Jagged Alliance 3 - Wywiady »

Jagged Alliance 3 - Wywiad (GameLand.ru)

Wywiad z twórcami Jagged Alliance 3
GameLand.ru


Pytania zadawał: Maksym "Mach" Michajenko
Na pytania odpowiadał: F3 Games
Źródło: GameLand Online
Tłumaczenie: Len, Popers
Korekta: Popuś

Data (oryginał): 05 września 2007r.
Data (tłumaczenie): 04 lipca 2008r.



Wywiad pochodzi z rosyjskojęzycznej strony GameLand.ru, którego autorem jest Maksym "Mach" Michajenko. Co prawda, artykuł w oryginalnej wersji pojawił się już we wrześniu zeszłego roku ale jak to się mawia - lepiej późno niż wcale. Postanowiliśmy go przetłumaczyć ponieważ porusza ważne kwestie firmy oraz ich gry.

Zespół F3 Games


F3 GAMES: PIERWSZA FREELANCER'OWA FIRMA

1. Witajcie! Opowiedzcie proszę o historii studia. Kiedy i u kogo pojawiła się idea założenia własnej firmy? Jak potoczyły się sprawy?

Cześć. Z początku nie myśleliśmy o stworzeniu oddzielnego studia. Zmusiła nas do tego kroku rzeczywistość i „cechy” rosyjskiego przemysłu gier. Nie zdradzę tajemnicy mówiąc, że wielu etatowych i nieetatowych pracowników F3 Games zdążyło popracować sobie w wielu dobrze znanych firmach. Przy czym, właśnie nad tymi projektami, które zmusiły wielu zagranicznych kolegów do uznania Rosji za kraj w którym można stworzyć grę na naprawdę wysokim poziomie. W ten sposób zespół F3 Games stał się studiem składającym się z bardzo wykwalifikowanych specjalistów, posiadających solidne doświadczenie w dość znanych kręgach twórców gier. W pewnym momencie powstało pytanie o wspólnej pracy zespołu nad jednym, dużym projektem.

Warunki proponowane przez główne firmy "tworzące gry" w Rosji, z powodu różnych przyczyn, wielu nie stworzyły. Przecież nie każdy, nawet doświadczony specjalista, chce zostać kolejnym Archipowem, Mirosznikowem czy Orłowskim. Lecz wielu nawet i tego nie chce. Ale tytułu "wiecznych studentów" także sobie nie życzą. I dlatego poważnie zastanowiliśmy się nad stworzeniem dla takich ludzi odrębnego studia. Tym bardziej, że podobne doświadczenie, z dziedziny przemysłu growego, już posiadaliśmy.


Jagged Alliance 3 Jagged Alliance 3


2. Czy Jagged Alliance 3 był waszym pierwszym projektem? Może były jakieś inne, które odłożyliście, aby zabrać się za stworzenie kontynuacji legendarnej serii JA?

Jagged Alliance 3 to pierwszy projekt firmy, lecz nie od niego wszystko się zaczęło. Przede wszystkim, zaproponowaliśmy firmie Akella projekt pod roboczą nazwą „Purpurowe Chmury”. Miała to być gra o tajemniczych akcjach Specnazu w czasach zimnej wojny rozgrywających się w krajach trzeciego świata. Nie zrezygnowaliśmy z tego projektu, ale nieznacznie zmieniliśmy kierunek. Po prostu nie spodziewaliśmy się, że wydawca zaproponuje nam stworzenie gry takiej jak Jagged Alliance 3.


3. Co znaczy dla was świat Jagged Alliance?

Niewątpliwie, dla nas Jagged Alliance – więcej niż gra. Ten świat to jeden z najlepiej znanych w gatunku strategii taktycznych. Co więcej, osobiście znamy wielu ludzi w tym przemyśle, którzy zaczęli tworzyć gry właśnie pod wpływem tej legendarnej serii.


4. A jaki jest wasz stosunek do twórców poprzednich części serii – kanadyjskiej firmy Sir-Tech? Znacie osobiście któregoś z twórców?

Odnosimy się do nich z szacunkiem. Trochę znamy się z Shaun Lyngiem, który pokazał się już w Silent Storm.


5. Opowiedzcie o filozofii waszego studia. Na czym ona polega? Będziecie rozwijać się w kierunku takich firm jak Nival lub Crytek z ilością ok. 200 pracowników, czy może wystarczy wam 30-40 ludzi i jeden projekt na dwa-trzy lata?

Sama historia powstania studia pokazuje, że ideologia naszej firmy wyraźnie odróżnia nas od większości tych, którzy istnieją w branży. Nie tylko dążymy do ilościowego wzrostu ale gotowi jesteśmy współpracować z nieznanymi nam ludźmi (a znanych u nas niemało).


6. A dlaczego właśnie F3 Games? Jak zrodziła się nazwa studia? Skrót F3 odpowiada oficjalnej nazwie firmy.

Nazwa wyraża istotę i zasady stworzenia kompanii, tak samo jak to, że wielu pracowników pracowało jako wolni strzelcy. A, i jeszcze na klawiaturze jest taki klawisz!


7. Co sądzicie o waszym zagranicznym wydawcy – Strategy First? Kanadyjczycy są znani z dość nieśmiałego podejścia do nowych projektów i dużego udziału w grach. Jak to wygląda w waszym przypadku?

Właśnie tak to wygląda: wszystko musimy uzgadniać z Kanadyjczykami. To bardzo trudne: musimy wszystko przekazywać dwóm wydawcom jednocześnie, rosyjskiemu i zachodniemu. Pracuje z nami Richard Therrien, wiceprezydent Strategy First, który spotkał się z nami kilka razy w Rosji i póki co, jego opinie są przychylne.

On brał bezpośredni udział w tworzeniu dokumentów projektowych, jego opinie są dla nas bardzo ważne, więc naradzamy się, dosłownie codziennie i jeżeli coś zmieniamy to tylko za jego zgodą.


Jagged Alliance 3 Jagged Alliance 3


JAGGED ALLIANCE 3 - NOWE INFORMACJE Z PIERWSZEJ RĘKI

8. Na jakim etapie znajdują się prace nad JA3?

Pewnie zmierzamy do wersji alfa, wszystko idzie według planu. Data premiery została przesunięta, ale nie z powodu problemów, lecz w związku z życzeniem wydawców powiększenia gry w porównaniu z pierwotnymi planami.


9. Których najemników z Jagged Alliance 2 ujrzymy w trzeciej części? Kogo już nie ujrzymy, a kto się pojawi?

W JA3 znajdzie się 30 najemników znanych graczom, a przybędzie 10 nowych. Najem odbywa się tak jak wcześniej, przez laptopa połączonego z internetem. Zamierzamy pozbyć się strony M.E.R.C. Większość legendarnych najemników zostawiliśmy, wśród nich takie sławy jak Shadow, Scope, rodzina Dolvich. Co się tyczy nowych rekrutów, to oczywiście postaramy się by bardziej zwracali na siebię uwagę. Oto fragment biografii jednego z nowych najemników:

Kim "Żmija" Lee. Wielu uważa, że Kim jest Chińczykiem, ale tak naprawdę nikt nie wie skąd pochodzi ten skryty azjata. W chwilach otwartości nad ciepłym jeszcze trupem wroga zdarza mu się wypowiedzieć takie oto słowa "U nas, na Wyspie Drapaczy Chmur, takie szczawie nie dożywały dwunastu lat" . Któż odnajdzie na mapie ojczyznę Kima ? Czy to Singapur, Hong Kong czy Manhattan? Dodatkowo nie znosi chińszczyzny, Chinek i Komunistycznej Partii Chin.

Informacja dodatkowa: Tam, gdzie nawet doświadczeni żołnierze szykują się do przymierzenia drewnianych uniformów, Kim Lee z niezmiennym zapałem patrzy na świat przez lunetę swojego ulubionego karabinu G4.


Jagged Alliance 3 Jagged Alliance 3


10. A jak zmienią się najemnicy – w szczególności, Ivan Dolvich?

Być może się zmienią, trochę się postarzeją lub zmienią fryzurę.


11. A dlaczego wybraliście silnik Silent Storm? Jak mocno go zmieniliście?

Silnik ten wybraliśmy dlatego, że liczyliśmy na wydanie projektu w krótkim terminie. Jego możliwości są nam dobrze znane, w końcu pracowaliśmy nad samym Silent Storm. Lecz silnik postarzał się, więc wypadało wprowadzić wiele zmian. Najwięcej zmieniliśmy w części graficznej. Polepszyliśmy jakość tekstur, poprawiliśmy oświetlenie, teraz noc wygląda jak noc, a dzień jak dzień. Zwiększyliśmy poziomy, a po optymalizacji wzrosła liczba klatek na sekundę. Oprócz tego, dodaliśmy wodę. Sufit w pomieszczeniach widoczny jest tylko, kiedy patrzymy przez okno, drzwi lub ścianę. Wszystkiego od razu nie opowiem...


12. Macie w planach misje nocne? Jak będą wyglądały?

Owszem, nie tylko nocne, ale poranne i wieczorne również. Łącznie cztery pory dnia. Pojawiła się nowa opcja specjalnie na potrzeby nocnych operacji, jednym kliknięciem możemy rozkazać najemnikowi unikania oświetlonych miejsc.


13. W jakim stopniu świat gry będzie wolny?

Gracz może działać według własnego uznania, lecz w stałym związku ze „sztabem”. Zleceniodawcy może nie spodobać się pełna swoboda i zlecenie może zostać anulowane. Oprócz tego, w konflikcie uczestniczą cztery strony, których interesy niekiedy się krzyżują. Tak więc, gracz będzie musiał pracować głową, aby z powodzeniem iść naprzód. Może on również zająć się własnymi sprawami, choćby poszukać broni na przykład zapomniawszy o misji, lecz wtedy nasza strona konfliktu nie będzie mogła tak dobrze się rozwijać podporządkowując sobie coraz więcej miast. Ale istnieje też możliwość, że gracz wcześniej wypełni ważne strategiczne zadanie przyspieszając obrót wydarzeń. Może wyjść naprawdę różnie, tego nie da się opisać w paru słowach.


14. Parę słów o fabule. Jak bardzo jest ona ważna dla gracza? Ile zakończeń przewidujecie?

We wojnie w kraju Severna uczestniczą cztery strony konfliktu. Oficjalny rząd, sąsiednie państwo – Agawan, rebelianci i pewna megakorporacja. Celem każdego ugrupowania jest przejęcie Severny. Gracz przyłącza się do jednego z nich i pomaga mu w osiągnięciu celu, niekiedy używając bardzo ciężkich argumentów. Gracz będzie wiedział jak dobrze mu idzie oceniając terytorium, jakie zajmuje jego strona konfliktu i po emaliach od zleceniodawcy.


Jagged Alliance 3 Jagged Alliance 3


15. Opowiedz nam o nowościach jakie wyróżniają JA3 na tle innych gier serii, nie licząc przejścia w trójwymiar.

Po pierwsze, to wprowadzenie pełnego trybu strategicznego, gdzie gracz będzie mógł obserwować strefy wpływów, przemieszczać się, sprawdzić prognozę pogody, która może wpłynąć na sukces planowanej operacji w danym rejonie. Poza tym, tryb strategiczny będzie posiadał własne SI, które będzie kontrolować 4 frakcje w tym samym czasie. Niezależnie od warunków, grupa do której przyłączy się gracz, postara się zapewnić mu jak najlepszą pomoc w działaniach bojowych, ale to już problem balansu gry.


16. Broń i realistyczny model wymiany ognia. Jak dokładnie zajmujecie się tym problemem? Jakie nowe bronie zostaną dodane w porównaniu z JA2?

Część broni przepadnie, część zostanie dodana. W sumie w grze będzie około setki różnych egzemplarzy broni palnej i białej, granatów, dodatków i sprzętu dołączanego do broni. Wyrzucone zostaną w pierwszej kolejności bronie identyczne pod względem charakterystyki. Richard Therrien w czasie spotkania u nas w biurze dał nam wolną rękę w doborze środków do walki o pokój na świecie. Na szczęście pracujemy ze znanym (nie tylko u nas) specjalistą do spraw broni Borysem Julinym. Dzięki niemu o broń jestem spokojny. "Zajmować się problemem będziemy jak zawsze szczegółowo, próbując wszystko zrobić z maksymalnym realizmem w wymaganych granicach" - to jego własne słowa.


Jagged Alliance 3 Jagged Alliance 3


17. A co z multiplayerem?

Multiplayer będzie – „to jednoznaczne” jak mawiał Vladimir Wolfowitz. Co więcej, część programistyczna została już zrealizowana i gruntownie przetestowana na małej ilości klientów. Jednak, póki co, nie mogę powiedzieć więcej, ponieważ aktualnie prowadzimy rozmowy z kanadyjskim wydawcą.


18. Jak myślicie. Czy w grze odnajdą się zarówno fani serii jak i ludzie, którzy jeszcze nigdy nie grali w Jagged Alliance?

Dla fanów, postaramy się, zachować klimat znakomitej serii. To jedno z fundamentalnych zadań i pod tym względem jesteśmy ciągle kontrolowani przez kanadyjskich partnerów, którzy dali początek tej legendzie. Na temat hardkorowości gry nie mogę jednoznacznie nic powiedzieć. Tak samo jak i na temat atrakcyjności dla przygodnych graczy. Postaramy się by gra była interesująca dla wszystkich. Co się tyczy tych, którzy w serię nigdy nie grali, to oczywiście marzy nam się, by pod wpływem gry ludzie chcieli zajmować się rozwojem modyfikacji tak, jak to działo się w przypadku poprzednich części JA.


Autor: Len, Brak komentarzy · 10001 czytań
Komentarze (0)



Nick: