W Jagged Alliance 3 zwycięstwo w bitwach nie zawsze gwarantuje wygranie wojny. Nie ulega zatem wątpliwości, że współczesna strategia turowa wymaga jednak czegoś więcej niż tylko sprawnego i umiejętnego dowodzenia grupą najemników. W swoim najnowszym pamiętniku dewelopera twórcy przybliżą nam jeden z najważniejszych aspektów gry - widok satelitarny.
1. ROZGRYWKA STRATEGICZNA - lata 90. były złotym wiekiem dla gier strategiczno-turowych. Nic więc dziwnego, że jedne z najważniejszych przedstawicieli tego gatunku jakimi bez wątpienia są serie gier Jagged Alliance i XCOM - nie tylko charakteryzowały się doskonałą walką taktyczną, ale posiadały także solidną dawkę elementów strategicznych. Połączenie obu tych składników sprawiło, że oba te tytuły odniosły niesamowity sukces.
Rozgrywka strategiczna wymaga planowania i podejmowania trudnych decyzji, zarządzania zasobami - pieniędzmi, czasem i ludźmi. Dlatego potrzebuje również dużej przestrzeni potrzebnej do tego aby wszystkie te cele można było wcielić w życie.
2. NOWA MAPA ŚWIATA - zgodnie z tradycją poprzednich części cyklu mapa świata została podzielona na sektory. Ponad 160 (wliczając w to lokalizację znajdujące się pod ziemią) z nich posiada własne, grywalne i ręcznie wykonane mapy, które są w pełni gotowe do eksploracji. Zostały one zebrane w kilka różnych regionów oraz środowisk i oferują nie tylko kolejne pola bitwy, ale również nowe postacie, które możemy napotkać jak i szereg zadań pobocznych.
Niektóre z sektorów mogą się okazać strategicznie ważniejsze od innych. Mogą to być np. dzielnice, kopalnie diamentów, porty umożliwiające podróże morskie i rzeczne oraz szpitale w których w miarę szybko możemy zregenerować zdrowie. Jeszcze inne mogą być po prostu silnie ufortyfikowanymi posterunkami wroga z których wysyłane są oddziały gotowe do ataku. Wyzwolenie tych sektorów i przejęcie pełnej kontroli nad ich kluczowymi zasobami jest gwarancją na powodzenie akcji.
3. NAJEMNICY NA BOJOWYM SZLAKU - choć wydaje się, że przejście całej gry jednym oddziałem najemników jest całkiem możliwe, to nic nie stoi na przeszkodzie aby podzielić zespół na drużyny. W tym momencie wydaje się być jasne, że aspekt strategiczny jest tu jak najbardziej widoczny.
W tym celu możemy wydać polecenie drużynie "X", aby przejęła kopalnię diamentów i czerpała fundusze z wydobytego surowca. W tym samym czasie drużyna "Y" udaje się do innego sektora w celu wykonania konkretnej misji pobocznej. Jeszcze w innej sytuacji mogą znaleźć się najemnicy z zespołu "Z" zajmując się szkoleniem milicji i naprawą przedmiotów w niedawno wyzwolonym mieście. Same oddziały ograniczone są do 6 najemników, ale nie ma limitów co do liczby drużyn, które możemy mieć lub w jaki dany rejon mapy je wyślemy.
4. OŚ CZASU I OPERACJE - w kontrolowanych przez nas sektorach możemy przydzielać najemników do konkretnych operacji. Są to zadania, które pomogą nam zebrać siły po stoczonych potyczkach lub przygotować się na kolejne starcie z przeciwnikiem. Wymieńmy w punktach najważniejsze z nich:
Niektóre z operacji mogą mieć istotne znaczenie - np. leczenie ran, ale jeszcze inne mogą być tzw. wypełniaczami - np. treningi - pozwalające na zajęcie czasu bezczynnym najemnikom czymś pożyteczniejszym. Niektóre z sektorów mogą również oferować dodatkowe "unikalne" operacje, które są częścią określonej misji pobocznej, tj. poszukiwanie diamentów w celu poprawy wydajności kopalni.
Wspomniana w tytule rozdziału oś czasu pomaga w śledzeniu różnych aktywnych operacji, pokazuje informacje o trwającym kontrakcie i zapewnia jasny obraz tego jak płynie czas w grze. Każda operacja, czas podróży i najważniejsze zdarzenia zaznaczone są na osi czasu.
5. CZAS TO PIENIĄDZ - utrzymanie najemników wiąże się z ciągłymi kosztami - od czasu do czasu musimy odnawiać wygasające kontrakty. Możemy ustawiać ramy czasowe licząc się z tym, że mogą wystąpić komplikacje. Najemnik będzie z czasem chciał renegocjować umowę, jeśli zdobył doświadczenie i awansował na wyższy poziom. Niektórzy mogą żądać wyższego wynagrodzenia już przy pierwszym zatrudnieniu, jeśli uznają nas za kiepskiego i mało doświadczonego dowódcę. Poniektórzy mogą wręcz odmówić dołączenia do naszego zespołu, jeżeli wynajęliśmy najemnika, którego akurat ten pierwszy nie darzy sympatią lub jeśli swoimi działaniami spowodowaliśmy śmierć zbyt wielu najemników pod naszą komendą.
6. WOJNA O TERYTORIUM - gdy nasi najemnicy sukcesywnie torują sobie drogę, zdobywając sektor po sektorze, nasze terytorium i zasoby rosną, ale nie zmienia to faktu, że przez naszą nieuwagę odbite przez nas obszary mogą wpaść w ręce wroga. Przeciwnicy mogą odpierać kontrataki i będą próbować odzyskiwać utracone sektory. Często na szczycie ich listy znajdują się kopalnie diamentów.
Posterunki, zwane wrogimi twierdzami, mogą generować dodatkowe siły i wysyłać je do ataków na nasze pozycje. My z kolei możemy wyszkolić milicję potrzebną do ich obrony. W JA 3 istnieje wiele rodzajów milicji - nowicjusze, weterani i elita. Kiedy wrogi oddział dotrze do naszych pozycji będziemy musieli bronić sektora lub automatycznie rozstrzygnąć konflikt. Jeżeli w sektorze znajduje się tylko milicja, jedyną opcją jest rozstrzygnięcie automatyczne, gdyż nie mamy akurat w sektorze aktywnych najemników.
Źródłowy dziennik dewelopera JA3 - dyskusja na forum Jagged Alliance 3 - galeria screenów Jagged Alliance 3 - oficjalna strona Jagged Alliance 3 - oficjalne forum Strona gry na platformie Steam Strona gry na platformie GOG.com Oficjalna strona THQ Nordic Oficjalna strona Haemimont Games