Modyfikacje » Night Ops - Opis zmian

Night Ops - Opis zmian

Poniższy artykuł jest jedynym dostępnym w sieci szczegółowym opisem zmian, które wprowadza modyfikacja Night Ops, produkcji rosyjskiej. Jej początki to rok 2002, wersje 0.1, 0.2 i 0.3 były tylko modyfikacjami uzbrojenia i mieściły się na dyskietce. Od wersji 0.4 następowały większe zmiany. W napisaniu tego recenzjo-poradnika pomocne były publikacje ze strony JA2.su

Fabuła

Właściwie po staremu – zabij królową (albo dwie, jeśli gramy w trybie S-F). Jest kilka dodatkowych wątków pobocznych: więcej najemników AIM na usługach królowej (nie tylko Mike), epidemia, porwanie (jeśli wybierzemy coś z tego przy instalacji), możliwość szybszej rekrutacji Miguela i Carlosa (jeśli uwolnimy więźnia z Almy).

Instalacja wersji PL

Instalator jest w języku polskim, a więc sprawa prosta. Wybieramy rozdzielczość, która nam pasuje, a jak przestanie nam pasować, to zmienimy ją w pliku noptions.ini.

Dodatkowe opcje, wybierane przy instalacji:

  • Dla weteranów:
    • Epidemia - trzeba znaleźć szczepionkę (szczerze odradzam początkującym)
    • Ciężki sprzęt ofensywny - nie dla nas, rzecz jasna
    • Kosztowny ekwipunek
    • Zakładnik – znany miejscowy gangster porwie nam kogoś, jeśli owego gangstera okradniemy
    • Przegrzewanie się broni – przegrzana szybciej się zużywa, gdy z niej strzelamy
    • Zasadzki – lądujemy pośrodku wrogiego sektora (coś na wersji PL mi nie zadziałało)
    • Lojalność a samoobrona - lojalność spada, jak nam koszą samoobronę
    • Trenerzy samoobrony – szkolą tylko ci z umiejętnością „szkolenie”
    • Desant powietrzny - niezła zabawa, polecam
  • Inne opcje:
    • AIM w siłach specjalnych - już nie tylko Mike na usługach królowej.
    • Dobrze wyposażeni najemnicy - start z dobrym sprzętem.
    • Aktywna samoobrona - wolę zostawić pasywną, nie zlatują się po staremu, jak banda lemingów do odstrzelenia jednym gruchnięciem z moździerza.
    • Elitarna samoobrona - najpierw szkolimy regularnych, a później weteranów. Może się przydać, bo chociaż mamy po 30-tu milicjantów, to kontry królewskiej elity wciągają ich nosem. 20-tu gwardzistów rozsmarowuje 30-tu regulares lekkim kujawiaczkiem.
    • Alternatywne celowanie - opis tej i innych opcji w instalatorze.
    • Priorytet wypadania przedmiotów - wypadnie to, co odpowiada aktualnemu progresowi (postępowi) gry. Nasi szaleńczo odważni pistoleiros załatwili snajpera na dachu, ale że to była dopiero Omerta (lub Drassen), to została po nim tylko reszta żołdu (będzie się można upić z żalu).

Dodatkowe sterowanie

  • Prawdopodobieństwo trafienia z broni można zobaczyć, celując z naciśniętym klawiszem Alt.
  • Długość serii (2...10) wybiera się za pomocą kółka na myszce i widoczna jest na obrazku broni.
  • W inwentarzu sektora, oprócz "czyszczenia" całej strony za pomocą Del, jest możliwe wyrzucanie przedmiotów pojedynczo, trzeba nacisnąć LPM z wciśniętym Alt.
  • Podniesienie broni do pozycji bojowej - klawisz 'j'. Potrzebne również dla optyki i nocnego celownika.
  • Przejście w tryb turowy, jeśli w sektorze jest przeciwnik - klawisz 'd'.
  • Rozładowanie RPG, znajdującego się w rękach - Alt + 'u'.
  • Ustawianie na ziemi worków z piaskiem '[' i ']'. W kombinacji z Altem - wysokie worki. Usuwać ponownym naciśnięciem.
  • Regulacja poziomu ogólnego nocnego oświetlenia w sektorze - Alt + '-' Alt + '='.

Ten spis, oraz objaśnienie sposobu zmiany rozdzielczości, zawarty jest w pliku noreadme. Dodam tylko, że nie musimy trzymać Alt do każdego strzału, aby zobaczyć prawdopodobieństwo trafienia. Kalkulator włączamy literą Y, następne jej naciśnięcie wyłącza przelicznik.

Co nowego? Całkiem sporo!

  • Wypadanie wszystkich przedmiotów (full drop item) – jakże pożyteczna i realistyczna opcja.
  • Nie robimy testu I.M.P., ale wybieramy gotowe umiejętności, tak jak w JA2 UB. Dolna granica atrybutu to 15, a nie 35. Jeśli wybierzemy zupełne 0, to i tak (podobno) możemy szkolić się z poziomu nieskażonej ignorancji.
  • Zlikwidowano zerowe statystyki najemników, teraz mają przynajmniej 1.
  • Na stronie A.I.M. przy każdym najemniku podane są jego umiejętności (jako Informacje Dodatkowe). Tu drobny błąd, zamiast słowa „ekspert” wyświetla się „umiejętności”.
  • Najemnik może rzucić granatem lub świecą z pozycji kucznej, ale na krótszą odległość. Może też z pozycji kucznej wystrzelić z RPG. Jeśli leży, a chcemy go przemieścić w bok, to przeturla się (przytrzymać wciśnięty Alt).
  • W Night Ops chyba jako pierwszym MOD-zie wprowadzono zawężenie pola widzenia z "oczu dookoła głowy" do połowy, na 180 stopni. Również wskakiwanie na dachy i zeskakiwanie z nich przez wrogów i część cywili.
  • Bronie: arsenał bogatszy niż w podstawie, a zasięg i obrażenia wyższe. Łatwiej o zacięcia, przy stanie poniżej 90% każdy strzał to ryzyko. Pistolety są szybkostrzelne, nie to, co w podstawowym JA2. Karabinki i karabiny maszynowe posiadają magazynki o dużej pojemności. Niesławny Karabin Rakietowy zastąpiono przekombinowanym OICW – na amunicję 0.50 cala (no i granaty). W starszych wersjach strzelał amunicją chemiczną.
  • Mamy trochę więcej kieszeni na swoje szpeje, to małe sloty przy kamizelkach, spodniach i hełmach. Najechanie kursorem na daną część naszego pancerza spowoduje, że rozświetlą się przedmioty, które możemy tam włożyć (i odwrotnie – najechanie na przedmiot w inwentarzu rozświetli tę część pancerza, do której możemy go schować). Do tego worek z kijami golfowymi, z braku plecaka dobry i wór.
  • Zamiast zestawów do kamuflażu mamy strój maskujący. Jedna płachta na kamizelkę, druga na portki, trzecia na hełm i gotowy zielony ludek. Strój się nie ściera, a w razie uszkodzenia podlega naprawie.
  • Czołgi są twarde i granaty ręczne oraz 40mm nie czynią im szkody. Spotykamy je (czołgi) częściej i wcześniej, pierwszy już w bazie rakiet koło Drassen.
  • Możliwość szkolenia samoobrony na skrzyżowaniach dróg, gdzie są posterunki (blokady drogowe), do tego F3:Elektrownia i L15: SAM w budowie (czy w remoncie). W starszych wersjach można było szkolić nawet w Omercie, Orcie i Tixie.
  • Ludzie Kingpina szwendają się po miastach (zwłaszcza Drassen i Chitzenie), których nie kontrolujemy (nie mamy w sektorze choćby 5 milicjantów). W starszych wersjach nie byli tacy strachliwi.
  • Terroryści i zabójcy nasłani przez Kingpina maskują się. Te postacie nie mają już imienia czy ksywki wyświetlonej nad sobą. Zabójcy mogą być ubrani jak samoobrona, tyle że na małym ekraniku w prawym, dolnym rogu są białym, a nie zielonym punktem. Jeden z zabójców może "przebrać" się za Carmena. Wyświetla się napis Carmen, a jak podejdziemy, to ra-ta-ta!. Dzieje się tak głównie w miejscach, gdzie prawdziwy Carmen nie zagląda – Balime, szpital w Cambrii, Alma. Jeden z zabójców – Ray, został wycofany z gry, mamy ich więc pięcioro.
  • „Buraki” od Hicka oprócz farmy koło Cambrii, kontrolują też jedną z dwóch wiosek rybackich na południowym zachodzie kraju. Ekipa jest nerwowa, zaś po wybiciu respawnuje się.
  • Część wrogów i samoobrony zatacza się malowniczo, a w ruchu potyka i wywraca o własne nogi. W starszych wersjach była opcja "wojsko pije wódkę". Teraz jej nie ma. Słusznie, po co robić osobną opcję "wojsko pije wódkę", skoro wiadomo, że nie ma innej opcji?
  • Granat F1 + sprężyna = mina.
  • Zegarek + miedziany przewód = detonator
  • Dwóch nowych NPC (generał Taylor i Cza), zaprzyjaźnionych ze sobą.
  • Zniknął Gordon z podziemi Tixy, szwaczka Tina z Grumm i Ray Baker, jeden z zabójców od Kingpina (w starszych wersjach to jego twarz miał Cza).
  • Przegrupowanie w ośrodku szkoleniowym H13: Alma:
    Porucznik Conrad Gillett już nie jest w Almie, ja spotkałem go w G3: Blokada drogowa.
    Sierżant Krott pojawił mi się w H14, dopiero za dnia, po wyszkoleniu pierwszego oddziału samoobrony. Generał siedział w podziemiach swojej bazy.
  • Iggy pojawia się przed zabiciem Mike’a, w jednym z kilku sektorów: C5, C6, B13, C13, D13, H1, H8. G9. Jeśli będziemy mieli problemy finansowe, może się pogniewać i wystąpić przeciw nam. Nie testowałem tego jeszcze na wersji PL, więc nie ręczę, że na niej też to tak działa.
  • Madlaba zobaczymy tylko przez chwilę w podziemiach bazy na wyspie (O1, P1), podczas jego egzekucji, nie uratujemy go.
  • Nowi RPC i szybsza rekrutacja Miguela i Carlosa.
  • W D10: Otwarty teren trwa bitwa rządowych z powstańcami, na ich czele jest Manuel (JA2 UB), a obiekt o którą walczą, to chyba kopia placówki straży granicznej z JA2 UB. Manuela można zwerbować, jeśli przeżyje. Jeżeli powstańcy znikną w czasie walki (zdarza się taki błąd), to trzeba rozwalić wrogów swoim zespołem, wczytać inny sektor, a następnie wczytać D:10. Manuel i spółka powinni znów tam być. Jeśli nie zwerbujemy go przy pierwszej rozmowie, to może się nie pojawić więcej.
  • Siergiej Gromow (znany też z Shady Job) przyśle nam e-mail po zdobyciu Drassen. Zjawi się nazajutrz i będzie czekał przez 3 dni na zwerbowanie go. Później odleci. Szukać na lotnisku, w barach i w każdym zakątku w Drassen (gość jest podpisany).
  • Kiedy załatwimy dostawy żywności dla rebeliantów i pójdziemy do Omerty po Dimitria, to Miguel da nam nowe zadanie. W więzieniu w Almie kibluje "Eskimo" (znany z MOD-a Rubikon), jeśli go uwolnimy i zwerbujemy, to Carlos i Miguel się przyłączą. Trzeba uważać, aby wojsko nie rozpyliło „musztardy”, bo Eskimo zginie. Szybko przebijamy się do przełącznika, wróg rozpyli gaz gdy poniesie duże straty.
  • Manuel, Eskimo i Siergiej służą z przekonania, znaczy się nie biorą mamony.
  • Wiele sektorów jest nowych lub przebudowanych. Część z nich występuje w dwóch wersjach, dana wersja zostaje wylosowana przy rozpoczęciu nowej gry. Są mapy znane z JA2,5UB i Tracona Unlimited (kampania do UB). Nowe obiekty: posterunki, portowe miasto Pescado (O8, O9), wyspa (P1, O1), poligon testowy, więcej magazynów (w Almie także po ziemią) i inne.
  • Mamy parę teleportów, z poligonu i Pescado na wyspę, a z wyspy do wioski rybackiej.
  • Wiele ogrodzeń z siatki jest pod prądem.
  • Leczą tylko lekarze, medycyna na 70 lub więcej.
  • Skyrider może być na bagnach bardziej odległych od Drassen - E10 i G16.
  • W Night Ops możemy "wejść" do każdego sektora, który już raz odwiedziliśmy. Normalnie, na mapie strategicznej naciskamy na sektor i wybieramy ekran taktyczny, choć nie mamy tam najemnika. Jeśli jest samoobrona to widzimy ludzi, których widzą nasi milicjanci. Jeśli jest tam wróg, to słychać ciche piknięcie i pojawia się napis "wróg w sektorze", ale bitwy nie ma. Możemy tak sprowokować bitwę z częścią desantu: 4 jednostki po ośmiu przeciwników dokonały desantu na środkową bazę rakiet. Stoją one w sektorach przyległych do bazy i zaatakują za 10 minut. Jednostka północna wylądowała w kopalni w Cambrii, a my mamy tam samoobronę. Wczytujemy kopalnię, za parę sekund ktoś dostrzeże wroga. Gra wychodzi z ekranu taktycznego na strategiczny, rozpoczyna się walka automatyczna, nasz komplet samoobrony szybko radzi sobie z ośmioma wrogami, a bazę rakiet zaatakuje pozostałych 24-ch wrogów.
  • Możemy budować prowizoryczne umocnienia z worków z piaskiem. Worki pojawią się w sektorach gdzie można szkolić samoobronę, wkrótce po zdobyciu przez nas tego sektora. Kompletów worków przybywa stopniowo, aż do maksymalnej wartości 50 sztuk.
  • Mamy 6 rodzajów wojsk w różnych kolorach:
    Ciemnoniebieski – wojska wewnętrzne/policja (czasem któryś nie założy munduru i gania w jakiejś pstrokaciźnie, niczym cyngle Kingpina)
    Zielony – regularna armia
    Szary – elita
    Biały – Gwardia przyboczna królowej
    Niebiesko-szary (czy może jasnoniebieski) – piechota morska (w osłonach marines)
    Fioletowy (lila, ciemny róż?) – jednostki elity posiadające dużo OICW (dawniej KR), po śmierci takiego wojaka, jego trup ma na sobie znowu szary mundur.
  • Jeszcze to i owo.

Błędy, błędy, błędy

  • Wylotki do Windowsa, zdarzają się czasem. Trudno w związku z tym grać w trybie Żelazny Człowiek.
  • W paru miejscach (miałem tak 3 razy) jeden z przeciwników został wstawiony wewnątrz ściany, albo za nią, w strefie niedostępnej dla mnie. Najlepiej wyjść z sektora, a następnie wrócić, we wszystkich 3-ch przypadkach wczytało mi zgubę w dostępnym miejscu (raz tak miałem z Deidranną w podziemnym schronie).
  • Po rozwałce Kingpina, bezbronna kobitka wyświetliła mi się w jego willi jako wróg. Może to jego kuzynka? A może dziewczyna właśnie w pocie czoła zakończyła rozmowę kwalifikacyjną do Shady Lady, a tu wpadli moi libertadores i rozwalili jej przyszłego-niedoszłego pracodawcę. Znowu bezrobocie, marazm i brak perspektyw. Wkurzyła się kobitka, ja to rozumiem.
  • Na farmie wyświetliło mi krowę jako wroga. Pewnie zakłóciłem porządek wieczornego udoju, to się krasula zdenerwowała. Albo to była szalona krowa, bo jaka normalna narażała by się uzbrojonemu oddziałowi?
  • W podziemiach, po zabiciu najmłodszej formy Crepitusa, zamiast jego ciała wyświetla się nieaktywna postać kobiety.
  • Przebudowa sektorów objęła też przesunięcie barów i sklepów. Nie zawsze NPC i RPC pokazują się na nowych miejscach. Należy przypomnieć sobie, gdzie bar stał w podstawie i tam szukać. Dana postać może też szwendać się po całym sektorze, jak choćby Angel w San Monie.
  • Po zdobyciu Pescado jego załoga (marines) respawnuje się, ale jako neutralne wojsko. ONZ wreszcie zajęła się Arulco?
  • Jeśli wóz pancerny zostanie przy kontrataku wstawiony na płytkiej wodzie, to wkrótce zastąpi go sylwetka człowieka, ale odpornego na ogień broni małokalibrowej. Trzeba go będzie rozwalić czymś cięższym. Strzela z tego czym dysponował wóz opancerzony, a podczas jego ruchu słychać odgłos przemieszczania się pojazdu.
  • Jest trochę błędów w polskich opisach, jestem za to (nie wszystko) odpowiedzialny - Mea maxima culpa, zainteresowanym mogę się z tego wytłumaczyć.

Poziom trudności

Wyższy niż w podstawie JA2, ale niższy od tego, co prezentowały starsze wersje Night Ops. Czy może raczej, na początku wyraźnie niższy. Królowa już nie rzuca na nas silnych, codziennych kontrataków elity w cztery lub pięć dni po zdobyciu Drassen. Mamy jakieś 2 tygodnie lżejszych starć. Wpadną z wizytą oddziały patrolujące północny wschód kraju, ale to głównie zwykli szweje. Spadną z nieba pierwsze desanty, ale jeszcze w niepełnych składach osobowych. Mamy czas, aby opanować północ kraju i uderzyć na Almę. Tam bierzemy Eskimo (byle go nie otruli „musztardą”), a wtedy przyłączą się Carlos i Miguel.

To będzie koniec sielanki, Deidranna nas doceni, wyśle lepsze oddziały lądem i desanty w pełnym składzie osobowym. Najmocniejsze kontry wyruszą, gdy będziemy mieć przewagę optyczną na mapie. Jak królowej została jedna kopalnia, to armia ruszyła do potężnych kontrataków. Na poziomie ekspert miałem codziennie 2 lub 3 oddziały po 80, 90 lub 92 ludzi (bywało, że sama elita), wyruszające z Meduny ku moim pozycjom. Ciężki finał, ale jak kontroluje się 3/4 kraju, to nie chce się odpuszczać.

Autor: gonzo_68, 5 komentarzy · 10319 czytań
Komentarze (5)
  • Avatar użytkownikaZhenia

    Kosztowny ekwipunek to nie cena ekwipunku podczas rekrutacji, tylko odejmowanie punktów akcji za korzystanie z plecaka podczas walki, np. zmiana broni, wyjęcie granatu itp.
    Zasadzki można łatwo ominąć (oprócz jednej - nie w mieście), wchodząc do jednego miejskiego sektora bezpośrednio z innego (gdy podchodzimy do krawędzi sektora i klikamy "przejść do innego" wybranym najemnikiem lub całym oddziałem) - wtedy nie lądujemy na środku mapy w oświetlonym miejscu, tylko na skraju sektora. Być może przez to zasadzki nie zadziałały.

  • Avatar użytkownikaZhenia

    Poza tym gorąco polecam tę modyfikację - jako jedną z nielicznych którą nie udało mi się przejść całkowicie "uczciwie" - nawet na najniższym poziomie trudności i z wypadaniem wszystkiego z ekwipunku. Snajperzy i kamperzy robią swoje.
    Teraz męczę się "na uczciwego" w Urban Chaos i jest o niebo łatwiej :)

  • Avatar użytkownikaRodis

    MIAŁEM TAKIEGO MAŁEGO BUGA :) kiedy podnosiłem broń wroga mając wszystkie sloty w plecaku zajęte, a w slotach rąk jakąkolwiek giwerkę. To ta giwerka zamieniała się na tą, którą podnosiłem. ;) i w ten oto sprytny sposób miałem furę dobrego sprzętu i pocisków, wystarczyło tylko rozładować podniesiony sprzęcior.

  • Avatar użytkownikaenol

    Mam problem przeszedłem do sektora J1 z san mony i nie umiem z niego wyjść ktoś pomoże ?

  • Avatar użytkownikaMaciek

    "Nasi szaleńczo odważni pistoleiros załatwili snajpera na dachu, ale że to była dopiero Omerta (lub Drassen), to została po nim tylko reszta żołdu (będzie się można upić z żalu)."

    Gdzieś widziałem komentarz, że w JA2 żołnierz wroga zjada po śmierci swój karabin.




Nick: