Postanowiliśmy rozłożyć cały tekst na czynniki pierwsze, ponieważ z wieloma rzeczami się absolutnie nie zgadzamy, a chcielibyśmy zachować w miarę możliwy obiektywizm, wobec zaistniałej, bardzo trudnej sytuacji.
PEŁNE OŚWIADCZENIE ZAŁOGI FULL CONTROLL
Od październikowej premiery gry, oddźwięk wśród fanów był niemal w każdej skali ocen, co w pierwszej kolejności twórcy przytoczyli i przyznali jednocześnie (raczej należało by tutaj powiedzieć, że w końcu uświadomili sobie ten fakt), że większość z nich, to zdecydowanie negatywne oceny.As most of you by now have discovered, JAF launched end of October. The reception has been all over the board ranging from “Absolutely love it” to extreme hatred by a small rabid core group. While we do love the positive feedback, it is the negative one that has taken up most bandwidth online and internally at our end.
Przechodząc dalej, powoli natykamy się na pewnego rodzaju próbę wytłumaczenia, dlaczego gra okazała się według zdecydowanej większości fanów niewypałem. Otóż wedle twórców, to "niewłaściwe oczekiwania" wobec JA: Flashback, stoją za aktualną negatywną sytuacją tej gry. Chodzi o to, że wina (trzeba to jasno i wyraźnie powiedzieć, co zostało napisane w oświadczeniu), została zrzucona na osoby, które oczekiwały po tej pozycji, pełnego nowego JA3. Niestety takiego produktu nie dostały i stąd tyle ujemnych not, w stosunku do niego się pojawiło. Oczywiście wyrażamy tutaj nasz głęboki sprzeciw wobec takich słów, ponieważ jedynymi winnymi tej sytuacji jest załoga Full Controll, która w dniu premiery, wydała grę tragiczną w swej istocie.
... the major feedback issue really stems from expectations. And I think expectations from “outsiders” that have not been following JAF development as a Kickstarter project on a small budget, but expectations from hardcore JA fans expecting JAF to be the next JA3.
Zaraz po tym, dowiadujemy się czym dokładnie JA: Flashback w zamierzeniach deweloperów miało być (oraz czym aktualnie jest), czyli w dużym skrócie podstawą, która miała zawierać w sobie (i wedle nich zawiera), dobry system walki, porządną fabułą, łatwe i dostępne modowanie, które w przyszłości miało być użyte, w celu stworzenia wspaniałego produktu, przez wspólny wysiłek całej społeczności Jagged Alliance.
As you and we know, this project was never meant to be a replacement for JA2. It was a project where we as a fan community could in unity get JA back to its core roots of great TBS combat, modding and create a foundation for keeping the brand alive. ... it has a good solid combat system that screams JA, and an ok story that has good elements. Modding wise it is miles ahead of where JA2 was when it was released ... we really think there is a great basis for lots of content updates in the future through community efforts.
No cóż, dla nas to jest nic innego, jak próba zrzucenia odpowiedzialności za porażkę na inne podmioty. Jakie to ma znaczenie tak naprawdę, kto ma jakie oczekiwania. Przecież świat gier jest tak skonstruowany, że jeśli gra jest dobra, to sama swoim solidnym warsztatem się obroni i żadne pejoratywne werdykty jej nie zaszkodzą, a recenzje ukształtują się i tak na wysokim poziomie.
Nie będziemy ukrywać, że Flashback jest bardzo słabą pozycją, o czym niech świadczy fakt, że na naszym forum, nie powstał ani jeden temat odnośnie problemu z przejściem gry. Podstawa oraz cały jej rdzeń, są niestety grubo poniżej przeciętnej i choćby nie wiem jak bardzo autorzy starali się ją usprawnić poprzez szereg aktualizacji, to jej istoty nie zmienią, przez co zdania fanów również pozostaną niezmienne. Analogiczną sytuację przechodził JA: Back in Action, lecz on miał bardzo dobre podwaliny i poprawki dały pozytywny efekt, dzięki czemu recenzje ostały się na poziomie 70%, a na naszym forum powstały setki tematów odnośnie tej gry.
Autorzy gry mocno zaakcentowali to, że w aktualizacjach poprawili większość tego, czego brakowało na samym początku, lecz i tak stwierdzili, że nie jest to wystarczające, żeby zadowolić oczekiwania osób, spodziewających się JA3.
There is now improved stealth, more weapons, weapon attachments, better initial levels, a nice shop interface, improved AI and lots of smaller bugfixes and improvements. ... But – we failed to do expectation management towards people expecting JA3. And there is nothing we can do at this point to please those guys.
Najważniejszą część publikacji zostawili na koniec. Otóż oczekują od nas, po ponad trzech miesiącach po premierze, rewizji naszych ocen, względem aktualizacji, które do tej pory zostały wydane. Jeśli nie będzie pozytywnych recenzji / ratingów na platformie Steam, to JA: Flashback zostanie porzucony. Przykro nam to stwierdzić, ale twórcy chyba nie są świadomi, że ta gra w dniu premiery praktycznie umarła i nic jej już nie pomoże, dlatego dla nas jest to jasna informacja, że prace nad JA: Flashback zostały zakończone.
... the gamers or even you as backers have not yet given us credit for this work by revising your reviews on Steam. ... If you really think JAF is only worth 40% positive, then so be it. I cannot change your mind then, and we will be forced to stop here. ... So please! Give the game a fresh look and a positive review if you like it!
Tak się właśnie kończy kolejny rozdział w historii podejmowanych prób, nad stworzeniem godnego następcy Jagged Alliance 2. Niestety znowu nieudany. Pozostaje nam teraz czekać cierpliwie na powtórne, przyszłe nadejście informacji o pracach nad nową odsłoną Jagged Alliance. Mamy tylko nadzieję, że będzie to w końcu ta właściwa.
JA: Flashback - ogólnie: dyskusja na forum