Widać że, studio Haemimont Games nie spoczywa na laurach i w dalszym ciągu kontynuuje dzielenie się z graczami nowymi informacjami publikując kolejny pamiętnik dewelopera, który tym razem został poświęcony tematyce jaką jest proces rozwoju postaci. I trzeba przyznać, że twórcy do tematu podeszli bardzo kompleksowo, albowiem dowiadujemy się co nieco na temat tego w jaki sposób najemnicy w miarę postępów w kampanii rozwijają swoje umiejętności.
Już praktycznie od samego początku twórcy gry wiedzieli, że Jagged Alliance 3 będzie posiadał bezklasowy system rozwoju postaci. Pomimo że, niektórych najemników śmiało można w miarę rozsądnie uznać za "lekarzy polowych" lub "ekspertów od materiałów wybuchowych" tylko na podstawie ich początkowych zestawów umiejętności, a samo A.I.M. jak wiadomo mogło ich w taki sposób reklamować na swojej stronie internetowej, to jednak nie chciano ograniczać umiejętności najemników w wąskich archetypach, aby nie zmuszać graczy do korzystania lub rozwijania ich w określony sposób. Awansowanie najemnika, który posiada umiejętności medyczne na strzelca wyborowego lub mechanika, który ma wyższy poziom doświadczenia wymagałoby znacznego wysiłku.
1. STATYSTYKI NAJEMNIKA
W podobny sposób jaki miał miejsce w klasycznych odsłonach Jagged Alliance podstawowe atrybuty jak i najważniejsze umiejętności każdej postaci są przedstawiane liczbą od 0 do 100. Poniżej znajduje się lista podstawowych statystyk, które musi posiadać każdy najemnik oraz ich bezpośrednie efekty:
Warto zauważyć, że statystyki najemnika nie są stałe. Można je bowiem ulepszać na kilka sposobów, w tym trenować przez bardziej doświadczonych najemników w drużynie i efektywnie wykorzystywać statystyki w terenie. Jednak zyski z doświadczenia w terenie są ograniczone, a także są luźno powiązane z regularnymi postępami w zdobywaniu kolejnych poziomów.
Wyżej wymienione nazwy statystyk mogą być niektórym znane chociażby z Jagged Alliance 2, ale warto pamiętać, że niektóre z nich w Jagged Alliance 3 według twórców mają działać teraz zupełnie inaczej. Powracający najemnicy mają podobne statystki do swoich odpowiedników w dwóch pierwszych częściach, ale zostały one nieco zmienione, aby uwzględnić upływający czas i zbalansować je z nowym systemem.
2. POZIOM I PROGRESJA
Gdy indywidualne statystyki pokazują, jak dobry jest najemnik z określoną umiejętnością, to ogólne doświadczenie jest mierzone na podstawie jego poziomu. Ci początkujący zaczynają od poziomu 1, ale bardziej doświadczonych najemników możemy zatrudnić już w początkowej drużynie. Wszyscy najemnicy mogą maksymalnie awansować do 10 poziomu, podnosząc przy tym swoje wynagrodzenie i rozwijając swoje statystyki.
W czasie gdy poziom najemnika oferuje pewne bezpośrednie korzyści mechaniczne, takie jak ulepszona szybkość i szansa na uzyskanie trafienia krytycznego czy też zwiększona okazja na trafienie w przypadku ataków na cele znajdujące się na niższym poziomie, to każdy wyższy poziom daje wówczas możliwość na dalszą specjalizację najemnika za pomocą wybranego przez nas atutu. Perki są powiązane z konkretną statystyką i wymaga pewnej biegłości w posługiwaniu się nią (obecnie minimalne wymaganie to 70 punktów). Złote i srebrne ikony perków mają silniejsze efekty i są bardziej wymagające na wstępie - odpowiednio 80 i 90 punktów w danej statystyce.
Wspomniane wyżej profity wraz z określoną statystyką mają na celu uzyskania dobrego współdziałania między sobą i są często najbardziej przydatne gdy skupimy się na takim stylu gry, który dobrze wykorzysta tą statystykę. Np. niektóre atuty wykorzystywane w zręczności współgrają w tworzeniu postaci, która nie musi wydawać zbyt wielu AP na ruch:
3. CECHY I TALENTY
Ostatni punkt pamiętnika dewelopera dotyczy cech i talentów. Cechy są to zwykle drobne efekty, które prezentują kaprysy lub skłonności najemnika. Nie zapewniają jednak one korzyści mechanicznych i zazwyczaj używane są jako narzędzia do uczynienia najemników bardziej wyróżniającymi się. Na przykład Dr. Q korzysta z umiejętności sztuk walki, ale jest możliwość stworzenia takiego wojownika do walki w zwarciu, który nie musi posiadać akurat tej cechy. Możemy więc skupić się jednocześnie na poprawie statystyk walki w zwarciu i wybieraniu powiązanych profitów zwiększających poziom. Jednak niektóre cechy takie jak Psychoza czy Negocjator mogą odblokowywać unikalne opcje konwersacji.
Jak widać powyżej talent to bardzo unikalny atut, wyłącznie tylko dla wybranego przez nas najemnika. Może być to umiejętność aktywna, taka jak charakterystyczny atak lub może być to coś bardzie subtelnego, ale najważniejsze w tym wszystkim jest to, że żaden inny najemnik w grze nie ma takiej zdolności.
DEV STREAM
THQ Nordic na swoich profilach społecznościowych ogłosił, że jeszcze w tym tygodniu odbędzie się pierwszy stream deweloperski z udziałem twórców Jagged Alliance 3 w którym to zostaną przedstawione szczegółowe informacje na temat gry. Transmisja odbędzie się na oficjalnym kanale Twitch THQ Nordic 30 marca (czwartek) o godzinie 17:00. Bardzo wszystkich zachęcamy do oglądania tej transmisji i podzielenia się swoimi wrażeniami w komentarzach jak i na naszym forum dyskusyjnym.
Źródłowy dziennik dewelopera Jagged Alliance 3 od THQ Nordic - dyskusja na forum Jagged Alliance 3 - galeria screenów Jagged Alliance 3 - oficjalna strona Jagged Alliance 3 - oficjalne forum Strona gry na platformie Steam Oficjalna strona THQ Nordic Oficjalna strona Haemimont Games