Gry Podobne »

7.62 - Wywiad z Dmitry Ivashkin

Wywiad z Dmitry Ivashkin z Apeironu
7.62 & Brigade E5


Źródło: Tacticular Cancer
Pytania zadawał: baby arm
Na pytania odpowiadał: Dmitry Ivashkin
Tłumaczenie: Ravender (TaktykaZone)



Apeiron nadal jest nieznaną nazwą wśród amerykańskich graczy. Jakie były jego początki?

Wszystko zaczęło się w 1999 roku, gdzie mała firma developerska "SoftWarWare" wypuściła kosmiczną grę strategiczną "Remember Tomorrow". Przez względy finansowe firma upadła ale jej główny człowiek, Vladimir "Vi" Ufnarovsky zaczął nowy projekt, taktyczną grę o nazwie "E5". Przez pierwszy rok pracował nad nią sam, ale później dołączyło do niego dwóch programistów i tak powstał trzon przyszłego "Apeironu". W roku 2002 w świat zostało wypuszczone pierwsze niekomercyjne demo "Projektu E5" i po tym fakcie podpisaliśmy pierwszy kontrakt z rosyjskim wydawcą "1C".

Brygada E5 została wydana w Rosji latem 2005 roku, ale już wcześniej rozpoczęliśmy pracę nad sequelem - "7.62".


Czy Apeiron zamierza specjalizować się tylko w grach taktycznych, a może ma w planach zmierzenie się z innymi gatunkami?

Obecnie mamy pięcioletnie doświadczenie w tworzeniu gier taktycznych i nadal mamy mnóstwo pomysłów. Chcemy poprawić i zrewolucjonizować gameplay, mechanikę, fizykę i inne aspekty gry. Z drugiej strony AGE (Apeiron Graphics Engine) który zastosowaliśmy w 7.62 jest bardzo uniwersalny i wystarczająco zaawansowany by wykorzystać go w innych gatunkach, takich jak: RTS, RPG czy FPS. Jednak mamy dość duże zaplecze hobbystów i fanów gier taktycznych, którzy pragną aby Apeiron pozostał w grach takich jak E5.



Nie trudno zauważyć dość silne nawiązania gier Apeironu do serii Jagged Alliance. Dlaczego akurat ta gra i jakie jeszcze inne wpływy można znaleźć w Waszych grach?

Początkowo Brygada E5 miała być podobna do UFO czy X-COM niż do Jagged Alliance, ale kiedy zmieniliśmy scenariusz gra zaczęła przypominać JA (zwłaszcza gdy do zespołu dołączył Shaun Lyng). Nasze intencje jednak pozostały takie same - chcieliśmy stworzyć realistyczny symulator taktyczny małego oddziału żołnierzy. Dlatego zwracaliśmy tak dużą uwagę na mechanikę gry (SAP, zaawansowane opcje poruszania itp), system uzbrojenia (uszkodzenia broni, dodatki, osprzęt) i sztuczną inteligencję. Tyczy się to zarówno E5 jak i 7.62. Na końcu zdaliśmy sobie jednak sprawę, że prócz wymienionych wcześniej równie ważna jest grafika, fizyka, przyjazny interfejs i scenariusz. Staraliśmy się, żeby w 7.62 te wszystkie rzeczy wyglądały tak jak powinny.


Czy Apeiron stworzy grę opartą na prawdziwych konfliktach (Czeczenia, Afganistan)?

Ponieważ realizm jest naszym największym priorytetem, staramy się trzymać z dala od polityki i dlatego nie zamierzamy tworzyć gry nawiązującej do jakiegokolwiek obecnego konfliktu.


Dlaczego stosujecie system aktywnej pauzy, kiedy większość miłośników gier taktycznych woli system turowy? Co takiego można zyskać stosując system aktywnej pauzy?

Wiesz, grając w grę przy wykorzystaniu SAP ma się dość mocne wrażenie gry w turówkę. Ale nadal istnieją pewne różnice. Po pierwsze SAP nie ma "punktów akcji". Każda czynność wykonywana przez żołnierza pochłania pewną część czasu, rzeczywistego czasu. Czas ten zależy od umiejętności żołnierza, jego kondycji itp. Wszyscy żołnierze wykonują każdą czynność po kolei, ale jednocześnie z innymi żołnierzami i wrogami. To bardziej realistyczny sposób gry. Przerwania w grach turowych próbują to naśladować, ale bardzo nieudolnie. Przypuśćmy, że mój żołnierz dostrzeże wroga zbliżającego się do niego, który także go widzi. Powiedzmy, że oboje mają pistolety w dłoniach i oboje są "zszokowani" (czas szoku zależy od ich parametrów). oboje otwierają ogień i próbują do siebie strzelić "z ręki". W grach turowych najczęściej wygra ten, który pierwszy strzeli, ale w grach z SAP może zdarzyć się sytuacja, że oboje wystrzelą jednocześnie i oboje zginą! Możesz też zginąć od noża po tym, jak żołnierz który nim rzucił właśnie ginie od wybuchu naszego granatu. Takie przypadki zdarzają się w prawdziwym życiu i w grach z systemem aktywnej pauzy, ale nigdy w grach turowych.


System celowania wydaje się inny w 7.62. Jak to będzie działać i czy są inne zmiany w systemie aktywnej pauzy? Czy nadal będziemy w stanie widzieć prawdopodobieństwo trafienia podczas celowania?

W 7.62 przedstawiliśmy nową opcję - okno celownicze. Możesz w nim dokładnie zobaczyć to, co nasz żołnierz widzi przez celowniki optyczne. System ten można też wykorzystać do obserwacji wroga, bez używania zoomu kamery - po prostu otwiera się okno celownicze, wskazuje wroga i miejsce strzału. Oczywiście będzie można zobaczyć prawdopodobieństwo trafienia, jeśli tylko taka opcja będzie włączona w menu.


Czy będzie możliwość strzelania zza zasłony czy węgła?

Nie planujemy tworzenia specjalnych animacji strzelania np. zza krawędzi budynku, ale będzie możliwość krycia się za drzewami, głazami i innymi obiektami



Jakich nowych broni możemy się spodziewać? A co z nowymi dodatkami i modyfikacjami?

W grze pojawią się dziesiątki nowego sprzętu. Dodatkowo wprowadziliśmy nowe typy amunicji, kamizelki, hełmy, nowe kalibry i wiele innych niespodzianek dla graczy.


Czy tworzenie bohatera będzie podobne jak w E5 (wybierając specjalizację i odpowiadając na pytania) czy będzie można ręcznie edytować atrybuty?

Tworzenie postaci będzie nieco zmodyfikowane - będzie można dla przykładu wykorzystać punkty umiejętności


W jaki sposób zaimplementowano elementy RPG?

Zasadniczo parametry i umiejętności nie zmieniają się w stosunku do E5, ale zostały nieco zbalansowane. Jednak 7.62 bliżej do RPG niż E5 głównie przez rozwinięte dialogi, questy i misje. Dodatkowo wprowadziliśmy specjalne elementy rozgrywki. Dla przykładu, gracz będzie w stanie założyć mundur zabitego wroga czy trenować oddziały samoobrony w zajętych sektorach.


W grze ma być wprowadzona "główna baza". Jak gracz może ją zyskać i jaka będzie jej rola? Czy istnieje możliwość jej zaatakowania? Czy można ją upgrade'ować?

Tak, główna baza to kolejny element RPG. Gracz może ją dostać po wykonaniu jednego z questów. Można tutaj zostawić swoich najemników, samochód a także rozmawiać z NPCami którzy tam mieszkają. Mam na myśli doktora i sprzedawcę.


Czy będzie możliwość alternatywnych zakończeń misji?

Prawie każda misja w 7.62 może zostać wykonana na kilka sposobów. Dodatkowo niektóre questy będą generowane losowo.


Mini-mapa na pewno jest miłym dodatkiem. Czy dzięki niej będziemy mogli kontrolować ruch naszych najemników (np. poprzez zaznaczenie ich i kliknięcie na mapie)? Czy mini-mapa wyświetli wrogów i NPCów?

Mini-mapa wyświetla widzianych wrogów i istotnych NPCów. Kliknięcie na niej będzie przenosić kamerę w odpowiednie miejsce. Dodatkowo pojawiają się dymki z podpowiedziami, opisy istotnych budynków i miejsc w sektorze


Czy wprowadzono jakieś zmiany w systemie ruchu kamer, np. tryb "podążania"?

Nie ma systemu podążania, ale jest widok z perspektywy pierwszej osoby z którego można zobaczyć dokładnie to, co nasz żołnierz. Dodatkowo można ustawić prędkość i czułość kamery w opcjach.



A co w kwestii fizyki i destrukcji otoczenia?

Zastosowaliśmy nowy engine fizyczny. Umożliwia nam wprowadzenie częściowo niszczonego środowiska. Nie można więc zniszczyć budynku, ale samochody, pudła, ogrodzenia i inne obiekty jak najbardziej.


Co zmieniono w systemie szukania najkrótszej trasy? Czy żołnierze potrafią poruszać się prawidłowo w pobliżu NPCów?

W tej kwestii może być tylko gorzej (żart).


Kto wyda grę?

Dystrybucją na terenie Rosji, krajów Bałtyckich, kilku na wschodzie i w centrum Europy zajmie się 1C. Zachodni dystrybutor nie jest jeszcze znany, chociaż negocjacje trwają.


Czy jest jakaś różnica między sprzedażą E5 w Rosji i Stanach Zjednoczonych?

W Rosji sprzedaż jest większa, natomiast w USA gra kosztuje więcej.


Dlaczego w E5 kobiety nie mogły nosić hełmów? Czy zmieniono to w 7.62?

Kobiety nie chciały zniszczyć fryzur (żart). A poważnie, to żołnierze kobiety są mniejsze (trudniej trafić) z lepszymi skillami. Wprowadziliśmy takie ograniczenie w E5 by zbalansować rozgrywkę. W 7.62 wszystkie kobiety mogą nosić hełmy (wszystkie rodzaje).


Czy są planowane jakiekolwiek patche dla wersji gry sprzedawanej w USA? Jeśli tak, to jakie problemy będą rozwiązywać?

Jedną z możliwych zmian będzie to o czym mówiłem wcześniej. Kobiety będą mogły nosić hełmy (żart). A tak poważnie, wydanie patcha zależy od wydawcy amerykańskiego, Stratego First. To oni stwierdzą, czy wydanie patcha jest opłacalne. Po prostu to wymaga zasobów ludzkich, sprzętowych, czasu i pieniędzy.



Czy 7.62 wykorzystuje engine E5?

Nie. Gra wykorzystuje zupełnie nowy silnik graficzny z pełną obsługą DirectX9 i nowych efektów graficznych, takich jak dynamiczne oświetlenie, cienie, shadery wody, post-efekty itp.


Bardzo dziękuję za udzielenie wyczerpującego wywiadu

Również dziękuję


Autorem wywiadu jest Ravender, administrator nieistniejącej już strony TaktykaZone. Za nadesłany artykuł serdecznie dziękujemy.
Autor: Redakcja JACenter.pl, Brak komentarzy · 11545 czytań
Komentarze (0)



Nick: