JA 3: DZIENNIK DEWELOPERA #11 - UZBROJENIE

Jagged Alliance 3 - THQ Nordic

Ponieważ premiera Jagged Alliance 3 zbliża się powoli wielkimi krokami, to z tej okazji programiści ze studia Haemimont Games postanowili podzielić się nieco informacjami o arsenale jaki mają do zaoferowania graczom. Najnowszy rozdział pamiętnika dewelopera opowie o broni, jej różnorodności, możliwych modyfikacjach i typach amunicji.

Broń zawsze pełniła bardzo ważną rolę w całej serii Jagged Alliance. W czasie gdy inne gry z tego gatunku wykorzystywały abstrakcje wysokiego poziomu, to w tym przypadku Jagged Alliance miało na celu wierne i rzeczywiste odwzorowanie broni w taktycznej grze turowej, wprowadzając do niej takie elementy jak strzelanie selektywne, różne rodzaje amunicji, penetracja pocisku i efektywny zasięg.

1. RODZAJE BRONI W JA3 - w grze będzie dostępnych aż 7 różnych rodzajów broni dystansowej. Bronie te posiadają swoje własne cechy, skuteczne zasięgi i specjalne ataki. Wymieńmy je w punktach i później krótko je scharakteryzujmy:

  • pistolety;
  • pistolety maszynowe;
  • karabiny maszynowe;
  • karabiny snajperskie;
  • karabiny szturmowe;
  • strzelby;
  • broń ciężka
  • Pierwszy rodzaj broni stanowią pistolety. Są bardzo celną i skuteczną bronią jeśli znajdujemy się w bliskiej odległości od celu. Pozwalają też na tzw. "Mobile Shot". Dzięki temu trybowi możemy przenieść się w nowe miejsce i strzelić w kierunku wroga, który znajduje się w bliższej odległości. Sprawia to, że pistolety sprawdzają się nawet w późniejszej fazie gry i przydają się do dynamiczniejszych i agresywniejszych konfiguracji.

    Drugim rodzajem broni zaraz obok pistoletów są pistolety maszynowe. Łączą się one z niższą penetracją pancerza i wysoką mobilnością pistoletów z możliwością strzelania seriami i ogniem automatycznym, a także ze specjalnym atakiem "Biegnij i Strzelaj". Atak ten pozwala na strzelanie w ruchu skutkując jednocześnie znaczną utratą celności.

    Karabiny maszynowe zwykle wyróżniają się w walce jeśli wcześniej zaplanowaliśmy bardziej spektakularną akcję. Z reguły są one nieporęczne, co oznacza, że nie pozwalają na swobodne poruszanie się już na początku tury, są również mniej celne podczas strzelania z tzw. biodra, ale mogą już zdominować obszar, gdy są ustawione w sposób, by zagrozić atakami przerywającymi.

    Karabiny snajperskie ze względu na swoją skuteczność posiadają oczywiście długi zasięg, ale i w większości przypadków niską szybkostrzelność. Niektóre z tych karabinów nadają się do szybkich strzałów, których karabiny powtarzalne nie są w stanie zrobić.

    Karabiny szturmowe są broniami bardzo wszechstronnymi i pozwalają na ich modyfikowanie w celu dopasowania do wielu czynników.

    Strzelby łączą zwykły atak z bliskim obszarem zadając niskie obrażenia, co pokazuje rozrzut śrutu. Celny strzał zada przeciwnikowi największe obrażenia, ale nawet ten niecelny lekko zrani postaci stojące dość blisko.

    Broń ciężka to nic innego jak granatniki dalekiego zasięgu i miotacze granatów pozwalające używać amunicji 40 mm.

    2. WYBÓR KONKRETNEGO RODZAJU BRONI - przy wyborze broni, która ostatecznie trafiła do gry, brano pod uwagę kilka czynników.

  • Akcja gry - fabuła Jagged Alliance 3 została osadzona w kraju, który posiada kolonialną przeszłość i w którym pozostały fortyfikacje z czasów II wojny światowej. Mając w posiadaniu starą niemiecką broń taką jak np. karabin Mauser Gewher 98, MP40 czy MG42 i używanie jej przez lokalnych bojowników miało wówczas sens. Strefy wojenne, zwłaszcza te w których znajdują się zasoby powodujące konflikty, takie jak ropa naftowa czy diamenty przyciągają różnego rodzaju broń, którą można sprzedać na szarym lub czarnym rynku.
  • Czas - początek XXI wieku jest to bardzo interesujący okres, ponieważ większość bardziej kultowej broni jest szeroko rozpowszechniona. Zimna wojna bowiem już dawno się skończyła a tony karabinków AK47 sprzedawane są na całym świecie.
  • Wpływ na rozgrywkę - różnorodność rozgrywki w tym momencie jest bardzo kluczowa. Projektanci potrzebowali broni, która otwiera możliwości dla różnych stylów gry. Gracze powinni mieć bowiem możliwość walki z bliska i na duże odległości tak samo w ciągu dnia jak i w nocy.
  • 3. AMUNICJA - amunicja którą używamy będzie miała ogromne znaczenie na polu walki. Każdy rodzaj broni wymaga konkretnego naboju, a istnieją różne rodzaje, które możemy użyć. Zarządzanie nią będzie czymś, co trzeba wziąć pod uwagę podczas rozgrywania kampanii, bo jeśli tego nie zrobimy nasza broń stanie się bezużyteczna.

    4. MODYFIKACJA BRONI - podstawowym surowcem, którego będziemy używali do modyfikacji broni są części. Otrzymamy je główne z różnych obiektów porozrzucanych w świecie gry, które najemnicy posiadający wyższe umiejętności mechaniki znajdują i wchodzą z nimi w interakcję, a także mogą łączyć ze sobą przedmioty, które posiadamy już w ekwipunku. Pozwala to na wykonaniu wielu wczesnych modyfikacji i dodatków, tj. prowizoryczne tłumiki, magazynki czy latarki. Do bardziej zaawansowanych modyfikacji, tj. profesjonalne tłumiki, latarki, wskaźniki laserowe, lunety będziemy potrzebowali rzadszych komponentów.

    Różne bronie mogą mieć różnorodne poziomy dostosowywania, ale ogólnie modyfikować możemy praktycznie każdy element broni. Począwszy od luf, kolb i magazynków i dołączać poszczególne elementy w postaci dwójnogów, latarek, lunet lub podwieszanych granatników.

    5. COLT COMMANDO (CAR-15) - Colt Commando jest dość lekkim karabinem szturmowym, który pozwala na szybką reakcję. Dodajmy do niego jednak kilka elementów:

  • Celownik optyczny - pozwala lepiej widzieć cel w trybie Overwatch.
  • Lekka kolba - aby nie przeszkadzała i pozwalała mierzyć w cel, ale odbywa się to kosztem trafienia (maksymalna suma ataków zwiększona o +1).
  • Wzmacniacz odrzutu - ponieważ przełączyliśmy broń w tryb strzelania seryjnego (burst) dołączmy do naszej broni tzw. wzmacniacz odrzutu, który pomaga oddawać więcej strzałów w każdej oddanej serii.
  • Powiększony magazynek - wystrzały z broni powodują szybsze wyczerpywanie się amunicji dla tego warto wyposażyć się w ergonomiczny rozszerzony magazynek.
  • 6. KARABIN SNAJPERSKI HK PSG1 - jak sama nazwa wskazuje, jest PSG1 precyzyjnym karabinem snajperskim, ale spróbujmy zbudować go z myślą o niezawodnym i szybkim celowaniu, aby można było precyzyjnie trafiać w nieosłonięte części ciała wrogów.

  • Dwójnóg - zapewnia premię do celności, gdy przyjmiemy postawę leżącą.
  • Ciężka kolba - dodaje umiarkowaną premię do celności dla ataków o poziomie celowania powyżej 3.
  • Amunicja typu Hollow Point (HP) - w tym przypadku problemem znowu będzie pancerz, ale znowu będzie szansa na to aby skierować ogień na odkryte części ciała przeciwnika.
  • Tłumik - wytłumi hałas powstający przy wystrzale i da umiarkowaną szansę na trafienie krytyczne przy kolejnych strzałąch w ten sam cel.
  • 7. WYGLĄD I STYL - estetyka i wygląd broni był ważny, nawet w Jagged Alliance 2, ale jak wiadomo zmieniają się czasy i oczekiwania, a obecnie jeszcze ważniejsze jest pokazanie broni, której będą używać najemnicy, z bliska i szczegółowo. Dlatego Jagged Alliance 3 nie tylko musi mieć interesującą mechanikę strzelania, ale także powinien umieć pokazać jej wierne odwzorowanie zgodne z rzeczywistością. Oprócz tego każdy model broni możemy zobaczyć w rękach najemników ze wszystkimi dokonanymi wcześniej modyfikacjami, ale jest on także pokazany z bliska w menu modyfikacji broni.

    Źródłowy dziennik dewelopera JA3 - dyskusja na forum Jagged Alliance 3 - galeria screenów Jagged Alliance 3 - oficjalna strona Jagged Alliance 3 - oficjalne forum Strona gry na platformie Steam Strona gry na platformie GOG.com Oficjalna strona THQ Nordic Oficjalna strona Haemimont Games

    NOWY ZWIASTUN JA3. POZNAJ NAJEMNIKÓW I ICH WYJĄTKOWE ZDOLNOŚCI

    Jagged Alliance 3 - THQ Nordic

    Autorzy Jagged Alliance 3 pokazali dzisiaj nowy zwiastun. Tym razem film poświęcony jest najemnikom i ich unikalnym zdolnościom. Zatem wszystkich bardzo zachęcamy do zapoznania się z najnowszym materiałem, który w dużej mierze skupia się na prezentacji najemników.

    Nasze zadanie jako dowódcy jest jasne: musimy do każdego zadania zebrać jak najsilniejszy oddział. Wszyscy najemnicy posiadają swoje własne, bardzo specjalne umiejętności i oczywiście mocne i słabe strony, a także silną osobowość. Wzięcie pod uwagę wszystkich tych czynników daje zdecydowaną przewagę na polu bitwy jak i szansę na zwycięstwo w kampanii. Niektórzy z nich mogą być urodzonymi przywódcami, podczas gdy inni mogą posiadać umiejętności mechaniczne, które mogą być potrzebne do wykonywania pewnych zadań w biegu.

    Na koniec musimy wracać uwagę na to, jak najemnicy dogadują się między sobą. Osobiste aspiracje lub wrogość mogą wpływać na wynik w walce. Dlatego też rozsądnie jest rozważyć i zwrócić uwagę na to, czy najemnicy mogą dobrze wyczuć się nawzajem, kiedy tworzą drużynę.

    Przypomnijmy, że Jagged Alliance 3 zmierza wyłącznie na PC, a premiera gry została zaplanowana na 14 lipca.

    JA3 - dyskusja na forum Jagged Alliance 3 - galeria screenów Jagged Alliance 3 - oficjalna strona Jagged Alliance 3 - oficjalne forum Strona gry na platformie Steam Strona gry na platformie GOG.com Oficjalna strona THQ Nordic Oficjalna strona Haemimont Games

    PUDEŁKOWE WERSJE GIER DO LAMUSA? THQ NORDIC MA POMYSŁ JAK TEMU ZAPOBIEC.

    Jagged Alliance 3 - THQ Nordic

    Popularność fizycznych wersji gier wideo spadała przez dłuższy czas, ponieważ ich wersje cyfrowe, stały się znacznie wygodniejsze, pomimo nieodłącznego ryzyka utraty dostępu do gry. Takie jest główne rozwiązanie, które wydaje się stać, za nową decyzją THQ Nordic, aby rozpocząć oferowanie graczom fizycznych wersji wszelkich nowych gier na PC w ograniczonej ilości, zarówno w wersji standardowej jak i kolekcjonerskiej. Oferta ta miałby objąć również m.in. remake Gothica.

    Nowa polityka wydawnicza THQ Nordic miałaby opierać się na kilku kluczowych założeniach. Do najważniejszych z nich należą:

  • ograniczony do niewielkiej liczby kopii nakład;
  • numerowanie i plombowanie każdego egzemplarza;
  • opakowanie w jakości "premium".
  • Oznaczone najniższymi numerami, najwcześniejsze kopie danej gry, mają być dostępne w pierwszej kolejności do zakupu jedynie w stacjonarnym sklepie wydawcy, który znajduje się w Wiedniu, zaś kolejne będą kierowane do internetowego sklepu THQ Nordic oraz do wybranych partnerów.

    Jako przykład najnowszej polityki wydawniczej zaprezentowano Jagged Alliance 3, które oficjalnie zadebiutuje 14 lipca. Edycja standardowa ma ukazać się w nakładzie 2500 sztuk, z czego:

  • 1500 kopii stanowić będzie wersja niemiecka. Pierwsze 20 egzemplarzy trafi do stacjonarnego sklepu wydawcy w Wiedniu, pozostałe zaś będą dostępne w internetowym sklepie wydawcy i u pozostałych partnerów ;
  • 999 kopii będzie stanowić wersja międzynarodowa. Egzemplarze te również będą dostępne w ofercie wybranych sklepów internetowych (nie zabraknie polskich punktów sprzedaży), a ostatnie kopie danego nakładu mają zasilić archiwum gier realizowane przy okazji inicjatywy Embarcer Games Archive;
  • Wydaje się być więc jasne, że trend rezygnacji z fizycznych wydań będzie w przyszłości tylko postępował. Jednak THQ Nordic w tym przypadku idzie o krok naprzód, zamieniając standardowe pudełka na gratkę dla przyszłych kolekcjonerów, co wydaje się być bardzo ciekawym posunięciem.

    JA3 - dyskusja na forum Jagged Alliance 3 - galeria screenów Jagged Alliance 3 - oficjalna strona Jagged Alliance 3 - oficjalne forum Strona gry na platformie Steam Strona gry na platformie GOG.com Oficjalna strona THQ Nordic Oficjalna strona Haemimont Games

    JA 3: DZIENNIK DEWELOPERA #10 - WIZJA ARTYSTYCZNA

    Jagged Alliance 3 - THQ Nordic

    Jeśli naprawdę chcemy ocenić jaką grą jest Jagged Alliance 3 wpierw co musimy zrobić w pierwszej kolejności po premierze, to zagłębić się w kampanię fabularną jaką oferuje gra, szczególnie w wymiarze strategicznym i taktycznym. Istnieje jednak inny wymiar gry, w którym możemy odkryć to znacznie szybciej. Jest to jakość i różnorodność grafiki. Oczywiście widzieliśmy już to na wielu udostępnionych przez twórców zrzutach ekranu, ale programiści zadbali również o to, aby w najnowszym pamiętniku dewelopera nieco uszczegółowić swoją dotychczas wykonaną przez siebie pracę.

    1. SPOJRZENIE WSTECZ - według Nelsona Inomvana, który w zespole Haemimont Games pełni funkcję kierownika artystycznego jednym z głównych jego zadań była pomoc artystom i projektantom w stworzeniu unikalnej estetyki i zapewnienie, że oryginalna wizja gry zostanie zachowana w całym procesie tworzenia. Jedną z pierwszych rzeczy, było przejście dwóch pierwszych gier z serii.

    Już na samym początku stało się jasne, że to nie wybrana paleta kolorystyczna uczyniła te gry klasycznymi, ale elementy "fantasy": koncepcja drużyny najemników, którzy wyruszają na pełną emocji przygodę w duchu amerykańskich filmów akcji z lat 80. i 90.

    2. WYBRANIE ODPOWIEDNIEJ DROGI - początkowo twórcy eksperymentowali z militarną estetyką tzw. "brudnej szarości", ale później szybko zdano sobie sprawę, że obraz ten wygląda dość stereotypowo, więc postanowiono uczynić afrykański kontynent ważną częścią świata. Wprowadzenie tego pomysłu doprowadziło w końcu do stworzenia mokrego i suchego kontrastu: od wiecznie wilgotnej, pełnej komarów dżungli, aż po suche sawanny i gorące pustkowia.

    3. REGION MOKRY - bujnie zielone dżungle, zawsze zamglone afrykańskie bagna i tajemnicze części lasu, do których każdy z mieszkańców boi się wchodzić, są częścią tego, co twórcy nazywają "mokrymi" regionami. Dachy budynków pokryje mech, a rośliny i drzewa stworzą coś na kształt skupisk małych osiedli lub miast w których każdy mieszkaniec będzie mógł znaleźć schronienie. Wiatr poruszy każdą cząstkę trawy, krzak czy drzewo a podczas gwałtownej burzy dżungla może stać się niebezpiecznym miejscem.

    Gdy najemnicy będą przemierzać te regiony ulistnienie pod ich stopami w odpowiedni sposób zareaguje na ich obecność, wyginając się i kołysząc przy ich ruchach. Liście drzew będą przeszywane przez grad kul, a eksplozje będą zostawiać wypalone ślady w miejscach gdzie jeszcze nie tak dawno były krzaki, co w sposób idealny pokazuje integralność świata gry z działaniami naszych najemników.

    4. REGION SUCHY - po drugiej stronie tego artystycznego podziału stworzono również tzw. regiony "suche" z szeroko otwartymi sawannowymi równinami i suchymi skalistymi pustkowiami. Najemnicy przebywając w takich warunkach szybciej się męczą i będą narzekać na upał. Wszystko pokryje pył, a jeśli zdarzy nam się wejść do sektora w trakcie trwania burzy piaskowej cały obraz będzie wyglądał niemal surrealistycznie.

    5. ŚWIATŁO - przedstawienie tych wszystkich lokacji pewnie nie zadziałałoby gdyby oświetlenie gry nie było takie, jakie miało być. Twórcy przyznają, że na ten element poświęcono wiele czasu i wysiłku, aż do właściwego osiągnięcia celu. Równiny sawanny są nie tylko gorące, a słońce stwarza wrażenie, że zaraz zapali się ziemia. Podobna sytuacja występuje w dżungli gdy światło słoneczne filtruje się przez chmury, rzucając refleksy na drogi i metalowe przedmioty, tworząc przy tym wciągającą grę światła i cienia.

    Jak już można się domyślić to koncepcja "kontrastu" jest tu bardzo powszechna, co sprawia, że różne regiony kraju wyglądają zupełnie inaczej. Zamglone części lasu będą wydawały się ciemne w przeciwieństwie do pustkowi, gdzie wysoka temperatura powoduje efekt pękania skał.

    6. ENTROPIA - ostatnim elementem jest "entropia". Ze względu na burzliwą przeszłość kraju Grand Chien jego mieszkańcy nie mają dostępu do nowych rzecz, co zmusza ich do improwizacji. Szczególną uwagę zwrócono na ten aspekt w przypadku każdego stworzonego zasobu, upewniając się przy tym, że jest on zgodny z ogólną ideą świata gry, który udało się zbudować.

    Źródłowy dziennik dewelopera JA3 - dyskusja na forum Jagged Alliance 3 - galeria screenów Jagged Alliance 3 - oficjalna strona Jagged Alliance 3 - oficjalne forum Strona gry na platformie Steam Strona gry na platformie GOG.com Oficjalna strona THQ Nordic Oficjalna strona Haemimont Games

    JAGGED ALLIANCE 3 NA NOWYM MATERIALE WIDEO

    Jagged Alliance 3 - THQ Nordic

    Wielkimi krokami zbliża się premiera Jagged Alliance 3. Długo wyczekiwana gra, która ma przywrócić kultową serię do pełni chwały, doczekała się nowego materiału wideo przybliżającego najważniejsze aspekty rozgrywki.

    Można śmiało stwierdzić, że produkcja Jagged Alliance 3 znajduje się już na ostatniej prostej i nic nie wskazuje na to, że data premiery, która została ustalona na 14 lipca 2023 roku miałaby być w jakiś sposób zagrożona. W ostatnich tygodniach poprzedzających wprowadzenie tytułu na rynek ekipa wydawnicza z THQ Nordic zaprezentowała materiał wideo na którym można zobaczyć sceny z kampanii w JA 3.

    Oprócz tego możemy dokładnie przyjrzeć się tutaj, w jaki sposób wygląda zabawa w otwartym świecie, rekrutowanie kolejnych najemników, organizowanie naszej grupy i zdobywanie środków na prowadzenie kolejnych działań bojowych.

    Jagged Alliance 3 zostanie wydane wyłącznie na PC. Haemimont Games i THQ Nordic w dalszym ciągu nie potwierdzili czy tytuł otrzyma konwersję na inne platformy. Wspomniany gameplay-trailer możecie obejrzeć poniżej. Bardzo chętnie dowiemy się czy również czekacie na Jagged Alliance 3 oraz jakie są Wasze oczekiwania względem tej produkcji. Bardzo zachęcamy do dzielenia się swoimi opiniami i przemyśleniami w komentarzach.

    JA3 - dyskusja na forum Jagged Alliance 3 - galeria screenów Jagged Alliance 3 - oficjalna strona Jagged Alliance 3 - oficjalne forum Strona gry na platformie Steam Strona gry na platformie GOG.com Oficjalna strona THQ Nordic Oficjalna strona Haemimont Games

    JA 3: DZIENNIK DEWELOPERA #9 - WIDOK SATELITARNY

    Jagged Alliance 3 - THQ Nordic

    W Jagged Alliance 3 zwycięstwo w bitwach nie zawsze gwarantuje wygranie wojny. Nie ulega zatem wątpliwości, że współczesna strategia turowa wymaga jednak czegoś więcej niż tylko sprawnego i umiejętnego dowodzenia grupą najemników. W swoim najnowszym pamiętniku dewelopera twórcy przybliżą nam jeden z najważniejszych aspektów gry - widok satelitarny.

    1. ROZGRYWKA STRATEGICZNA - lata 90. były złotym wiekiem dla gier strategiczno-turowych. Nic więc dziwnego, że jedne z najważniejszych przedstawicieli tego gatunku jakimi bez wątpienia są serie gier Jagged Alliance i XCOM - nie tylko charakteryzowały się doskonałą walką taktyczną, ale posiadały także solidną dawkę elementów strategicznych. Połączenie obu tych składników sprawiło, że oba te tytuły odniosły niesamowity sukces.

    Rozgrywka strategiczna wymaga planowania i podejmowania trudnych decyzji, zarządzania zasobami - pieniędzmi, czasem i ludźmi. Dlatego potrzebuje również dużej przestrzeni potrzebnej do tego aby wszystkie te cele można było wcielić w życie.

    2. NOWA MAPA ŚWIATA - zgodnie z tradycją poprzednich części cyklu mapa świata została podzielona na sektory. Ponad 160 (wliczając w to lokalizację znajdujące się pod ziemią) z nich posiada własne, grywalne i ręcznie wykonane mapy, które są w pełni gotowe do eksploracji. Zostały one zebrane w kilka różnych regionów oraz środowisk i oferują nie tylko kolejne pola bitwy, ale również nowe postacie, które możemy napotkać jak i szereg zadań pobocznych.

    Niektóre z sektorów mogą się okazać strategicznie ważniejsze od innych. Mogą to być np. dzielnice, kopalnie diamentów, porty umożliwiające podróże morskie i rzeczne oraz szpitale w których w miarę szybko możemy zregenerować zdrowie. Jeszcze inne mogą być po prostu silnie ufortyfikowanymi posterunkami wroga z których wysyłane są oddziały gotowe do ataku. Wyzwolenie tych sektorów i przejęcie pełnej kontroli nad ich kluczowymi zasobami jest gwarancją na powodzenie akcji.

    3. NAJEMNICY NA BOJOWYM SZLAKU - choć wydaje się, że przejście całej gry jednym oddziałem najemników jest całkiem możliwe, to nic nie stoi na przeszkodzie aby podzielić zespół na drużyny. W tym momencie wydaje się być jasne, że aspekt strategiczny jest tu jak najbardziej widoczny.

    W tym celu możemy wydać polecenie drużynie "X", aby przejęła kopalnię diamentów i czerpała fundusze z wydobytego surowca. W tym samym czasie drużyna "Y" udaje się do innego sektora w celu wykonania konkretnej misji pobocznej. Jeszcze w innej sytuacji mogą znaleźć się najemnicy z zespołu "Z" zajmując się szkoleniem milicji i naprawą przedmiotów w niedawno wyzwolonym mieście. Same oddziały ograniczone są do 6 najemników, ale nie ma limitów co do liczby drużyn, które możemy mieć lub w jaki dany rejon mapy je wyślemy.

    4. OŚ CZASU I OPERACJE - w kontrolowanych przez nas sektorach możemy przydzielać najemników do konkretnych operacji. Są to zadania, które pomogą nam zebrać siły po stoczonych potyczkach lub przygotować się na kolejne starcie z przeciwnikiem. Wymieńmy w punktach najważniejsze z nich:

  • Leczenie ran - wyznaczamy najemnika posiadającego najwyższy współczynnik umiejętności medycznych (np. MD) do leczenia członków drużyny.
  • Leczenie szpitalne - dostępne jest tylko w niektórych sektorach, szpitale pozwalają na szybsze leczenie ran, ale korzystanie z nich wymaga większych środków finansowych.
  • Odpoczynek i relaks (Rest and relax) - w miejskich sektorach najemnicy mogą spędzać trochę więcej czasu, aby szybciej się regenerować uzyskując tym samym status "dobrze wypoczęty".
  • Naprawianie przedmiotów - broń i pancerz ulegają zniszczeniu wraz z użytkowaniem, dlatego najemnicy z wysokimi umiejętnościami mechaniki mogą naprawiać te przedmioty kosztem niektórych części.
  • Crafting amunicji i materiałów wybuchowych - operacje powiązane z umiejętnością materiały wybuchowe umożliwiają wytwarzanie różnych rodzajów amunicji i materiałów wybuchowych.
  • Obszar zwiadowczy - najemnicy mogą spędzać czas na zbieraniu danych wywiadowczych z sąsiednich sektorów, uzyskując tym samym wskazówki dotyczące wrogich oddziałów lub misji pobocznych.
  • Szkolenie milicji - szkolenie milicji do obrony kluczowych pozycji. Podobnie jak w JA 2 milicja to sprzymierzeni żołnierze, którzy nie znajdują się bezpośrednio pod kontrolą gracza, ale mogą bronić sektora nawet wtedy, gdy najemnicy nie są w nim obecni.
  • Szkolenie najemników - pozwala najemnikom z wyższymi umiejętnościami na szybkie szkolenie innych członków zespołu.
  • Niektóre z operacji mogą mieć istotne znaczenie - np. leczenie ran, ale jeszcze inne mogą być tzw. wypełniaczami - np. treningi - pozwalające na zajęcie czasu bezczynnym najemnikom czymś pożyteczniejszym. Niektóre z sektorów mogą również oferować dodatkowe "unikalne" operacje, które są częścią określonej misji pobocznej, tj. poszukiwanie diamentów w celu poprawy wydajności kopalni.

    Wspomniana w tytule rozdziału oś czasu pomaga w śledzeniu różnych aktywnych operacji, pokazuje informacje o trwającym kontrakcie i zapewnia jasny obraz tego jak płynie czas w grze. Każda operacja, czas podróży i najważniejsze zdarzenia zaznaczone są na osi czasu.

    5. CZAS TO PIENIĄDZ - utrzymanie najemników wiąże się z ciągłymi kosztami - od czasu do czasu musimy odnawiać wygasające kontrakty. Możemy ustawiać ramy czasowe licząc się z tym, że mogą wystąpić komplikacje. Najemnik będzie z czasem chciał renegocjować umowę, jeśli zdobył doświadczenie i awansował na wyższy poziom. Niektórzy mogą żądać wyższego wynagrodzenia już przy pierwszym zatrudnieniu, jeśli uznają nas za kiepskiego i mało doświadczonego dowódcę. Poniektórzy mogą wręcz odmówić dołączenia do naszego zespołu, jeżeli wynajęliśmy najemnika, którego akurat ten pierwszy nie darzy sympatią lub jeśli swoimi działaniami spowodowaliśmy śmierć zbyt wielu najemników pod naszą komendą.

    6. WOJNA O TERYTORIUM - gdy nasi najemnicy sukcesywnie torują sobie drogę, zdobywając sektor po sektorze, nasze terytorium i zasoby rosną, ale nie zmienia to faktu, że przez naszą nieuwagę odbite przez nas obszary mogą wpaść w ręce wroga. Przeciwnicy mogą odpierać kontrataki i będą próbować odzyskiwać utracone sektory. Często na szczycie ich listy znajdują się kopalnie diamentów.

    Posterunki, zwane wrogimi twierdzami, mogą generować dodatkowe siły i wysyłać je do ataków na nasze pozycje. My z kolei możemy wyszkolić milicję potrzebną do ich obrony. W JA 3 istnieje wiele rodzajów milicji - nowicjusze, weterani i elita. Kiedy wrogi oddział dotrze do naszych pozycji będziemy musieli bronić sektora lub automatycznie rozstrzygnąć konflikt. Jeżeli w sektorze znajduje się tylko milicja, jedyną opcją jest rozstrzygnięcie automatyczne, gdyż nie mamy akurat w sektorze aktywnych najemników.

    Źródłowy dziennik dewelopera JA3 - dyskusja na forum Jagged Alliance 3 - galeria screenów Jagged Alliance 3 - oficjalna strona Jagged Alliance 3 - oficjalne forum Strona gry na platformie Steam Strona gry na platformie GOG.com Oficjalna strona THQ Nordic Oficjalna strona Haemimont Games

    JAGGED ALLIANCE 3 - PRE-ORDERY RUSZYŁY!

    Jagged Alliance 3 - THQ Nordic

    Do premiery Jagged Alliance 3 pozostał co prawda jeszcze ponad miesiąc, ale jeśli najnowsza produkcja autorstwa Haemimont Games przekonała Was swoim klimatem, to już teraz możecie składać zamówienia w formie pre-order. Oprócz tego poinformowano, że gracze uzyskają specjalną 20% zniżkę, którą otrzymamy za wcześniejszy zakup.

    Grę możemy zamówić w przedsprzedaży za pośrednictwem platformy Steam oraz GOG za 166,79zł.

    Przypomnijmy, że jakiś czas temu deweloperzy oficjalnie potwierdzili że Jagged Alliance 3 ukaże się 14 lipca 2023 roku, więc data premiery nie powinna być zagrożona. Warto w tym miejscu również dodać, że gra otrzymała też edycję kolekcjonerską. Edycja Jagged Alliance 3 Tactical Edition zawiera szereg ciekawych gadżetów, które mogą być atrakcyjne dla fanów serii.

    JA3 - dyskusja na forum Jagged Alliance 3 - galeria screenów Jagged Alliance 3 - oficjalna strona Jagged Alliance 3 - oficjalne forum Strona gry na platformie Steam Strona gry na platformie GOG.com Oficjalna strona THQ Nordic Oficjalna strona Haemimont Games