JAGGED ALLIANCE 3 NA GAMESCOM! CZY TO PRAWDZIWY POWRÓT DO KORZENI?

Jagged Alliance 3 - THQ Nordic

Od światowej premiery Jagged Alliance 2 minęły już 23 lata. To bardzo dużo czasu, co nie ulega wątpliwości. Stworzona i zaprojektowana wówczas przez kanadyjskie studio Sir-Tech i wydana przez nieistniejące już TopWare Interactive, była dla wielu graczy bardzo przekonującą strategią taktyczno - turową, a to wszystko dzięki przemyślanej rozgrywce, zabawnemu humorowi, elementom RPG i dobrej historii. Jednak niestety seria złych i jeszcze gorszych odsłon o mały włos nie zmiażdżyła na dobre jej popularności. Jednak zbliżająca się wielkimi krokami trzecia część serii publikowanymi przez twórców materiałami zapowiada powrót do korzeni. Na wczorajszej prezentacji gry, która odbyła się na targach Gamescom przekonaliśmy się czy to faktycznie może się udać. I z tej właśnie okazji z uwagą i zainteresowaniem obejrzeliśmy wczorajszą 45 minutową rozmowę z twórcami gry ze studia Haemimont Games na specjalnym stoisku przygotowanym przez THQ Nordic. Cała prezentacja rozpoczyna się w 7 godzinie i 43 minucie poniższego filmu.

Jak wiadomo w przeciwieństwie do poprzedniczek (Jagged Alliance: Flashback, Jagged Alliance: Rage!), nowa odsłona serii rozgrywa się nie na wyspie, ale w fikcyjnym afrykańskim kraju o nazwie Grand Chien. Chociaż państwo to nie istnieje w rzeczywistości to jego historia jest boleśnie realistyczna. W kraju dręczonym podziałami dokonał się przewrót, w wyniku którego w niewyjaśnionych okolicznościach znika prezydent, a kontrolę nad pozamiejskimi terenami przejęła paramilitarna jednostka znana pod nazwą "Legion". Aby odnaleźć prezydenta rodzina na ten cel przeznacza cały swój majątek i kontaktuje się w tej sprawie z potężną korporacją Adonis, która zrzesza wokół siebie grupę wykwalifikowanych najemników. Grupa ta będzie miała za zadanie odnalezienie zaginionego prezydenta i przywrócenia porządku w pogrążonym chaosie Grand Chien.

Okazuje się jednak, że decyzja o przeniesieniu gry do Afryki może przynieść twórcom kilka pozytywnych korzyści. Zwróćmy uwagę na przykład na różnorodność lokacji. Od piaszczystych pustyń przez gęstą dżunglę po bujne łąki - naprawdę w tym przypadku gra ma wiele do zaoferowania. W zależności od środowiska w jakim się znajdujemy mamy do czynienia z ekstremalnymi warunkami pogodowymi, które mogą bezpośrednio wpływać na rozgrywkę. Występujące na pustyni burze piaskowe mogą wpływać na częstsze awarie broni, a padający deszcz znacząco oddziaływać na zasięg i wzrok.

Główna kampania rozpoczyna się w podobny sposób jak poprzednie, czyli od wyboru najemników. Ponownie odbywa się to poprzez specjalny interfejs stworzony na przykładzie stron internetowych. Do wyboru będzie około czterdziestu unikalnych postaci, wyróżniających się nie tylko statystykami bojowymi, ale także osobowościami. W pierwszych dwóch częściach wszyscy byli od razu rozpoznawalni i łączyli się w we wzajemne więzi. Jednak autorzy Jagged Alliance 3 chcą jednak jeszcze bardziej pogłębić tą sferę. Każdy z najemników posiada bowiem swój niepowtarzalny charakter i osobowość.

Gdy popatrzymy na bazę najemników to od razu naszą uwagę zwracają "starzy znajomi", tacy jak Buns, Ivan czy Steroid, ale nowicjuszy też nie powinno zabraknąć. Bez względu na to czy postacie są nowe, bądź też stare to na najnowszym zwiastunie można zobaczyć, że wszystkie sylwetki najemników z wyjątkową pieczołowitością zostały opracowane z wielką dbałością o szczegóły. Widać, że twórcy poświęcili bardzo wiele czasu na to aby postacie wyglądały bardzo autentycznie opierając się przy tym o ich pochodzenie i przeszłość. Ponadto do wszystkich czterdziestu najemników zostały nagrane głosy, mówi się nawet o 500.000 linii dialogowych. W tym przypadku również podjęto odpowiednie wysiłki aby znaleźć aktorów pasujących do każdego najemnika o podobnym pochodzeniu.

Jeśli zaś chodzi o mapę taktyczną, to bez wątpienia wszystkim fanom serii powinna być ona bardzo dobrze znana. Całe Grand Chien jest podzielone na dziesiątki sektorów, które będziemy jeden po drugim podbijać. Występują tutaj również rozległe tereny, które różnią się nie tylko wyglądem, ale i charakterystyką. Np. znacznie wolniej będziemy poruszali się na bagnach lub możemy zostawić ślady na piasku i w ten sposób trudniej będzie znaleźć schronienie na pustyni.

Oprawa graficzna samej gry wygląda bardzo dobrze, jednak do samej premiery zostało bardzo wiele miesięcy ponieważ gameplay, który mogliśmy zobaczyć na wczorajszym pokazie jest w fazie pre - alpha, czyli przed twórcami jeszcze bardzo dużo pracy. W każdym razie Haemimont Games nie chciał nawet zobowiązywać się do tego aby wydać grę w 2023 roku.

Na sam koniec podsumujmy i przedstawmy w punktach najważniejsze informacje o Jagged Alliance 3, które pojawiły się podczas wczorajszego wywiadu na Gamscom 2022. Jako źródło posłużyło forum dyskusyjne gry na platformie Steam.

  • system rekrutacji i inwentaryzacji najemników jest taki sam jak w Jagged Alliance 2 i są temu systemowi bardzo bliskie. W szczególności werbowanie najemników z MERC wygląda jak oryginał z drugiej części serii;
  • będziemy zmuszeni do negocjowania kontraktów, czasu ich trwania oraz będziemy musieli sobie poradzić z tymi najemnikami, którzy chcą większą gażę, jeśli są często ranni lub zginą bądź nie lubią innych kolegów z drużyny, itp. Oczywiście renegocjujemy też kontrakty po ich wygaśnięciu;
  • możemy szkolić siły milicji do obrony swojego terytorium, jeśli nasi najemnicy są na nim obecni i gdy dany obszar jest atakowany. W przeciwnym razie do rozstrzygnięcia walki może dojść automatycznie. Zarówno nasi najemnicy, jak i oddziały wroga poruszają się po mapie strategicznej "w czasie rzeczywistym z pauzą" poprzez system siatki reprezentujący obszary kontrolowane przez gracza i wroga;
  • system walki jest bardzo rozbudowany taktycznie dzięki klasycznemu systemowi Punktów Akcji i celowania, który jest bardzo zbliżony do Phoenix Point i Valkyria Chronicles, więc nie ma systemu "% do trafienia lub chybienia";
  • kreator tworzenia własnego najemnika, czyli IMP znany z Jagged Alliance 2 nie został jeszcze oficjalnie potwierdzony, ale twórcy gry myślą o wprowadzeniu go w późniejszym czasie;
  • prace nad Jagged Alliance 3 trwają od 2019 roku;
  • brak szans na wydanie tytułu w 2022 roku;
  • decyzje podejmowane podczas wyboru kwestii dialogowych mają znaczenie na dalszy przebieg gry;
  • twórcy z Haemimont Games zdają sobie sprawę, że Jagged Alliance 2 rozwija się i żyje dzisiaj dzięki społecznościom moderskim, ale w tej sprawie nie podjęto jeszcze decyzji co do wydania narzędzi potrzebnych do modowania gry;
  • Jagged Alliance 3 będzie posiadał obsługę kontrolera;
  • brak informacji o wydaniu na inne platformy;
  • system ekwipunku posiada sloty na broń i pancerz. Im dalej robimy postępy w grze tym szybciej ulegną one zniszczeniu podczas użytkowania.

Ponadto bardzo serdecznie wszystkich zapraszamy do zamieszczania komentarzy pod tym newsem jak i na naszym forum dyskusyjnym.

Jagged Alliance 3 od THQ Nordic - dyskusja na forum Jagged Alliance 3 - galeria screenów Jagged Alliance 3 - oficjalna strona Jagged Alliance 3 - oficjalne forum Strona gry na platformie Steam Oficjalna strona THQ Nordic Oficjalna strona Haemimont Games
Komentarze (3)



Nick: