Wywiady z grupami moderskimi » II wywiad z Iron Squad

Iron Squad

Wywiad przeprowadził: LukasAMD
Źródło: Jagged Alliance Center
Na pytania odpowiadał: Len
Data: 23 czerwca 2007r.




1. Witam, przedstaw się proszę
Witam, wszyscy znają mnie pod nickiem Len, jestem fanem serii Jagged Alliance i członkiem grupy Iron Squad, odpowiedzialnej za spolszczenia do JA2: Urban Chaos i JA2: Vietnam SOG '69.


2. Len, jesteś moderem, czy oprócz Iron Squad pracujesz w innych grupach lub nad innymi, niekoniecznie polskimi, projektami?
W obecnej chwili - nie. Czasami pomagam w innych polskich modyfikacjach, ale już nie tak, jak kiedyś. IS ma teraz dużo projektów, którym poświęcam bardzo dużo czasu.


3. Od ogłoszenia rozpoczęcia prac na spolszczeniem do Renegade Rebuplic, sporo się zmieniło w Iron Squad. Przybyło wam nieco osób, nieprawdaż?

Przybyło i ubyło, na szczęście teraz mamy więcej osób, które naprawdę pracują i wcale nie trzeba ich do tego popędzać. Kiedyś tak nie było, toteż nie mogliśmy sobie pozwolić na zbyt wiele projektów.


4. Czy koordynacja prac przy takim stanie osobowym i takiej ilości projektów jest w ogóle możliwa? Wasze zdolności w tym zakresie były imponujące już pół roku temu, ale jak teraz sobie z tym radzicie?
Jest trudno, ale jakoś dajemy radę. ;) Przede wszystkim jest to możliwe dzięki nowym osobom w grupie. Obecnie pracuję nad polską wersją edytora sektorów do JA2 1.13 i nie muszę się martwić, że prace nad spolszczeniem Renegade Republic staną.


5. Jak grupa odnosi się nacisku lub do krytyki, jeżeli takowa w ogóle istnieje?
Praktycznie rzecz biorąc, krytykuje nas tylko jedna osoba i, szczerze mówiąc, żaden z nas się tym nie przejmuje. A to dlatego, że krytykuje nas od momentu, gdy Iron Squad zaczęła wspierać strona Jagged Alliance Center i nie jest to krytyka konstruktywna.


6. Na jakim etapie jest spolszczenie do RR? Pisałeś niejednokrotnie, że istnieją bardzo duże szanse, iż spolszczenie będzie miało premierę w ten sam dzień, co sama gra.

Na etapie tłumaczenia, które idzie bardzo szybko. Kiedy to skończymy weźmiemy się za beta testy i pozostałe części gry, takie jak grafika. Bardzo możliwe, że premiera nastąpi w tym samym dniu, co premiera oryginalnej wersji, zakładając, że się wyrobimy. Jeśli zdążymy, to na pewno wspólnie ze Scorpionem ustalimy datę premiery.


7. Czy można już mówić choćby o przybliżonym miesiącu premiery spolszczenia? Jak wiadomo, wielu polskich fanów Jagged Alliance z niecierpliwością czeka na tę modyfikację.
Prawdopodobnie będzie to lipiec-sierpień.


8. Czy w RR PL zobaczymy coś, co będzie dodatkiem dla polskich graczy od Iron Squadu? W Vietnam SOGu '69 mogliśmy zobaczyć bardzo ładne menu oraz poprawione grafiki przedmiotów. Czy i w tym wypadku gracze dostaną coś w prezencie?

Wątpię, a jeśli już, to na pewno nie będą to tak duże zmiany, jak w poprzednich projektach. Przede wszystkim dlatego, że teraz tworząc spolszczenie współpracujemy z autorem modyfikacji i wszystkie napotkane błędy i proponowane poprawki kierujemy bezpośrednio do niego.


9. Czy Scorion dostał już wiele takich sugestii od Iron Squadu? Jak duży wpływ ma polska grupa moderska na tworzenie tej modyfikacji?
Nieduży wpływ, wszystko wysyłałem, gdy grałem w RR, ostatnio nie miałem na to czasu.


10. Jak wiadomo, IS otrzymuje kolejne wersje beta Renegade Republic, macie więc okazję zobaczyć nowości w nim zawarte. Czy, Twoim zdaniem, RR będzie w stanie pokonać dotychczasowego króla, czyli Urban Chaos?
Nie. Mówię to mimo ogromu zmian, jakie wprowadza, przede wszystkim dlatego, że w Urban Chaos większą uwagę zwrócono na szczegóły. Tutaj zmiany dosięgają tylko tych elementów, które są najlepiej widoczne. Poza tym, Urban Chaos to pierwsza tak duża modyfikacja, więc i największe zrobiła wrażenie. Tego nie da się powtórzyć. Tak więc - jeśli chodzi o nowości w grze - nie pokona UC.
Jednak bardzo możliwe, że w naszym kraju zdobędzie większą popularność niż UC. Głównie za sprawą zaangażowania samego Scorpiona oraz tego, że już w dniu premiery gracze będą mogli pograć w modyfikację w pełni spolszczoną.


11. Jeżeli możesz to powiedz, jak wygląda tworzenie spolszczenia do Renegade Republic - chodzi tutaj raczej o współpracę oraz komunikację między IS a Scorpionem i innymi autorami.
Kontaktujemy się tylko ze Scorpionem, on jest szefem projektu, więc zna odpowiedź na każde pytanie. Na razie ograniczamy się do wymiany informacji, propozycji itp.


12. Ostatnio Translation Team z LA poinformowało o tym, że tworzą oni spolszczenie oraz stronę Renegade Republic. Przecież to IS miało tworzyć i tworzy spolszczenie - możesz wytłumaczyć nam zaistniałą sytuację?
Oni tworzą tylko stronę internetową, w dodatku sami. Rozmawiałem na ten temat ze Scorpionem, mówił mi, że stworzenie polskiej strony RR zaproponował mu Scooly, a on nie ma nic przeciwko. Jednak, z tego co mi mówił , oficjalną stronę zrobi Scorpion, a jej polską wersją na pewno zajmie się Iron Squad, który jest w pewnym sensie polskim wydawcą Renegade Republic.


13. Jak wiadomo taka strona, a dokładniej jej wykonanie, zajmie wam na pewno trochę czasu. Czy prace w tym kierunku już trwają?
Ma być coś robione przez Scorpiona, ale nie wiem za wiele na ten temat. Oficjalną stronę robić powinien autor, dlatego my ją tylko przetłumaczymy, no chyba, że zrobimy stronę polskiej wersji.


14. Oprócz RR PL, pracujecie nad spolszczeniem do Urban Chaos 1.13, jak w tym wypadku wyglądają postępy w pracach? Czy możemy już powoli pytać o premierę? Rozumiemy oczywiście, że w dużej mierze jest uzależniona od premiery samego moda.
Niestety, o tym projekcie nie mogę powiedzieć zbyt wiele. Prace nad spolszczeniem idą powoli, bo sam autor konwersji się nie spieszy. Kiedy otrzymywałem od Willa473 wersję beta mówił mi, że premiera nastąpi w ciągu 3 tygodni, a od tamtego czasu minęło już prawie pół roku! Sama modyfikacja ma jeszcze sporo błędów, które przeszkadzają w tworzeniu spolszczenia. Tak więc daty premiery my sami nie znamy, ale najprawdopodobniej już niedługo pojawi się nieco informacji na ten temat.


15. Czy miałeś okazję zagrać już w wersję beta UC 1.13? Jeżeli tak, to czy zmiany w porównaniu do "czystego" Urban Chaos są mocno odczuwalne?
Tak, grałem. Zmiany nie są zbyt duże przede wszystkim dlatego, że cała gra wygląda dokładnie tak samo. Jedyne co zauważyłem, to podwyższony poziom trudności, głównie za sprawą przeciwników, którzy wchodzą na dachy. Na szczęście milicja, którą spotykamy w pierwszym sektorze gry, na lotnisku, też to potrafi. UC 1.13 to coś dla tych, którzy chcą powrócić do modyfikacji. Ale nie spodziewajcie się rewolucyjnych zmian.


16. Z przeprowadzonych ankiet na stronie Iron Squadu jasno wynika, iż fani sądzą, że Projekt X to modyfikacja tworzona przez Iron Squad. Czy rzeczywiście tak jest?
Rzeczywiście, prawie wszystkie głosy oddano na modyfikację. Już od dawna wszyscy sugerowali mi bym stworzył moda. Jednak to byłoby bardzo trudne zadanie, bo fani JA mają wobec nas ogromne oczekiwania. Ten projekt będzie rewolucyjny nie tylko dla grupy Iron Squad, ale również dla polskiej sceny JA. Już niedługo pojawi się coś, nad czym pracujemy od ponad miesiąca i co da wam dużą podpowiedź.


17. Czy mógłbyś już teraz podać nam jakieś informacje dotyczące tego projektu? Rewolucyjny - w jakim sensie?

I tu musiałbym ujawnić szczegóły, których ujawnić nie mogę. ;) Powiem tylko tyle, że już od pierwszych zapowiedzi będziecie wiedzieli, że to nie byle co. Zrobi na was wrażenie.


18. Projekt X ma mieć zapowiedź w tym miesiącu. Czy jednak możesz nam teraz powiedzieć coś o dacie premiery? Powinniśmy się jej spodziewać w tym roku, czy raczej w 2008?
To zależy, jak pójdą prace nad tym projektem. Póki co pracują przy nim stale 3 osoby. Liczymy na nowych współpracowników po zapowiedzi.


19. Czy w takim razie możemy spodziewać się rekrutacji podobnej do tej sprzed roku, kiedy to szukaliście osób chętnych do współpracy podczas tworzenia spolszczenia Vietnam SOG 69'?
Oczywiście, że tak. Wakacje to świetny okres na rekrutację, wiele osób ma wolne więc i więcej może zrobić.


20. Jak wyglądają prace nad JA2 1.13 PL? Od kiedy projekt stał się otwarty, trochę zszedł na boczny plan i brakuje informacji o postępach. Czy tworzenie spolszczenia do modyfikacji, która się ciągle rozwija jest trudne?
Przede wszystkim - to już nie jest projekt grupy Iron Squad. Fyfek, jako szef projektu 1.13 w IS i poza nim podjął decyzję o tym, aby go ponownie otworzyć, więc to już nie nasze zmartwienie.


21. Czy grupa współpracuje lub sama pracuje nad wyposażeniem dotychczasowych Jaggedów w multiplayer?
Kiedyś nad tym pracowaliśmy, znalazłem do tego celu dwóch świetnych programistów. Jeden haker, a drugi tworzył własną grę (i to nie byle jaką). Jednak po dokładnym przeanalizowaniu kodu źródłowego doszliśmy do wniosku, że czeka na nas zbyt wiele problemów, z którymi możemy sobie nie poradzić. Projekt ostatecznie zarzuciliśmy skupiając się na dalszym tworzeniu spolszczeń.


22. Co sądzisz o polskich modyfikacjach, które są obecnie tworzone? Chodzi oczywiście o Nową Kaledonię, Legion 2 oraz Noc Oficerów. Czy Polacy mają szansę w końcu zasłynąć i stworzyć od początku do końca porządnego moda?
Szansa jest zawsze. Jednak obserwując autorów tych modyfikacji widzę u nich braki w doświadczeniu. Są bardzo pewni siebie i wcale im się nie dziwię. Ja 2 lata temu też taki byłem i też popełniałem takie same błędy. :) Być może powinni zacząć od czegoś mniejszego, ale skoro już tworzą takie modyfikacje, to należy je skończyć i mieć nadzieję, że wszystko pójdzie dobrze. Inaczej sprawa ma się z Jazzem, ma już spore doświadczenie, które zdobył głównie dzięki modyfikacjom Legion i Operacja Igła, jednak nie były one zbyt okazałe, dlatego mam spore obawy przed Legionem 2.
Na szczęście wszystko wskazuje na to, że te modyfikacje dotrwają szczęśliwego końca. Wszędzie krążą historie o dawnych projektach i moderach, którzy znikali równie szybko, co się pojawiali, a nikt nie chce do nich dołączyć.


23. Co jest twoim zdaniem przyczyną takiego obrotu spraw? Jak widać, istnieje wielu dobrych polskich moderów, którzy nie uczestniczą w żadnych projektach. Czym jest to spowodowane?
Niechęcią. Niektórych zmęczyło to, że bardzo trudno jest znaleźć osoby do pomocy, a innych ciągła nagonka na moderów.


24. Na stronie internetowej IS pojawiają się reklamy, które z grą Jagged Alliance mają raczej niewiele wspólnego (np. filmu Rocky Balboa, czy gry Call of Juarez). Czemu ma to więc służyć? Czy IS czerpie z tego jakieś korzyści?
Nie, reklama filmu Rocky Balboa pojawiła się dlatego, że jestem wielkim fanem tego filmu jak i całej serii Rocky, to wspaniały film, który powinien każdy obejrzeć... I chyba nie ma takiego, który by go nie widział. :) A reklama gry Call Of Juarez dlatego, że to gra Techlandu, największej polskiej firmy tego typu, która powstała w moim mieście i ma tu swoją siedzibę. Poza tym pracuje w niej mój kuzyn i jeden znajomy, odpowiedzialny za projekt Warhound. Te reklamy mają po prostu reklamować coś, co dobre ;)


25. Niedawno opublikowaliście poradnik dotyczące tworzenia postaci - czy to zwiastuje erę artykułów, które już w sposób bardzo bezpośredni będą pomagały w tworzeniu modyfikacji?
W przeciwieństwie do innych stron, na których znajdują się poradniki nt. tworzenia modyfikacji, my zajmujemy się wieloma innymi projektami, które dla nas mają o wiele większy priorytet. Poradniki tworzymy głównie wtedy, gdy spotkamy się z jakimś problemem w którymś z projektów, więc nie spodziewałbym się jakiegoś ich nagłego napływu Drugą sprawą jest to, ze konkurencyjne strony często zamiast pisać je samemu idą na łatwiznę, tłumacząc poradniki z zagranicznych forum o JA.


26. Czy bierzecie pod uwagę zakup domeny internetowej dla serwisu grupy? Jak wiadomo, taki adres mógłby mieć o wiele lepszą pozycję w wyszukiwarkach niż alias.
Tak i to bardzo poważnie. Może na początku wakacji ruszy się coś w tej sprawie. Obecnie, nasza strona stoi na darmowym serwerze, który jest wolny i ma mnóstwo reklam, w dodatku nie możemy instalować na nim wielu dodatkowych elementów, takich jak newsletter.


27. Czy współpracujecie lub macie zamiar współpracować z Tranlation Team? Co, jako weterani w swoim fachu, sądzicie o tej grupie?
Przede wszystkim Translation Team to grupa, którą z IS łączy tylko to, że obie tłumaczą. Co - to już inna sprawa. Oni zajmują się tłumaczeniem różnorakich tekstów dla strony Liberate Arulco, my zajmujemy się tworzeniem spolszczeń do gier, a to spora różnica.


28. A teraz coś trochę innego. Załóżmy, że żaden polski dystrybutor nie wypuściłby JAZZ: Hired Guns (tylko tak zakładamy!). Czy w takim wypadku grupa Iron Squad podjęłaby się stworzenia spolszczenia do gry, która jest nieoficjalną kontynuacją serii Jagged Alliance?
Oczywiście, mam doświadczenie w tworzeniu spolszczeń do innych gier niż Jagged Alliance. Robiłem spolszczenie do pewnej gry FPP, które było o wiele trudniejsze niż do JA. Praktycznie rzecz biorąc, tworzenie spolszczenia do Jagged Alliance jest bardzo proste, głównie za sprawą wielu programów dostępnych w Internecie. W przypadku JAZZ: Hired Guns nie będziemy dysponowali niczym takim, więc będzie to dla nas spore wyzwanie.
Autor: lukasamd, Brak komentarzy · 12810 czytań
Komentarze (0)



Nick: