Hired Guns: The Jagged Edge - Wywiady »

Wywiad z Maksem Tuminem (A.I.M.) (2)



Wywiad przeprowadził: A.I.M. JA3D
Tłumaczenie: Len
Źródło: A.I.M. JA3D
Na pytania odpowiadał: Max Tumin
Data: 17 października 2006r.




Przede wszystkim - Co sprawiło, że został zerwany kontrakt ze Strategy First na stworzenie Jagged Alliance 3D? Na miesiąc-półtora przed premierą gry muszą być ważne powody.

Oficjalna przyczyna zerwania umowy Strategy First z Game Factory Interactive to niska jakość gry (mimo, że jeszcze parę miesięcy temu oświadczali, że im wszystko odpowiada i że projekt "prezentuje się wprost wyśmienicie"). Richard Terrien daje jako argument, że w wersji, którą on widział "były graficzne artefakty i luki", oczywiście dziwne stwierdzenie jak na człowieka, który jest nie pierwszy rok w tym przemyśle i twierdzenie, że w projekcie, który nie jest nawet w stadium alfa, lecz w trakcie montażu są graficzne artefakty i luki nie jest normalne... jak miło. Naszym zdaniem przyczyn jest kilka. Przede wszystkim to, że projekt zaczął "przeszkadzać" wydawcy. Szczególnie w świetle sprzedaży praw do Jagged Alliance 3 innej rosyjskiej firmie. Przypomnę, kontrakt na JA3 i JA3D nie były podzielone dlatego nie można było zerwać umowy tylko na JA3, nie rozwiązując przy tym kontraktu na JA3D. To jak i dlaczego w tajemnicy odbywa się sprzedaż na projekt, który jest już oficjalnie podpisany na stworzenie - to pytanie do strony kanadyjskiej.


Kto był inicjatorem zerwania kontraktu?

Strategy First.


Czy proces GFI i SF już trwa? Do jakiego rezultatu dążycie?

Nasi amerykańscy adwokaci już nad tym pracują. Co do naszych celów, chcemy zwrócenia wszystkich pieniędzy, których Strategy First jest nam winien.


Czas, który poświęciliście na produkcję JA3D nie pójdzie do Strategy First?

Nie, niestety Strategy First nie znalazł czasu na zapłatę za pracę i dlatego wszystko co stworzyliśmy pozostaje u nas.


Kto wystąpi w roli zachodniego wydawcy waszej gry?

W obecnej chwili zanim status projektu będzie lepiej znany nie mogę mówić o zachodnim wydawcy. Zainteresowania było duże, lecz jak rozumiesz, projekt był znacznie ciekawszy z siłą nazwy. Gra taktyczna bez dobrej nazwy mało kogo interesuje, niestety.


Chodzą pogłoski, że stworzenie "nowego" JA3D powierzono firmie Akella. Wiadomo wam coś o tym i czy możecie powiedzieć o szczegółach?

JA3D – nie ma takiego projektu, po prostu. Pierwotna koncepcja projektu to niejaki "most" do pełnowartościowego nowego jaggeda. Teraz projekt jest po prostu zamknięty.


JA3 tworzy inna firma? Akella?

Jagged Alliance 3 jest tworzony w Rosji, przez kogo i na jakich technologiach komentować nie będę.


Pojawiła się okazja wskrzeszenia niegdyś zamkniętego projektu - African Alliance - skorzystacie z niego czy wybierzecie dla gry inną nazwę? I jeśli to tylko możliwe, chcielibyśmy się dowiedzieć właśnie jakiej?

Tu już wtrąca się polityka. Nie należy zapominać, że twórcą jest GFI Russia (niegdyś Mist Land South). Ale wszystko co się tyczy nazw, marketingu i całej reszty decyduje o tym główne biuro GFI i my mamy na to mały wpływ. Okazja jest niezła, nie przeczę, ale nie my decydujemy o tym jak gra ma zostać nazwana. Nasze zadanie to tworzenie jak najlepszego i ciekawego projektu, cała reszta - to zadanie działu wydawniczego i marketingowego (a w tym przypadku jeszcze prawników).


Wielokrotnie na forach i w wywiadach słychać było, że Strategy First zapobiega wprowadzeniu niektórych nowych rzeczy i udoskonaleniu innych, jak tego chcieli fani serii. Teraz gdy uwolniliście się od SF będzie "rozszerzenie gameplaya"?

Gameplay został teraz radykalnie rozszerzony. Przede wszystkim o możliwość swobodnego przemieszczania się po sektorach. Pełnowartościowy system ekonomiczny, możliwość trenowania samoobrony. To wszystko było już w oryginalnym Jagged Alliance 2, ale my poszliśmy jeszcze dalej. Oprócz trenowania samoobrony gracz będzie mógł także ulepszać sektory. Powiększać intratność sektorów kosztem "ekonomicznych upgrade'ów" i to będzie wizualnie odzwierciedlone przy zwiedzaniu sektora. Kiedy sektor w którym były kopalnie zostanie napadnięty przez wroga i zacznie się bitwa, będziecie widzieli, że geometria terenu się zmieniła, pojawiły się nowe kopalnie, nowe domki robotników, przebudowane miejsca załadunkowe pod większą ilość wagonów itp. Przy tym sektory będą połączone drogami. Albo przypuśćmy, że dwa sektory są obok siebie lecz między nimi wąwóz, by dostać się z jednego do drugiego będziecie musieli przejść przez inne sektory aby obejść wąwóz. Dodatkowo sektory można ulepszać nie tylko "ekonomicznie" lecz także "wojskowo" co daje dodatkowe możliwości taktyczne. Na przykład aby uniemożliwić wrogowi wdarcie się do naszego dochodowego sektora można po prostu założyć garnizon w sektorze "wzdłuż drogi" a następnie dodawszy ciężkich karabinów maszynowych, okopów, drutów kolczastych, a nawet postawić czołgi. Dzięki temu nie pozwolimy wrogowi nawet zbliżyć się do naszego ważnego sektora przechwytując go na drogach.


Będziecie wprowadzać globalną mapę i dowolne przemieszczanie się po niej? Rezygnację z misji?

Tak, już odpowiedziałem wyżej, będzie wolne przemieszczanie się po mapie. Ponadto będzie duża swoboda w działaniach w fabule. Mamy bogate doświadczenie w tworzeniu światów z dużą ilością rekrutowanych sił w świecie gry i oczywiście zamierzamy skorzystać z tego doświadczenia. Teraz w grze nie będzie tylko "zły dyktator - dobrzy najemnicy", a mnóstwo czynnych sił ze swoimi celami i metodami ich osiągania. Gracz sam decyduje, dobry najemnik albo zły. A może nie pasuje ci oddanie władzy w finale, tylko chcesz troszeczkę samemu posiedzieć na tronie? Grając dokładniej będzie można spotkać nowe questy, lub całe nowe siły na mapie. System pierwotnie powstawał pod Jagged Alliance 3 i miał być obcinany pod JA3D, ale teraz mamy możliwość wykorzystania go w całości w tym projekcie.


A jak z nazwami organizacji (A.I.M.), imionami najemników, portretami, ich tekstami i innymi elementami gry?

Nazwa organizacji zostanie zmieniona, zmienią się i najemnicy, mogę powiedzieć tylko jedno, to będą wyraziste postacie. Nam nie w głowie "skopiować" czy "powtórzyć" lub zrobić jakiś podobnych najemników z Jagged Alliance, nie. Bohaterowie będą nowi. Dobrzy lub źli. Jedno mogę powiedzieć dokładniej, wyrazistych postaci będzie w nadmiarze.


W jakim terminie chcecie się zmieścić i kiedy można oczekiwać premiery?

Jak wiecie nowych rzeczy dość sporo i dlatego premiera będzie opóźniona i już nie mówimy o październiku. Ale premiera w tym roku pozostaje w naszych planach.
Możliwe, że sytuacja wobec sądowych rozwiązań znów się zmieni, kto wie...


Nie boicie się wydania "niedopieczonego" produktu, nie poświęciwszy dostatecznej uwagi jego testowaniu?

Nie, nie boimy się. Alfa Antiterror - jeden z najlepszych ojczystych projektów i to dzięki, że odkryliśmy i aktywnie wykorzystaliśmy profesjonalny dział testowania pracującego w pocie czoła nad kilkoma produktami. Testowaniem nie zajmuje się oddział deweloperski i nie "przyjaciele na forach" lecz fachowy oddział testerów. W ubiegłym roku wszystkie gry z GFI były przetestowane przez ten oddział. Ilość błędów uchodzących przez ich sito jest naprawdę minimalna.


Będzie możliwość amatorskiego modyfikowania gry? Jakie narzędzia zostaną udostępnione modderom?

Pierwotnie żadne. Niestety nie mamy czasu na tworzenie rzeczy do edycji, ale bardzo prawdopodobne, że później będą one dostępne, wszystkie nasze projekty można łatwo zmodyfikować.


Życzę wam powodzenia!

Dziękuję! Postaramy się nie rozczarować!



Podsumowując, wygląda na to, że mimo zmiany nazwy gra będzie teraz bardziej jaggedowa. Powróci stara dobra mapa z możliwością wolnego przemieszczania się po niej, a dojdzie nawet jeszcze wiecej. Gra stanie się teraz bardziej ekonomiczna, możliwe będzie ruzbudowywanie stanowisk, ale czy to czasem nie za wiele jak na taką grę? Niestety na to przyjdzie nam poczekać ponieważ gra jednak nie wyjdzie w październiku mimo iż twórcy wcześniej bardzo trzymali się tej daty.

Autor: Len, 5 komentarzy · 10359 czytań
Komentarze (5)
  • Avatar użytkownikamtl

    Najciekawszy z dotychczasowych wywiadow. W koncu rozjasnia sytuacje i teraz wiemy ze czas oczekiwania na JA3D nie poszedl na marne - dostaniemy co prawda juz nie JA3D jak planowano, ale o wiele lepsza gre ;].

    BTW. uklony w strone Lena za tlumaczenie ;]

  • Avatar użytkownikalukasamd

    @Len jesteś wielki! :D Dzięki temu wiem że moja cierpliwość jak na razie się opłaciła... gra mimo że nie będzie się nazywała Jagged Alliance będzie miała dużo większe możliwości niż zapowiadano w JA3D. Teraz już tylko trzeba zacząć zbierać na nią kasę ;)

  • Avatar użytkownikaLen

    Ja też się zgadzam, że wywiad jest świetny. Gdy go wczoraj przeczytałem zrobił na mnie wrażenie. Ale polską wersję wywiadu trudno mi ocenić ponieważ sam ją robiłem :)
    Dzięki za pochwały, w końcu robiłem go 3 godziny :]

  • Avatar użytkownikaCrack

    Brawo! Tłumaczenie dobre (chociażja zauważyłę kilka nieistotnych błędów :D ). Jeszcze raz brawo, a co do samej gry prezentuje się genialnie, tylko szkoda że nie zobaczymy starych dobrych najemników... ech a ja tak bardzo chciałem Shadowa i Hitmana xD

  • Avatar użytkownikaFireox

    Len jak zawsze świetnie sie spisałes :)

    "chociażja zauważyłę kilka nieistotnych błędów"

    to muszą być naprawde bardzoo nie istotene błedy bo ja nic nie widzialem :D i za ocene wywiadu dałbym 10/10 :P

    a teraz o tresci :
    Najbardziej podba mi sie ze wszyscy najemnicy zostali zmienieni juz znudzio mi sie zatrudniac tych samych :(
    cieszy też że gra zostanie wydana jeszcze w tym roku .Raczej nikt sie nie spodziwał ze wydadza ja tak jak ostatnio pisali (pazdziernik)

    ogólnie wywiad bardzo interesujący i ciekawy zachecam do czytatnia i pisania komentarzy :D




Nick: