". Ten ostatni aspekt, również znajdziecie w "INI Editor", w "System Limit Settings".
Najnowsza wersja JA2 1.13 - dyskusja na forum