JA: Flashback na krawędzi porzucenia

Jagged Alliance: FlashbackDeweloperzy najnowszej odsłony Jagged Alliance, opublikowali nie dawno specjalne oświadczenie, w którym w sposób bardzo precyzyjny pokazują, jaka przyszłość czeka grę JA: Flashback. Dokument jest dosyć obszerny i zostało w nim poruszone mnóstwo kwestii związanych z całą historią powstania tej pozycji od samego startu na Kickstarterze, aż do ostatnich aktualizacji, a co najważniejsze, odniesiono się również do zarzutów wielu graczy, traktujących o bardzo niskim poziomie tej gry.

Postanowiliśmy rozłożyć cały tekst na czynniki pierwsze, ponieważ z wieloma rzeczami się absolutnie nie zgadzamy, a chcielibyśmy zachować w miarę możliwy obiektywizm, wobec zaistniałej, bardzo trudnej sytuacji.

PEŁNE OŚWIADCZENIE ZAŁOGI FULL CONTROLL

Od październikowej premiery gry, oddźwięk wśród fanów był niemal w każdej skali ocen, co w pierwszej kolejności twórcy przytoczyli i przyznali jednocześnie (raczej należało by tutaj powiedzieć, że w końcu uświadomili sobie ten fakt), że większość z nich, to zdecydowanie negatywne oceny.

As most of you by now have discovered, JAF launched end of October. The reception has been all over the board ranging from “Absolutely love it” to extreme hatred by a small rabid core group. While we do love the positive feedback, it is the negative one that has taken up most bandwidth online and internally at our end.

Przechodząc dalej, powoli natykamy się na pewnego rodzaju próbę wytłumaczenia, dlaczego gra okazała się według zdecydowanej większości fanów niewypałem. Otóż wedle twórców, to "niewłaściwe oczekiwania" wobec JA: Flashback, stoją za aktualną negatywną sytuacją tej gry. Chodzi o to, że wina (trzeba to jasno i wyraźnie powiedzieć, co zostało napisane w oświadczeniu), została zrzucona na osoby, które oczekiwały po tej pozycji, pełnego nowego JA3. Niestety takiego produktu nie dostały i stąd tyle ujemnych not, w stosunku do niego się pojawiło. Oczywiście wyrażamy tutaj nasz głęboki sprzeciw wobec takich słów, ponieważ jedynymi winnymi tej sytuacji jest załoga Full Controll, która w dniu premiery, wydała grę tragiczną w swej istocie.

... the major feedback issue really stems from expectations. And I think expectations from “outsiders” that have not been following JAF development as a Kickstarter project on a small budget, but expectations from hardcore JA fans expecting JAF to be the next JA3.

Zaraz po tym, dowiadujemy się czym dokładnie JA: Flashback w zamierzeniach deweloperów miało być (oraz czym aktualnie jest), czyli w dużym skrócie podstawą, która miała zawierać w sobie (i wedle nich zawiera), dobry system walki, porządną fabułą, łatwe i dostępne modowanie, które w przyszłości miało być użyte, w celu stworzenia wspaniałego produktu, przez wspólny wysiłek całej społeczności Jagged Alliance.

As you and we know, this project was never meant to be a replacement for JA2. It was a project where we as a fan community could in unity get JA back to its core roots of great TBS combat, modding and create a foundation for keeping the brand alive. ... it has a good solid combat system that screams JA, and an ok story that has good elements. Modding wise it is miles ahead of where JA2 was when it was released ... we really think there is a great basis for lots of content updates in the future through community efforts.

No cóż, dla nas to jest nic innego, jak próba zrzucenia odpowiedzialności za porażkę na inne podmioty. Jakie to ma znaczenie tak naprawdę, kto ma jakie oczekiwania. Przecież świat gier jest tak skonstruowany, że jeśli gra jest dobra, to sama swoim solidnym warsztatem się obroni i żadne pejoratywne werdykty jej nie zaszkodzą, a recenzje ukształtują się i tak na wysokim poziomie.

Nie będziemy ukrywać, że Flashback jest bardzo słabą pozycją, o czym niech świadczy fakt, że na naszym forum, nie powstał ani jeden temat odnośnie problemu z przejściem gry. Podstawa oraz cały jej rdzeń, są niestety grubo poniżej przeciętnej i choćby nie wiem jak bardzo autorzy starali się ją usprawnić poprzez szereg aktualizacji, to jej istoty nie zmienią, przez co zdania fanów również pozostaną niezmienne. Analogiczną sytuację przechodził JA: Back in Action, lecz on miał bardzo dobre podwaliny i poprawki dały pozytywny efekt, dzięki czemu recenzje ostały się na poziomie 70%, a na naszym forum powstały setki tematów odnośnie tej gry.

Autorzy gry mocno zaakcentowali to, że w aktualizacjach poprawili większość tego, czego brakowało na samym początku, lecz i tak stwierdzili, że nie jest to wystarczające, żeby zadowolić oczekiwania osób, spodziewających się JA3.

There is now improved stealth, more weapons, weapon attachments, better initial levels, a nice shop interface, improved AI and lots of smaller bugfixes and improvements. ... But – we failed to do expectation management towards people expecting JA3. And there is nothing we can do at this point to please those guys.

Najważniejszą część publikacji zostawili na koniec. Otóż oczekują od nas, po ponad trzech miesiącach po premierze, rewizji naszych ocen, względem aktualizacji, które do tej pory zostały wydane. Jeśli nie będzie pozytywnych recenzji / ratingów na platformie Steam, to JA: Flashback zostanie porzucony. Przykro nam to stwierdzić, ale twórcy chyba nie są świadomi, że ta gra w dniu premiery praktycznie umarła i nic jej już nie pomoże, dlatego dla nas jest to jasna informacja, że prace nad JA: Flashback zostały zakończone.

... the gamers or even you as backers have not yet given us credit for this work by revising your reviews on Steam. ... If you really think JAF is only worth 40% positive, then so be it. I cannot change your mind then, and we will be forced to stop here. ... So please! Give the game a fresh look and a positive review if you like it!

Tak się właśnie kończy kolejny rozdział w historii podejmowanych prób, nad stworzeniem godnego następcy Jagged Alliance 2. Niestety znowu nieudany. Pozostaje nam teraz czekać cierpliwie na powtórne, przyszłe nadejście informacji o pracach nad nową odsłoną Jagged Alliance. Mamy tylko nadzieję, że będzie to w końcu ta właściwa.

JA: Flashback - ogólnie: dyskusja na forum
Komentarze (16)
  • Avatar użytkownikaDredd

    Wypuścili gniota i oskarżają nas, że daliśmy negatywy, bo nam się nie spodobał, bo gra była do du*y!?! Jak sobie przypomne że wsparłem kickstartera, to mnie szlag trafia ze wydałem kase na tę bande *********

  • Avatar użytkownikap4g4npr1d3

    NIECH ZDYCHAJA DZIADY JEDNE MOGLI DAC TYLKO NOWA SZATE GRAFICZNA RESZTE MIELI JUZ GOTOWE I TO ZEPSULI ZA WIELKA MIALEM PODPALE JA SLUCHALEM ICH JAK SIE STARAJA SA PO PROSTU KLAMCAMI I CHCIELI WYDUSIC KASE OD NAS
    PS NA STEMA JEST JEDNA CIEKAWA GRA XENONAUTS GORACO POLECAM KAZDEMU KOMU PODOBA SIE X COM

  • Avatar użytkownikaRonnie

    Chciałem jakoś to skomentować ale... tylko zrobiłem facepalm. Może panowie programiści powinni porzucić tworzenie gier a zostać politykami bo ich wypowiedź mi zalatuje jakby kampanią wyborczą. "Damy wam najlepszą grę świata tylko na nas zagłosujcie" a po wyborach "to nie nasza wina, to tylko wy twierdzicie, że gra jest zła". A na koniec groźba jak żądanie okupu porywaczy :D

  • Avatar użytkownikaRustDragon

    Chciałbym zobaczyć Jaggeda 2 w HD może kiedyś

  • Avatar użytkownikanapoleon

    Niech oddadzą kod źródłowy gry + plus wszystkie narzędzia ekipie tworzącej JA 1.13 i wtedy na pewno coś konkretnego z tego powstanie. Szkoda tych wszystkich którzy oddali pieniądze na tak lipny produkt obwieszczony produktem finalnym. Pozostaje nam w dalszym ciągu genialne JA 2 1.13. Swoją drogą ekipa z full control miała genialny szablon tego jak ma wyglądać JA. Wystarczyło pograć w najnowszą 1.13 i wdrążyć tę grę w trójwymiarowy świat ;p. Pozdrawiam forumowiczów.

  • Avatar użytkownikaM'cin

    Zwykłe bzdury. Zrobili kiepską grę, życie, trzeba zakasać rękawy i wziąć się za poprawę wizerunku, a nie truć fanom JA2 dupson :P

  • Avatar użytkownikaRyki Martin

    @RustDragon a co to za problem odpalić 1.13 w 1080? :D

  • Avatar użytkownikaRodis

    na razie mamy tylko to: http://lsonline.ru/pl/news/ :)

  • Avatar użytkownikaMaciej2801

    Zdychaj przeslizgła duńska glizdo :-)

  • Avatar użytkownikanemo

    gdyby tak zrewidować zasady działania 'kickstartera', to i nie dochodziłoby do takich.. nadużyć. Przypuśćmy, że plan prac podzielony jest na n części. Osoby wspierające finansowo projekt otrzymują w ciągu produkcyjnym kilka dokładnych raportów 'co i jak', plus zdjęcia i nagrania. Na tej podstawie akceptują przygotowany materiał, bądź zgłaszają zastrzeżenia, których twórcy nie mogą zbagatelizować. Póki ostatnia uwaga nie zostanie zbadana, póty projekt nie może przejść do kolejnego etapu produkcji. Ostatecznie do sprzedaży trafia obiekt poddany wielowątkowej analizie i testom, co do którego nie ma większych zastrzeżeń.
    To zarys, ale możliwy do wdrożenia przy użyciu odpowiednich liczb. Oczywiście jest to science-fiction, gdyż ludzie będą dalej wpadać w te same dołki. Wszak na skrzyżowaniu stawia się sygnalizację nie od razu, ale po dziesięciu śmiertelnych wypadkach.

  • Avatar użytkownikanemo

    [2]
    po zapoznaniu się z komentarzami do oryginalnego wpisu można odnieść wrażenie, że "nic się nie stało". Dziwne, że głównym orędownikiem tego hasła jest gość ze sceny modderskiej. Taka osoba zna raczej historię całej serii, jej przejścia i kolejne upadki. Powinna ona wiedzieć, że "JA" nie stać już na błędy marketingowe. Nowa generacja ma to do siebie, że łatwo się zniechęca. Nikt nikomu nie każe rozpocząć od początku. Jeśli zatem nowa gra jest słaba, wtedy jej zła fama przejdzie na całą serię, jak wirus. To jak budowanie wieżowca ze słabych materiałów. Jakkolwiek jest to możliwe, tak wiąże się z ogromnym ryzykiem.

  • Avatar użytkownikaPatriXon

    Jagged 2 w HD ? to samo by było co z HOMM 3 (żenada)

  • Avatar użytkownikaIwan

    Panowie zachowują się jak grupka marudnych chłopaków z gimnazjum. Aczkolwiek dziwne jest to, że na steam, gra ma opinie mieszane, powinni się więc cieszyć i odtrąbić sukces. Szkoda gry, pierwowzór na którym się wychowałem, obok BG oraz fallotów uważam za jedną z najlepszych gier taktycznych wszechczasów. Niestety, podobnie jak fallouty, nigdy zapewne nie doczeka się godziwej kontynuacji.

  • Avatar użytkownikaKozas

    Ta gra jest po prostu słaba, słabe oceny nie wynikają z tego co fani oczekiwali - bo słabo oceniali tę grę również ci, którzy pierwszy raz się spotkali z marką Jagged Alliance. Ta gra jest przede wszystkim NIEDOROBIONA, pod tym względem będąc w daleko w tyle za wieloma indykami. Niestety tego się obawiałem, że gra będzie wyglądać jak robiona przez grupę ambitnych i może dosyć zdolnych studentów, którzy jednak nie mają doświadczenia, pieniędzy i dokładnego planu. Sęk w tym, że pojechali zbyt ambitnie zamiast skupić się na dobrze zrobionym prostym produkcie(którym w sumie i tak jest Flashback) za to dobrze wykończonym i potem ewentualnie rozbudowywać odpowiednio - w dobie internetu to nie jest zła idea.

  • Avatar użytkownikaKozas

    @Iwan
    Daj spokój, Fallout 3 i New Vegas(zwłaszcza ta część i zwłaszcza zmodowana odpowiednio takim Project Nevada który jest dla NV tym czym 1.13 dla JA2) to wręcz arcydzieła przy JA BiA i Flashback.

  • Avatar użytkownikanemo

    Kozas, trójka i 'nv' bez dodatków i modyfikacji nie istnieją. Podobnie osławione 'skyrim'. obsidiano-bethesda pluje w twarz konsumentom, a co oni na to? zadowoleni, w końcu oceny w granicy 8-10, a i ilość sprzedanych kopii idzie w dalekie tysiące. standardy rynku istnieją niczym netykieta, w wyobraźni odbiorcy.




Nick: