MUZYKA, DŹWIĘKI, GŁOSY
INTRO ORAZ OUTRO
Artykuł z serii: Jak stworzyć modyfikację?
Spis Treści
I. Które pliki będziemy potrzebować
Część I. Muzyka
I. Opis plików
II. Rodzaje plików
Część II. Dźwięki
I. Opis plików
II. Rodzaje plików
Część III. Głosy
I. Opis plików
II. Rodzaje plików
Część IV. Intro oraz Outro
I. Opis plików
II. Rodzaje plików
Część V. Kasowanie początkowych filmików w grze
I. Opis plików
II. Pierwszy sposób
III. Drugi sposób
IV. Trzeci sposób
Wprowadzenie
W tym poradniku zostanie przedstawiona ogólna struktura muzyki jaką słyszymy podczas rozgrywki. Dodatkowo opisane zostaną dźwięki występujące w JA Back in Action oraz głosy wszystkich postaci, a na końcu będzie dodane kilka słów na temat wszystkich filmików, które możemy zobaczyć na początku i na końcu gry, w tym poradnik jak skasować wszystkie sześć reklam, które się włączają za każdym razem gdy uruchamiamy tę grę.
I. Które pliki będziemy potrzebować
music_win32.pak |
W pliku tym znajduje się muzyka. Plik ten znajduje się zawsze w głównym katalogu, do którego zainstalowaliśmy naszą grę. Po jego wypakowaniu, w katalogu "bin_win32" powinniśmy mieć nowy folder o nazwie "music", a w nim wszystkie 10 plików muzycznych odpowiadających za cała oprawę muzyczną w grze. |
data_win32.pak data1_win32.pak data2_win32.pak data3_win32.pak data4_win32.pak data5_win32.pak |
W tych plikach znajdziemy dźwięki. Znajdują się one zawsze w głównym katalogu, do którego zainstalowaliśmy naszą grę. Po ich wypakowaniu, w katalogu "bin_win32" powinniśmy mieć kilka nowych folderów, wśród których będzie katalog"sounds", a w nim wszystkie dźwięki występujące w grze. |
voices_win32.pak |
W tym pliku są wszystkie głosy postaci występujących w grze. Plik ten znajduje się zawsze w głównym katalogu, do którego zainstalowaliśmy naszą grę. Po jego wypakowaniu, w katalogu "bin_win32" powinniśmy mieć nowy folder o nazwie "sounds", a w nim z kolei jeszcze jedne katalog "voices" i dopiero w nim będą wszystkie głosy występujące w grze |
"bin_win32 / videos" |
W tym katalogu znajdują się wszystkie filmiki video oraz Intro i Outro. Są tam od razu po instalacji gry, dlatego w ich wypadku nie ma potrzeby aby wypakowywać któryś z plików. |
Część I. Muzyka
I. Opis plików
Jak już było wcześniej wspomniane muzyka dzieli się na 10 plików. Każdy z tych plików zawiera nagranie, które jest odtwarzane podczas zaistnienia konkretnej sytuacji w grze. Jedynym poprawnym formatem dla tych plików może być tylko "MP3". Bardzo dobrym narzędziem do tworzenia i obróbki plików z rozszerzeniem MP3 jest program Audacity.
II. Rodzaje plików
combat_01.mp3 |
Jest to pierwsza muzyka, która włącza się podczas bitwy na mapie taktycznej. |
combat_02.mp3 |
Jest to druga muzyka, która włącza się podczas bitwy na mapie taktycznej. |
combat_03.mp3 |
Jest to trzecia muzyka, która włącza się podczas bitwy na mapie taktycznej. |
main.mp3 |
Jest to muzyka, która jest odtwarzana w menu głównym tuż po uruchomieniu gry. |
map_01.mp3 |
Jest to pierwsza muzyka, która włącza się gdy jesteśmy na mapie strategicznej (mapa Arulco). |
map_02.mp3 |
Jest to druga muzyka, która włącza się gdy jesteśmy na mapie strategicznej (mapa Arulco). |
map_03.mp3 |
Jest to trzecia muzyka, która włącza się gdy jesteśmy na mapie strategicznej (mapa Arulco). |
neutral_01.mp3 |
Jest to pierwsza muzyka, która włącza się gdy jesteśmy na mapie taktycznej i nic się na niej nie dzieje. |
neutral_02.mp3 |
Jest to druga muzyka, która włącza się gdy jesteśmy na mapie taktycznej i nic się na niej nie dzieje. |
neutral_03.mp3 |
Jest to trzecia muzyka, która włącza się gdy jesteśmy na mapie taktycznej i nic się na niej nie dzieje. |
ui_sector_won_2d.wav |
Jest to muzyka, która nie znajduje się w opisywanym tutaj katalogu muzycznym, tylko w folderze "bin_win32 / sounds" i odpowiada za odtworzenie nagrania w momencie zlikwidowania ostatniego przeciwnika w sektorze. Jest to tak zwana krótka pieśń zwycięstwa. |
Część II. Dźwięki
I. Opis plików
Wszystkie dźwięki (ponad pół tysiąca) zostały wrzucone do jednego katalogu, lecz na szczęście zostały one najpierw pogrupowane poprzez wpisanie na początku danego pliku, jego kategorii. Dzięki temu łatwo można odnaleźć interesujący nas dźwięk. Jedynym poprawnym formatem dla tych plików może być tylko "WAV". Bardzo dobrym narzędziem do tworzenia i obróbki plików z rozszerzeniem WAV jest program Audacity.
II. Rodzaje plików
ambient |
Pliki te odpowiadają za dźwięki otoczenia. |
animal |
Pliki te odpowiadają za odgłosy zwierząt. |
door |
Pliki te odpowiadają za dźwięki związane z wszelkimi czynnościami dotyczącymi drzwi. |
explosion |
Pliki te odpowiadają za odgłosy wybuchów. |
fire |
Pliki te odpowiadają za dźwięki palących się obiektów. |
footsteps |
Pliki te odpowiadają za dźwięki związane z chodzeniem i stąpaniem. |
grenade |
Pliki te odpowiadają za dźwięki związane z granatami. |
impact |
Pliki te odpowiadają za dźwięki związane ze zderzeniem się dwóch obiektów. |
machine |
Pliki te odpowiadają za dźwięki związane z działaniem różnych maszyn i urządzeń. |
mine |
Pliki te odpowiadają za dźwięki związane z minami. |
player |
Pliki te odpowiadają za dźwięki związane z czynnościami wykonywanymi przez najemników. |
punch |
Pliki te odpowiadają za dźwięki związane z walką wręcz. |
reload |
Pliki te odpowiadają za dźwięki związane z przeładowaniem broni. |
shot |
Pliki te odpowiadają za odgłosy wystrzałów broni, pojedyncze oraz serie. |
ui |
Pliki te odpowiadają za dźwięki związane z interfejsem użytkownika. |
Część III. Głosy
I. Opis plików
Głosy należące do różnych postaci zostały pogrupowane i wrzucone do odpowiednich folderów, dzięki czemu odnalezienie nagrań interesujących nas osób na pewno nie sprawi nam większych trudności. Jedynym poprawnym formatem dla tych plików może być tylko "WAV". Bardzo dobrym narzędziem do tworzenia i obróbki plików z rozszerzeniem WAV jest program Audacity.
II. Rodzaje plików
narrator |
W tym folderze znajduje się głos narratora, ktory mówi o konkretnych zdarzeniach na mapie strategicznej (mapa Arulco). |
npc |
W tym folderze są odzywki bitewne milicji i przeciwników. Każdy zestaw ma swój numer. W pliku "main_characters.txt" ("bin_win32 / configs") przy milicji i przeciwnikach jest parameter "VoiceType". On decyduje, które odzywki mają być pobierane i odtwarzane w grze dla konkretnej postaci. |
pc000 do pc161 |
W tych katalogach są głosy naszych najemników oraz wszystkich postaci RPC oraz NPC. Numery są zgodne z klasyfikacją jaka została wdrożona w pliku "main_characters.txt" ("bin_win32 / configs"). |
tutorial |
W tej lokalizacji są wszystkie głosy jakie usłyszymy w misji treningowej, mającej za zadanie zapoznać nas z całą grą. |
Część IV. Intro oraz Outro
I. Opis plików
Wszystkich filmików jest 14. Nie ma żadnych ograniczeń co do zmiany na większy, mniejszy czy dłuższy, krótszy nowy film. Jedynym poprawnym formatem dla tych plików może być tylko "WMV". Bardzo dobrym narzędziem do tworzenia i obróbki plików z rozszerzeniem WMV jest program Windows Movie Maker. Nagrania te należy wdrażać do tego programu za pomocą opcji "Importuj do kolekcji", która znajduje się w zakładce "Plik".
II. Rodzaje plików
amd.wmv |
Filmik ten jest puszczany tuż po uruchomieniu gry i jest przedstawieniem współtwórcy gry, firmy AMD. |
bitcomposer_intro.wmv |
Filmik ten jest puszczany tuż po uruchomieniu gry i jest przedstawieniem współtwórcy gry, firmy BitComposer Games. |
coreplay_intro.wmv |
Filmik ten jest puszczany tuż po uruchomieniu gry i jest przedstawieniem współtwórcy gry, firmy Coreplay. |
jabia_logo.wmv |
Filmik ten jest puszczany tuż po uruchomieniu gry i jest głównym logiem samej gry Jagged Alliance Back in Action. |
kalypso_intro.wmv |
Filmik ten jest puszczany tuż po uruchomieniu gry i jest przedstawieniem współtwórcy gry, firmy Kalypso. |
main_menu.wmv |
Filmik ten jest puszczany w menu głównym tuż po uruchomieniu gry. |
outro_0.wmv |
Jest to główny filmik, który jest puszczany po przejściu całej gry. Zawiera on informację o zlikwidowaniu Deidranny Chivaldori. |
outro_1.wmv |
Filmik ten jest puszczany tuż po po przejściu całej gry ale tylko wtedy gdy nie wykonamy misji z bronią biochemiczną. Filmik będzie zawierał informację o ataku biochemicznym, w którym zginęło kilka milionów Arulcan. |
outro_2.wmv |
Filmik ten jest puszczany tuż po po przejściu całej gry ale tylko wtedy, gdy wykonamy misję z bronią biochemiczną. Filmik będzie zawierał informację o udaremnieniu próby ataku za pomocą tej broni. |
outro_3.wmv |
Filmik ten jest puszczany tuż po po przejściu całej gry i zawiera informację o tym, że Miguel Cordona stał się nowym królem Arulco po obaleniu Deidranny. |
outro_4.wmv |
Filmik ten jest puszczany tuż po po przejściu całej gry i tylko wtedy gdy Miguel Cordona nie przeżył odbijania Arulco z rąk królowej Deidranny. Filmik będzie zawierał informację o śmierci Miguela oraz o umocnieniu się przez to mafii Kingpina na całe Arulco. |
outro_5.wmv |
Filmik ten jest puszczany po zakończeniu gry, które jest spowodowane zabiciem ostatniego najemnika AIM. Filim ten będzie zawierał informację o zlikwidowaniu wszystkich najeźdzców, którzy chcieli obalić reżim Deidranny. |
outro_6.wmv |
Filmik ten jest puszczany tuż po po przejściu całej gry i zawiera napisy końcowe, w sensie listę wszystkich osób, które przyczyniły się do utworzenia tej gry, tzw. credits'y. |
story_intro.wmv |
Filmik ten jest puszczany tuż po uruchomieniu gry i zawiera słynną scenę ataku żołnierzy Deidranny na wioskę w Omercie. |
Część V. Kasowanie początkowych filmików w grze
I. Opis plików
Chodzi tutaj o sześć filmików ("bin_win32 / videos"), które za każdym razem gdy uruchomimy grę, włączają się jeden po drugim. Nagrania te są bardzo fajne i przedstawiają wszystkie firmy, które brały udział w tworzeniu tej gry, co chyba dla wszystkich jest zrozumiałe. Lecz gdy po raz enty włączamy grę, to te filmiki stają się naprawdę irytujące i w drastycznych przypadkach klawisz ESC może wyskoczyć z klawiatury. Na szczęście jest na to prosty sposób aby wyłączyć tylko te filmiki, a wszystkie inne pozostawić nietknięte. Sprawa dotyczy następujących plików (kolejność zgodna z pojawianiem się w grze):
1.) bitcomposer_intro.wmv
2.) kalypso_intro.wmv
3.) coreplay_intro.wmv
4.) amd.wmv
5.) jabia_logo.wmv
6.) story_intro.wmv
II. Pierwszy sposób
Najprostszym sposobem jest zmiana nazwy folderu, w którym się znajdują wszystkie wyżej wymienione pliki na jakikolwiek inny. Po wykonaniu tej czynności filmiki te nigdy więcej się nie pojawią gdy uruchomimy grę. Problemem jedynie jest to, że również wszystkie inne filmiki przestaną działać. Nie będzie tła w menu głównym ani filmików końcowych.
III. Drugi sposób
Ten sposób jest bardziej precyzyjny od poprzedniego, ponieważ neutralizuje tylko te filmiki, które pojawiają się tuż po uruchomieniu gry. Aby to zrobić należy zmienić nazwy na jakiekolwiek inne, wszystkim plikom wymienionym w punkcie I. Po wykonaniu tej czynności filmiki te nigdy więcej się nie pojawią gdy uruchomimy grę.
IV. Trzeci sposób
Jest to bardziej skomplikowany sposób ale jest również tak samo precyzyjny jak poprzedni. Dodatkowo po jego wykonaniu będziemy mieli gotowe pliki, które za pomocą kilku kliknięć będzie można skopiować do katalogu z filmami i problem będzie rozwiązany. Minusem tego sposobu jest to, że będzie to nadpisanie już istniejących plików, więc aby później odzyskać całe filmiki trzeba będzie zainstalować całą grę od nowa, chyba, że przedtem skopiujemy na szybko całą zawartość folderu "videos".
Do wykonania tego sposobu posłużymy się programem "Windows Movie Maker". W celu edycji naszych plików w tym programie, należy je do niego wdrożyć za pomocą opcji "Importuj do kolekcji", którą znajdziemy w zakładce "Plik". Następnie zaznaczamy nasz plik i klikamy pod podglądem naszego filmiku opcję "Następna klatka". Dzięki temu posunięciu uaktywni się obok opcja "Podziel klip na dwa klipy przy aktualnej klatce".
Po powyższych zabiegach będziemy mieli w naszej kolekcji dwa klipy. Pierwszy będzie uciętą jedną klatką, która nas interesuje, a drugi klip będzie całą resztą danego filmiku. Teraz bierzemy naszą uciętą jedną klatkę i przeciągamy ją do pierwszego białego kwadratu, który jest na samym dole nad podpisem "Przeciągnij multimedia do serii ujęć, aby rozpocząć tworzenie filmu". Teraz wystarczy wybrać z zakładki "Plik" opcję "Zapisz plik filmowy". W nowo otwartym oknie należy wybrać "Mój komputer", w następnym oknie wprowadzić nazwę dla pliku oraz lokalizację zapisu, w następnym oknie od razu klikamy "dalej" i w ostatnim oknie klikamy "zakończ".
Od tego momentu mamy gotowy jeden plik, który teraz wystarczy skopiować sześć razy i zmienić wszystkim nazwy na odpowiadające plikom z punktu I. Na koniec kopiujemy wszystkie sześć plików do folderu "bin_win32 / videos" i gotowe. Więcej te sześć filmików już nigdy nie pojawi się gdy uruchomimy grę. Gdyby ktoś zdecydował się na ten sposób i mu niestety nieszło, to może w każdej chwili pobrać gotowca, ponieważ taka modyfikacja już istnieje i możną ją pobrać stąd z punktu szóstego.