1. WSZYSTKIE STANDARDOWE ROZDZIELCZOŚCI - co tu dużo mówić, ta opcja powinna być już dawno zaimplementowana, chociażby ze względu na to, że wielu graczy używa laptopów, na których aktualne rozdzielczości w JA2 1.13 nie pozwalają na pełnoekranowe granie (pojawiają się grube, irytujące czarne pasy po bokach). Teraz się to już zmieni i rozgrywka będzie mogła być dostosowana do każdego rodzaju rozdzielczości ekranu. Nowe wymiary zaczynają się już od rozmiaru 640x480, a na 2560x1600 kończąc i dotyczą również wyświetlania się sektorów w edytorze map. Poniższe zrzuty pochodzą co prawda z modyfikacji JA2 Unfinished Business w High Definition, lecz dokładnie tak samo pokazują jak to będzie wyglądać w JA2 1.13. Zaczynając od lewej: 1280x720, 1440x900, 1680x1050, 1920x1080.
2. POWIĘKSZONE SEKTORY - dzięki tej opcji będzie można tworzyć ogromne sektory, na których od teraz zawsze znajdzie się miejsce na wszystko to, na co brakowało miejsca w sektorach o oryginalnym rozmiarze. Dla przykładu, jeśli ktoś chciałby stworzyć mapę z lotniskiem z prawdziwego zdarzenia, z potężnymi budynkami i hangarami oraz pasami startowymi i parkingami dla klientów, samolotów i helikopterów, to na mapie w starym rozmiarze było to absolutnie niemożliwe do wykonania. Teraz dzięki najnowszemu rozwiązaniu w tej kwestii, nic nie jest nie możliwe. Stary rozmiar sektorów (w pikselach) to około 2560x1600, a nowy może być maksymalnie aż 12,5 raza większy i to wszerz i wzdłuż. Czyli największy sektor będzie mógł mieć wymiar 32000x20000. To jest oczywiście tylko opcja, która raczej będzie używana do tworzenia map dla innych modyfikacji. Pierwszym takim modem używającym tego rozwiązania jest AIMNAS, natomiast domyślna czysta wersja JA2 1.13, ma mieć sektory w starym rozmiarze. Poniżej jest przykładowy sektor, wykonany dzięki opisywanej w tym punkcie nowości technicznej, jego rozmiar to: 22912x2864.
3. ZWIĘKSZENIE LICZEBNIE ODDZIAŁU - niemal wszyscy gracze od bardzo długiego czasu domagali się tej opcji i nie mogli się jej doprosić. Już w 2006 roku standard ten nakreślił JA2 Wildfire oferując 10 najemników w jednym oddziale. W końcu jednak i JA2 1.13 będzie posiadał to rozwiązanie. Lecz na chwilę obecną (lub nawet na stałe, choć tego jeszcze nie wiemy), nawet w rozdzielczości HD, będzie można mieć maksymalnie 10 najemników w drużynie. Poniższe screeny pochodzą z modyfikacji JA2 1.14, lecz dokładnie odwzorowują to, jak to będzie wyglądać w JA2 1.13.
4. NOWY SYSTEM DODATKÓW DO BRONI - jeśli do tej pory uważaliście, że JA2 1.13 pozwalał na dołączanie dużej ilości dodatków do broni, to teraz na pewno zmienicie na ten temat zdanie. Nowy system ma pozwolić na dołączanie do uzbrojenia (nie tylko do broni, ale i do osłon czy innych przedmiotów), tyle dodatków, ile tylko będzie się w stanie zmieścić wokół danego obiektu. Mając odpowiednią broń, będzie możliwe, aby z niej zrobić nawet coś podobnego do obiektu będącego na poniższym trzecim zdjęciu.
5. WIĘCEJ SPRZEDAWCÓW - w JA2 1.13 jest cała masa broni i przedmiotów, a sprzedawców tak naprawdę tylko dwóch do broni (Tony i Bobby Ray's), trzech do pozostałych przedmiotów (Franz, Howard i Sam) oraz dwóch do złomu i śmieci (Jake i Keith). Nawet gdyby porozdawać im po równo wszystkich obiektów, to i tak mieli by ich od groma. Dlatego z pomocą przyjdą teraz dodatkowi sprzedawcy, którzy będą specjalizować się w sprzedaży konkretnych rodzajów rzeczy.
Podsumowując, uważamy że powyższe zmiany już zdecydowanie wpływają na plus dla całej rozgrywki, ponieważ ulepszają to, co zawsze było małym lub większym niedociągnięciem klasycznego Jagged Alliance 2, przede wszystkim rozdzielczości, dodatki do broni czy liczba najemników w oddziale. Więc nawet osoby już negatywnie nastawione do JA2 1.13 powinny je uznać za coś pozytywnego lub przynajmniej jako krok w dobrą stronę.
Jak zawsze, tak i teraz zachęcamy do podzielenia się swoimi spostrzeżeniami pod newsem lub w odpowiednim temacie na naszym forum dyskusyjnym. Nie zapomnijcie nas odwiedzić za kilka lub kilkanaście dni, ponieważ zostanie opublikowana trzecia część tego artykułu. Następnym razem zostanie poruszona kwestia szeroko pojętego najemnika i tego co będzie mógł zrobić w grze.
Nowości techniczne w JA2 1.13 - dyskusja na forum