PIERWSZE MODYFIKACJE I KONTAKT Z TWÓRCAMI

Jagged Alliance 3 - THQ Nordic

Gra okazała się niemałym sukcesem, dlatego od razu zaczęły powstawać małe modyfikacje, poprawiające lub dodające te aspekty, których wedle społeczności najbardziej brakowało. Takie projekty jak szansa na trafienie, opcja drops all items, ogromna kasa na starcie, czy dodatkowe portrety dla IMPa, z pewnością znajdą wielu sympatyków. Pokażemy Wam dzisiaj wszystkie miejsca skąd można zaczerpnąć informacji o modach oraz w łatwy sposób przekazać info bezpośrednio do autorów gry.

1. MODYFIKACJE

a.) Kanał discord - na tej platformie zostały utworzone zakładki dedykowane specjalnie dla najnowszego JA3. Z dwóch z nich, czyli "ja3-modding-help" oraz "ja3 mod discussion", możecie zaczerpnąć aktualności o projektach moderskich. Co najważniejsze samo czytanie oraz dostęp do linków, nie wymagają zakładania konta lub logowania, natomiast pisanie postów już tak.

KANAŁ DISCORD DLA JA3

b.) Warsztat na Steamie - w tym miejscu pojawiają się nowe i gotowe modyfikacje, które można od razu wdrożyć do gry. Problem jest oczywiście taki, że działają tylko z pozycją zakupioną na tej platformie. Trzeba najpierw kliknąć na głównej stronie JA3, zakładkę "CENTRUM SPOŁECZNOŚCI", a następnie wybrać podzakładkę "WARSZTAT".

WARSZTAT STEAM

c.) Poradniki na Steamie - warto zajrzeć, gdy chcielibyśmy samemu coś wykonać. Pojawiają się tam też tutoriale odnoszące się do modyfikowania JA3. Tutaj także wchodzi się do nich poprzez "CENTRUM SPOŁECZNOŚCI"

PORADNIKI NA STEAMIE

d.) Forum na Bear's Pit - tam też powstał dział poświęcony JA3, w którym znajdziemy zakładki odnoszące się do różnych jej aspektów, a jedna z nich, a mianowicie "JA 3 Modding Talk", traktuje właśnie o modowaniu najnowszej odsłony.

JA3 NA BEAR'S PIT FORUM

e.) Modyfikacje na inne platformy niż Steam - twórcy gry obiecali wypuścić dedykowane narzędzia moderskie, dopiero wtedy będzie można mówić o faktycznym dużym zmienianiu gry na wszystkie platformy. Natomiast kiedy to nastąpi, to tego na chwilę obecną nie wie nikt. Można założyć, że deweloperzy raczej chcieliby, aby większość graczy zagrała najpierw w pozycję przez nich przygotowaną i doświadczyła ich wizji na tę produkcję, a dopiero później udostępnić instrumenty dające możliwość rozwoju JA3 w innym kierunku.

f.) Dodatkowe źródła downloadu dla modów - na popularnych stronach z projektami społeczności moderskiej, można znaleść mody na inne platformy niż steam. Są to m.in. MODDB.COM oraz NEXUS.COM.

MODYFIKACJE NA NEXUSMODS.COM

MODYFIKACJE NA MODDB.COM

2. KONTAKT Z TWÓRCAMI

a.) Oficjalne forum gry - w odpowiedniej zakładce wystarczy napisać swoje przemyślenia, opisać swój problem lub zgłosić buga w grze. Tutaj nie ma żadnej gwarancji, że ktokolwiek z producentów bezpośrednio Wam odpowie, natomiast tak jak to oni sami wielokrotnie podkreślali, wszystko na bieżąco czytają i analizują.

OFICJALNE FORUM GRY

b.) Kanał discord - tutaj jest tak samo jak to było opisane wyżej, łącznie z odpowiadaniem i czytaniem.

KANAŁ DISCORD DLA JA3

c.) Facebook - można podzielić się swoimi spostrzeżeniami na temat gry również na Facebooku.

FACEBOOK

d.) Youtube - ta platforma także jest dostępna dla wszystkich.

YOUTUBE

JA3 - dyskusja na forum Jagged Alliance 3 - galeria screenów Jagged Alliance 3 - oficjalna strona Jagged Alliance 3 - oficjalne forum Strona gry na platformie Steam Strona gry na platformie GOG.com Oficjalna strona THQ Nordic Oficjalna strona Haemimont Games
Autor: Redakcja JACenter, 4 komentarze · 571 czytań

PIERWSZE WRAŻENIA PO PREMIERZE JA3

Jagged Alliance 3 - THQ Nordic

Recenzje przedpremierowe, które bardzo wysoko oceniły nadchodzącą grę, sprawdziły się bardzo dokładnie. Na portalach gamingowych oraz platformach sprzedażowych, zdecydowana większość ocen to same pozytywy. Można już śmiało powiedzieć, że po tylu latach niepowodzeń, mamy w końcu wielki powrót tej kultowej serii. Otrzymaliśmy pozycję bardzo grywalną oraz wciągającą, która z szacunkiem potraktowała dwie pierwsze odsłony, za co producentowi gry Haemimont Games oraz jej wydawcy THQ Nordic, należą się duże brawa.

Najczęściej spotykane plusy tej produkcji:

  • ogromny świat, który chce się eksplorować,
  • lepsze rzeczy znajdziemy właśnie z samej eksploracji i przeszukiwań,
  • satysfakcjonująco głębokie turowo taktyczne bitwy oddane z dużą starannością,
  • wciągająca rozgrywka z syndromem jeszcze jednej tury,
  • gra nie jest łatwa nawet na najniższym poziomie trudności, trzeba się trochę wysilić,
  • różnorodność oraz ogrom uzbrojenia, które możemy dodatkowo mocno modyfikować,
  • charakterystyczna muzyka oraz dźwięki podczas potyczek oraz samego otoczenia,
  • klimatyczne sektory oddające świat państwa z początku lat 90 pogrążonego w chaosie,
  • mnogość opcji, usprawnień, rozwiązań technicznych czy umiejętności,
  • każda decyzja podczas walk lub przechodzenia kampanii może mieć znaczenie w przyszłości,
  • wiernie oddane osobowości najemników, z systemem przyjaźni i wrogości,
  • dużo pobocznych misji jak w JA2,
  • system dialogów oparty na różnych możliwościach wyboru, dający różne efekty,
  • możliwość stworzenia IMPa.
  • Najczęściej spotykane i trzeba to podkreślić - na chwilę obecną minusy:

  • w niektórych momentach słaba optymalizacja, czasami potrafi zlagować, szczególnie przy zoomach,
  • szata graficzna jest standardowa, nie budzi ona raczej zachwytu oka,
  • brak szansy na trafienie w oficjalnej wersji, chociażby jako wybór,
  • brak wszystkich najemników,
  • twarze niektórych naszych bohaterów dość mocno odstają od oryginału,
  • postacie mają zawsze jeden ubiór, nie widać na nich zmian, gdy miksujemy im garderobę,
  • najemnicy idą zawsze po wytyczonej ścieżce, nawet jeśli znajduje się na niej widoczna mina,
  • Shadow nie ma na sobie takiego mocnego i charakterystycznego kamuflażu jak w JA2,
  • brak skilla kamuflaż oraz zestawów do kamuflażu,
  • niedziałający poprawnie tryb skradania, wrogowie i tak Cię zobaczą,
  • mało intuicyjny interfejs,
  • brak możliwości zmiany kąta kamery podczas zoomowania,
  • brak możliwości przejścia w dowolnym momencie w tryb turowy, gdy wróg jest w sektorze,
  • nie zaimplementowano podczas walk, możliwości obrócenia najemnika stojącego w miejscu,
  • wybuch granatu nie powoduje powalenia przeciwników, dostają oni obrażenia stojąc w miejscu,
  • gra nie ma prostej mechaniki, jest trochę skomplikowana ponieważ system zależności jest duży i trzeba się tego nauczyć i poświęcić na to dobrych kilka godzin,
  • małe mapy,
  • brak minimapy,
  • brak sklepu Bobby Rays.
  • Jak sami widzicie, obydwie listy można by tak jeszcze długo powiększać. Najważniejsze jest w tym wszystkim to, co góruje nad czym. Obecne niedociągnięcia wydają się wręcz błahostkami, które można by spokojnie poprawić w aktualizacjach. Z kolei zalety są na tyle duże i mocne, że w ogólnym rozrachunku przesłaniają prawie w całości pejoratywy i dają nam pozycję, w którą możemy pogrywać z wielką frajdą długimi godzinami.

    JA3 - dyskusja na forum Jagged Alliance 3 - galeria screenów Jagged Alliance 3 - oficjalna strona Jagged Alliance 3 - oficjalne forum Strona gry na platformie Steam Strona gry na platformie GOG.com Oficjalna strona THQ Nordic Oficjalna strona Haemimont Games
    Autor: Redakcja JACenter, 8 komentarzy · 571 czytań

    JAGGED ALLIANCE 3 CHWALONE W SIECI. JEST WIĘCEJ NIŻ DOBRZE!

    Jagged Alliance 3 - THQ Nordic

    W sieci pojawiają się kolejne recenzje nadchodzącego Jagged Alliance 3. Na ogół ich autorzy mają bardzo dobre zdanie o kontynuacji tej kultowej już serii.

    Kolejna odsłona kultowej serii gier strategiczno turowych z lat 90. już jutro będzie miała swoją światową premierę. Za jej produkcję odpowiada bułgarskie studio Haemimont Games, które stworzyło takie gry jak Tzar, Tropico, Victor Vran czy Surviving Mars oraz wydane w kwietniu tego roku Stranded: Alien Dawn, a wydawcą jest THQ Nordic. Natomiast dystrybutorem na terenie Polski jest PLAION.

    Do sieci co i rusz spływają kolejne recenzje Jagged Allaince 3 (pierwszą, na dwa dni przed premierą na specjalnych warunkach opublikował niemiecki portal GameStar) i po lekturze niektórych z nich wynika, że twórcy mogą być zadowoleni ze swojej pracy.

    Oto niektóre z opublikowanych ocen Jagged Alliance 3:

  • IGN - 90/100
  • PC Gamer - 81/100
  • Shacknews - 9/10
  • God is a Geek - 8/10
  • GameStar - 89/100
  • Videogamer - 8/10
  • GameGrin - 6,5/10
  • Eurogamer.pl - 8/10
  • GryOnline.pl - 8,5/10
  • CD Action - 8/10
  • Łowcy Gier - 9/10
  • Gram.pl - 9/10
  • PPE.pl - 8,5/10
  • W samych portalach agregujących wszystkie zebrane recenzje, które do tej pory się pojawiły, tytuł ma same bardzo dobre średnie ocen. W serwisie Metacritic 82/100 (w oparciu o 21 artykułów) i 82/100 i w OpenCritic na podstawie 11 wystawionych recenzji.

    Wśród plusów gry wymieniane są posiadające pełnie głębi wymagające starcia turowe, dzięki czemu jeden problem możemy rozwiązywać na kilka sposobów. Recenzenci chwalą również grę za szeroki wybór najemników do rekrutowania. Każdy z nich posiada unikatowe zdolności oraz osobowość.

    Oczywiście nie zmienia to jednak faktu, że Jagged Alliance 3 jest grą, która nie jest pozbawiona wad. Niektórzy w swoich recenzjach narzekają iż niektóre systemy nie działają w taki sposób jak powinny, przez co zamiast być wymagająca, gra wydaje się być w kilku momentach frustrująca. Jako jeden z przykładów podano to, że jeden z najemników raz po raz nie trafiał w cel pomimo tego, że posiadał wiele bonusów doliczanych do celności. Kolejnym mankamentem jest interfejs gry, który ma być nieco toporny i ma zmuszać gracza do przeglądania wielu przedmiotów bez jakiegokolwiek sortowania ekwipunku.

    Swoje zdanie na temat gry wyrazili już recenzenci z wielu branżowych magazynów. Teraz nadeszła pora na to aby oddać ją w ręce fanów i graczy, którzy swoją opinię wyrażą jutro gdy Jagged Alliance 3 będzie już dostępne dla wszystkich. W każdym razie przekonaliśmy się, że najnowsza odsłona kultowej serii turówek to po prostu bardzo dobra gra i można śmiało powiedzieć, że po tylu latach niepowodzeń na takiego "Jaggeda" właśnie czekaliśmy!

    JA3 - dyskusja na forum Jagged Alliance 3 - galeria screenów Jagged Alliance 3 - oficjalna strona Jagged Alliance 3 - oficjalne forum Strona gry na platformie Steam Strona gry na platformie GOG.com Oficjalna strona THQ Nordic Oficjalna strona Haemimont Games

    PRZEDPREMIEROWA RECENZJA JA 3 W GAMESTAR

    Jagged Alliance 3 - THQ Nordic

    Już za niecałe 2 dni odbędzie się oficjalna premiera Jagged Alliance 3. Z tej okazji niemiecki portal GameStar otrzymał możliwość przedpremierowego dostępu do produkcji, dając tym samym szansę graczom do szerszego zapoznania się z pierwszymi opiniami na temat gry.

    Według autora recenzji Martina Deppe Jagged Alliance 3 jest godnym następcą poprzednich odsłon serii i kontynuacją, na którą warto było czekać. Do największych zalet nadchodzącego tytułu ma należeć bardzo obszerna zawartość zadań głównych i pobocznych, które redakcja niemieckiego magazynu miała okazję poznać dopiero po ok. 60 godzinach rozgrywki. Sekwencje walk są bardzo dynamiczne, estetycznie zanimizowane oraz przyjemne zarówno w rozgrywce jednoosobowej, jak i kooperacyjnej.

    "Trójka" ma także zachwycać i wyróżniać się swoją różnorodnością. Zaczynając od 36 unikalnych najemników, dziesiątek broni, a kończąc na trzech diametralnie różniących się od siebie poziomami trudności. Jednakże szeroki wybór strategii możliwych do wykorzystania ma być wystarczającą zachętą do wielokrotnych prób przechodzenia kampanii. Nawet podejmowane przez nas decyzje, które mogą okazać się mniej istotne mogą wpływać na grę i jej świat, a konsekwencje stanowią sprawiedliwe, lecz wymagające wyzwanie nawet dla weteranów, a nawet dla osób, które dopiero zaznajamiają się z serią.

    Jednak niestety po zakończeniu przedpremierowej rozgrywki autora recenzji zaczęły targać wątpliwości i pojawiły się pytania na które pewnie otrzymamy odpowiedź najprawdopodobniej dopiero po premierze: czy po ponad 100 godzinach rozgrywki kampania dalej będzie tak wciągająca? Czy tak dalece rozbudowaną rozgrywkę twórcom uda się poprawnie zbalansować?

    Na chwilę obecną autor nie podjął decyzji co do ostatecznej oceny gry, jednak w recenzji zawarł on przewidywaną punktację tytułu, która ma wynosić 85/90 na 100 możliwych punktów.

    Na koniec przypomnijmy, że Jagged Alliance 3 zmierza wyłącznie na komputery PC, a premiera została zaplanowana na 14 lipca 2023 roku. Wydawcą gry w Polsce jest firma PLAION.

    JA3 - dyskusja na forum Jagged Alliance 3 - galeria screenów Jagged Alliance 3 - oficjalna strona Jagged Alliance 3 - oficjalne forum Strona gry na platformie Steam Strona gry na platformie GOG.com Oficjalna strona THQ Nordic Oficjalna strona Haemimont Games

    JA 3: DZIENNIK DEWELOPERA #13 - OBSŁUGA MODÓW & TRYB KOOPERACJI

    Jagged Alliance 3 - THQ Nordic

    Kolejny pamiętnik dewelopera w przeciwieństwie do poprzednich zaczniemy dość nietypowo, ponieważ chcemy go zacząć od rzeczy, która może zainteresować wielu miłośników tworzenia własnych modyfikacji. Zatem pierwszą część najpierw poświęcimy narzędziom do tworzenia modyfikacji a później przejdziemy do omówienia tego jak w Jagged Alliance 3 wygląda tryb kooperacji.

    1. TWOJA GRA, TWOJE ZASADY, CZYLI MODYFIKOWANIE JA3

    W całej historii Jagged Alliance bez wątpienia znaczącą rolę odegrały różnego rodzaju modyfikacje stworzone przez społeczność przez co dało grze ogromne wsparcie na lata. Pomimo upływu, aż 24 lat od swojej premiery Jagged Alliance 2 wciąż żyje, a swoje dalsze życie zawdzięcza właśnie dzięki modom i niesamowitej społeczności z całego świata, w tym również z Polski a stworzony mod 1.13 wprowadził wiele innowacji, które przerosły najśmielsze oczekiwania pozostałych graczy jak i również twórców przez co druga odsłona zmieniła się nie do poznania. I dzięki temu być może jest to danie szansy społecznościom moderskim na stworzenie odpowiednika wspomnianego już moda także i dla JA 3.

    Grupy moderskie będą miały więc dostęp do profesjonalnych narzędzi, których twórcy wewnętrznie używają do tworzenia treści, takich jak najemnicy, broń, przedmioty, zadania, a nawet będą mogły dodać tłumaczenie na inne języki. Wbudowane narzędzie do edytowania wyglądu pozwala na ponowne wykorzystanie już istniejących zasobów gry poprzez mieszanie i dopasowywanie różnych części ciała w celu stworzenia nowych najemników lub postaci niezależnych. Nowi żołnierze wykonani z nowych elementów nie będą jednak tak wyjątkowi, jak stworzenie, praktycznie od zera, niestandardowego modelu. W każdym razie twórcy chcieli aby modowanie było dostępne i pozostawiało wiele otwartych opcji.

    Twórcy animacji jak i modelarze będą mogli używać Blendera do swoich projektów. Pozwoli to na eksportowanie nowych zasobów dla swoich najemników, broni lub obiektów by pokazać je innym podobnym twórcom na całym świecie. Dodanie nowych akcji lub zupełnie innych typów broni, wymagałoby również świeżego zestawu animacji.

    2. UDOSTĘPNIENIE NARZĘDZI

    Wszystkie wymienione powyżej narzędzia zostaną wydane po premierze Jagged Alliance 3. Na chwilę obecną deweloperzy chcą bardziej skupić się na dopracowywaniu gry, a następnie w ramach dużej popremierowej aktualizacji wszystkie aplikacje mają już być dostępne dla wszystkich. Edytory map i zadań również mają się pojawić w drodze z podobną dużą aktualizacją. Uaktualnienie to pomoże moderom na stworzenie swoich własnych map, sektorów i być może kampanii lub w przyszłości spróbują odtworzyć również Jagged Alliance 1 i Jagged Alliance 2.

    3. TRYB WIELOOSOBOWY

    Wieloosobowy tryb gry wnosi zupełnie inną energię do kampanii. Pozwala odkrywać różnice taktyczne ze swoim kolegą i wspólnie opracowywać strategię, przeżywać i omawiać historię zwiększając przy tym powtarzalność. Przełożenie trybu dla jednego gracza tak dokładnie, jak to możliwe, przy jednoczesnym bezproblemowym przemieszczaniu się dwóch osób pod względem technicznym jak i projektowym było dużym wyzwaniem.

    Jeden z graczy oznaczony jest jako "gospodarz" a drugi jako "gość". Gospodarz jest tą osobą, która inicjuje grę, a gościem jest ten, który dołącza do gry gospodarza. Podczas tworzenia gry gospodarz ma możliwość rozpoczęcia nowej kampanii ze swoim kolegą lub zaproszenia go do trwającej już rozgrywki. Gospodarz może wczytywać i zapisywać gry w dowolnym momencie, tak jakby grał w trybie jednoosobowym. Dodatkowo nie ma specjalnej różnicy między zapisem wykonanym w trybie współpracy i dla jednego gracza, a gospodarz może nadal kontynuować grę solo, jeśli jego kompan odpadnie. Obaj gracze mogą również wczytać dowolne sejwy (automatycznie lub ręcznie) utworzone podczas rozgrywki kooperacyjnej i kontynuować je w trybie dla jednego gracza.

    W grach kooperacyjnych najważniejsze jest to aby, obaj gracze byli świadomi tego, co dzieje się w każdej chwili rozgrywki. Do gry wdrożono tym samym system, w którym rozmowy z NPC są kontrolowane przez gracza, które je zainicjował, ale obaj gracze obserwują przebieg graczy w czasie rzeczywistym. Gracz, który nie kontroluje rozmowy może zaproponować opcje rozmowy. Aby obaj gracze byli świadomi tego, co się dzieje, twórcy musieli pójść na pewne kompromisy. Na przykład obaj gracze mogą eksplorować ten sam sektor w widoku taktycznym. Rozdzielenie się, aby zwiedzać Grand Chien osobno, może brzmieć nieco abstrakcyjnie, ale większość misji odbywa się w wielu sektorach i taka sytuacja może być dezorientująca.

    4. ZATRUDNIANIE NAJEMNIKÓW W TRYBIE CO-OP

    Obaj gracze mogą zatrudniać najemników i zarządzać oddziałami, ale ponieważ gracze znajdują się po tej samej stronie, muszą dzielić się funduszami i wspólnie opracowywać strategie i aby zachować elastyczność, gospodarz może w dowolnym momencie może przepisywać i zmieniać kontrolę nad poszczególnymi najemnikami. W sektorze (widok taktyczny) gracze mogą wydawać rozkazy tylko swoim najemnikom, przy czym obaj gracze mogą eksplorować sektor i wchodzić z nim w interakcję w tym samym czasie.

    Źródłowy dziennik dewelopera JA3 - dyskusja na forum Jagged Alliance 3 - galeria screenów Jagged Alliance 3 - oficjalna strona Jagged Alliance 3 - oficjalne forum Strona gry na platformie Steam Strona gry na platformie GOG.com Oficjalna strona THQ Nordic Oficjalna strona Haemimont Games

    JA 3: DZIENNIK DEWELOPERA #12 - WALKA (CZĘŚĆ 2)

    Jagged Alliance 3 - THQ Nordic

    Najnowszy pamiętnik dewelopera jest kontynuacją omawiania różnych mechanizmów odnoszących się do walki. Z nowego dziennika dowiemy się, że jeśli jeden z elementów zaskoczenia pozwoli nam na przejęcie inicjatywy i jeżeli z różnych przyczyn efekt ten zostanie pominięty, to wówczas przeciwnicy będą mogli zmienić nieco swoją pozycję, zanim nasi najemnicy będą gotowi do działania. Ogólną ideą jest zrównoważenie sytuacji, no chyba że bardzo dobrze przygotujemy się do swojej tury i rozpoczniemy atak.

    1. PODSTAWY WALKI - chociaż starcia z przeciwnikami w Jagged Alliance 3 odbywają się w trybie turowym, to poza samą walką gra toczy się już w czasie rzeczywistym. Wewnętrznie nazwano to "trybem eksploracji", ponieważ jest on najczęściej używany podczas zwiedzania map przed walką lub zaraz po niej. Gdy jesteśmy w trybie eksploracji wtedy walka może rozpocząć się z kilku powodów: wrogowie mogą usłyszeć podejrzany hałas, taki jak np. odgłos eksplozji lub wystrzał, mogą również zauważyć coś niepokojącego np. pożar oraz mogą wykryć któregoś z naszych najemników. Wszystkie te sytuacje mogą doprowadzić do przejścia w turowy tryb walki.

    Rozpoczynanie swojej tury w pierwszej kolejności zapewnia znaczącą przewagę w strategiach taktyczno-turowych i może mieć często kluczowe znaczenie dla bitwy. Niektóre gry z tego gatunku decydują o tym problemie, mieszając tury poszczególnych jednostek z obu stron, ale w jakimś stopniu ogranicza to taktykę, a co najważniejsze nie jest w pełni zgodne z dziedzictwem Jagged Alliance.

    W Jagged Alliance 3 przyznanie pierwszej tury graczowi według twórców zawsze miało sens ponieważ najemnicy i zawsze przejmują inicjatywę w starciach i nie zawsze jest miło gdy stracimy najemnika już w pierwszym starciu. Dało to jednak graczom nieco zbyt dużą przewagę ponieważ niektóre potyczki mogą stać się po prostu zbyt łatwe, gdy jesteśmy w stanie skupić ogień na pojedynczych jednostkach wroga, zanim zajmą najkorzystniejsze pozycje.

    2. PODSTĘP - pomimo że, metoda podstępu jest obecna w JA 3 to nie chciano, aby stał się on dominującą funkcją, zamieniając każde spotkanie z przeciwnikiem w skradankową łamigłówkę. Podejście wroga z ukrycia może sprawić, że pojedynek stanie się łatwiejszy i korzystniejszy dla naszej drużyny. Czasami jednak może się nie udać bowiem możemy zostać wykryci wcześniej niż się tego spodziewaliśmy co może skomplikować starcie.

    Poza walką wrogowie są mniej skuteczni co możemy wykorzystać, starannie ustalając warunki starcia. Na przykład każdy najemnik, który znajduje się poza zasięgiem wzroku przeciwnika, może zacząć podkradać się i będzie trudniejszy do wykrycia przez wroga. Zasięg i szybkość wykrywania zależą od wielu czynników - statystyk skradającej się postaci, a także ciemności, roślinności i linii wzroku.

    Również ataki wręcz można przygotować z wyprzedzeniem będąc w bezpieczniej odległości poza zasięgiem wzroku - zapewnia to dodatkowy czas na przygotowanie się do wybrania właściwej części ciała bez niebezpieczeństwa wykrycia w tym momencie. Przygotowany i przeprowadzony w ten sposób atak zostanie wykonany automatycznie, jeśli uda nam się przemknąć w zasięg walki wręcz i nie zostać zauważonym.

    Taktyka skradania się może być również przydatna w trakcie toczącej się walki - choć aby zacząć się skradać, musimy znaleźć się poza zasięgiem wroga. Poza tym znacznie trudniej jest zabić czujnego przeciwnika z ukrycia, nawet jeśli nas nie widzi.

    3. PRZERWANIE AKCJI I OVERWATCH - przerwanie to bardzo bardzo rozległy termin, którego używa się do w odniesieniu do ogółu ataków, której mają mają miejsce podczas tury drużyny przeciwnej. Zarówno nasi najemnicy jak i przeciwnicy używają tych samych rodzajów ataków przerywających , ale cele projektowe w zależności od strony mogą nieco różnić się od siebie. Przerwania mogą dać nam więcej opcji w starciu, aby ułatwić w ten sposób "wykonanie planu" lub "zastawiania pułapek", a następnie obserwowania tego czy nasze działania odniosą pozytywny skutek lub poniosą spektakularną porażkę.

    Jednym z najpopularniejszych typów przerwania jest overwatch. Termin ten od razu przywodzi na myśl serię XCOM, ale w tym przypadku umiejętność overwatch jest inspirowana innymi grami taktyczno-turowymi, takimi jak np. Gears Tactics. Overwatch zamiast być automatycznym atakiem przeciwko dowolnemu wrogowi, kieruje uwagę najemników na obszar pola bitwy w kształcie stożka i pozwala przerywać akcję tylko tym wrogom, którzy poruszają się lub wykonują inne czynności w tym obszarze. Daje to lepszą kontrolę nad akcją oraz większą przestrzeń decyzyjną, pozwalając na obserwację różnych obszarów za pomocą najemników bądź skrócenie dystansu ataku, by był on bardziej niezawodny.

    W przypadku jeśli użyjemy overwatcha przed walką to działa on nieco inaczej. Pozwala on wtedy ustawiać pułapki, które uruchamiają się po zmianie pozycji wroga gdy zacznie się walka.

    4. POGODA I MROK - efekty pogodowe takie jak pogoda i mrok, sprawiają że, świat gry jest bardziej zróżnicowany wizualnie, staje się bardziej wiarygodny i żywy, ale innym ważnym celem stojącym za ich istnieniem jest urozmaicenie sytuacji bojowych. Walka z tymi samymi przeciwnikami będzie wyglądać zupełnie inaczej w nocy niż podczas burzy, a efekty środowiskowe często zmuszają gracza do dostosowania się do nich i wymyślania nowych strategii. Poniżej lista wszystkich efektów pogodowych w Jagged Alliance 3:

  • Bezchmurna pogoda - brak wpływu na dodatkowe efekty w rozgrywce.
  • Noc / podziemia - w ciemności wrogów trudniej jest zauważyć. Ataki dystansowe mają mniejszą celność, z wyjątkiem ataków z bliższej odległości.
  • Burza piaskowa - zwiększone koszty ruchu a osłona jest bardziej skuteczna. Przeciwnicy zaś wydają się być ukryci w znacznej odległości od nas a ataki prowadzone z dystansu mogą skutkować trafieniem.
  • Burza ogniowa - zmniejszony zasięg widzenia. Postacie mogą wówczas tracić energię stojąc zbyt blisko źródła ognia gubiąc PA.
  • Mgła - zmniejszony zasięg widzenia, a wrogowie ukrywają się w pewnej odległości.
  • Upał - ranni najemnicy mogą tracić energię, punkty akcji ostatecznie tracąc przytomność.
  • Ulewny deszcz - koszty celowania są zwiększone. Broń częściej zacina się a noże do rzucania częściej się psują.
  • Deszcz - broń tak samo jak w przypadku ulewnego deszczu częściej zacina się.
  • Źródłowy dziennik dewelopera JA3 - dyskusja na forum Jagged Alliance 3 - galeria screenów Jagged Alliance 3 - oficjalna strona Jagged Alliance 3 - oficjalne forum Strona gry na platformie Steam Strona gry na platformie GOG.com Oficjalna strona THQ Nordic Oficjalna strona Haemimont Games

    NOWY ZWIASTUN JA3 POKAZUJE BROŃ, DUŻO BRONI

    Jagged Alliance 3 - THQ Nordic

    Jeśli obawiacie się tego, że Jagged Alliance 3 nie da Wam dużo narzędzi potrzebnej do rozwałki wrogów, to nie musicie. Nowy zwiastun wypuszczony właśnie przez THQ Nordic przedstawia różne rodzaje broni, których nasi najemnicy mogą używać w grze, i trzeba przyznać, że będziemy mieli ogromną szansę na to aby być dobrze wyposażonym na każdą okazję.

    Powyższe wideo wydaje się być filmowym uzupełnieniem informacji dostępnych w poprzednim pamiętniku dewelopera, którego głównym tematem jest arsenał dostępny w grze. W trakcie obszernej kampanii nie tylko będziemy zatrudniać najemników, ale oprócz tego musimy ich wyposażyć w amunicję. Za sprawą nowego materiału filmowego możemy przekonać się, że dostępnego arsenału będzie naprawdę sporo, a naszym podorędziu znajdą się strzelby, pistolety, karabiny maszynowe, szturmowe i snajperskie oraz broń ciężka.

    Warto dodać, że Jagged Alliance 3 oferuje również możliwość dostosowywania broni tak, aby spełniała nasze potrzeby. Do swoich ulubionych zabawek będziemy mogli dołożyć lunety, dwójnogi, latarki tłumiki lub dodatkowe rozszerzone magazynki.

    Na koniec przypomnijmy, że Jagged Alliance 3 zmierza wyłącznie na komputery PC, a premiera została zaplanowana na 14 lipca 2023 roku, czyli już za niecały tydzień. Wydawcą gry w Polsce jest firma PLAION.

    JA3 - dyskusja na forum Jagged Alliance 3 - galeria screenów Jagged Alliance 3 - oficjalna strona Jagged Alliance 3 - oficjalne forum Strona gry na platformie Steam Strona gry na platformie GOG.com Oficjalna strona THQ Nordic Oficjalna strona Haemimont Games