Od samego początku powstania JA2 1.13, jego głównym repozytorium było SVN. Niestety miesiąc temu z nieznanych nikomu przyczyn, utracono dostęp do tej formy kontroli wersji. Po dłuższym oczekiwaniu opiekunowie projektu zdecydowali o przeniesieniu całości materiału na GitHub, który od teraz będzie nowym systemem nadzoru poszczególnych zmian. Najnowsze odsłony najpopularniejszych modyfikacji w nowym systemie, można już ściągać z naszego działu Download. Zapraszamy, miłego grania.
Przeniesienie modyfikacji na GitHuba spowodowało też zmianę nazewnictwa poszczególnych odmian, dlatego poniżej przedstawiamy od razu ich znaczenie oraz nowe linki.
Rev (Revision) - jest to ogólna wersja aktualnie rozwijana i ma ona zastosowanie dla obydwu danych:
Zdecydowanie na plus jest o wiele łatwiejsze ściąganie tych danych, ponieważ nie trzeba już kombinować z instalowaniem innych programów, kopiowaniem i wklejaniem linków, tworzeniem nowych folderów itd. Teraz wystarczy kliknąć na zieloną zakładkę CODE znajdującą się w prawym górnym rogu, a następnie na zakładkę DOWNLOAD ZIP i gotowe i rozpoczyna się ściąganie plików.
Śledzenie wersji też jest o wiele prostsze, gdyż tutaj GitHub operuje na tak zwanych COMMITS'ach, czyli rewizjach poszczególnych zmian. Wystarczy kliknąć w prawym górnym rogu na zakładkę COMMITS i od razu mamy dostęp do informacji o najnowszej odsłonie JA2 1.13. Tutaj nazewnictwo pozostaje takie same, jedynie linki prowadzą już do GitHuba, a nie do SVN.
Od światowej premiery Jagged Alliance 2 minęły już 23 lata. To bardzo dużo czasu, co nie ulega wątpliwości. Stworzona i zaprojektowana wówczas przez kanadyjskie studio Sir-Tech i wydana przez nieistniejące już TopWare Interactive, była dla wielu graczy bardzo przekonującą strategią taktyczno - turową, a to wszystko dzięki przemyślanej rozgrywce, zabawnemu humorowi, elementom RPG i dobrej historii. Jednak niestety seria złych i jeszcze gorszych odsłon o mały włos nie zmiażdżyła na dobre jej popularności. Jednak zbliżająca się wielkimi krokami trzecia część serii publikowanymi przez twórców materiałami zapowiada powrót do korzeni. Na wczorajszej prezentacji gry, która odbyła się na targach Gamescom przekonaliśmy się czy to faktycznie może się udać. I z tej właśnie okazji z uwagą i zainteresowaniem obejrzeliśmy wczorajszą 45 minutową rozmowę z twórcami gry ze studia Haemimont Games na specjalnym stoisku przygotowanym przez THQ Nordic. Cała prezentacja rozpoczyna się w 7 godzinie i 43 minucie poniższego filmu.
Jak wiadomo w przeciwieństwie do poprzedniczek (Jagged Alliance: Flashback, Jagged Alliance: Rage!), nowa odsłona serii rozgrywa się nie na wyspie, ale w fikcyjnym afrykańskim kraju o nazwie Grand Chien. Chociaż państwo to nie istnieje w rzeczywistości to jego historia jest boleśnie realistyczna. W kraju dręczonym podziałami dokonał się przewrót, w wyniku którego w niewyjaśnionych okolicznościach znika prezydent, a kontrolę nad pozamiejskimi terenami przejęła paramilitarna jednostka znana pod nazwą "Legion". Aby odnaleźć prezydenta rodzina na ten cel przeznacza cały swój majątek i kontaktuje się w tej sprawie z potężną korporacją Adonis, która zrzesza wokół siebie grupę wykwalifikowanych najemników. Grupa ta będzie miała za zadanie odnalezienie zaginionego prezydenta i przywrócenia porządku w pogrążonym chaosie Grand Chien.
Okazuje się jednak, że decyzja o przeniesieniu gry do Afryki może przynieść twórcom kilka pozytywnych korzyści. Zwróćmy uwagę na przykład na różnorodność lokacji. Od piaszczystych pustyń przez gęstą dżunglę po bujne łąki - naprawdę w tym przypadku gra ma wiele do zaoferowania. W zależności od środowiska w jakim się znajdujemy mamy do czynienia z ekstremalnymi warunkami pogodowymi, które mogą bezpośrednio wpływać na rozgrywkę. Występujące na pustyni burze piaskowe mogą wpływać na częstsze awarie broni, a padający deszcz znacząco oddziaływać na zasięg i wzrok.
Główna kampania rozpoczyna się w podobny sposób jak poprzednie, czyli od wyboru najemników. Ponownie odbywa się to poprzez specjalny interfejs stworzony na przykładzie stron internetowych. Do wyboru będzie około czterdziestu unikalnych postaci, wyróżniających się nie tylko statystykami bojowymi, ale także osobowościami. W pierwszych dwóch częściach wszyscy byli od razu rozpoznawalni i łączyli się w we wzajemne więzi. Jednak autorzy Jagged Alliance 3 chcą jednak jeszcze bardziej pogłębić tą sferę. Każdy z najemników posiada bowiem swój niepowtarzalny charakter i osobowość.
Gdy popatrzymy na bazę najemników to od razu naszą uwagę zwracają "starzy znajomi", tacy jak Buns, Ivan czy Steroid, ale nowicjuszy też nie powinno zabraknąć. Bez względu na to czy postacie są nowe, bądź też stare to na najnowszym zwiastunie można zobaczyć, że wszystkie sylwetki najemników z wyjątkową pieczołowitością zostały opracowane z wielką dbałością o szczegóły. Widać, że twórcy poświęcili bardzo wiele czasu na to aby postacie wyglądały bardzo autentycznie opierając się przy tym o ich pochodzenie i przeszłość. Ponadto do wszystkich czterdziestu najemników zostały nagrane głosy, mówi się nawet o 500.000 linii dialogowych. W tym przypadku również podjęto odpowiednie wysiłki aby znaleźć aktorów pasujących do każdego najemnika o podobnym pochodzeniu.
Jeśli zaś chodzi o mapę taktyczną, to bez wątpienia wszystkim fanom serii powinna być ona bardzo dobrze znana. Całe Grand Chien jest podzielone na dziesiątki sektorów, które będziemy jeden po drugim podbijać. Występują tutaj również rozległe tereny, które różnią się nie tylko wyglądem, ale i charakterystyką. Np. znacznie wolniej będziemy poruszali się na bagnach lub możemy zostawić ślady na piasku i w ten sposób trudniej będzie znaleźć schronienie na pustyni.
Oprawa graficzna samej gry wygląda bardzo dobrze, jednak do samej premiery zostało bardzo wiele miesięcy ponieważ gameplay, który mogliśmy zobaczyć na wczorajszym pokazie jest w fazie pre - alpha, czyli przed twórcami jeszcze bardzo dużo pracy. W każdym razie Haemimont Games nie chciał nawet zobowiązywać się do tego aby wydać grę w 2023 roku.
Na sam koniec podsumujmy i przedstawmy w punktach najważniejsze informacje o Jagged Alliance 3, które pojawiły się podczas wczorajszego wywiadu na Gamscom 2022. Jako źródło posłużyło forum dyskusyjne gry na platformie Steam.
system rekrutacji i inwentaryzacji najemników jest taki sam jak w Jagged Alliance 2 i są temu systemowi bardzo bliskie. W szczególności werbowanie najemników z MERC wygląda jak oryginał z drugiej części serii;
będziemy zmuszeni do negocjowania kontraktów, czasu ich trwania oraz będziemy musieli sobie poradzić z tymi najemnikami, którzy chcą większą gażę, jeśli są często ranni lub zginą bądź nie lubią innych kolegów z drużyny, itp. Oczywiście renegocjujemy też kontrakty po ich wygaśnięciu;
możemy szkolić siły milicji do obrony swojego terytorium, jeśli nasi najemnicy są na nim obecni i gdy dany obszar jest atakowany. W przeciwnym razie do rozstrzygnięcia walki może dojść automatycznie. Zarówno nasi najemnicy, jak i oddziały wroga poruszają się po mapie strategicznej "w czasie rzeczywistym z pauzą" poprzez system siatki reprezentujący obszary kontrolowane przez gracza i wroga;
system walki jest bardzo rozbudowany taktycznie dzięki klasycznemu systemowi Punktów Akcji i celowania, który jest bardzo zbliżony do Phoenix Point i Valkyria Chronicles, więc nie ma systemu "% do trafienia lub chybienia";
kreator tworzenia własnego najemnika, czyli IMP znany z Jagged Alliance 2 nie został jeszcze oficjalnie potwierdzony, ale twórcy gry myślą o wprowadzeniu go w późniejszym czasie;
prace nad Jagged Alliance 3 trwają od 2019 roku;
brak szans na wydanie tytułu w 2022 roku;
decyzje podejmowane podczas wyboru kwestii dialogowych mają znaczenie na dalszy przebieg gry;
twórcy z Haemimont Games zdają sobie sprawę, że Jagged Alliance 2 rozwija się i żyje dzisiaj dzięki społecznościom moderskim, ale w tej sprawie nie podjęto jeszcze decyzji co do wydania narzędzi potrzebnych do modowania gry;
Jagged Alliance 3 będzie posiadał obsługę kontrolera;
brak informacji o wydaniu na inne platformy;
system ekwipunku posiada sloty na broń i pancerz. Im dalej robimy postępy w grze tym szybciej ulegną one zniszczeniu podczas użytkowania.
Ponadto bardzo serdecznie wszystkich zapraszamy do zamieszczania komentarzy pod tym newsem jak i na naszym forum dyskusyjnym.
Dziś o godz 21:00 polskiego czasu zgodnie z naszą wcześniejszą zapowiedzą odbył się letni event szwedzkiego wydawcy gier THQ Nordic Digital Showcase 2022. I jak dobrze pamiętacie podczas swoich 10 urodzin THQ Nordicogłosił powrót do marki Jagged Alliance. Choć gra miała ukazać się "wkrótce" to nawet nie mogliśmy zagrać w Jagged Alliance 3 albo wypróbować jej możliwości w wersji demonstracyjnej. Musimy w tym miejscu jednak szczerze przyznać, że od tamtej pory bardzo martwiliśmy się o to jaka przyszłość czeka najnowszą odsłonę serii ponieważ od września 2021 roku nie dostawaliśmy żadnych nowych informacji.
Jednak teraz po tym co zaprezentował THQ Nordic w tym temacie wiele się zmieniło, bowiem został pokazany nowy, bardzo rozbudowany zwiastun, który możecie obejrzeć poniżej. Prezentowany film demonstruje główne cechy rozgrywki i mechanikę Jagged Alliance 3. Autorzy pokazali nie tylko taktyczne bitwy z przemyślanym rozkładem punktów akcji, ale także sekwencje ruchów najemników w oparciu o ukształtowanie terenu, dopracowanie broni i nie tylko. Uwiecznione na filmie walki toczyły się w różnych lokalizacjach i w zmiennych warunkach pogodowych. Ucieszyć również może w pełni zniszczalne środowisko.
Jeżeli chodzi o samą rozgrywkę, to w tym przypadku powraca już stara szkoła Jagged Alliance. Znowu widzimy klasyczne bitwy turowe, ale także menu ekwipunku, mapę strategiczną, na której toczymy walki o sektory, zapewniając sobie tym samym dochód dzięki któremu możemy szkolić nowe oddziały milicji i kupować nowe wyposażenie naszych żołnierzy.
Chociaż nie zostało to poruszone w najnowszym zwiastunie, Jagged Alliance 3 będzie również obsługiwać tryb wieloosobowy. Dokładniejsze szczegóły dotyczące tej opcji nie są do końca znane, ale zaktualizowany opis gry potwierdza, że gracze będą mogli uczestniczyć w kampanii razem ze znajomymi w trybie kooperacji. W jaki sposób dzielone są siły i postępy, to pytania, na które trzeba będzie w niedalekiej przyszłości odpowiedzieć, ale przynajmniej gracze Jagged Alliance 3 będą mogli przejść w tryb online i wspólnie toczyć potyczki ze znajomymi.
Na koniec mamy niestety złą wiadomość. Nadal nie wiemy nic o premierze Jagged Alliance 3, nawet choćby przybliżonej. Nie wspominając nawet o konkretnej jej dacie. Haemimont Games pracuje jedynie nad wersją na PC. Brakuje informacji o wydaniu gry na inne platformy.
Ponadto bardzo serdecznie wszystkich zapraszamy do zamieszczania komentarzy pod tym newsem jak i na naszym forum dyskusyjnym.
1.BRAINMOD- znakomity i dobrze znany AIMNAS, czyli Alpha Item Mod, New Attachment System, jest modyfikacją, która opiera się na dwóch podstawowych składnikach. Pierwszym z nich są sektory wykonane zupełnie na nowo i dodatkowo również to, że są one przeogromne (wielokrotnie większe niż oryginalne). Z kolei drugim elementem są bronie i przedmioty, które do podstawowego ich zestawu z JA2 1.13, dodaje swoje własne w liczbie kilku tysięcy.
Problemem jest tylko to, że projekt AIMNAS cały czas jest w fazie produkcji, lecz już od dawna nie otrzymuje aktualizacji i w połączeniu z najnowszymi wersjami 1.13, powoduje wiele rożnego rodzaju błędów, które czasami wręcz uniemożliwiają satysfakcjonującą rozgrywkę.
Znalazł się jednak moder o pseudonimie SUN-ALF, który zaktualizował AIMNAS do najnowszych wersji 1.13 w ten sposób, że usunął pierwszy składnik, czyli mapy, a ten drugi związany z kilkoma tysiącami sztuk broni i przedmiotów pozostawił. Dzięki temu mamy w pełni działający AIMNAS na oryginalnych klasycznych mapach.
2. IMPROVED AI + MODPACK - ten projekt też zaktualizowaliśmy do najnowszej wersji, ponieważ on także zawiera w sobie BRAINMODA i to w połączeniu z kilkoma różnymi modyfikacjami, a mianowicie:
Niestety inne wersje językowe w tym polska, już od jakiegoś czasu nie są wydawane przez autora moda, dlatego na chwilę obecną dostępna jest tylko angielska jej odmiana.
3. JA2 1.13 BETA - do kompletu, podstawowe wersje rozwojowe 1.13 też otrzymały najnowszy numer.
1. STRACCIATELLA - jest to modyfikacja oparta na klasycznym JA2, mająca na celu ulepszenie rozgrywki na zasadzie poprawy lub usunięcia tylko i wyłącznie wszelkich bugów, nieprawidłowości czy innych tego typu aspektów, które utrudniały grę lub powodowały jej crash. Dlatego nie znajdziemy tutaj żadnych nowinek technicznych, nowych broni i ich statystyk, nowych najemników itd. Jest to w 100% czyste, oryginalne JA2, ale pozbawione już ogromnej ilości błędów i niedociągnięć, których Twórcy nie zdążyli już w oryginale wyeliminować. Dodatkowo projekt przygotowuje grę do działania na wielu platformach, m.in. Windows, Mac, Linux, Android oraz w każdej możliwej rozdzielczości.
Każdy kto będzie chciał jeszcze raz pomóc rebeliantom w obaleniu okrutnej królowej, powinien zainteresować się przede wszystkim czterema plikami. Znajdują się one w katalogu "JA2 Stracciatella v0.19.1 / externalized", a są to:
game.json,
items.json,
magazines.json,
weapons.json.
W trzech ostatnich plikach możecie edytować wszelkie parametry broni, amunicji oraz przedmiotów i to w bardzo przystępny sposób. Wystarczy program Notatnik lub dedykowany Notepad++. Co ważne, zmiany zachodzą od razu, nie trzeba zaczynać gry od nowa. Poniżej wyjaśnienie podstawowych wartości na przykładzie H&K 21E:
DEFINICJE POSZCZEGÓLNYCH PARAMETRÓW
PARAMETR
DEFINICJA
internalName
nazwa
internalType
rodzaj
ubWeight
waga
ubPerPocket
ilość w jednym slocie w inwentarzu: 0 - tylko duży slot; od 1 do 8 - mały slot,
ubWeight
waga
usPrice
cena
ubCoolness
pojawianie się broni w grze, zależne od jej postępu: od 1 do 10, gdzie 1 to 10% gry
bReliability
zużywanie się broni: im większa liczba, tym broń mniej się zużywa
bRepairEase
trudność naprawy: im większa liczba, tym broń szybciej można naprawić
calibre
rodzaj amunicji
ubReadyTime
koszt pierwszego przycelowania
ubShotsPer4Turns
koszt strzału liczony wedle wzoru: 90 / 13 = 7 punktów akcji
ubShotsPerBurst
liczba kul w serii, maksymalnie 6
ubBurstPenalty
odrzut serii: im większa liczba tym większy odrzut
ubBulletSpeed
szybkość pocisku: im większa liczba tym mniejsza prędkość
ubImpact
obrażenia
ubMagSize
pojemność magazynku
usPrice
cena
usRange
zasięg
ubAttackVolume
głośność broni: dając 1 broń będzie zawsze całkowicie wytłumiona
ubHitVolume
głośność uderzenia pocisku o jakąkolwiek strukturę
attachment_...
rodzaje dodatków do broni, można po kolei dodać wszystkie
bDamageable
czy przedmiot ma być możliwy do zniszczenia
bRepairable
czy przedmiot można naprawiać
bWaterDamages
czy woda powoduje uszkodzenia przedmiotu
bMetal
czy przedmiot jest metalowy
bSinks
czy przedmiot tonie w wodzie
bTwoHanded
czy przedmiot wymaga użycia obydwu rąk
bBigGunList
czy broń ma być dostępna tylko w opcji "Mnóstwo broni"
Teraz kilka najważniejszych opcji znajdujących się w pliku "game.json", które to z kolei będą miały bardzo duży wpływ na całą rozgrywkę. Zmiana ich również nie wymaga rozpoczęcia gry od nowa.
DEFINICJE POSZCZEGÓLNYCH PARAMETRÓW
PARAMETR
DEFINICJA
ms_per_game_cycle
(WAŻNE) im niższa wartość, tym szybciej mijają tury niewidocznych przeciwników
ms_per_time_slice
im niższa wartość, tym szybciej poruszają się wszystkie widoczne postacie łącznie z naszymi najemnikami oraz wszystkie aspekty interfejsu użytkownika ładują się szybciej
starting_cash_...
(WAŻNE) ilość gotówki dla każdego poziomu trudności
drop_everything
(WAŻNE) czy przeciwnicy mają pozostawiać po sobie całość swojego ekwipunku
all_drops_visible
czy upuszczony ekwipunek przeciwnika, ma być od razu widoczny
squad_size
(WAŻNE) ilość najemników w jednej drużynie, opcja zależna od wybranej rozdzielczości, maksymalnie 12
better_aiming_choice
czy przeciwnicy mogą przycelowywać częściej i do maksimum skupienia broni
go_prone_more_often
czy przeciwnicy mogą częściej używać pozycji leżącej do ataku lub obrony
avoid_ambushes
czy przeciwnicy mogą unikać zasadzek i wbiegania na miejsce poległego towarzysza prosto pod nasze kule
stay_on_rooftop
czy przeciwnicy mogą schodzić z dachu
extra_attachments
czy zezwolić na dodatkowe przedmioty w kamizelkach ochronnych np. noże, race świetlne, gogle
show_hit_chance
(WAŻNE) czy pokazywać szansę na trafienie obok kursora myszki
(WAŻNE) bezpośrednie wybieranie umiejętności IMPowi, zamiast wypełniania quizu
unhired_merc_deaths_...
czy zezwolić na śmierć niewynajętym najemnikom na misji na filipinach: 0 oznacza brak zgody
2. NOWE MAPY - stworzone specjalnie tylko dla Stracciatelli, a noszą one nazwę AZAZEL MAPS. Główną ideą Twórców było to, aby sektory wykonane na nowo były trudniejsze do zdobycia, bardziej realistyczne oraz dawały o wiele więcej satysfakcji i przyjemności z samej rozgrywki. Co ważne, nie są one puste, czyli losowo w każdym schowku, meblu, czy skrzyni, będzie możliwość znalezienia jakiegoś mniej lub bardziej wartościowego przedmiotu.
Zespół redakcyjny serwisu Jagged Alliance Center życzy wesołych Świąt Wielkanocnych oraz bardzo mokrego dyngusa!
W związku z nadchodzącym okresem Świąt Wielkiej Nocy przyjmijcie od nas najserdeczniejsze życzenia. Cudownych Świąt Wielkanocnych, rodzinnego ciepła i wielkiej radości, spełnienia wszelkich marzeń i celów, a w koszyczku zaś mnóstwo pisanek kolorowych. Niech zbliżający się poniedziałkowy dyngus zmyje z Was wszelkie troski i zmartwienia.
Rozkręca się powoli okres, w którym to twórcy oraz wydawcy, zaczynają zapraszać graczy na swoje konferencje i pokazy. Nie inaczej jest z THQ Nordic, który ogłosił datę swojego corocznego zademonstrowania nadchodzących projektów. Co prawda austriacki wydawca ma na swoim koncie wydanych wiele znanych tytułów, ale tym wydarzeniem chce również pokazać te, które dopiero zmierzają na rynek, w tym m. in. Jagged Alliance 3.
Będzie to z pewnością bardzo ciekawe wydarzenie, ponieważ dzięki temu THQ Nordic będzie miało okazję do pokazania kilku zupełnie nowych gier, dzięki którym znacznie poszerzy swoją dotychczasową kolekcję wydanych tytułów. Jak poinformowano w oficjalnym komunikacie na stronie głównej wydawcy „gracze mogą spodziewać się absolutnie wszystkiego, od mroku i brutalności po radość, kolory i po prostu dobrą zabawę! Oprócz mnóstwa zapowiedzi oraz pierwszych rzutów okiem na rozgrywkę, dowiecie się też co aktualnie dzieje się z Outcast 2 – A New Beginning oraz Jagged Alliance 3!”
W trakcie pokazu będzie można zobaczyć Outcast 2: A New Beginning oraz zapowiedziane we wrześniu zeszłego roku Jagged Alliance 3. Wówczas z okazji swoich 10 urodzin THQ Nordic zaprezentował kilka świeżych gier jak i tych wcześniej zapowiedzianych. Jedną z tych nowości było oczywiście wspomniane Jagged Alliance 3 tworzone przez bułgarskie studio Haemimont Games. Zobaczyliśmy trailer, otrzymaliśmy kilka screenów oraz poznaliśmy wymagania sprzętowe po czym nagle zapadła cisza.
W tej sytuacji nie ulega wątpliwości, że zaprezentowane gry raczej nie trafią do naszych rąk w nadchodzących miesiącach, lecz znacznie później. W każdym razie mamy nadzieję, że w trakcie tej imprezy zobaczymy nie tylko zapisy z rozgrywki, ale i poznamy także oficjalne daty premier.
"Zgodnie z rozpoczętą w zeszłym roku tradycją, przed wydarzeniem odbędzie się presshow, podczas którego nasi przyjaciele z HandyGames zaprezentują najnowsze pozycje mobilne, więc pamiętaj, aby włączyć transmisję trochę wcześniej!”
Pokaz organizowany przez THQ Nordic odbędzie się 12 sierpnia 2022 roku o godzinie 21:00 polskiego czasu. Wydarzenie można będzie zobaczyć na żywo dzięki transmisjom na YouTube, Twitchu oraz platformie Steam.
Ponadto bardzo serdecznie wszystkich zapraszamy do zamieszczania komentarzy pod tym newsem jak i na naszym forum dyskusyjnym.