JA 3: PIERWSZY PATCH 1.02 JEST JUŻ DOSTĘPNY!

Jagged Alliance 3 - THQ Nordic

Najnowsza łatka do Jagged Alliance 3, która została oznaczona numerkiem 1.02 jest już dostępna i rozwiązuje kilka problemów z rozgrywką oraz wprowadza ulepszenia w całej grze. Oto, czego można się spodziewać po wypuszczeniu najnowszej aktualizacji.

Dokładnie tydzień po premierze gry deweloperzy ze studia Haemimont Games ogłosili właśnie wydanie łatki 1.02. Zespół zapowiedział również że, jednym z jego głównych celów jest dalsze ulepszanie gry i jednocześnie zwraca uwagę na to, że najnowszy patch jest pierwszym z serii planowanych aktualizacji.

Podkreślając najbardziej znaczące zmiany w patchu 1.02 to dochody z kopalń będą teraz spadać w wolniejszym tempie, gdy zaczną się wyczerpywać. Interakcje bojowe będą równie podświetlane automatycznie na koniec walki, a stan przełączania będzie utrzymywał się na różnych mapach. Patch umożliwia także graczom zbliżenie w trybie podglądu, a najemnicy mogą teraz korzystać ze specjalizacji walki wręcz nawet jeśli nie są uzbrojeni.

Wśród wielu problemów, który został naprawiony w tym patchu jest jeden, w którym nie było dostępnych najemników do wynajęcia, a sama baza danych AIM wydawała się być pusta. Dodatkowo, łatka rozwiązuje inne problemy, takie jak swobodne poruszanie się AP podczas ataku. Poprawiono także niektóre problemy związane z muzyką i innymi dźwiękami odtwarzanymi w trybie mono zamiast stereo. Rozwiązano również problem z przenoszeniem amunicji z jednej drużyny do drugiej.

Jeśli chodzi o zmiany związane z walką to łatka 1.02 naprawia błąd polegający na tym, że ikona ataku walki wręcz nie była szara w UI, gdy najemnik nie miał wystarczającej ilości punktów akcji potrzebnych do ataku, ale miał możliwość swobodnego ruchu.

Łatka zawiera także kilka poprawek związanych z zadaniami, w tym usuwa także awarię, która miała miejsce pod koniec zadania „Twin Manors” oraz problem uniemożliwiający zakończenie walki w sektorze C7U. Twórcy zajęli się także sytuacją, w której wrogowie nie pojawiali się w „Old Diamond”, przez co gracze utknęli w konflikcie, ale bez wrogów. Aktualizacja rozwiązuje również problem, w wyniku którego jedna z postaci NPC znikała.

Dodatkowe poprawki rozwiązują problem z grafiką gry i UI. Np. podczas przerywników filmowych w trybie Ultrawide nie ściskają już obrazu. Łączenie ze sobą przedmiotów wykorzystuje teraz umiejętności bardziej doświadczonego najemnika w sektorze zamiast drużyny, a obracanie broni pokazuje obrażenia nawet w skrytce sektora.

W wieloosobowych aspektach rozgrywki patch wprowadza kilka usprawnień i poprawek. Warto zauważyć, że operacje zwracają teraz opłatę rzemieślniczą po jej anulowaniu lub przerwaniu. Ultra cienie zostały tak dostosowane, aby zminimalizować wpływ na liczbę FPSów. Poprawki wprowadzone w trybie wieloosobowym powodują rozwiązanie blokady podczas zmiany przydziału najemników w trybie coop podczas rozmieszczenia oraz miękkiej blokady, w której to odwrót wycofujących się najemników z widoku satelitarnego nie uruchamiał się, gdy pozostali najemnicy na mapie zginęli.

PEŁNA LISTA ZMIAN

  • Ekonomia: dochody z kopalni będą spadać znacznie wolniej, gdy jej zasoby zaczną się wyczerpywać.
  • Pod koniec walki elementy interaktywne są teraz podświetlane automatycznie, a stan przełączania (włączony/wyłączony) jest teraz utrzymywany na wszystkich mapach.
  • Powiększenie jest teraz możliwe w trybie podglądu.
  • Specjalizacji walki wręcz można używać, gdy najemnik nie jest uzbrojony.
  • Naprawiono błąd w wyniku, którego nie było dostępnych najemników do wynajęcia a baza AIM była pusta.
  • Usunięto błąd, w wyniku którego PA swobodnego ruchu mogły zostać użyte do ataku.
  • Naprawiono problem polegający na tym, że muzyka i niektóre inne dźwięki były odtwarzane w trybie mono a nie stereo.
  • Naprawiono przekazywanie amunicji z jednej drużyny do drugiej.
  • WALKA

  • Usunięto problem, przez który ikona ataku walki wręcz w interfejsie nie była w kolorze szarym w UI, gdy najemnik nie miał wystarczającej ilości PA do ataku, ale miał możliwość swobodnego ruchu.
  • Naprawiono problem polegający na tym, że wejście do ekwipunku przerywa fazę rozstawienia.
  • ZADANIA

  • Naprawiono błąd pod koniec zadania "Twin Manors".
  • Naprawiono problem z poprawnym ukończeniem walki w sektorze C7U.
  • Naprawiono sytuację, w której niektórzy wrogowie nie pojawiali się w Starym Diamencie (Old Diamond), przez co gracze utknęli w konflikcie bez wrogów.
  • Naprawiono potencjalny exploit, w którym rozmowa wymagająca określonego przedmiotu przebiegała pomyślnie, ale nie zabierała przedmiotu, jeśli nie ma go w ekwipunku aktualnej drużyny.
  • Naprawiono niektóre przypadki, w których rozmowy z Bossem Blaubertem mogły rozpocząć się dwukrotnie lub odnosić się do rzeczy, które już się wydarzyły.
  • PRZERYWNIKI FILMOWE

  • Naprawiono problem polegający na tym, że podczas przerywników filmowych w trybie Ultrawide czarne pasy filmowe ściskały obraz.
  • INTERFEJS UŻYTKOWNIKA

  • Łączenie przedmiotów wykorzystuje teraz umiejętności bardziej doświadczonego najemnika w sektorze zamiast całej drużyny.
  • Naprawiono problem, w wyniku którego najazd broni pokazywał 0 dmg, jeśli znajdowała się ona w schowku sektora.
  • Naprawiono problem polegający na tym, że powtarzające się wiadomości e-mail (np. dotyczące wygaśnięcia umowy) nie były oznaczane jako przeczytane.
  • Naprawiono błąd, przez który zamiana broni z pojedynczym miejscem w ekwipunku nie zużywała PA podczas walki.
  • Naprawiono resetowanie zoomu kamery podczas zmiany map lub wychodzenia z trybu podglądu.
  • WIDOK SATELITARNY / OPERACJE / ŁUPY

  • Operacje zwracają teraz opłatę rzemieślniczą po anulowaniu lub przerwaniu.
  • SYSTEM

  • Dostosowano cienie Ultra, aby miały mniejszy wpływ na liczbę FPSów.
  • TRYB WIELOOSOBOWY

  • Naprawiono blokadę w ponownym przypisywaniu najemników w trybie współpracy podczas rozmieszczania.
  • Naprawiono miękką blokadę, w której odwrót wycofanych najemników z widoku satelitarnego nie uruchamiał się, gdy pozostali najemnicy na mapie zginęli.
  • JA3 - dyskusja na forum Jagged Alliance 3 - galeria screenów Jagged Alliance 3 - oficjalna strona Jagged Alliance 3 - oficjalne forum Strona gry na platformie Steam Strona gry na platformie GOG.com Oficjalna strona THQ Nordic Oficjalna strona Haemimont Games

    W JA3 POGRAMY RÓWNIEŻ NA STEAM DECKU

    Jagged Alliance 3 - THQ Nordic

    Gry taktyczne w 2023 roku przeżywają swoją drugą młodość, a niedawana, bardzo udana zresztą premiera Jagged Alliance 3 jest tego najlepszym przykładem. Obecnie gra stworzona jest z myślą o PC, jak podano w oficjalnym zwiastunie. Zgodnie z oczekiwaniami wielu graczy zadaje sobie jednak pytanie, na jakich platformach Jagged Alliance 3 będzie jeszcze dostępne i co najważniejsze czy gra zostanie wydana na konsoli SteamDeck, aby można było w niego grać w dowolnym miejscu.

    Mamy bardzo dobrą informację: tak, Jagged Alliance 3 będzie w pełni kompatybilne z SteamDeckiem, ale mimo że gra nie jest oficjalnie wspierana przez tą platformę to liczne raporty wskazują, że można na niej grać. Jednakże jak to bywa w innych grach dostępnych na SteamDeck i w tym przypadku należy spodziewać się kilku błędów:

  • niektóre funkcje są niedostępne podczas korzystania z domyślnej konfiguracji kontrolera, wymagającej użycia ekranu dotykowego, klawiatury wirtualnej lub konfiguracji społeczności,
  • niektóre teksty w grze mogą być małe i trudne do odczytania,
  • gra pokazuje ikony kontrolera SteamDeck,
  • domyślna konfiguracja ustawień graficznych działa dobrze na platformie SteamDeck.
  • Jak podano w oficjalnym zwiastunie Jagged Alliance 3 jest dostępne tylko na PC. Nie ma informacji o tym, że gra pojawi się na Xbox, PS4, PS5 lub Nintendo Switch w dowolnym momencie w przyszłości.

    JA3 - dyskusja na forum Jagged Alliance 3 - galeria screenów Jagged Alliance 3 - oficjalna strona Jagged Alliance 3 - oficjalne forum Strona gry na platformie Steam Strona gry na platformie GOG.com Oficjalna strona THQ Nordic Oficjalna strona Haemimont Games

    PIERWSZE MODYFIKACJE I KONTAKT Z TWÓRCAMI

    Jagged Alliance 3 - THQ Nordic

    Gra okazała się niemałym sukcesem, dlatego od razu zaczęły powstawać małe modyfikacje, poprawiające lub dodające te aspekty, których wedle społeczności najbardziej brakowało. Takie projekty jak szansa na trafienie, opcja drops all items, ogromna kasa na starcie, czy dodatkowe portrety dla IMPa, z pewnością znajdą wielu sympatyków. Pokażemy Wam dzisiaj wszystkie miejsca skąd można zaczerpnąć informacji o modach oraz w łatwy sposób przekazać info bezpośrednio do autorów gry.

    1. MODYFIKACJE

    a.) Kanał discord - na tej platformie zostały utworzone zakładki dedykowane specjalnie dla najnowszego JA3. Z dwóch z nich, czyli "ja3-modding-help" oraz "ja3 mod discussion", możecie zaczerpnąć aktualności o projektach moderskich. Co najważniejsze samo czytanie oraz dostęp do linków, nie wymagają zakładania konta lub logowania, natomiast pisanie postów już tak.

    KANAŁ DISCORD DLA JA3

    b.) Warsztat na Steamie - w tym miejscu pojawiają się nowe i gotowe modyfikacje, które można od razu wdrożyć do gry. Problem jest oczywiście taki, że działają tylko z pozycją zakupioną na tej platformie. Trzeba najpierw kliknąć na głównej stronie JA3, zakładkę "CENTRUM SPOŁECZNOŚCI", a następnie wybrać podzakładkę "WARSZTAT".

    WARSZTAT STEAM

    c.) Poradniki na Steamie - warto zajrzeć, gdy chcielibyśmy samemu coś wykonać. Pojawiają się tam też tutoriale odnoszące się do modyfikowania JA3. Tutaj także wchodzi się do nich poprzez "CENTRUM SPOŁECZNOŚCI"

    PORADNIKI NA STEAMIE

    d.) Forum na Bear's Pit - tam też powstał dział poświęcony JA3, w którym znajdziemy zakładki odnoszące się do różnych jej aspektów, a jedna z nich, a mianowicie "JA 3 Modding Talk", traktuje właśnie o modowaniu najnowszej odsłony.

    JA3 NA BEAR'S PIT FORUM

    e.) Modyfikacje na inne platformy niż Steam - twórcy gry obiecali wypuścić dedykowane narzędzia moderskie, dopiero wtedy będzie można mówić o faktycznym dużym zmienianiu gry na wszystkie platformy. Natomiast kiedy to nastąpi, to tego na chwilę obecną nie wie nikt. Można założyć, że deweloperzy raczej chcieliby, aby większość graczy zagrała najpierw w pozycję przez nich przygotowaną i doświadczyła ich wizji na tę produkcję, a dopiero później udostępnić instrumenty dające możliwość rozwoju JA3 w innym kierunku.

    f.) Dodatkowe źródła downloadu dla modów - na popularnych stronach z projektami społeczności moderskiej, można znaleść mody na inne platformy niż steam. Są to m.in. MODDB.COM oraz NEXUS.COM.

    MODYFIKACJE NA NEXUSMODS.COM

    MODYFIKACJE NA MODDB.COM

    2. KONTAKT Z TWÓRCAMI

    a.) Oficjalne forum gry - w odpowiedniej zakładce wystarczy napisać swoje przemyślenia, opisać swój problem lub zgłosić buga w grze. Tutaj nie ma żadnej gwarancji, że ktokolwiek z producentów bezpośrednio Wam odpowie, natomiast tak jak to oni sami wielokrotnie podkreślali, wszystko na bieżąco czytają i analizują.

    OFICJALNE FORUM GRY

    b.) Kanał discord - tutaj jest tak samo jak to było opisane wyżej, łącznie z odpowiadaniem i czytaniem.

    KANAŁ DISCORD DLA JA3

    c.) Facebook - można podzielić się swoimi spostrzeżeniami na temat gry również na Facebooku.

    FACEBOOK

    d.) Youtube - ta platforma także jest dostępna dla wszystkich.

    YOUTUBE

    JA3 - dyskusja na forum Jagged Alliance 3 - galeria screenów Jagged Alliance 3 - oficjalna strona Jagged Alliance 3 - oficjalne forum Strona gry na platformie Steam Strona gry na platformie GOG.com Oficjalna strona THQ Nordic Oficjalna strona Haemimont Games
    Autor: Redakcja JACenter, 4 komentarze · 610 czytań

    PIERWSZE WRAŻENIA PO PREMIERZE JA3

    Jagged Alliance 3 - THQ Nordic

    Recenzje przedpremierowe, które bardzo wysoko oceniły nadchodzącą grę, sprawdziły się bardzo dokładnie. Na portalach gamingowych oraz platformach sprzedażowych, zdecydowana większość ocen to same pozytywy. Można już śmiało powiedzieć, że po tylu latach niepowodzeń, mamy w końcu wielki powrót tej kultowej serii. Otrzymaliśmy pozycję bardzo grywalną oraz wciągającą, która z szacunkiem potraktowała dwie pierwsze odsłony, za co producentowi gry Haemimont Games oraz jej wydawcy THQ Nordic, należą się duże brawa.

    Najczęściej spotykane plusy tej produkcji:

  • ogromny świat, który chce się eksplorować,
  • lepsze rzeczy znajdziemy właśnie z samej eksploracji i przeszukiwań,
  • satysfakcjonująco głębokie turowo taktyczne bitwy oddane z dużą starannością,
  • wciągająca rozgrywka z syndromem jeszcze jednej tury,
  • gra nie jest łatwa nawet na najniższym poziomie trudności, trzeba się trochę wysilić,
  • różnorodność oraz ogrom uzbrojenia, które możemy dodatkowo mocno modyfikować,
  • charakterystyczna muzyka oraz dźwięki podczas potyczek oraz samego otoczenia,
  • klimatyczne sektory oddające świat państwa z początku lat 90 pogrążonego w chaosie,
  • mnogość opcji, usprawnień, rozwiązań technicznych czy umiejętności,
  • każda decyzja podczas walk lub przechodzenia kampanii może mieć znaczenie w przyszłości,
  • wiernie oddane osobowości najemników, z systemem przyjaźni i wrogości,
  • dużo pobocznych misji jak w JA2,
  • system dialogów oparty na różnych możliwościach wyboru, dający różne efekty,
  • możliwość stworzenia IMPa.
  • Najczęściej spotykane i trzeba to podkreślić - na chwilę obecną minusy:

  • w niektórych momentach słaba optymalizacja, czasami potrafi zlagować, szczególnie przy zoomach,
  • szata graficzna jest standardowa, nie budzi ona raczej zachwytu oka,
  • brak szansy na trafienie w oficjalnej wersji, chociażby jako wybór,
  • brak wszystkich najemników,
  • twarze niektórych naszych bohaterów dość mocno odstają od oryginału,
  • postacie mają zawsze jeden ubiór, nie widać na nich zmian, gdy miksujemy im garderobę,
  • najemnicy idą zawsze po wytyczonej ścieżce, nawet jeśli znajduje się na niej widoczna mina,
  • Shadow nie ma na sobie takiego mocnego i charakterystycznego kamuflażu jak w JA2,
  • brak skilla kamuflaż oraz zestawów do kamuflażu,
  • niedziałający poprawnie tryb skradania, wrogowie i tak Cię zobaczą,
  • mało intuicyjny interfejs,
  • brak możliwości zmiany kąta kamery podczas zoomowania,
  • brak możliwości przejścia w dowolnym momencie w tryb turowy, gdy wróg jest w sektorze,
  • nie zaimplementowano podczas walk, możliwości obrócenia najemnika stojącego w miejscu,
  • wybuch granatu nie powoduje powalenia przeciwników, dostają oni obrażenia stojąc w miejscu,
  • gra nie ma prostej mechaniki, jest trochę skomplikowana ponieważ system zależności jest duży i trzeba się tego nauczyć i poświęcić na to dobrych kilka godzin,
  • małe mapy,
  • brak minimapy,
  • brak sklepu Bobby Rays.
  • Jak sami widzicie, obydwie listy można by tak jeszcze długo powiększać. Najważniejsze jest w tym wszystkim to, co góruje nad czym. Obecne niedociągnięcia wydają się wręcz błahostkami, które można by spokojnie poprawić w aktualizacjach. Z kolei zalety są na tyle duże i mocne, że w ogólnym rozrachunku przesłaniają prawie w całości pejoratywy i dają nam pozycję, w którą możemy pogrywać z wielką frajdą długimi godzinami.

    JA3 - dyskusja na forum Jagged Alliance 3 - galeria screenów Jagged Alliance 3 - oficjalna strona Jagged Alliance 3 - oficjalne forum Strona gry na platformie Steam Strona gry na platformie GOG.com Oficjalna strona THQ Nordic Oficjalna strona Haemimont Games
    Autor: Redakcja JACenter, 8 komentarzy · 599 czytań

    JAGGED ALLIANCE 3 CHWALONE W SIECI. JEST WIĘCEJ NIŻ DOBRZE!

    Jagged Alliance 3 - THQ Nordic

    W sieci pojawiają się kolejne recenzje nadchodzącego Jagged Alliance 3. Na ogół ich autorzy mają bardzo dobre zdanie o kontynuacji tej kultowej już serii.

    Kolejna odsłona kultowej serii gier strategiczno turowych z lat 90. już jutro będzie miała swoją światową premierę. Za jej produkcję odpowiada bułgarskie studio Haemimont Games, które stworzyło takie gry jak Tzar, Tropico, Victor Vran czy Surviving Mars oraz wydane w kwietniu tego roku Stranded: Alien Dawn, a wydawcą jest THQ Nordic. Natomiast dystrybutorem na terenie Polski jest PLAION.

    Do sieci co i rusz spływają kolejne recenzje Jagged Allaince 3 (pierwszą, na dwa dni przed premierą na specjalnych warunkach opublikował niemiecki portal GameStar) i po lekturze niektórych z nich wynika, że twórcy mogą być zadowoleni ze swojej pracy.

    Oto niektóre z opublikowanych ocen Jagged Alliance 3:

  • IGN - 90/100
  • PC Gamer - 81/100
  • Shacknews - 9/10
  • God is a Geek - 8/10
  • GameStar - 89/100
  • Videogamer - 8/10
  • GameGrin - 6,5/10
  • Eurogamer.pl - 8/10
  • GryOnline.pl - 8,5/10
  • CD Action - 8/10
  • Łowcy Gier - 9/10
  • Gram.pl - 9/10
  • PPE.pl - 8,5/10
  • W samych portalach agregujących wszystkie zebrane recenzje, które do tej pory się pojawiły, tytuł ma same bardzo dobre średnie ocen. W serwisie Metacritic 82/100 (w oparciu o 21 artykułów) i 82/100 i w OpenCritic na podstawie 11 wystawionych recenzji.

    Wśród plusów gry wymieniane są posiadające pełnie głębi wymagające starcia turowe, dzięki czemu jeden problem możemy rozwiązywać na kilka sposobów. Recenzenci chwalą również grę za szeroki wybór najemników do rekrutowania. Każdy z nich posiada unikatowe zdolności oraz osobowość.

    Oczywiście nie zmienia to jednak faktu, że Jagged Alliance 3 jest grą, która nie jest pozbawiona wad. Niektórzy w swoich recenzjach narzekają iż niektóre systemy nie działają w taki sposób jak powinny, przez co zamiast być wymagająca, gra wydaje się być w kilku momentach frustrująca. Jako jeden z przykładów podano to, że jeden z najemników raz po raz nie trafiał w cel pomimo tego, że posiadał wiele bonusów doliczanych do celności. Kolejnym mankamentem jest interfejs gry, który ma być nieco toporny i ma zmuszać gracza do przeglądania wielu przedmiotów bez jakiegokolwiek sortowania ekwipunku.

    Swoje zdanie na temat gry wyrazili już recenzenci z wielu branżowych magazynów. Teraz nadeszła pora na to aby oddać ją w ręce fanów i graczy, którzy swoją opinię wyrażą jutro gdy Jagged Alliance 3 będzie już dostępne dla wszystkich. W każdym razie przekonaliśmy się, że najnowsza odsłona kultowej serii turówek to po prostu bardzo dobra gra i można śmiało powiedzieć, że po tylu latach niepowodzeń na takiego "Jaggeda" właśnie czekaliśmy!

    JA3 - dyskusja na forum Jagged Alliance 3 - galeria screenów Jagged Alliance 3 - oficjalna strona Jagged Alliance 3 - oficjalne forum Strona gry na platformie Steam Strona gry na platformie GOG.com Oficjalna strona THQ Nordic Oficjalna strona Haemimont Games

    PRZEDPREMIEROWA RECENZJA JA 3 W GAMESTAR

    Jagged Alliance 3 - THQ Nordic

    Już za niecałe 2 dni odbędzie się oficjalna premiera Jagged Alliance 3. Z tej okazji niemiecki portal GameStar otrzymał możliwość przedpremierowego dostępu do produkcji, dając tym samym szansę graczom do szerszego zapoznania się z pierwszymi opiniami na temat gry.

    Według autora recenzji Martina Deppe Jagged Alliance 3 jest godnym następcą poprzednich odsłon serii i kontynuacją, na którą warto było czekać. Do największych zalet nadchodzącego tytułu ma należeć bardzo obszerna zawartość zadań głównych i pobocznych, które redakcja niemieckiego magazynu miała okazję poznać dopiero po ok. 60 godzinach rozgrywki. Sekwencje walk są bardzo dynamiczne, estetycznie zanimizowane oraz przyjemne zarówno w rozgrywce jednoosobowej, jak i kooperacyjnej.

    "Trójka" ma także zachwycać i wyróżniać się swoją różnorodnością. Zaczynając od 36 unikalnych najemników, dziesiątek broni, a kończąc na trzech diametralnie różniących się od siebie poziomami trudności. Jednakże szeroki wybór strategii możliwych do wykorzystania ma być wystarczającą zachętą do wielokrotnych prób przechodzenia kampanii. Nawet podejmowane przez nas decyzje, które mogą okazać się mniej istotne mogą wpływać na grę i jej świat, a konsekwencje stanowią sprawiedliwe, lecz wymagające wyzwanie nawet dla weteranów, a nawet dla osób, które dopiero zaznajamiają się z serią.

    Jednak niestety po zakończeniu przedpremierowej rozgrywki autora recenzji zaczęły targać wątpliwości i pojawiły się pytania na które pewnie otrzymamy odpowiedź najprawdopodobniej dopiero po premierze: czy po ponad 100 godzinach rozgrywki kampania dalej będzie tak wciągająca? Czy tak dalece rozbudowaną rozgrywkę twórcom uda się poprawnie zbalansować?

    Na chwilę obecną autor nie podjął decyzji co do ostatecznej oceny gry, jednak w recenzji zawarł on przewidywaną punktację tytułu, która ma wynosić 85/90 na 100 możliwych punktów.

    Na koniec przypomnijmy, że Jagged Alliance 3 zmierza wyłącznie na komputery PC, a premiera została zaplanowana na 14 lipca 2023 roku. Wydawcą gry w Polsce jest firma PLAION.

    JA3 - dyskusja na forum Jagged Alliance 3 - galeria screenów Jagged Alliance 3 - oficjalna strona Jagged Alliance 3 - oficjalne forum Strona gry na platformie Steam Strona gry na platformie GOG.com Oficjalna strona THQ Nordic Oficjalna strona Haemimont Games

    JA 3: DZIENNIK DEWELOPERA #13 - OBSŁUGA MODÓW & TRYB KOOPERACJI

    Jagged Alliance 3 - THQ Nordic

    Kolejny pamiętnik dewelopera w przeciwieństwie do poprzednich zaczniemy dość nietypowo, ponieważ chcemy go zacząć od rzeczy, która może zainteresować wielu miłośników tworzenia własnych modyfikacji. Zatem pierwszą część najpierw poświęcimy narzędziom do tworzenia modyfikacji a później przejdziemy do omówienia tego jak w Jagged Alliance 3 wygląda tryb kooperacji.

    1. TWOJA GRA, TWOJE ZASADY, CZYLI MODYFIKOWANIE JA3

    W całej historii Jagged Alliance bez wątpienia znaczącą rolę odegrały różnego rodzaju modyfikacje stworzone przez społeczność przez co dało grze ogromne wsparcie na lata. Pomimo upływu, aż 24 lat od swojej premiery Jagged Alliance 2 wciąż żyje, a swoje dalsze życie zawdzięcza właśnie dzięki modom i niesamowitej społeczności z całego świata, w tym również z Polski a stworzony mod 1.13 wprowadził wiele innowacji, które przerosły najśmielsze oczekiwania pozostałych graczy jak i również twórców przez co druga odsłona zmieniła się nie do poznania. I dzięki temu być może jest to danie szansy społecznościom moderskim na stworzenie odpowiednika wspomnianego już moda także i dla JA 3.

    Grupy moderskie będą miały więc dostęp do profesjonalnych narzędzi, których twórcy wewnętrznie używają do tworzenia treści, takich jak najemnicy, broń, przedmioty, zadania, a nawet będą mogły dodać tłumaczenie na inne języki. Wbudowane narzędzie do edytowania wyglądu pozwala na ponowne wykorzystanie już istniejących zasobów gry poprzez mieszanie i dopasowywanie różnych części ciała w celu stworzenia nowych najemników lub postaci niezależnych. Nowi żołnierze wykonani z nowych elementów nie będą jednak tak wyjątkowi, jak stworzenie, praktycznie od zera, niestandardowego modelu. W każdym razie twórcy chcieli aby modowanie było dostępne i pozostawiało wiele otwartych opcji.

    Twórcy animacji jak i modelarze będą mogli używać Blendera do swoich projektów. Pozwoli to na eksportowanie nowych zasobów dla swoich najemników, broni lub obiektów by pokazać je innym podobnym twórcom na całym świecie. Dodanie nowych akcji lub zupełnie innych typów broni, wymagałoby również świeżego zestawu animacji.

    2. UDOSTĘPNIENIE NARZĘDZI

    Wszystkie wymienione powyżej narzędzia zostaną wydane po premierze Jagged Alliance 3. Na chwilę obecną deweloperzy chcą bardziej skupić się na dopracowywaniu gry, a następnie w ramach dużej popremierowej aktualizacji wszystkie aplikacje mają już być dostępne dla wszystkich. Edytory map i zadań również mają się pojawić w drodze z podobną dużą aktualizacją. Uaktualnienie to pomoże moderom na stworzenie swoich własnych map, sektorów i być może kampanii lub w przyszłości spróbują odtworzyć również Jagged Alliance 1 i Jagged Alliance 2.

    3. TRYB WIELOOSOBOWY

    Wieloosobowy tryb gry wnosi zupełnie inną energię do kampanii. Pozwala odkrywać różnice taktyczne ze swoim kolegą i wspólnie opracowywać strategię, przeżywać i omawiać historię zwiększając przy tym powtarzalność. Przełożenie trybu dla jednego gracza tak dokładnie, jak to możliwe, przy jednoczesnym bezproblemowym przemieszczaniu się dwóch osób pod względem technicznym jak i projektowym było dużym wyzwaniem.

    Jeden z graczy oznaczony jest jako "gospodarz" a drugi jako "gość". Gospodarz jest tą osobą, która inicjuje grę, a gościem jest ten, który dołącza do gry gospodarza. Podczas tworzenia gry gospodarz ma możliwość rozpoczęcia nowej kampanii ze swoim kolegą lub zaproszenia go do trwającej już rozgrywki. Gospodarz może wczytywać i zapisywać gry w dowolnym momencie, tak jakby grał w trybie jednoosobowym. Dodatkowo nie ma specjalnej różnicy między zapisem wykonanym w trybie współpracy i dla jednego gracza, a gospodarz może nadal kontynuować grę solo, jeśli jego kompan odpadnie. Obaj gracze mogą również wczytać dowolne sejwy (automatycznie lub ręcznie) utworzone podczas rozgrywki kooperacyjnej i kontynuować je w trybie dla jednego gracza.

    W grach kooperacyjnych najważniejsze jest to aby, obaj gracze byli świadomi tego, co dzieje się w każdej chwili rozgrywki. Do gry wdrożono tym samym system, w którym rozmowy z NPC są kontrolowane przez gracza, które je zainicjował, ale obaj gracze obserwują przebieg graczy w czasie rzeczywistym. Gracz, który nie kontroluje rozmowy może zaproponować opcje rozmowy. Aby obaj gracze byli świadomi tego, co się dzieje, twórcy musieli pójść na pewne kompromisy. Na przykład obaj gracze mogą eksplorować ten sam sektor w widoku taktycznym. Rozdzielenie się, aby zwiedzać Grand Chien osobno, może brzmieć nieco abstrakcyjnie, ale większość misji odbywa się w wielu sektorach i taka sytuacja może być dezorientująca.

    4. ZATRUDNIANIE NAJEMNIKÓW W TRYBIE CO-OP

    Obaj gracze mogą zatrudniać najemników i zarządzać oddziałami, ale ponieważ gracze znajdują się po tej samej stronie, muszą dzielić się funduszami i wspólnie opracowywać strategie i aby zachować elastyczność, gospodarz może w dowolnym momencie może przepisywać i zmieniać kontrolę nad poszczególnymi najemnikami. W sektorze (widok taktyczny) gracze mogą wydawać rozkazy tylko swoim najemnikom, przy czym obaj gracze mogą eksplorować sektor i wchodzić z nim w interakcję w tym samym czasie.

    Źródłowy dziennik dewelopera JA3 - dyskusja na forum Jagged Alliance 3 - galeria screenów Jagged Alliance 3 - oficjalna strona Jagged Alliance 3 - oficjalne forum Strona gry na platformie Steam Strona gry na platformie GOG.com Oficjalna strona THQ Nordic Oficjalna strona Haemimont Games